Beste Medeforummers,
Een vraag waar ik op het www geen eenduidig antwoord kan vinden: Vetten jullie de trekhaakkogel in of laten jullie alles 'droog'? In mijn optiek kun je de kogel het beste smeren, dit geeft tenslotte minder wrijving. Kopervet? Grafietvet? Of toch niet...
Wat is jullie ervaring hiermee?
Groet,
Albert.
Mijn ervaring: droog laten. Zo nu en dan even goed schoon wrijven met een doek. Door vet blijft er juist extra vuil kleven waardoor de koppeling meer "gekraak" gaat laten horen.
Alleen zou het me niets verbazen als anderen dat anders doen ;)
Ik heb altijd begrepen dat het ding vet moet zijn. Toen ik het opmerkte bij de autogarage ivm met de vakantiereis, kwamen ze meteen met de kwast aanzetten. Was service. Maar neem aan dat ze het niet zouden doen, als het niet zinvol is.
Nu mijn ongefundeerde gedachten daarover: het zijn twee bewegende delen. Bewegende delen houden van smering is mijn ervaring. Droog = stroef. Leek mij juist niet zo goed.
Als er een stabilisator op de koppeling zit wordt het afgeraden de kogel in te vetten aangezien dit het effect van dat ding teniet doet.
Kogel invetten is de meest verstandige zet, let wel doe dit met beleid, er hoeft dus geen dikke laag vet op te zitten. Een dunne film voldoet prima, te veel en je hebt een verzamelaar voor vuil en zand.
Het hoeft niet speciaal grafiet of kopervet te zijn omdat het geen geschroefde permanente koppeling is.
Gebruik altijd wel je trekhaakdop als je niks aan je trekhaak hebt hangen, als je geen vuile/vet vlekken op je kleding wilt hebben.
gewoon een heel klein beetje kogellagervet, voorkomt kraken en piepen als je de aanhanger er achter hebt hangen en inderdaad niet vergeten de dop terug te plaatsen als er niets op de kogel rust om te voorkomen dat het vet overal zit.
Hmmzz.. eens kijken of muzikantenvet ook werkt.
.
.
.
spuug ;)
Citaat van: ff op september 16, 2011, 03:12:41 PM
Hmmzz.. eens kijken of muzikantenvet ook werkt.
.
.
.
spuug ;)
Muziekantenvet...dat is toch bier..smeerd geweldig en klingt als een klok :K
Maar zoals eerder gezegd nooit in combinatie met een stabilisator koppeling, maar die zit volgens mij toch nooit op een vouwwagen.
Bij deze koppeling worden namelijk links en recht remschoenen op de kogel geknepen als je de hendel strak zet, en remschoenen op vet werkt natuurlijk niet.
Hoe werkt dat dan? Met die remschoenen? Waarom werkt dat stabiliserend? En zou het dan ook stabiliserend werken als de trekhaak niet vet, dus stroef is?
Dank jullie wel voor de vele reacties.
Toch invetten dus, zal ik doen. Ónze vouwwagen heeft idd. geen stabilisatorkoppeling, het is geen Opera :O. Er is wel één groot nadeel van het invetten van de kogel, wanneer ik een trekhaakdop plaats reageren de parkeersensoren hierop, een bekend euvel bij de Astra H SW, dus dat wordt iedere keer schoonmaken van haak en koppeling na gebruik.
Misschien ga ik eens experimenteren met een tennisbal of iets dergelijks, misschien dat dat wel werkt.
Citaat van: gaan op september 16, 2011, 05:48:46 PM
Maar zoals eerder gezegd nooit in combinatie met een stabilisator koppeling, maar die zit volgens mij toch nooit op een vouwwagen.
Ik zie toch geregeld een vouwwagen rijden (of staan) met stabilisator, en nee dat zijn geen Opera wagens.
Ik doe er een plastic zakje tussen dat werkt ook als soort smering ipv vet.
Maar invetten kan ook maar dan moet je deze natuurlijk schoonhouden, dus vaak schoonmaken en nieuw invetten.
Ik bij van duinkerken een rond rood balletje gekocht van rubber die over de trekhaak past. Kost een paar euro. Misschien id deze nog weliets kleiner dan een tennisbal. Is lijkt mij overal te verkrijgen.
