Begin Juni 2011 onze Jamet 4x4, zonder disselbak, bij Vervat in Rotterdam opgehaald en onze Jamet Arizona 2003 ingeruild.
Wij hebben vanwege het weer slechts één weekend kunnen proef kamperen voordat wij eind augustus naar Noord Spanje vertrokken.
De probleem die wij bij onze eerste proef kamperen hadden waren:
(1) In rechter achterlicht liep regenwater.
..... Vervat heeft als reparatie siliconenkit in de groef reflectorplaat/behuizing gespoten zodat er geen regenwater meer binnen kan stromen.
(2) Slecht afgewerkte naad linker bovenhoek voorkant tent die na afspannen gelijk scheurde..
..... Vervat heeft de naad gelijmd :? en opnieuw gestikt.
+
Onze vakantie in de Spaanse Pyreneeën is zo goed bevallen dat wij besloten hebben al onze zomervakanties in dat gebied door te gaan brengen. Maar de problemen met onze Jamet 4x4 bleven helaas toenemen.
+
(3) Één (hoek)tentstok met snelklemgrip bleek niet te klemmen waardoor de voorkant van de tent aan één kant steeds inzakte.
..... Heb dit klem probleem met een slangenklem opgelost. Ben benieuwd welke oplossing Vervat voor mij heeft.
(4) Heel mooi die ingebouwde markeringslichten voorkant bak. De kunststof behuizing zit dan in de bagage compartiment. Dergelijke behuizing moet dan wel tegen een STOOT kunnen maar de toegepaste behuizing kan niet eens een tikje verdragen.
..... Ben benieuwd welke oplossing Vervat voor mij heeft.
(5) Afsluitrubber onder/achterkant bermkeuken begon los te laten.
..... Ben benieuwd welke oplossing Vervat voor mij heeft.
(6) As linker schokdemper gebroken. Wij vermoeden dat deze schokbreker het begaf op de westelijke ring (tolweg) rond Antwerpen waar ik, op de cruise control, 90 km/uur overheen geracet ben.
..... Ben benieuwd welke oplossing Vervat voor mij heeft.
(7) Krijg met geen mogelijkheid vrije ruimte tussen hoofdeinde rechter hoek van het bed en tentdoek.
..... Ben benieuwd welke oplossing Vervat voor mij heeft.
+
Hoewel de bermkeuken aanzienlijk is verbeterd is deze nog ruim voldoende vatbaar voor verbeteringen.
A: Snelkoppeling in waterslang en stekker/contrastekker in stroomleiding tbv. dompelpompje. (Kan het pompje en bedrading door de dop van watertank heen gemonteerd worden)
B: Wasbak afvoer niet direct naar achteren maar eerst door rechter schot heen en dan naar achteren.
(Kan een lange afvoerslang permanent gemonteerd worden)
C: Extra gat achterwand (hoog geplaatst) om gasslang plus slangklem door te kunnen voeren ten behoeve van een butagas/propaan gasfles (Nu wordt alleen rekening gehouden met het gebruik van de 907 Campinggaz fles)
D: Wielset om deze vrij zware bermkeuken makkelijker te kunnen verplaatsen.
+
TIPS:
A. Monteer een 22mm waterleiding muurplaat op de drie plankjes waar de bedpoten op moeten steunen. Voorkomt wegschieten poot als plankje niet vlak ligt.
Heel spijtig om deze ervaringen te horen.
Wij hebben ook dit jaar een nieuwe vouwwagen gecampeerd, Gerjak Arctic(Tago). Helaas ook hier van het begin af aan problemen.
Voor de vakantie hadden we al een lijst van 22 punten waarvan de meeste door de leverancier goed zijn opgelost.
Na de vakantie, waarin we 6150 km hebben gereden en 20 campings hebben bezocht (fanatieke klappers), is deze lijst aangevuld tot 45 punten(gebreken en verbeterpunten). We zijn nog in afwachting van een reactie vanuit de leverancier met betrekking tot het oplossen van de gemelde punten.
In het algemeen lees ik toch vrijveel problemen met nieuwe vouwwagens. Of het nu een Jamet, een Holtkamper of een Gerjak is.
Het lijkt wel of vouwwagenbouwers hun wagens zelf niet of onvoldoende uittesten en absoluut onvoldoende critisch zijn op hun product.
Als voorbeeld:
Een gemiddelde vouwwagen kost zeker ? 6000,00 tot ? 9000,00. Hiervoor koop je ook een Auto, Peugeot 107. Deze kost ? 6495,00
Ik kan mij niet voorstellen dat Peugeot het zich kan permiteren om een product met 45 gebreken en verbeterpunten op de mark te brengen.
Kennelijk kan een vouwwagenfabrikant dat wel en een lekkend achterlicht met wat kit afdichten is natuurlijk lapwerk en zou je niet moeten accepteren.
Ik heb het vermoeden dat wij "Vouwwagen"kopers te lief zijn voor de leveranciers en dat weten ze ook "Vouwwagenbezitters zijn knutselaars".
Het wordt tijd dat wij als kopers kwaliteit krijgen en dat leveraciers die gaan leveren. Dus niet elke oplossing zomaar accepteren en gewoon kwalitiet eisen. Daar heb je tenslotte voor betaald.
Inderdaad bijzonder om te horen wat de problemen zijn bij nieuwe wagens (in alle prijsklasses).
Ik lees die topics met grote verbazing, wat voor kwaliteitscontroles voeren de leveranciers uit vraag ik me af als dit allemaal kan voorkomen.
Bij tweedehandse wagens weet je dat je misschien wat moet aanpassen of repareren maar bij nieuw... een kleinigheidje ok maar deze lijsten.
Ben benieuwd wat de leverancier hier aan doet, hoewel ze hier natuurlijk ook niet om gevraagd hebben treft hun geen blaam maar ze moeten het wel professioneel en goed oplossen.
Ik zou siliconenkit in het achterlicht ook niet accepteren, ik hoop niet dat de boel nu dichtgeplakt zit want dan kun je nooit meer een lampje vervangen, even checken of het kapje goed eraf te halen is zonder dat de boel breekt.
Ik had een jamet rondo gekocht daar mankeerde zoveel aan dat hij is omgeruid voor een jamet outdoor.
Die had geen enkel probleem.
Jakkes, weer een Jametic. Wij hadden vorig jaar ook veel problemen. Meeste problemen zijn wel opgelost, maar dit jaar toch nog een paar dingetjes gevonden. Die worden wel weer opgelost is ons toegezegd. Maar alleen het samen met de dealer opzetten van de hele wagen en tent komt maar niet van de grond. Dit omdat ik van mening ben dat wagen, tent en grondzeil niet goed bij elkaar passen. Hetg geheel is niet mooi strak op te zetten. Verder een heerlijke vouwwagen en nu 2 jaar heerlijk vakantie mee gevierd.
Trouwens die rubbers van de keuken zitten er op gelijmd, kun je makkelijjk weer een nieuwe op zetten. Is bij ons al de tweede die los gaat.
Citaat van: jellejawa op september 18, 2011, 09:09:35 AM
Trouwens die rubbers van de keuken zitten er op gelijmd, kun je makkelijjk weer een nieuwe op zetten. Is bij ons al de tweede die los gaat.
What the f*** (excuses voor min taalgebruik) dit kun je toch niet menen. Ik vind dat niet normaal dat die rubbers ieder jaar er nieuw opgeplakt moeten worden.
Zoals ik eerder heb gezegd bij een oude wagen snap ik dat je vaker iets moet doen of vervangen, maar bij een nieuwe...
Even een vraagje naar aanleiding van voorgaande opmerkingen over rubbers.
Bij ons zitten de rubbers van de keuken ook los. En 1 ontbreekt.
Waar kun je deze rubbers krijgen?
Alleen bij een dealer of zijn er ook andere mogelijkheden.
