Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Relax Tenttrailers => Topic gestart door: Treble op juni 23, 2011, 11:55:02 pm

Titel: Op kenteken zetten of niet?
Bericht door: Treble op juni 23, 2011, 11:55:02 pm
Onlangs hebben wij een Relax tenttrailer aangeschaft. We hebben de mogelijkheid deze op kenteken te (laten) zetten.
Ik ben nog niet overtuigd hiervan en vraag mij af wat precies de na-  en voordelen hiervan zijn. Kan iemand mij daarover informeren?

Bijvoorbaat dank!

Treble
Titel: Re:Op kenteken zetten of niet?
Bericht door: nikkel1964 op juni 24, 2011, 12:00:25 am
Ik snap niet zo goed hoe je "de mogelijkheid" hebt? Is het niet zo: ?nder de 750kg geen eigen kenteken maar dat van de trekkende wagen en boven de 750kg verplicht een eigen kenteken? Waarbij de 750kg staat voor het (wettelijk) maximaal toelaatbare gewicht en niet het werkelijke gewicht.

Of zie ik dit te simpel?  ::)

(Als ik het mis heb en je hebt w?l de keuze: waarom zou je? Een eigen kenteken voegt -zeker als het niet verplicht is- niets toe. Bij diefstal zal de dader alsnog het kenteken van de trekkende auto er aan hangen, aangezien er geen verplichting is zal een koper niet naar de RDW stappen om e.e.a. te controleren??)
Titel: Re:Op kenteken zetten of niet?
Bericht door: Treble op juni 24, 2011, 12:07:52 am
Wat ik begrepen heb is het volgende: de trailer weegt onder de 750 kg, maar heeft een 1000 kg as, waardoor de belading dus boven de 750 kg uit kan komen.
Ik denk niet dat we dat halen, maar... als we die mud aardappelen toch nog eens mee willen nemen... ;)

Ik vraag ik me af of het nodig is en leg de vraag daarom hier voor.
Titel: Re:Op kenteken zetten of niet?
Bericht door: caspar op juni 24, 2011, 08:59:31 am
gewoon doen staat hij ook geristreerd waardoor je ook weer makelijker kan bewijzen dat hij/zij van jou is en mocht je iets over beladen zijn boven de 750 is dat geen probleem en mocht je er ooit als i kapot zou gaan als vw je er een goede aanhanger ven kan maken die meer oplevert dan een normaal vw onderstel
Titel: Re:Op kenteken zetten of niet?
Bericht door: Klavertjes op juni 24, 2011, 09:05:53 am
Maar ik neem aan dat je dan ook B + E rijbewijs moet hebben zodra hij een eigen kenteken heeft? (of misschien is dat dan weer een hele blonde opmerking???)
Titel: Re:Op kenteken zetten of niet?
Bericht door: screech op juni 24, 2011, 09:26:04 am
blonde opmerking? ja en nee.

Citaat
De regels
Een rijbewijs B volstaat zolang de caravan inclusief laadvermogen niet meer weegt dan 750 kg. Daarnaast is het toegestaan een caravan te trekken van meer dan 750 kg met alleen rijbewijs B als aan twee voorwaarden wordt voldaan:

- de caravan mag inclusief laadvermogen niet meer zijn de leeggewicht van de auto;
- én de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer dan 3500 kg zijn.

In alle andere gevallen is een BE-rijbewijs verplicht.
Titel: Re:Op kenteken zetten of niet?
Bericht door: DiscoveryTD5 op juni 24, 2011, 09:33:36 am
Maar ik neem aan dat je dan ook B + E rijbewijs moet hebben zodra hij een eigen kenteken heeft? (of misschien is dat dan weer een hele blonde opmerking???)

Dat ligt aan de auto/aanhanger combinatie en hun gewichten/laadvermogens. Zie hier maar eens: http://www.cbr.nl/1041.pp (http://www.cbr.nl/1041.pp)
Titel: Re:Op kenteken zetten of niet?
Bericht door: papajur op juni 24, 2011, 12:22:17 pm
Is een relax tenttrailer net zo,n idee als een 3 dog vw?
Dat je de tent eraf kan halen en de rest van het jaar een normale aanhanger hebt?

(ik ken het merk niet,maar had laatst hier over gelezen ben alleen de naam kwijt)
Titel: Re:Op kenteken zetten of niet?
Bericht door: wijnand op juni 24, 2011, 08:55:57 pm
Houdt er wel rekening mee dat als je 'm op kenteken zet, alle auto's waarmee je de kar in de toekomst wilt trekken meer dan 1000kg moeten wegen (als je alleen een B rijbewijs hebt). Geen idee waar je nu inrijdt, maar auto's lichter maken is één van de speerpunten bij de ontwikkeling van nieuwe auto's. Er zullen er dus in bijvoorbeeld de Polo klasse steeds meer komen die minder dan 1000kg wegen. Ander vraagje: is het een geremde kar? Zo niet, er zijn maar weinig auto's waar een ongeremde kar met een maximaal gewicht van 1000kg achter mag. Met 750kg ongeremd is de keuze veel groter. En ik weet niet hoe actueel het nog is, maar er is ooit een discussie gevoerd om belasting te gaan heffen op geregistreerde aanhangers (met eigen kenteken).

Groet,
Wijnand.
Titel: Re:Op kenteken zetten of niet?
Bericht door: CEO op juni 24, 2011, 09:29:20 pm
Een kentekenbewijs kost ook extra geld... Er zal vast ooit belasting over worden geheven :H
Titel: Re:Op kenteken zetten of niet?
Bericht door: Alberik op juni 24, 2011, 09:36:07 pm
Ik heb net op de site van de relax/tenttrailer gekeken en zag op de foto´s dat er geen oplooprem opzit. Als dit inderdaad zo is dat zou ik hem absoluut niet op kenteken zetten. Er zijn niet zo veel auto´s die ongeremd meer dan 750 kg. mogen trekken.
Titel: Re:Op kenteken zetten of niet?
Bericht door: wijnand op juni 24, 2011, 09:39:44 pm
Ik heb net op de site van de relax/tenttrailer gekeken en zag op de foto´s dat er geen oplooprem opzit. Als dit inderdaad zo is dat zou ik hem absoluut niet op kenteken zetten. Er zijn niet zo veel auto´s die ongeremd meer dan 750 kg. mogen trekken.

Maar ze bieden het wel als een optie aan. Vandaar ook mijn vraag in mijn post.
Titel: Re:Op kenteken zetten of niet?
Bericht door: gaan op juni 25, 2011, 01:18:48 am
Maar ze bieden het wel als een optie aan. Vandaar ook mijn vraag in mijn post.

Misschien als je een grote Rangerover of bus dat je zo'n combinatie goed bestuurbaar kunt houden maar de auto van de gemiddelde sterveling gaat dat niet redden. Ik ben blij dat de kar een beetje meehelpt om tot stilstand te komen scheelt heel wat meters remweg.

Theoretisch zou het mogen omdat de as het aankan maar volgens mij moet (volgens de Nederlandse wetgeving) een aanhanger boven de 750 kilo altijd geremd zijn maar dat kan ik zo snel niet terugvinden op internet.

Wat voor auto hebben jullie eigenlijk ?
Titel: Re:Op kenteken zetten of niet?
Bericht door: thomko op juni 25, 2011, 08:48:28 am
Er moet ergens een typeplaatje opzitten waarop staat wat het Max.toelaatbare gewicht is van je kar.
Als dit 750kg.is zou ik hem zowiezo niet op kenteken zetten.

Gr,

Ron.
Titel: Re:Op kenteken zetten of niet?
Bericht door: piedro,danielle en tycho op juni 25, 2011, 09:25:31 am
voor en na delen..

voor delen.

geregistreerd dus altijd bewijs van eigendom
meer laadvermogen

na delen
geregistreerd dus bekend bij rdw..wie weet in de toekomst wegenbelasting!!!
las iets over geen oplooprem..dus mag vaak niet achter een kleinere auto.
treklast van je auto..moet dan minimaal 1000kg zijn
dan nog de vraag hoe het zit met e achter b, of wel je aanhanger rijbewijs.

ik weet niet wat het eigen gewicht is van de vw, en wat dan je laadvermogen is..
en hou er rekening mee hoe zwaarder de vw hoe meer je auto moet werken en hoe meer brandstof deze gebruikt..

ik zou hem lekker onder/op de 750 kg houden en je eigen kentekenplaat er opschroeven 
Titel: Re:Op kenteken zetten of niet?
Bericht door: wijnand op juni 25, 2011, 11:01:11 am
geregistreerd dus altijd bewijs van eigendom

Onlangs hebben wij onze nieuwe Alpha opgehaald. Deze heeft ondanks dat het gewicht minder is dan 750kg wel een eigen chassisnummer. Dat nummer staat ook op de aankooppapieren en op de groene kaart van de verzekeraar. Volgens mij is 'ie dan net zo goed geregistreerd en aan mijn naam gekoppeld dan bij een eigen kenteken. Bij diefstal is een kentekenplaat van een aanhanger ook zo vervangen.

Groet,
Wijnand.
Titel: Re:Op kenteken zetten of niet?
Bericht door: marcel.s op juni 25, 2011, 11:18:33 am
als ik dit topic zo lees, lijkt het me een hoop gedoe, waarom een kenteken erop?

volgens mij echt iets nederlands, met een toekomstig wegenbelasting.

enige voordeel , je hoeft dat witte plaatje er niet af te halen als je eens wat anders trekt.

