Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Jamet => Topic gestart door: trebor op augustus 23, 2011, 08:43:46 PM

Titel: as en banden vervangen
Bericht door: trebor op augustus 23, 2011, 08:43:46 PM
hallo,
ik ben in het bezit van een jamet arizona 2010
volgeladen zonder te veel zooi mee te nemen weegt deze c.a. 720 kg (gewogen met reich caravan weger)
basisgewicht is c.a. 560 kg (incl. disselbak, luifel en reservewiel)
dit is nog zonder de voortent en vloerkleden (inritsbaar vloerkleed + luifelkleed)
de as is al-ko b700-3 = 650 kg
banden 135/80 r13 max load 335 kg, 35 psi (=2,5 bar) bij 3 bar staan de wangen nog gebogen.

is er iemand die weet of ik de as kan vervangen voor een zwaardere en de banden voor een hogere load index
Titel: Re:as en banden vervangen
Bericht door: Tago Herman op augustus 23, 2011, 09:32:10 PM
Ik ben geen techneut op dit gebied, maar ik denk dat de hele wagen is gebouwd op een max. gewicht van 650 kg. Ik denk dat een zwaardere as alleen dit niet oplost.
Verder zit je m.i. met de papieren,hierop blijft max. 650 kg staan, tenzij je de wagen op een hoger gewicht laat keuren.

Wat betreft de banden praat ik wel als expert, 3 bar voor zo'n bandje is echt aan de hoge kant.
Titel: Re:as en banden vervangen
Bericht door: marcel.s op augustus 23, 2011, 09:42:59 PM
en dan is het goedkoper om voor een andere te gaan
Titel: Re:as en banden vervangen
Bericht door: Bosje op augustus 24, 2011, 08:38:19 AM
Citaat van: Tago Herman op augustus 23, 2011, 09:32:10 PM
Wat betreft de banden praat ik wel als expert, 3 bar voor zo'n bandje is echt aan de hoge kant.

3 bar is wat jamet af-fabriek adviseerd voor de bandjes. staat zelfs met stickertjes boven de wielen op de zijkant van de bak
Titel: Re:as en banden vervangen
Bericht door: CEO op augustus 24, 2011, 09:24:26 AM
Kijk even goed naar het onderstel, meestal zit daar een typeplaatje op (bij mijn Jamet blijkt dat hij geschikt is voor 450-750 kg). Daarnaast moeten de remmen dat ook zijn. Tenslotte: af fabriek levert Jamet banden met een loadindex van 325 kg. Als je die vervangt voor minimaal 375 heb je een wagen die technisch 750 kg aankan. Echter is dit ILLEGAAL (tegen de wet en zo). Hoewel technisch veilig zal je formeel je wagen moeten laten keuren! Ook kan je dus een prent krijgen als je aan de kant wordt gezet en zal je lading moeten afleggen.

Overigens is de 650kg totale masse in Frankrijk ivm belasting of zo...

Al met al is minder meenemen de beste oplossing (onze kar (Louisiana) weegt vakantieklaar 670 kg)