Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => Tips & Tricks => Topic gestart door: Combicamper op september 13, 2011, 09:09:13 PM

Titel: brandstof in het buitenland
Bericht door: Combicamper op september 13, 2011, 09:09:13 PM
Even over benzine in Frankrijk bij de grote supermarkten: ik rij nu al meer dan 15 jaar op en neer in Frankrijk en ben tot de conclusie gekomen dat de benzine en diesel die je goedkoop bij de super en hypermarches koopt van mindere kwaliteit is dan aan de snelweg. Ik heb het bij gehouden met zowel diesel als benzineauto's. Een meer verbruik tot 20 % is mogelijk. Dit jaar weer met een Honda Civic 1.8i 2009 met CombiCamp Country. BP, Esso en Agip gaf gewoon 1 op 12 en twee keer door omstandigheden bij de supermarkt: 1 op 10. Ik tank nu altijd de merkbenzine en zie het duidelijk in het verbruik. Ik ben benieuwd of andere mensen die ook is opgevallen.
Titel: benzine in het buitenland
Bericht door: spikehome op september 13, 2011, 09:20:33 PM
Citaat van: Combicamper op september 13, 2011, 09:09:13 PM
Even over benzine in Frankrijk bij de grote supermarkten: ik rij nu al meer dan 15 jaar op en neer in Frankrijk en ben tot de conclusie gekomen dat de benzine en diesel die je goedkoop bij de super en hypermarches koopt van mindere kwaliteit is dan aan de snelweg. Ik heb het bij gehouden met zowel diesel als benzineauto's. Een meer verbruik tot 20 % is mogelijk. Dit jaar weer met een Honda Civic 1.8i 2009 met CombiCamp Country. BP, Esso en Agip gaf gewoon 1 op 12 en twee keer door omstandigheden bij de supermarkt: 1 op 10. Ik tank nu altijd de merkbenzine en zie het duidelijk in het verbruik. Ik ben benieuwd of andere mensen die ook is opgevallen.
Daar geloof ik nada van. Bijna alle brandstoffen komen van dezelfde leverancier.
Afgelopen jaar heb ik zelf de heen weg binnen door gereden en bij goedkope tanks getankt, en de terug weg via de tolweg en daar langs de weg getankt.
De heenweg en terug weg was bijna evenveel km 1140 de heen weg had ik iets minder verbruikt dan de terug weg zelfs.
Verder als je wat meer wil weten van brandstoffen moet je eens kijken bij uitzending gemist en keuringsdienst van waarde (nee niet waren).

Edit ff link gezocht http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1002232-benzine
Titel: benzine in het buitenland
Bericht door: retteketed op september 13, 2011, 09:27:03 PM
neen, ik als frankofiel hen ook aardig wat tank ervaring, peage, dorppomp en bij de hypermarché.
Ik merk geen verschillen, ik hou voor mezelf alle, jaja alle km en tankbeurten bij (noem het een tic).
Uit het bestand waar ik met dezelfde auto nu zo'n 6 jaar mee op vakantie ga, geen verschillen zie.
Kortom....geen verschil in brandstof tussen peage en hypermarché.

wellicht kan het kleine verschil zitten het tanken bij peage is de motor goed heet en verbruikt ie wat minder ten opzichte een koude motor en tanken bij hypermarché.

roept u maar
Titel: benzine in het buitenland
Bericht door: nikkel1964 op september 13, 2011, 10:58:28 PM
Je zult op de snelweg ook eerder weer een constante snelheid gaan aanhouden, waarbij die niet voor elke trekauto op 130km zal liggen. Dit rijdt ook zuiniger dan het rijden door dorpjes en steden.
Titel: benzine in het buitenland
Bericht door: mvdkant op september 13, 2011, 11:39:23 PM
en toch klopt het verhaal van combicamper wel :J