Citaat van: STF op september 16, 2011, 09:32:40 PM
Ik zie toch geregeld een vouwwagen rijden (of staan) met stabilisator, en nee dat zijn geen Opera wagens.
Alweer wat geleerd, ik dacht dat het in verband met gewicht, lengte en hoogte van de caravan (dus meer slinger- en windgevoelig) vooral belangrijk was. en bij de lichtere, lagere en smallere vouwwagens weinig toegevoegde waarde had.
Had ik het even fout.
Citaat van: gaan op september 17, 2011, 10:56:16 AM
Alweer wat geleerd, ik dacht dat het in verband met gewicht, lengte en hoogte van de caravan (dus meer slinger- en windgevoelig) vooral belangrijk was. en bij de lichtere, lagere en smallere vouwwagens weinig toegevoegde waarde had.
Had ik het even fout.
Voor wat het waard is maar ik moet de eerste vouwwagen met stabilisator koppeling nog tegen komen. Bij Holtkamper is het niet eens als optie verkrijgbaar.
Wat het invetten van de kogel betreft, dit heb ik nog expliciet gevraagd bij aflevering. Niks er op smeren zeggen ze bij Holtkamper, het is zelfs verkeerd om het wel te doen. Dit werd meteen beaamt door de andere klant die ook z'n wagen kreeg en de indruk wekte wel meer achter z'n auto te hangen dan zo nu en dan een klapkar.
De trekhaak/koppeling combinatie moet wel kunnen bewegen maar dat moet je ook niet overdrijven. Het is bv geen ' draaiend deel'. Ik smeer er dus niks op.
gewoon een beetje lagervet op smeren, als je dit niet doet blijft het metaal op metaal en daar gaat iets van slijten, of de kogel of de koppeling.......
ps: heb je wel eens 800km gereden met een piepende en krakende aanhanger omdat de koppeling/trekhaak kraakt? niet fijn dus.
(je kan dit ook oplossen door een boterhamzakje over de kogel te doen en dan de wagen erop.)
stabilisatorkoppelingen zijn geheel niet nodig voor een wagentje onder de 750 kg.
kans op slingerbewegingen zijn minimaal en makkelijk uit te sturen of te remmen. alleen nodig bij zwaardere en hoge aanhangwagens/caradingessen.
wat betreft het gesmeer met vet. ik doe het liever zonder. :K
Onderzoek heeft zowiezo uitgewezen dat het rijden met een stabilisator gevaarlijker is dan zonder doordat je het bijna niet merkt wanneer de caravan of aanhangwagen verkeerd beladen is, de stabilisator is dan continue bezig de boel recht te houden en wanneer hij echt nodig is (op het moment dat er bijvoorbeeld een vrachtwagen langsrijdt), de boel ineens zo heftig begint te slingeren dat er echt geen houden meer aan is.
Bij dezelfde situatie maar dan zonder stabilisator zou je direct merken dat het echt geen rijden is, zo instabiel door de verkeerde belading.
Ik vet de kogel zowiezo in.Dit voorkomt niet alleen wrijving tijdens het rijden,het voorkomt ook dat je kogel niet invreet
van de roest.Ik smeer er gewoon lagervet op.
Dus mag ik de conclusie trekken?:
Met stabilisator nooit in vetten en zonder stabilisator wel?
yep! I:
Van de KCK site:
9. Bij gebruik van de stabilisatorkoppeling hoor ik een zeer irritant gekraak in de auto. Wat kan ik daaraan doen?
Wij vermoeden dat het kraken van een stabilisatorkoppeling veroorzaakt wordt door trillingen. Deze kunnen ontstaan door ruimte op de remsegmentjes of door oneffenheden op de kogel. Via de trekhaak worden ze doorgegeven aan de carrosserie van de auto. Volgens AL-KO ligt de oplossing vooral in het stofvrij maken en het smeren van kopervet op de metalen delen van de remsegmentjes (dus níet op de segmentjes zelf) in de koppeling. Het vervangen van de remsegmentjes kan ook helpen.
Citaat van: campingloge op september 17, 2011, 11:43:24 AM
Voor wat het waard is maar ik moet de eerste vouwwagen met stabilisator koppeling nog tegen komen. Bij Holtkamper is het niet eens als optie verkrijgbaar.
Zat ik toch net even door de papieren van m'n Flyer te bladeren en er was in 1998 toch wel degelijk een stabilisatorkoppeling als optie voor slechts 450 gulden... ::)
ik heb nog nooit gesmeerd,en zal het ook nooit doen, de slijtage lijkt me minimaal.
de trekhaak overleeft je auto, en je heb hem er niet dagelijks achterhangen.
Citaat van: kansberg op september 16, 2011, 09:09:52 PM
Dank jullie wel voor de vele reacties.
Toch invetten dus, zal ik doen. Ónze vouwwagen heeft idd. geen stabilisatorkoppeling, het is geen Opera :O. Er is wel één groot nadeel van het invetten van de kogel, wanneer ik een trekhaakdop plaats reageren de parkeersensoren hierop, een bekend euvel bij de Astra H SW, dus dat wordt iedere keer schoonmaken van haak en koppeling na gebruik.
Misschien ga ik eens experimenteren met een tennisbal of iets dergelijks, misschien dat dat wel werkt.
:X :X :X
Hoe enorm groot is die dop dan wel?
Of is die van glanzend materiaal?
Low budget oplossing: Dop van een slagroomspuitbus passen prima over een 50 mm kogel. Rond kerst zijn ze ook nog vaak in verschillende kleuren te vinden.
:P :P :P :P
een beetje wd40 doet wonderen :J
Citaat van: Sidecarmaniac op september 28, 2011, 07:07:16 PM
Hoe enorm groot is die dop dan wel?
Dit is niet uniek voor de Opel, onze Octavia Combi heeft er ook last van. Ik heb de kleinste dop op de trekhaak zitten die verkrijgbaar is, en als deze scheef staat reageren de parkeersensoren er ook op. Staat de dop recht dan is er niets aan de hand. Is bij de ene auto kennelijk net wat gevoeliger dan bij de anderen. Ik heb de trekhaak overigens wel ingevet sinds de vouwwagen er is. Tot nu toe hing er alleen af en toe een aanhanger achter en was het er nog niet van gekomen, maar je merkt wel dat dat de koppeling dan meer herrie maakt/wringt etc. Sinds het vet is het volkomen stil en het is beter voor zowel de koppeling als de trekhaak.
Die trekhaakkogel invetten geldt dat ook voor een afneembare trekhaak?
geldt ook voor een afneembare trekhaak.
die van ons is ingesmeerd met universeel smeervet. leuk als je net je vouwwagen af hebt gekoppeld en je staat met je broek tegen de kogel :( dit heb ik al 2x gehad :(
Ik ben helemaal voor vet maar mijn afneembare trekhaak hou ik "droog".
De passing is zo nauw niet dat het zonder smeer niet zou draaien en van een klein beetje corrosie word ik niet benauwd.
Van vette vegen op m'n broek, handen en daarna misschien op het doek word ik dan weer wel saggerijnig ;)
oplossing tegen vetvlekken is slagroomspuitbusdop bewaren, passen perfect! :k
Citaat van: peter123456 op december 17, 2011, 06:50:47 PM
oplossing tegen vetvlekken is slagroomspuitbusdop bewaren, passen perfect! :k
Netter is om een goede dop te kopen. Maar doppen zijn niet altijd de oplossing tegen vlekken. Juist als je op bestemming bent en gaat klappen vergeet je de dop op de knobbel te doen. En juist dan loop je tegen de trekhaak. Overkomt mij ook altijd omdat je druk met alles bezig bent. Ondanks dat de dop op een plek ligt waar ik deze zo kan pakken. En als er geen vet op zit, dan zit er wel roest op, wat ook slecht uit je kleding gaat. Die slagroom dop gaat op den duur stuk, kan niet tegen UV.
welke dop je ok hebt, vergeten gebeurt altijd...........
zelf hebben wij als bijna 30 jaar ervaring en ook ons.................... :( ::) :# :# :#
als je dan die dop vergeet,koop er dan eentje met een draadje en een estra ring eraan, blijft die altijd aan je trekhaak en kan je hem erop zetten meteen na het afkoppelen ;x
Citaat van: Walter op december 18, 2011, 11:33:59 AM
als je dan die dop vergeet,koop er dan eentje met een draadje en een estra ring eraan, blijft die altijd aan je trekhaak en kan je hem erop zetten meteen na het afkoppelen ;x
idd dat is dan handig.
Heb ook afneembare trekhaak.
Met vet erop dop gooi ik in de kofferbak gelijk nog nooit kwijt geweest ook.
Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk