Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => Techniek => Topic gestart door: ishirra op juli 17, 2011, 07:16:31 PM

Titel: 13-polige kabel
Bericht door: ishirra op juli 17, 2011, 07:16:31 PM
Ik ga beginnen met m'n klapcaravan aan te passen/restaureren.  Ik heb 13-polige kabel gehaald, een stekker en een verdeeldoos.  11 kabeltjes van 0,75 en 2 van 1,5 zitten er in.
nu is m'n vraag: welke kleur word voor wat gebruikt?  Ik weet dat de 1,5 kabeltjes voor het opladen van de accu (die er nog in komt) en als permanente stroomdraad gebruikt moeten worden, maar welke kleur word nou voor wat gebruikt?  Of kan ik gewoon zeggen van kijk die kleur gebruik ik voor dat en zorg wel dat het achteraan op het juiste lichtje word aangesloten....

En bij nader inzien, welke kleur zijn de 1,5mm?
Hoera, een vrouw die zich bezighoud met techniek en electro, zal al maar gelijk een brandverzekering afsluiten  :H
Titel: Re:13-polige kabel
Bericht door: Van_looney op juli 17, 2011, 08:13:48 PM
Hier vind je alle kleuren van de kabels, waarvoor ze dienen en hoe je ze moet aansluiten. Voor de 1.5mm^2 kabels geldt dat rood wordt gebruikt voor de plus (+) en zwart voor de massa (-)

(http://www.budgetcaravan.nl/images/z_diversen/aansluitschema_jaeger_multicon_7polig_caravan.jpg)
Titel: Re:13-polige kabel
Bericht door: a.teselink op juli 17, 2011, 08:41:02 PM
De 1,5[qmm] aders dienen voor zover ik weet voor de massa.
Heb gisteren zelf een 7-polige steker door een 13-polige (Jager) steker vervangen.
Bij dit type steker is 1 massa op klem 3 aangesloten en bedoeld voor verbruikers 1 t/m 8 en 1 massa is op klem 13 aangesloten en bedoeld voor verbruikers 9 t/m 12.
Bij onze CampLet is de massa ader wit en 2,5[qmm] de rest is 0,5[qmm].

Titel: Re:13-polige kabel
Bericht door: ishirra op juli 17, 2011, 08:56:17 PM
voor zover ik kan zijn zijn de 2 1,5mm draden wit en zwart... dus die voor de massa gebruiken?
om een accu op te laden tijdens het rijden, en eventueel een koelkast op aan te sluiten tijdens het rijden, is dan 0,75mm dan wel genoeg?
Titel: Re:13-polige kabel
Bericht door: STF op juli 17, 2011, 10:43:16 PM
De dikste twee gebruiken voor de koelkast, dat is de zwaarste verbruiker.
Titel: Re:13-polige kabel
Bericht door: ishirra op juli 18, 2011, 06:59:52 PM
STF, dat is ook wat ik dacht.  Accu laden tijdens het rijden en ingebouwde koelkast zijn de twee grootste gebruikers dus ik dacht om voor die twee, de twee dikste draden te gebruiken.  Maakt het wat uit dat ik voor de massa de 0,75 draden gebruik?
Titel: Re:13-polige kabel
Bericht door: a.teselink op juli 18, 2011, 09:17:40 PM
Ik zou toch echt de 2 dikste aders als massa gebruiken omdat dit immers de "retour" is van je "gebruikers", dus de som van de stromen.
Hoewel de kabel van onze CampLet 1 x 2,5[qmm] en 7 x 0,5[qmm] is uitgevoerd adviseert o.a. Hella de beide massa's en de constant spanning uit te voeren als 2,5[qmm] en de overige verbruikers uit te voeren als 1,5[qmm]... wordt wel een dikke kabel...
Een ader 1,5[qmm] is geschikt voor 20[A] (uitgaande van vinyl isolatie bij AC spanning). Een dunnere ader kan een hogere stroomdichtheid aan en volgens mij kan in dit geval een 0,75[qmm] wel een 10[A] trekken. Weet niet wat een koelkastje doet maar volgens mij houdt het wel op met een 8[A], vind meer dan 100[W] al aardig wat.

Heb sinds zaterdag voor onze CampLet ook weer de mogelijkheid om het koelkastje tijdens de rit ook weer te laten koelen.
kwam er ook meteen achter dat je het kraantje ook moet controleren of deze uitstaat anders loopt het pompje ook mee tijdens de rit, althans bij onze CampLet.
Misschien een tip maar ik ga deze winter een "noodstop" voor het kraantje/pompje plaatsen.
Titel: Re:13-polige kabel
Bericht door: STF op juli 18, 2011, 09:48:47 PM
De koelkast voedingsdraad moet net zo dik zijn als de massa, tenslotte loopt er evenveel stroom heen als retour. De verkeersverlichting loopt retour over een andere (dunne) massadraad (pool 3) i.p.v. 11 of 13 waar de koelkast massa op zit.
Titel: Re:13-polige kabel
Bericht door: ishirra op juli 19, 2011, 08:07:57 PM
Dus als ik STF goed begrijp moet de massa van de pin waarop ik de koelkast aansluit even dik zijn als de draad naar de koelkast., dus die twee 1,5mm
De andere massa daar mag ik een 0,75mm voor gebruiken dan? of is de kabel die ik gekocht heb al gelijk waardeloos....

En voor een accu die oplaad tijdens het rijden, is daar een 0,75mm draad wel goed voor?
Titel: Re:13-polige kabel
Bericht door: STF op juli 19, 2011, 09:50:27 PM
De gekochte kabel is inderdaad niet echt optimaal, een koelkast werkt met wat pijn en moeite nog wel met 1,5 mm2 maar een accu laden moet minimaal met bedrading van 2,5 mm2 of 4 mm2 gebeuren anders zijn de verliezen zo groot dat de accu niet tot nauwelijks bijlaadt.

Draden van 0,75 mm2 zijn leuk voor verkeersverlichting, draden van 1,5 mm2 voor interieurverlichting (caravan) maar echt zware verbruikers zoals koelkast en acculader hebben zo dik mogelijk draad nodig. Dus als je de kabel nog kunt ruilen zou ik voor een 8x 0,75 mm2 + 4x 2,5 mm2 kabel gaan, die gebruiken caravanbouwers ook altijd.
Titel: Re:13-polige kabel
Bericht door: ishirra op juli 19, 2011, 10:26:49 PM
Kan de draad spijtig genoeg niet meer ruilen, aangezien ik deze al gestript heb op het einde om aan de stekker te koppelen....
Zal uitkijken voor andere draad, zucht....   Ach ja, al doende leert men  :)
Titel: Re:13-polige kabel
Bericht door: ishirra op juli 23, 2011, 10:40:06 PM
Ik heb draad gevonden, 9x1,5MM+4x2,5MM.  voor dat ik deze koop, zou deze wel gaan dan om een accu op te laden en een ijskast op aan te sluiten?  Of moet ik nog dikkere draad vinden?
Titel: Re:13-polige kabel
Bericht door: STF op juli 24, 2011, 12:10:17 AM
Deze kabel is prima, mits onder de auto ook minimaal 2,5 of 4 mm2 bedrading hangt (vanaf de accu naar de stekkerdoos)
Titel: Re:13-polige kabel
Bericht door: Yella op juli 24, 2011, 06:48:58 AM
Citaat van: ishirra op juli 19, 2011, 10:26:49 PM
Kan de draad spijtig genoeg niet meer ruilen, aangezien ik deze al gestript heb op het einde om aan de stekker te koppelen....
Zal uitkijken voor andere draad, zucht....   Ach ja, al doende leert men  :)
FF  :off , maar nog een leerpuntje. Geldt overigens voor iedereen die dit leest. Open verpakkingen voorzichtig, indien mogelijk. Dan kun je het spul weer inpakken en terugbrengen/ruilen als de verpakking heel blijft. Nietjes bijv. haal je voorzichtig los en niet je later weer nieuwe in.
Titel: Re:13-polige kabel
Bericht door: ishirra op juli 24, 2011, 03:02:27 PM
Citaat van: jellejawa op juli 24, 2011, 06:48:58 AM
FF  :off , maar nog een leerpuntje. Geldt overigens voor iedereen die dit leest. Open verpakkingen voorzichtig, indien mogelijk. Dan kun je het spul weer inpakken en terugbrengen/ruilen als de verpakking heel blijft. Nietjes bijv. haal je voorzichtig los en niet je later weer nieuwe in.

Normaal gezien doe ik dat hoor, maar ik dacht dat deze kabel goed was dus was al begonnen met de stekker erop te zetten. Resultaat: kabel langs 1 kant al gestript (om de draadjes kunnen aan te sluiten op de stekker) dus ik twijfel eraan dat ze die gaan terug nemen.

STF: hoe kan ik dit controleren? Of moet ik hiervoor even bellen naar de garage en vragen welke draad ze gebruikt hebben?
En dan de 4 van 2,5mm gebruiken voor accu, koelkast en als massa, en de kleinere voor de achterlichten en de zijlichten. Klopt dat?
Wil zeker zijn dat ik geen draden ga doorbranden of zo
Titel: Re:13-polige kabel
Bericht door: STF op juli 24, 2011, 04:12:04 PM
1. richtingaanwijzer links, geel, 1.5 mm2
2. mistlamp, blauw, 1.5 mm2
3. massa verkeersverlichting, wit, 1.5 mm2
4. richtingaanwijzer rechts, groen, 1.5 mm2
5. achterlicht/kentekenplaatverlichting rechts, bruin, 1.5 mm2
6. remlichten, rood, 1.5 mm2
7. achterlicht/kentekenplaatverlichting links, zwart, 1.5 mm2
8. achteruitrijlicht, grijs, 1.5 mm2
9. Constante stroomdraad voor interieurverlichting en kraantjes, 2.5 mm2
10. Contactslotgeschakelde stroomdraad voor koelkast en acculader, 2.5 mm2
11. + 13 Massa constante stroom en contactslotgeschakelde stroom, 2.5 mm2
12. geen functie

Bij draad 9, 10, 11 en 13 kan het kleurgebruik in kabels heel erg wisselen dus kijk maar even of er toevallig de kleuren in zitten wat Van_looney reeds gepost had en anders zelf maar gewoon iets uitkiezen.

Als de garage de stekkerdoos bij de trekhaak heeft gemonteerd zal het waarschijnlijk wel in orde zijn maar voor de zekerheid kun je die stekkerdoos even openschroeven (meestal drie moeren aan de achterzijde en schroeven aan de voorzijde die met elkaar in verbinding staan) en kijken of er vier dikke draden in de stekkerdoos zitten, als ze even dik zijn als die vier in je gekochte kabel zal het om 2.5 mm2 gaan en als ze er aanmerkelijk dikker uitzien gaat het om 4 mm2 wat alleen maar nog beter is.
Titel: Re:13-polige kabel
Bericht door: ishirra op juli 24, 2011, 05:03:42 PM
Een constante stroomdraad kan ik niet hebben.  Ik heb een nieuwe BMW en die is zo beveiligd dat wanneer ik het contact afzet, er geen stroom meer van m'n batterij geleverd word.  Dit om een lege batterij tegen te gaan.  Dus bij stilstand zal de binnenverlichting op de accu van de VW moeten werken..
Ik ga straks eens nakijken welke kabeltjes ze gebruikt hebben op m'n stekkerdoos.
Titel: Re:13-polige kabel
Bericht door: STF op juli 24, 2011, 08:13:18 PM
Van zo'n systeem heb ik nog nooit eerder gehoord, de constante stroom is tenslotte uitgevonden om er constant te zijn. :#
Maargoed als je het toch niet nodig hebt, is dat niet zo erg.
Titel: Re:13-polige kabel
Bericht door: ishirra op juli 24, 2011, 08:16:12 PM
Wel, ik merk dat wanneer ik het contact afzet, dat bv een gsm lader in de aansteker niet meer werkt. Of de koelkast die ook op 12v werkt, moet ik telkens weer aanzetten als ik het contact heb stil gelegd.  Ik denk dus dat dit een beveiliging is van BMW uit om de batterij van de wagen te sparen.  Ik ben dus niet zeker of een constante stroomdraad dus wel mogelijk is in mijn geval....
Titel: Re:13-polige kabel
Bericht door: STF op juli 24, 2011, 08:30:30 PM
Dingen als autoradio, sigarettenaansteker, koelkastvoeding e.d. vallen bij vrijwel elke auto uit na het afzetten van de motor maar de constante stroom normaal gesproken niet. Vroeger hadden auto's bij de trekhaak alleen constante stroom waar zowel koelkast als interieurverlichting op zaten, dat resulteerde vaak in een lege accu omdat de koelkast aan bleef tijdens een stop bij een wegrestaurant. Daarom is halverwege jaren 90 een contactgeschakelde stroomdraad erbij bedacht voor de zware verbruikers maar zijn de kleine verbruikers op de constante stroomdraad gebleven.