er zit wel degelijk verschil in benzine van de witte pomp en die van bijvoorbeeld shell en esso.
wij tanken in de regel esso benzine
Titel: benzine in het buitenland
Bericht door: Combicamper op september 13, 2011, 11:56:18 PM
Ik kan er ook niks aan doen maar mijn werk is nu eenmaal olie en gas aanboren en weet van de hoed en de rand hoe de energiewereld in elkaar zit. Raffinaderijen verkopen wel degelijk mindere kwaliteit brandstof en dat merk je. Maar goed ik ga niemand tegen de haren instrijken, ik zie het alleen met mijn auto's. Als ik toch een dikke 1600 km naar Spanje rij met een Lexus V-8, dezelfde dag, zelfde gemiddelde snelheid en ik zie een verbruik van 1 op 10 bij Total Excellium en 1 op 8 bij Leclerc benzine? En dit heb ik niet 1 keer gemeten maar vaker. De Duitse Aral benzine is ook veel beter van kwaliteit dan de Nederlandse Shell. Je merkt verschil in verbruik. Ik heb 300000 km in een Fiat Croma gereden in DLD en Nederland. 1 op 18-20 in DLD op Aral en in Nederland 1 op 15-16. En dit elke keer weer gemeten. Nederland en benzine is Shell, die bepalen de prijs en hebben de grootste hap van de brandstofmarkt. Geloof me de brandstof handel is een zeer grijs gebied waar enorm veel verdiend wordt door de overheid en Shell. Die 18 miljard winst komt ergens vandaan. Maar ik blijf het bijhouden gewoon voor mezelf.
Titel: benzine in het buitenland
Bericht door: mars op september 14, 2011, 09:21:28 PM
ff offtopic....
Zelf heb ik er nooit iets van gemerkt. Maar er spelen allerlei factoren een rol, zoals bandenspanning, (tegen)wind, café in zicht e.d. You name it.....
Maar dat bijv. Total Excellium zuiniger is mag ook wel, kost ook iets van 10 cent/liter méér!
Titel: benzine in het buitenland
Bericht door: bensi op september 15, 2011, 11:07:31 AM
Citaat van: Combicamper op september 13, 2011, 09:09:13 PM
Even over benzine in Frankrijk bij de grote supermarkten: ik rij nu al meer dan 15 jaar op en neer in Frankrijk en ben tot de conclusie gekomen dat de benzine en diesel die je goedkoop bij de super en hypermarches koopt van mindere kwaliteit is dan aan de snelweg. Ik heb het bij gehouden met zowel diesel als benzineauto's. Een meer verbruik tot 20 % is mogelijk. Dit jaar weer met een Honda Civic 1.8i 2009 met CombiCamp Country. BP, Esso en Agip gaf gewoon 1 op 12 en twee keer door omstandigheden bij de supermarkt: 1 op 10. Ik tank nu altijd de merkbenzine en zie het duidelijk in het verbruik. Ik ben benieuwd of andere mensen die ook is opgevallen.
Uit testen is gebleken dat dit onzin is, zie onderstaande link voor een verslag en een filmpje over de testen die gedaan zijn met de dure zg. Premium brandstoffen t.o.v. een merkloze brandstof, er is GEEN VERSCHIL gemeten.

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/dure-premium-benzine-rijdt-niet-zuiniger/speel/1/ (http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/dure-premium-benzine-rijdt-niet-zuiniger/speel/1/)

Lees dat verslag op die website maar eens goed.
Titel: benzine in het buitenland
Bericht door: Yella op september 15, 2011, 06:19:53 PM
Citaat van: Combicamper op september 13, 2011, 09:09:13 PM
Even over benzine in Frankrijk bij de grote supermarkten: ik rij nu al meer dan 15 jaar op en neer in Frankrijk en ben tot de conclusie gekomen dat de benzine en diesel die je goedkoop bij de super en hypermarches koopt van mindere kwaliteit is dan aan de snelweg. Ik heb het bij gehouden met zowel diesel als benzineauto's. Een meer verbruik tot 20 % is mogelijk. Dit jaar weer met een Honda Civic 1.8i 2009 met CombiCamp Country. BP, Esso en Agip gaf gewoon 1 op 12 en twee keer door omstandigheden bij de supermarkt: 1 op 10. Ik tank nu altijd de merkbenzine en zie het duidelijk in het verbruik. Ik ben benieuwd of andere mensen die ook is opgevallen.
Toch schijnt het zo te zijn. weet niets over Frankrijk, maar heb wel al vaker gehoord dat goedkope aanbieders als Tinq en Tango de laatste restanten opkopen. De benzine heeft vaak wat minder energiewaarde. Oude auto's en motoren merken daar niet veell van, maar moderne motoren meten de verbrandingsgassen in de katalysator. alles wordt electronisch geregeld. Dus mindere brandstof, wordt er meer ingespoten. Simpel en klaar. Heb het bovendien zelf ervaren met onze nieuwe auto. We tankten altijd bij de Tinq. vanwege de prijs en omdat die op de route lag. Tot we het verhaal hoorden. Zijn toen merkbenzine gaan tanken en inderdaad liep  het verbruik wat terug.
De dure soorten benzine die zogenaamd beter voor je auto zijn, zou ik niet tanken. Was laatst een heel verhaal op tv dat dit wel enigszins waar is, maar dat het meer kost dan het oplevert aan bezuiniging.
Titel: benzine in het buitenland
Bericht door: Alberik op september 15, 2011, 09:57:14 PM
Mijn ervaring is dat mijn auto op brandstof getankt bij BP express zuiniger rijdt dan op brandstof van Tinq. Dit voor ongeveer dezelfde lage prijs.
Titel: Re:brandstof in het buitenland
Bericht door: Klepklap op september 15, 2011, 11:58:44 PM
Hmmm, ik voel me soms geneigd om eens een duurdere benzine te kiezen aan de pomp, maar ik kan me meestal beheersen gelukkig ;). Maar eerlijk gezegd kan ik soms niet zoveel met kassatesten of radartesten. Ik vind ze vaak vrij rechtlijnig. Ik heb er even geen ander woord voor. Ik begrijp dat ze een half uur rond hebben gereden en daar een conclusie aan verbinden. Als daar dan een verwaarloosbaar verschil uit tevoorschijn komt, dan lijkt me dat wel logisch. De afstand is veel te kort. Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen de zogenaamde voordelen van de luxere varianten benzine opwegen tegen de veel goedkopere gewone benzine.
Jaren geleden, toen er nog geen sprake was van crisis en toen alleen v-power nog maar bestond in NL, heb ik op fora wel eens reacties van monteurs gelezen die beweerden dat de motor van een auto die op v-power rijdt, er schoner uitzag. Maar die auto zou er dan maandenlang op gereden hebben. In het testje moet het ter plekke gebeuren, dat schoonspoelen. Dat geeft toch ook wat aan over het vertekende beeld van zo'n test van Kassa.

In Frankrijk hebben we bij Carrefour nog voor 1.47 euro95 getankt en daar was ik toch wel errug blij mee!
Titel: Re:brandstof in het buitenland
Bericht door: az op september 16, 2011, 06:09:42 PM
Ja, hier in de buurt merkloos  rij je ook niet zo ver mee.
Titel: Re:brandstof in het buitenland
Bericht door: PaulPaul op september 18, 2011, 02:00:26 PM
Ik sluit me bij Combicamper aan. Dat verschil is er wel degelijk. Ik woon in het grensgebied met Duitsland. Tank dan ook jaren zo nu en dan in D. Er was een tijd dat het meer dan 20 cent scheelde, dus........
Maar vooral al mijn Alfa's gingen er sneller en meer van "pingelen". Hetgeen door mijn garage simpel werd verklaard: Russische benzine met minder dan 95 octaan. Ik kan het dus door 20 jaar ervaring bevestigen.

Maar: heb afgelopen vakantie in Engeland hetzelfde gemerkt met onze Volvo V70 170 pk. Dat ding heeft vast een pingelsensor. Maar toen ik had getankt bij een supermarkt(Robinson) kon ik de rest van de vakantie genieten van dat gepingel. En dat hoor je dan in Wales/Engeland door al die muurtjes langs de weg extra goed. En dan kan je daar niet na 200 km snel even super 98 tanken. Dat is niet te koop.
Titel: Re:brandstof in het buitenland
Bericht door: PeterKr op september 21, 2011, 03:41:39 AM
Het prijsverschil van de benzine zit in de dopes die worden toegevoegd aan de benzine en diesel.
De basis is overal het zelfde deze moet voldoen aan een internationale standaard.
Daar naast worden er door de diverse oliemaatschapijen dopes ontwikkeld die bijvoorbeeld de motorschoonhouden en de verbranding optimaliseren.
deze dopes hebben ook een bepaald kosten plaatje die in de benzine prijs word door berekend.


Gr Peter
Samen met mijn collega`s raffineren wij uit Crude (aardolie) oa benzine dielolie op de grootste raffinadrij van Europa ( die met die gele schelp) :)
Titel: Re:brandstof in het buitenland
Bericht door: Van_looney op september 21, 2011, 04:47:27 PM
Wij rijden al jaren op diesel en merken geen verschil tussen de diverse diesels.

Onze auto is een oudje uit 1998 zonder regelelectronica, wellicht dat het daar aan ligt.

Het enige wat ik wel weet uit ervaring is dat de bio-diesel in Duitsland niet geschikt voor een Renault Trafic. Deze heeft voor 1600 euries op de kop gehad toen het dieselfilter vol met prut bleek te zitten en de verstuivers en piezo kapot waren... oeps..
Titel: Re:brandstof in het buitenland
Bericht door: Spiegelbeeld op september 21, 2011, 05:11:28 PM
Jij werkt vast voor de Shell of Esso!

Die bedrijven hebben mensen in dienst om in fora zoals deze dit soort "broodjes aap verhalen" in stand te houden middels dit soort posts.

Dit is echt ontzettend grote flauwekul!

Benzine is een emotieloos goedje waarvoor je veel betaald en waar geen verschil in is, ondanks alle mooie verhalen over premium brandstoffen is nog nooit aangetoond dat er daadwerkelijk verschil is. Het weinige dat wel aangetoond is is dat sommige premium inderdaad zuiniger zijn, maar dat het prijsverschil niet terugverdiend wordt.

De benzine bij witte pompen, prijsvechters, de Shell of wie dan ook is altijd even "goed".
Titel: Re:brandstof in het buitenland
Bericht door: cahummel op september 22, 2011, 12:35:41 PM
Ik sluit me aan bij wat eerder gezegd is: er is wel een verschil tussen merken benzine te merken, mijn Astra (1.4 station) uit 1996 rijdt altijd veel zuiniger op ARAL benzine, en de oude Astra (1.8 station) uit 1992 van mijn vader deed dat vroeger ook altijd al. Wat ik echter niet merk is dat je op brandstof van Tinq of Tamoil of Tango of andere goedkope tankstations minder kilometers rijdt. Wat mij laatst na een paar keer tanken opviel (ik heb ook de tic alle verbruiken bij te houden) is dat mijn auto niet houdt van Esso benzine, ineens gaat mijn verbuik van 1 op 14.5 (zonder klapkar dan natuurlijk) naar 1 op 13.9 !! Dus of merkbezine nou beter is? Ik zou het niet zeggen. Ook de witte pomo (ik tank regelmatig bij de Meeuw in Rilland, lekker dicht bij de snelweg en heel  goedkoop), geeft bij mij geen significant hoger verbuik (gemeten over plus minus 10 snelweg ritten). Het zou natuurlijk kunnen komen doordat mijn auto oud is en geen enkele vorm van regelcomputers aan boord heeft. Ik zou willen concluderen dat ondanks dat sommige mensen een hoger verbuik meten bij goedkope tankstations, dat het verschil wordt opgeheven door de lagere prijs, het maakt dus allemaal helemaal niets uit in feite. Blijft wel het feit dat in NL de grote jongens (Shell en Total) de prijs dicteren, door schepen met olie voor de kust van Rotterdam te laten drijven om de olieprijs op te schroeven. Ik tank dus uit principe geen Total of Shell, en rijd ook door zelfs als dat betekent dat het erg krap wordt naar het volgende tankstation. Ik vind dat meer mensen dit zouden moeten doen, de benzine wordt er alleen maar goedkoper van!!
Titel: Re:brandstof in het buitenland
Bericht door: Combicamper op oktober 09, 2011, 07:59:35 PM
Ik verlaat dit onderwerp maar, ja ik werk idd in de olie en gasindustrie maar niet voor Shell of andere oliemaatschappij. Ik spreek gewoon uit ervaring maar aangezien hier mensen reageren met weinig verstand van techniek houd het op. Tank maar lekker door bij die goedkope stations en stoor je er niet aan. Ik had het over de Hypermarche benzine en over het verschil in DLd en Nederland. Maar goed ander onderwerp maar weer. En velen rijden met een leaseauto met pas, die dondert het helemaal niet wat de auto verbruikt. 
Titel: Re:brandstof in het buitenland
Bericht door: PeterKr op oktober 10, 2011, 02:58:00 AM
Het klopt dat er verschil is met de benzine in Nederland en Duitsland, dit verschil zit hem in het octaan getal.
In duitsland en ook in italie verkoopt m`n benzine met een octaan van 100 dit geeft iets meer vermogen.
In Nederland verkoopt m`n benzine met octaan 95 en 98.

Titel: Re:brandstof in het buitenland
Bericht door: beatleenco op oktober 12, 2011, 03:56:21 PM
Citaat van: Combicamper op oktober 09, 2011, 07:59:35 PM
Ik verlaat dit onderwerp maar, ja ik werk idd in de olie en gasindustrie maar niet voor Shell of andere oliemaatschappij. Ik spreek gewoon uit ervaring maar aangezien hier mensen reageren met weinig verstand van techniek houd het op. Tank maar lekker door bij die goedkope stations en stoor je er niet aan. Ik had het over de Hypermarche benzine en over het verschil in DLd en Nederland. Maar goed ander onderwerp maar weer. En velen rijden met een leaseauto met pas, die dondert het helemaal niet wat de auto verbruikt. 

Wat hier over brandstoffen wordt geschreven is waar!

Iemand die goed luisterd naar motoren en ook weet hoe die klinken en werken kan het verschil in de duurdere merken benzine en ook lpg soorten horen..en ook voelen!
Dat heeft te maken met verschillende samenstellingen v/d brandstof waaronder het octaangehalte.
Bij duurdere merken is de" klopvastheid" groter waardoor de verbranding veel zuiverder is en de motor vooral bij wat zwaardere belasting minder snel gaat "pingelen". Het verbruik is door een betere verbranding ook iets lager plus dat de motor ook beter gesmeerd en gekoeld wordt. Brandstof heeft namelijk niet alleen een knalfunctie maar ook nog een smeer en koel functie plus..hoe gek het ook klinkt..een geluidsdempingsfunctie.



Titel: Re:brandstof in het buitenland
Bericht door: PaulPaul op oktober 12, 2011, 09:29:32 PM
Helemaal eens met  beatleenco !

Je kunt het zeker horen. Zie mijn verhaal over de muurtjes in Wales en Yorkshire Dales. Door die *** benzine van de supermarkt aldaar hoorde ik dat gepingel maar al te goed. En dat vind ik géén prettig geluid. En geloof me: de motor vind dat ook heeelemaal niet fijn.(Volvo V70, 170 pk)