Is een relax tenttrailer net zo,n idee als een 3 dog vw?
Dat je de tent eraf kan halen en de rest van het jaar een normale aanhanger hebt?

(ik ken het merk niet,maar had laatst hier over gelezen ben alleen de naam kwijt)

ik heb hem van dicht bij bekeken , en ja lijkt er precies op,sterker nog, de aanhanger dealer stond 2 meter verderop.
Titel: Re:Op kenteken zetten of niet?
Bericht door: Treble op juni 25, 2011, 10:13:18 pm
Wooh, even het forum niet gecheckt en zie vervolgens een enorme lijst aan reacties. Dank daarvoor.
Ik zal proberen enkele vragen/reacties te beantwoorden.

Onze Relax tenttrailer (zie: http://www.relaxtenttrailers.com/ (http://www.relaxtenttrailers.com/) ) heeft een 1000 kg as en is geremd. Wat ik begrepen heb is het maximum laadvermogen zonder kenteken 750 kg. Op het moment dat de trailer een eigen kenteken heeft, mag je de trailer zwaarder gaan belasten (max. 1000 kg).

Momenteel zie ik de voordelen van het op kenteken zetten nog niet. Het lediggewicht is 340 kg en met tent e.d. 490 kg. Dat betekent dat ik nog ruim 250 kg mee kan nemen. Dat ga ik echt niet halen...
Eerst maar eens op vakantie met een witte plaat en dan zien we wel of we qua gewicht in de buurt komen van die 1000 kg, zodat het op kenteken zetten altijd nog kan...
Titel: Re:Op kenteken zetten of niet?
Bericht door: Tien27 op juni 27, 2011, 10:28:22 am
Sorry... volgens mij zijn wij de aanstichters van deze 'discussie'. Wij hadden bij de aanschaf van onze Relax tenttrailer namelijk aan Eric gevraagd of dat evt. mogelijk was en wat de kosten dan zouden zijn. De reden hiervoor is dat de kar met tent 500 kg. is. Dan heb je 250 kg om te laden. Ander vw zijn volgens mij lichter? Tevens hebben wij een fietsenrek op de dissel waar we nu twee, maar in de toekomst wellicht drie fietsen op willen zetten. Ze zeggen 20 kg. per fiets.. dus dan ben je al een eind richting die 750. Zeker als er ook nog een keukentje aan de achterklep komt enz. Daarbij kan je redelijk simpel de tent eraf halen en de kar gebruiken voor transportdoeleinden. Ik weet echt niet of we dit ooit gaan doen. Maar het was nu een kwestie van: 'zet hem maar op kenteken' en dan hoeven we in de toekomst hier niet meer op te letten. Dus meer uit gemakzucht dan dat het echt noodzakelijk, superhandig o.i.d. is...

Titel: Re:Op kenteken zetten of niet?
Bericht door: Spiegelbeeld op juni 27, 2011, 03:27:18 pm
enige voordeel , je hoeft dat witte plaatje er niet af te halen als je eens wat anders trekt.

Dat enige voordeel verdwijnt voor een bedrag van 10 euro, gewoon een extra witte plaat laten maken. Die op de klapkar kan dan lekker blijven zitten en de extra plaat heb je altijd bij je in de auto.
Titel: Re:Op kenteken zetten of niet?
Bericht door: papajur op juni 27, 2011, 03:37:33 pm
Bij een "gewone"vw zou ik het niet doen maar , bij een 3dog/relax-tenttrailer wel overwegen.

Dit zijn vw waar je redelijk simpel de tent kan verwijderen en dan de aanhanger kan gebruiken.
Voor zzp-ers/bouwvakkers misschien wel handig. (Je kampeermiddel aftekken als werkmatriaal bij de belasting :O )

Aan de andere kant als de vw technisch 1000kg kan hebben en hij staat op papier op 750 kg.
Is het een kwestie of je het gokt dat je staande gehouden wordt.
Dit zou ik op vakantie niet durven gokken maar als gebruik als aanhanger "rond om de kerk" wel.
Titel: Re:Op kenteken zetten of niet?
Bericht door: marruc op juni 28, 2011, 12:53:03 pm
Er is nogal wat onduidelijkheid over gewicht en max draagvermogen. Het is niet zo dat je zomaar kunt kiezen of je wel of geenh kenteken wilt. De regels zijn hiervoor vrij simpel:

Als het MAX draagvermogen van de aanhanger/vouwwagen BOVEN de 750kg ligt MOET de wagen een kentekenhebben.
Oftewel, als je as geschikt is voor 1000KG maar je laadt de wagen nooit hoger dan bijv. 500KG MOET deze aanhanger toch een kenteken hebben.

Het verhaal van registratie gaat niet helemaal op, immers ELK chassis (met of zonder kenteken) heeft een registratie/chassis nummer.
Er moet een officieel typeplaatje of nummer ingeslagen zijn waar o.a. op staat wat het max. draagvermogen van de as is.

Let daarom altijd goed op wanneer je een aanhanger/vouwwagen/caravan koopt dat deze informatie op het chassis staat.

Ik heb vorig jaar een klapcaravan gekocht waarvan de eigenaar beweerde dat deze max. 750 draagvermogen had. Bij thuiskomst bleek er een typeplaatje op te zitten waarop stond dat de wagen 650kg woog maar dat hij 850kg geladen mag wegen. Oftewel: kentekenplicht!
Ik had dat zelf beter moeten checken maar toch...

Er zijn een aantal uitzonderingen waarbij je voor een niet-kenteken-plichtige aanhanger toch een kenteken kunt aanvragen.
Wanneer er in NL voor deze wagen een typegoedkeuring is, is het redelijk eenvoudig een kenteken te krijgen. Als deze typegoedkeuring niet bestaat moet de wagen van top tot teen worden gekeurd voordat er een kenteken zal worden afgegeven.
Titel: Re:Op kenteken zetten of niet?
Bericht door: Tien27 op juni 28, 2011, 02:49:10 pm
Hoi Marruc, volgens mij haal jij nu 'eigen gewicht', 'beladen gewicht' en 'totaal gewicht' door elkaar. Op de politiesite kom ik dit tegen: 'Hoofdregel: aanhangers en caravans die meer wegen dan 750 kg hebben een eigen kentekenbewijs. De kentekenplaat voor deze categorie is geel met zwarte letters/cijfers. De kentekenplaat dient ook op de aanhanger of caravan te blijven als deze gestald of geparkeerd staat.
Aanhangers en caravans die minder wegen dan 750 kg hebben hetzelfde kenteken als het trekkende voertuig. De kleur is wit met zwarte letters/cijfers.'

Het gaat hier dus om het totale gewicht (als ik het allemaal goed begrijp...).

http://www.politie.nl/gelderland-zuid/projecten/aanhangwagens_en_caravans.asp
Titel: Re:Op kenteken zetten of niet?
Bericht door: nikkel1964 op juni 28, 2011, 03:06:42 pm
De RDW zegt:

Een kenteken is alleen verplicht voor aanhangwagens met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg.

Verhogen of verlagen van de maximaal toegestane massa:

http://www.rdw.nl/nl/particulier/aanhangerofcaravan/aanpassenofrestaureren/Pages/Wijzigentoegestanemaximummassawelofnietkeuren.aspx

 ;)
Titel: Re:Op kenteken zetten of niet?
Bericht door: marruc op juni 28, 2011, 03:21:46 pm
Hoi Marruc, volgens mij haal jij nu 'eigen gewicht', 'beladen gewicht' en 'totaal gewicht' door elkaar. Op de politiesite kom ik dit tegen: 'Hoofdregel: aanhangers en caravans die meer wegen dan 750 kg hebben een eigen kentekenbewijs. De kentekenplaat voor deze categorie is geel met zwarte letters/cijfers. De kentekenplaat dient ook op de aanhanger of caravan te blijven als deze gestald of geparkeerd staat.
Aanhangers en caravans die minder wegen dan 750 kg hebben hetzelfde kenteken als het trekkende voertuig. De kleur is wit met zwarte letters/cijfers.'

Het gaat hier dus om het totale gewicht (als ik het allemaal goed begrijp...).

http://www.politie.nl/gelderland-zuid/projecten/aanhangwagens_en_caravans.asp



Ehmmmm als ik iets anders zei was ik denk ik beetje omslachtig want dit is precies wat ik bedoelde.
Kortweg gezegd:  zwaarder dan 750 (te laden!) dan eigen kenteken
Titel: Re:Op kenteken zetten of niet?
Bericht door: wijnand op juni 28, 2011, 05:44:10 pm
Als het MAX draagvermogen van de aanhanger/vouwwagen BOVEN de 750kg ligt MOET de wagen een kentekenhebben.
Oftewel, als je as geschikt is voor 1000KG maar je laadt de wagen nooit hoger dan bijv. 500KG MOET deze aanhanger toch een kenteken hebben.

Tenzij de fabrikant van de vouwwagen er een typeplaatje op heeft gezet met een maximum laadvermogen van 500kg. Dan is er geen sprake van een kentekenplicht. En dat is wat er bij Treble voorgelegd is: er zit een 1000kg as onder die de ruimte laat om er een plaatje op te zetten met een maximum gewicht van 1000kg (=kentekenplicht) of een plaatje met een maximum gewicht van 750kg (= geen kenteken, ondanks de 1000kg as).
SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal