Hallo,
Dit weekend voor het eerst na de workshop echt gaan kamperen, voor die tijd hebben we alleen op dagcampings gestaan.
Elke keer als we de kyte opzetten, besteden we veel tijd aan het afspannen van het grondzeil. Als deze strak staat, zetten we de test op spanning door de stokken te verlengen en de hulpstokken te verwijderen.
Daarna zien te toch elke keer dat 1 hoek waar de kidstent aan vast zit, erg scheef en raar hangt, het grondzeil wordt in deze hoek veel meer omhoog getrokken dan de andere hoeken.
Nu hebben we tijd gehad om te kijken en zien 2 dingen die ons opvallen.
Bijgaand 2 foto's:
Op 1 foto is de zien dat de het gaas van de kidstent niet recht hangt en omhoog trekt.
Op de andere foto is te zien dat de stok waar de carbon stok in zit te lang lijkt. Als de bocht van de stok op de verdikkingen blijft, lijk het erop dat het tentdoen weer 10 cm extra naar beneden kan zodat het grondzeil en en kidstent recht hangen.
Helaas is holtkamper nu gesloten voor vragen, kunnen de kenners op dit forum bekijken of ze iets raars zien?
Wij kunnen het ons niet zo herinneren van onze eerste Kyte kampeer ervaring, maar je bent in ieder geval niet de enige die het wel is opgevallen.
Kijk maar eens op Holtkamper Hyves, daar is een topic gestart over net nietjes en andere ervaringen met de Kyte waar onder andere de lengte van de carbonstok aan de raamzijde ook in wordt beschreven.
Hoop dat je dat al iets geruststelt.
Nou ....een beetje ;-)
Het rare is dat de kidstent van het showroommodel er volgens mij wel compleet recht bij staat.
Er zit ergens iets niet goed, zo kan HK dit niet bedacht hebben.
Ik heb nog een andere foto toegevoegd.
De kidstent hangt er gewoon ugly bij!
Dat dit voor kan komen is bekend bij Holtkamper. Het is een van de redenen waarom het grondzeil van de kindertent te hoog kan hangen. Toen dit ter sprake kwam kreeg ik de indruk dat je dat zelf kunt oplossen. Ik ben er niet op doorgegaan omdat wij dit probleem niet hebben maar je zou kunnen proberen als je de spanning van de tent haalt door de hefboomstokken te laten zakken de tent naar achteren te trekken.
De kidstent krijg je volgens mij niet superstrak. De twee boogsteunen die de kidstent dragen krijgen hun steun uit de gespannen tent, er zit geen frame. Dit zakt altijd iets door en was volgens mij bij het showroom model ook zo. In ieder geval op de ANWB-dagen wel. Maar ja, die tent hadden ze binnen 12 minuten opgezet. :# Zorg wel dat de bogen tot het eind in de tasjes in het dak zitten en de stokken niet verwisseld zijn.
Wij hebben geen kidstent, maar dat het in die hoek lijkt alsof het frame te breed is en daardoor het tentdoek te veel omhoog getrokken wordt: dat herken ik wel. Wij hebben bovendien de achterluifel die naar mijn smaak niet lekker hangt: scheef en te laag en ik vraag me af of dat er ook mee te maken heeft.
Ik ga ze dinsdag iig even bellen hierover.
Is iets wat mij ook is opgevallen, de carbon stok lijkt te lang.....
gr. Rob
Het zou toch raar zijn als ze een stok te lang afzagen? De hele kyte is tot in de details afgewerkt, ik neem aan dat ze een kyte van voor tot achteren checken zodra deze "van de rolbank" komt.
Met mijn technisch oog en beredenering kom ik ook tot de conclusie dat de carbon stok te lang is of het tentdoek ergens te kort is.
Ook zie ik dat de moeren van de bevestingen tegen onbescherm doek aan komen, lijkt mij dat dit snel gaat slijten.
Maandag toch even HK bellen.
Wij hebben hier al contact over gehad met HK en hebben een afspraak staan om dit te laten zien. Het is ook net of het doek van het dak (aan deonderkant) te ruim is.
Pas bij hk geweest om de wagen een 'technische beurt' te geven, waarbij ze alles nakijken. Begrepen dat dit soort situaties inderdaad kunnen worden veroorzaakt door de lengte van de carbonstok en de lengte/hoogte afstelling van de twee 'voortent' palen.
Over de achterluifel. Dat herken ik wel. Bij mij checken ze de lengte van de carbonstok, ik heb namelijk moeite om die in de houder te krijgen sinds de eerste vakantie. Lastige van die achterluifel is dat de stand nogal afhankelijk is van de grote spanning op de voorluifel. De voorluifel trekt aan de achterkant van de tent, zie je ook met plaatsen van de haringen van de voorluifel. Zonder achterluifel rits je de 'zijliifels' aan de achterkant aan de zijkant vast, maar door de aangeritste achterluifel gebeurd dat niet en zie je dat terug met plaatsen achterluifel. Die start bij het slaapdeel altijd hoger dan aan 'voortent' zijden. Zit hem dus in het opzetten volgens mij. Ene keer heb ik hem recht, andere keer niet, maar dat mistaat ook niet hoor vind ik.
Wij moeten de Kyte medio september brengen voor een onderhoudsbeurt en enkele reparaties, zal alle door ons geconstateerde zaken aan de orde stellen, kijken wat ze hierop te zeggen hebben.
Valt me op dat hier op het forum, meer mensen 'last' hebben van een aantal eigenaardigheden met hun Kyte.
gr. Rob
Wij gaan vrijdag voor het eerst met vakantie mt de Kyte met kindertent. Wij hebben m slechts een keer kunnen testen na de workshop en wij hadden toen ook problemen met het strak krijgen van de linkerkant en de kindertent. Geloof niet dat wij veel bekijks hebben op campings als we m zo opzetten ( of juist wel... :P)
Tijdens de workshop stond 'ie echter super strak. Hoe was dat bij jullie? Ik heb het idee dat wij nog veel ervaring moeten opdoen, ook al ben ik ook geneigd om te zeggen dat bepaalde zaken niet in orde zijn.
Groet, Mattie
Citaat van: Mattie op augustus 08, 2011, 10:27:16 AM
Wij gaan vrijdag voor het eerst met vakantie mt de Kyte met kindertent. Wij hebben m slechts een keer kunnen testen na de workshop en wij hadden toen ook problemen met het strak krijgen van de linkerkant en de kindertent. Geloof niet dat wij veel bekijks hebben op campings als we m zo opzetten ( of juist wel... :P)
Tijdens de workshop stond 'ie echter super strak. Hoe was dat bij jullie? Ik heb het idee dat wij nog veel ervaring moeten opdoen, ook al ben ik ook geneigd om te zeggen dat bepaalde zaken niet in orde zijn.
Groet, Mattie
Vergeet ook niet dat de ondergrond ook nooit in lengte en breedte waterpas is. Hk gaf bij mij wel aan dat je in sitaties dat het het grondzeil mbt de vier hoeken niet mooi straks krijgt, ook de andere grondzeilogen kan gebruiken om bepaalde vouwen in bepaalde situaties weg te trekken. Kijk ook goed of de voortentpalen voldoende uit elkaar staan. Daar zit ruimte in, ondanks de koppeling met de carbonstok. En dus ook de hoogte-afstelling van die palen, die nogal belangrijk is. Dak, zijwand En grondzeil zitten met elkaar in verbinding, dus als de een te strak staat, kan de ander....ze boden me aan om evt na de technische keuring waarin ze alles nalopen nog even een extra opzetinstructie te krijgen voor bepaalde aspecten als de maatvoeringen wel zouden kloppen. Wel service. Tja, nieuwe snelle opzettechnieken met minder palen vragen ook wat ervaring van zowel hk als gebruikers denk ik.
Zojuist HK gesproken.
De foto is inderdaad NIET goed en er zit dus iets fout.
Heb de tip gekregen om het membraamdak open te maken en te kijken of er iets tussen blijft hangen en daarna proberen de "binnentent" over de hoek heen te trekken, daarna klitteband weer vast.
Het verhaal over de carbonstok is nog het ergst.
HK heeft een bepaalde lengte carbonstokken bij de leverancier besteld. HK kwam er pas later achter dat er een verschil in lengte van de stok kon zitten.
De leverancier zei dat er een marge van een paar CM in kan zitten!
Nu controleerd HK alle stokken voordat ze geplaatst worden.
Ik heb gevraagd wat de lengte van de stoek moet zijn:
LENGTE CARBON STOK MOET 278CM ZIJN
Dat het grondzeil in de hoek van de kidstent steeds omhoog wordt getrokken als de tent op spanning komt, is ook niet goed.....
Best ingewikkeld zo een Kyte.
Nu snap ik ook waarom je zo een ding nergens kan huren voordat je hem koopt, zonder cursus, examen en praktijkervaring bak je er niets van.
Citaat van: vrucht op augustus 09, 2011, 04:28:54 PM
Nu snap ik ook waarom je zo een ding nergens kan huren voordat je hem koopt, zonder cursus, examen en praktijkervaring bak je er niets van.
:#
(
Ben ik even blij met mijn simpele door iedereen op te zetten karretje :P )
Maar had HK de wagens uit die serie niet even kunnen terugroepen of in ieder geval een berichtje aan de kopers kunnen sturen om even de lengte van de stok na te meten?
Citaat van: NielsP op augustus 09, 2011, 04:48:14 PM
:#
(Ben ik even blij met mijn simpele door iedereen op te zetten karretje :P )
Gelukkig ben ik in deze een beginnende campeerder....... dus ingewikkeld is relatief te noemen. ::)
Citaat van: vrucht op augustus 09, 2011, 04:28:54 PM
HK heeft een bepaalde lengte carbonstokken bij de leverancier besteld. HK kwam er pas later achter dat er een verschil in lengte van de stok kon zitten.
De leverancier zei dat er een marge van een paar CM in kan zitten!
Nu controleerd HK alle stokken voordat ze geplaatst worden.
Bah, bedrijven die zich achter toeleveranciers verschuilen. Tijdens het productie proces moet je zo iets kunnen zien, en niet pas als je klanten gaan klagen.
Citaat van: vrucht op augustus 09, 2011, 04:28:54 PM
Nu snap ik ook waarom je zo een ding nergens kan huren voordat je hem koopt, zonder cursus, examen en praktijkervaring bak je er niets van.
Maar als je hem enkele keren hebt opgezet en ingeklapt is het een fluitje van een cent. Het blijft een prachtkar. :#
Ook al heb je toeleveranciers, dan nog moet je altijd als fabrikant je aangeleverde onderdelen controleren, dus ook de carbonstokken nameten op lengte en diameter!!!
Verschuilen is geen excuus!!!
Als ik de Kyte binnenkort uit de stalling haal ga ik ook de lengte opmeten!
gr. Rob
Citaat van: Rob Moerkerken op augustus 09, 2011, 07:54:55 PM
Ook al heb je toeleveranciers, dan nog moet je altijd als fabrikant je aangeleverde onderdelen controleren, dus ook de carbonstokken nameten op lengte en diameter!!!
Verschuilen is geen excuus!!!
Als ik de Kyte binnenkort uit de stalling haal ga ik ook de lengte opmeten!
gr. Rob
Nou nou, HK mag toch uitleggen hoe het zo gekomen is? Dat is nog geen verschuilen. Verschuilen zou zijn als ze je doorverwijzen naar die toeleverancier om een nieuwe stok te krijgen. Neemt inderdaad niet weg dat het slordig is van HK zelf.
Overigens ga ik hem ook nameten en ik ga er vooralsnog vanuit dat HK dit netjes op gaat lossen voor alle betrokken klanten.
En zoals hierboven al opmerkt: het blijft een prachtkar. We hebben het hier over, in mijn ogen, kleine cosmetische dingetjes. Niet over zaken waardoor je hele vakantie in het water valt.
Wij hebben de Kyte deze vakantie 6x opgezet en de laatste keer zat er tussen aankomen bij de receptie en het volledig opgezet zijn (inclusief inrichten keuken en kidsroom, aansluiten electra en bier tje opentrekken, slechts 3 kwartier. Het vereist even wat oefening, maar zo ingewikkeld is het nou ook weer niet allemaal. Het enige wat ik echt geen enkele keer naar mijn zin heb kunnen krijgen is de achterluifel, maar ook die deed dan alsnog gewoon zijn werk, namelijk de zon van de achterkant weg houden.
Overigens hebben wij geen water binnen gehad, ook niet bij nat inpakken (en dat hebben we 3x moeten doen). Maar wij doen dan ook idd wel de ramen helemaal dicht en we zorgen dat de luifel niet mee naar binnen komt met de mast.
Hebben ze eigenlijk ook nog aangegeven vanaf wanneer ze het zelf zijn gaan controleren? :?
Kan me voorstellen dat er een aantal (nieuwe) Kyte bezitters zijn die zich graag geen zorgen meer zouden maken. Zeker niet als die nog op pad moeten dit jaar.
Citaat van: Alberik op augustus 09, 2011, 07:27:00 PM
Maar als je hem enkele keren hebt opgezet en ingeklapt is het een fluitje van een cent. Het blijft een prachtkar. :#
Compleet mee eens, prachtkar is het zeker!
Dit weekend veel ooooohhh en ahhhhhh gehoord van mensen die op de camping langs liepen.
En wie zat er met zn zonnebril te glunderen voor de trent trailer..... :>
Citaat van: Boompje op augustus 09, 2011, 08:56:35 PM
Hebben ze eigenlijk ook nog aangegeven vanaf wanneer ze het zelf zijn gaan controleren? :?
Kan me voorstellen dat er een aantal (nieuwe) Kyte bezitters zijn die zich graag geen zorgen meer zouden maken. Zeker niet als die nog op pad moeten dit jaar.
Het lengteverschil is niet ernstig, blijkbaar kan daardoor alleen kan je tent aan de achterkant wat anders vallen.
Ik schrok eerder van het bericht dat ze stokken\materiaal dus blijkbaar niet nameten voordat ze het gebruiken.
Nee, ze hebben niet aangegeven wanneer het naar boven kwam, Wij hebben een kyte 2010 model en deze valt dus blijkbaar nog in de reeks.
Wij hebben ook die te lange carbonstok wat op den duur schade gaat geven aan je doek dat kan gewoon niet anders.
Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat als die stok te lang is dit ook problemen gaat geven met het hulpframe aan de disselzijde(inklappen) het lijkt mij dat alles op elkaar afgestemd moet zijn voor een juiste werking.
Ps geeft er misschien nog bij iemand de scherpe keukenwand hoeken schade aan de kunstof zijwand van de tent?
Frank.
Met betrekking tot de keuken en de shcerpe hoek, het slijt wel ja! Ook dat is een punt wat wij in oktober gaan melden aan HK
Citaat van: Frank en Jet op augustus 11, 2011, 12:27:04 AM
Wij hebben ook die te lange carbonstok wat op den duur schade gaat geven aan je doek dat kan gewoon niet anders.
Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat als die stok te lang is dit ook problemen gaat geven met het hulpframe aan de disselzijde(inklappen) het lijkt mij dat alles op elkaar afgestemd moet zijn voor een juiste werking.
Ps geeft er misschien nog bij iemand de scherpe keukenwand hoeken schade aan de kunstof zijwand van de tent?
Frank.
Wat betreft de scherpe hoek van de keuken. Voor aanschaf hebben wij bij HK aangegeven, nadat we bij een demo schade zagen, dat deze hoek afgerond moest worden. Volgens een monteur/medewerker werd dit nu ook gedaan. Maar voor de zekerheid werd het toch even opgeschreven. Echter toen wij onze Kyte gingen ophalen was er niets met de hoek gebeurt. Dit hebben we vermeldt en er werd direct iemand bijgehaald. Hij ging er met een grote vijl mee aan de slag ::). Vond ik nou niet zo succes. En heb dit ook kenbaar gemaakt en hem laten stoppen. Voor afrekening heb ik kenbaar gemaakt hier niet tevreden mee te zijn. Er is schijnbaar nog niets aan veranderd :?. Wij hebben hem zelf met een schuurmachine netjes afgerond en hebben dan ook geen zichtbare slijtage.
Lien,
Welke hoek van de keuken bedoel je precies, ik heb het niet helder voor ogen.
gr. Rob
Citaat van: Rob Moerkerken op augustus 25, 2011, 10:39:39 AM
Lien,
Welke hoek van de keuken bedoel je precies, ik heb het niet helder voor ogen.
gr. Rob
Aan de rechterkant. En dan de hoek van het uitklap gedeelte onderaan.
Als garantie hebben ze onze kyte volledig nagelopen en zaken als carbonmasten nagemeten en zonodig aangepast. Noemen ze een technische beurt. Is eigenlijk ook normaal dat je een tijdje na gebruik weer even bij de dealer langsgaat om alles na te laten kijken, kijk maar bij auto's. Ik ging eigenlijk naar hun toe omdat het hulpframe was gebroken (bekend probleempje) en in mijn verzekerimgolis stond dat als ik binnen twee jaar een beurt laat geven, de nieuwprijsdekking met twee jaar wordt verlengd. Ik kwam daar en hk bood een technische beurt aan met check op tig bekende punten. Gewoon laten doen dus, komt alles goed ! Weet je ook zeker dat alles weer klopt volgend kampeersiezoen.
Hoi,
Ook wij hadden dezelfde problemen.
Bij ons kwam de linker voorhoek omhoog.
De kyte is afgelopen november voor een sevice beurt geweest en dar kregen we nog enkele opzet tips.
Om het tegen gaan van het omhoogkomen van de hoeken zei men het volgende, je moet de gronszeil hoeken die je het eerst vast zet die bij de wagenbak iets onder de wagenbak vast zetten en niet loodrecht naar beneden zoals ons eerst was vertelt.
Zo ook de tent op gezet in Bunnik en jawel een vlak grondzeil.
Groet Frank en jet