Dealer heeft er vorig jaar nieuwe op geplakt. Maar ik denk dat een automaterialenzaak ze ook wel kan leveren. Misschien zelfs wel bij een bouwmarkt, lijkt gewoon een soort tochtband.
Citaat van: jellejawa op september 19, 2011, 05:29:35 AM
Misschien zelfs wel bij een bouwmarkt, lijkt gewoon een soort tochtband.
Op de afdeling van de gipsplaten, dit band (Riband) wordt op de stalen profielen geplakt om contactgeluid te verminderen. Prijs valt reuze mee en is zelfklevend.
Jongens jongens...met alle respect...dit ga je toch niet menen..een stuk tochtband kopen bij de bouwmarkt en op een nieuwe vw plakken omdat de fabrikant het niet goed voor elkaar heeft? volgens mij heb je nog zoiets als rechten op een degelijk product. Ga er lekker zelf mee aan het klooien...weet je zeker dat je een probleem krijgt met garantie. Sorry hoor....
Citaat van: EdwinMerks op september 19, 2011, 04:14:18 PM
Jongens jongens...met alle respect...dit ga je toch niet menen..een stuk tochtband kopen bij de bouwmarkt en op een nieuwe vw plakken omdat de fabrikant het niet goed voor elkaar heeft? volgens mij heb je nog zoiets als rechten op een degelijk product. Ga er lekker zelf mee aan het klooien...weet je zeker dat je een probleem krijgt met garantie. Sorry hoor....
De tip was ook bedoeld voor mensen met een oudere wagen, binnen de garantie moet je dit loslaten van de rubbers zeker niet accepteren al helemaal niet als het de tweede keer al is.
Wat een Pech hier zit je niet op te wachten met het aanschaffen van een niewe kar!
Wij hebben dit jaar ook een Jamet 4x4 gekocht een hebben gelukkig niet van zulke problemen gehad, alleen een klem van de tusssen stang gebroken maar dat is snel en netjes verholpen bij Vervat.
De wagen is ons zeer goed bevallen
Peter
Gelukkig dat er ook mensen zijn die een betere ervaring hebben. De kwaliteit is een van de belangrijkste reden dat we de Jamet (incl. Trigano) hebben laten staan en voor een gebruikte zijn gegaan (met garantie). Je zou toch denken dat Vervat bij de aflevering de wagens extra zou controleren gezien er zoveel problemen met de Jamtes zijn. Scheelt hun achteraf ook veel tijd (lees geld) om alles te herstellen en de moeite om een klant weer tevreden te stellen (die er ook telkens tijd vrij voor dient te maken). Wel jammer...het zijn op zich wel mooie wagens..
Ikzelf heb vandaag mijn Jamet 4x4, bouwjaar 2011, weer bij Vervat kunnen ophalen, alleen nog niet gerepareerd (agv faillissement)!
Tijdens de vakantie was de voortent in de beide bovenste hoeken uitgescheurd op de naden, na een hevige regenbui.
Uiteindelijk is door Vervat schriftelijk bevestigd dat dit het gevolg van de combinatie doek en buizenframe, kortom een constructiefout en valt onder de fabrieksgarantie.
Tevens had ik nog andere problemen, zoals gaten in het afdekzeil van de wagen, klein gaatje in het bovendoek bij de knikscharnier, loslatende rubbers op de keuken, en dit allemaal al na 1 seizoen gebruik(!), etc. Tevens het niet gemakkelijk kunnen afspannen van de achterkant agv disselbak (officiele accessoire) en geleverde banden waren reeds twee jaar oud (bleek bij de Tempo 100 keuring)
Nu heb ik via een medewerker van Vervat begrepen dat reeds voor het feitelijke faillissement afspraken zijn gemaakt met de importeur en curator om dit adequaat af te handelen.
Vandaag kreeg ik een bericht van de importeur (Ubachs) om nog enige weken geduld op te brengen.
Herkent iemand zich in dezelfde siuatie? Of heeft ook een dergelijk constructiefout-probleem opgelopen afgelopen zomer (volgens een brief moeten er meer zijn)?
Verders is de Jamet 4x4 uitstekend bevallen: gemakkelijk en snel op te zetten, en de wegligging is prima, ook bij hogere snelheden op de Franse autowegen.
Hallo FiPe,
Ook ik heb een flinke lijst problemen met mijn nieuwe Jametic 4x4 (met disselbak). Ik heb mijn nieuwe 4x4 in juni bij De Jong in Hillegom/De Zilk gekocht en daarmee 3 weken in Oostenrijk gekampeerd. Volgens mij heeft kan de zorg voor kwaliteit bij Jamet een stuk beter.
Omdat De Jong heel stroef reageert, heb ik ook naar de importeur geschreven. Die reageert in ieder geval wel kwaliteitsbewust. Intussen is een deel van de problemen door De Jong opgelost (wel met tussenkomst van de importeur). Voor de rest moet ik wachten op de importeur (die vraagt mij om geduld).
Hieronder de lijst met problemen met mijn nieuwe gekochte Jamet 4x4.
Verkoopprobleem:
1. De ?ondertent? blijkt op ons vakantieadres niet van het merk Jamet te zijn, maar van het merk Defa. We hebben de ondertent als de optie ?Ondertent (2 persoons)? op de Jamet 4x4 gekocht, dus die is niet volgens afspraak geleverd.
=> Ik heb alsnog de originele ondertent gekregen, maar met flinke tegenzin van De Jong. Als De Jong mij bij de verkoop eerlijk had verteld dat bij de kleine korting, die ze mij spontaan hadden aanboden, ook een niet-originele ondertent hoort, was dit niet gebeurd.
Problemen met de Jamet 4x4 (kwaliteit/ontwerp):
2. De ?voortent uitbouw? is niet waterdicht.
De eerste nacht nadat ik de uitbouw voor het eerst (zo nieuw uit de verpakking) heb opgezet, heeft het licht geregend. De volgende ochtend liggen mijn kinderen met hun luchtbed in een plas water in de uitbouw.
Ik ben op zoek gegaan naar de plaats waar het water binnenkomt. Bij de volgende regenbui wordt duidelijk dat water via de onderste naad (ca. 10 cm vanaf de grond) tussen tent en kuipzeil binnenloopt. Het water loopt over de hele lengte van deze naad (dus de drie zijden van de uitbouw) naar binnen. Deze naad blijkt enkel gestikt zonder omslag te zijn (zie tekening hieronder) en niet, zoals bij de hoofdtent, dubbel gestikte met omslag (zie tekening hieronder rechts). Volgens mij heeft Jamet hier een (ontwerp)fout gemaakt.
(http://naad%20enkel-dubbel%20gestikt.jpg)
=> Ik wacht op een oplossing vanuit de importeur.
3. Stiksel losgeraakt op de hoek van de hoofdtent.
Bij het inklappen van de test blijkt het tentdoek op de hoek van de hoofdtent te zijn losgegaan. Het lijkt op een probleem met het stiksel.
=> De losse naden zijn door De Jong overgestikt. Preventief ook de andere hoeken. Volgens De Jong is de oorzaak dat Jamet een nieuwe methode van stikken heeft gebruikt. Ik ben niet de enige klant bij De Jong met dit probleem.
4. Dekzeil lekt door.
Het groene 4x4 dekzeil bleek kort na het ophalen van de vouwwagen door te lekken. Het water is gelukkig op de lattenbodem afdekplaat blijven staan en is niet op het testdoek of matras gelopen. Hierop heeft De Jong een ander dekzeil aangeboden, maar ook deze bleek voor vertrek naar ons vakantieadres te hebben doorgelekt.
Als voorlopige oplossing om schade te voorkomen heb ik in een bouwmarkt een waterdicht kunststof dekkleed gekocht en deze onder het Jamet dekzeil gelegd.
=> De Jong heeft spul om naden te dichten over de naden gesmeerd (de naden bij de rits om het dekzeil op te hogen). Sindsdien geen lekkage meer gezien.
5. De opbergvakken in de vouwwagen (onder de zitbanken) zijn niet waterdicht.
Op de terugreis van vakantie hebben we door een (flinke) regenbui gereden. Bij aankomst thuis blijkt er water te staan in de zes opbergvakken (onder de zitbanken links en rechts) van de vouwwagen. De spullen in de vakken, waaronder een slaapzak en dekens, waren allemaal nat geworden.
=> De Jong heeft kit achter de witte contourverlichting aangebracht (tussen lampje en traanplaat). Daar zou het water binnenkomen. Ik heb sindsdien niet meer door een regenbui gereden, dus afwachten in het volgende seizoen.
6. Naden rond het panoramavenster lekken.
Door de naden rondom het panoramavenster sijpelt water. Zowel door de twee naden in de lengte naast de vensters als door de lus waar de buis door gaat.
=> Is door De Jong met nadenmiddel behandeld. Afwachten in het volgende seizoen.
7. Schade aan de lattenbodem afdekplaat bij aflevering.
Bij aflevering is wederzijds schade aan de lattenbodem afdekplaat geconstateerd.
=> Een nieuwe afdekplaat is toegezegd, maar nog niet geleverd.
8. Luifel lekt flink boven de deur van de voortent.
De luifel ziet er prachtig uit. Maar helaas heeft Jamet in haar ontwerp vergeten het voortent doek op het dak door te laten lopen tot over de rits waar de luifel aan vastzit. Hierdoor loopt het water van het dak van de voortent door de rits heen en loopt o.a. bij de deur naar beneden. Erg vervelend, omdat de luifel juist een droge plek voor de deur had moeten creëren. De ontwerper bij Jamet heeft hier toch echt een fout gemaakt.
=> Afwachten of de importeur nog met een oplossing komt. De Jong verwacht er weinig van, want volgens De Jong beschouwd Jamet de luifel als "Zonneluifel". Dus alleen tegen de zon en niet tegen de regen? Ik kampeer ook op plaatsen waar het soms regent (helaas).
9. Versteviging buisconstructie hoofdtent past niet
Bij het plaatsen van de buizen ter versteviging tussen wagen en lattenbodem gedeelte (die met de buisklemme, het wordt ook kledinghanger), lijkt het of de buis met het uitstekend pinnetje net wat te kort is. Ik krijg de constructie in ieder geval niet netjes in elkaar en ben toch best handig.
=> Ik heb zelf de buis met pinnetje verlengd (was 40 cm, nu 65 cm gemaakt), omdat een reactie/oplossing vanuit De Jong uitbleef. Ik heb exact dezelfde buis als Jamet gebruikt (deze is voor nog geen 5 euro bij de Gamma te koop). Prop met pinnetje overzetten en klaar!
10. Wiel verwisselen niet mogelijk met bijgeleverde sleutel
De bijgeleverde sleutel heeft maat 17 en 23. De bout om het reservewiel los te maken is echter maat 16 (!) en de wielbouten zijn maat 19. Een wiel verwisselen is dus onmogelijk met de bijgeleverde sleutel. Hier is door Jamet niet over nagedacht. Wat een slordige fout.
=> Zelf heb ik een vervangende bout met maat 17 gekocht en de bestaande bout met maat 16 (om het reservewiel los te maken) vervangen. Ook heb ik een losse wielsleutel maat 19 gekocht voor bij de vouwwagen.
11. Gootsteen afvoerpijp lekt
De RVS gootsteen heeft een witte kunststof afvoerpijp met een bocht, waar de afvoerslang op wordt geschoven. Er bleek lekkage bij de dichting tussen de RVS gootsteen en de witte kunststof afvoerpijp.
=> Probleem zelf opgelost: Het doorvoergat van de RVS gootsteen bleek een flinke braam te hebben, waardoor geen afdichting mogelijk was. Ik heb de braam weggeschuurd en een extra dichtingsring aan de binnenzijde gelegd. Daarna was de lekkage verholpen.
Tot slot ontdekt De Jong dat de bevestiging van de schokbreker kapot is. Dit is een L-vormig metalen hoekje, waarmee de schokbreker aan het frame zit. De schokbreker bevestiging is vervangen.
Zo je ziet, is het nogal een lijst. Veel (te veel) gedoe met een fonkelnieuwe 4x4 vouwwagen. En het belangrijkste punt is helaas nog niet opgelost: de doorlekkende uitbouwtent. Wordt vervolgd...
Tjonge jammer weer hoor.
heb nu een jametic 2005 en zag de 4x4 als leuke vervanger maar lees erg veel problemen met de jametic.
Vraag mij af is Jamet nu slechter geworden of hebben we nu een platform waar mensen hun klachten beter kwijt kunnen?
Ik heb nog geen regen ervaring met de 4X4, maar voorzover ik het lees is dat het grootste mankement. De 4x4 die toch staat voor een beetje off-road en dus eigenlijk ook voor off-road weersomstandigheden lijkt alleen maar gemaakt voor de zon. Dat verhaal met de garderobe stang komt ons ook bekent voor, maar met het opzetten bij de dealer kwamen we daar al achter en die hebben er meteen een langer stok op gemonteerd.
Ik ben blij te lezen dat je het verhaal met de garderobe stang bekend voor komt. Ik begon al te twijfelen of het aan mij lag, dat ik de buis te kort vond.
Vraag: Wie heeft ervaring met lekkage van de uitbouw tent?
Als het om een (structureel) probleem gaat, dat alle uitbouw tenten hebben, dan valt er misschien iets met de importeur te regelen. Met meerdere "lotgenoten" sta je sterker, toch? Het gaat om lekkage door de naad tussen het kuipvormige deel op de grond en de rest van de uitbouw tent. Zie mijn uitleg eerder in deze threat. De uitbouw tent is volgens mij een optie op alle Jametic modellen, dus niet alleen voor model 4x4.
PS: Ik wil hierbij nog wel zeggen dat ik de Jamet 4x4 - ondanks de kinderziektes van het nieuwe model - een erg leuke vouwwagen vind, waar we afgelopen zomer heel fijn mee hebben gekampeerd!
Feitelijk is de 4x4 gewoon een Jametic met wat traanplaat en een andere as er onder met schokbrekers. was in 2010 al een groot probleem die lekkage in de bakken. Komt o.a. via de lampjes, maar bij onze Jametic vooral via de wielkasten die niet goed waren gekit. dealer heeft dit goed opgelost en dit jaar geen drup water binnen gehad ondanks de vele regen onderweg. Verder moet het katoenen doek eerst een paar keer nat zijn geweest voordat het waterdicht is. Hadden wij ook. Afgelopen jaar geen drup binnen gehad. Paar keer thuis nat maken met de tuinslang, advies van de ANWB.
Ik wil toch nog even dit topic aanhalen na onze eerste echt kampeerervaring met de 4X4.
Na wat fixe en langdurige regenbuien ontstond er een lek bij het panoramadak precies bij het "lusje" waar de dakligger voor gaat. Vandaag de dealer gebeld en zij dat dit normaal was en dat dit na een paar regenbuien en opdrogen van het tentdoek wel over moest zijn. ja hoe test je dat ik ga liever niet weer in de regen staan. We hebben nu nog 1 jaar garantie dus wil ik wel dat het verholpen is voordat de garantie is verlopen.
Ook stond er water in de gastencabine de stiknaad tussen het grondzeil en het tentdoek was telkens zeiknat dit zou door de werking van de zon en regen ook wel verholpen worden. ik heb er toch op aangedrongen dat er na gekeken moet worden, omdat de naad er naar mijn idee wel raar uit ziet.
Ook op de rits bij de luifel komt een druppeltje door, maar daar is niets aan te doen.
Aangezien er ook een drukkertje van de tentschort is losgekomen van de bak ga ik toch met heel het spul op 15 juni naar de dealer om alles even na te kijken. Kan ie misschien toch even kijken naar het euvel van het panoramadak.
Wat lekkage bij een nieuwe vw kan. Hebben wij ook gehad bij onze nieuwe Jametic in 2010. Behoorlijke lekkage ook. Tweede jaar nergens last van. Het nieuwe doek moet nog even inwerken. ANWB adviseerde om de vw op te zetten en een paar keer met de slang nat te spuiten en weer te laten drogen. wij hadden destijds de pech dat het 3 dagen regende en het niet droog werd en het dus maar bleef lekken.
Onze 1 jaar oud gekochte gastencabine nog niet geprobeerd, dat wordt de verrassing als we op vakantie gaan komende zomer.
Ook bij ons lekt de rits van de luifel. Niet op te lossen en vind ik ook niet een probleem.
Die drukkers van het tentschort ben ik altijd voorzichtig mee. Die gaan best zwaar om ze los te halen. En vergeet ze niet los te halen voor je inklapt.
Vandaag weer even contact gehad met de dealer en gevraagd of hij een paar drukkertjes wil opsturen en dat ik er die zelf wel op probeer te zetten. Scheelt weer 200 km minder rijden met de vouwwagen namelijk. Hij adviseerde wel om ze vast te zetten met popnagels. Iemand een idee of je popnagels en tang zo bij een praxis kan kopen en welke moet ik dan hebben of waar moet ik opletten?
Citaat van: Angel op mei 30, 2012, 02:33:45 PM
Vandaag weer even contact gehad met de dealer en gevraagd of hij een paar drukkertjes wil opsturen en dat ik er die zelf wel op probeer te zetten. Scheelt weer 200 km minder rijden met de vouwwagen namelijk. Hij adviseerde wel om ze vast te zetten met popnagels. Iemand een idee of je popnagels en tang zo bij een praxis kan kopen en welke moet ik dan hebben of waar moet ik opletten?
Bij popnagels staat de maat op de verpakking.
Bijvoorbeeld 4x3 wil zeggen dat de ponagel een diameter heeft van 4 mm en dat er iets 'gepopt' kan worden van 3 mm.
De diameter bepaal je aan de hand van de drukker, hoe groter hoe sterker.
De lengte bepaal je door de diktes van het vast te zetten spul op te tellen.
Ik heb wel vaak een extra ring achter de staalplaat gebruikt voor extra stevigheid, het plaatstaal zou anders kunnen vervormen.
M.a.w. Popnagel door de drukker door het staalplaat en dan door het ringetje (alles met hetzelde maat gat) dan de tang erop en de pin eruit trekken.
Ik zal afwachten wanneer ik de drukker krijg en dan even meten. De lengte wordt iets lastiger of misschien ook weer niet. De popnagel komt volgens mij namelijk uit in de holte van het frame van de bedbodem en ik kan er dus ook geen ringetje achterplaatsen volgens mij.
Ik zal eens kijken hoe die andere vastzitten. bij de uitleg over het opzetten hebben ze er ook al 1 vervangen. Ik weet niet hoevaak je die dingen kunt vervangen met gebruik making van het zelfde gat?
Anders moet ik iets gaan verzinnen met magneten of klittenband of iets dergelijks anders blijf je aan de gang ben ik bang voor.
Citaat van: Angel op mei 30, 2012, 02:55:38 PM
Ik zal afwachten wanneer ik de drukker krijg en dan even meten. De lengte wordt iets lastiger of misschien ook weer niet. De popnagel komt volgens mij namelijk uit in de holte van het frame van de bedbodem en ik kan er dus ook geen ringetje achterplaatsen volgens mij.
Ik zal eens kijken hoe die andere vastzitten. bij de uitleg over het opzetten hebben ze er ook al 1 vervangen. Ik weet niet hoevaak je die dingen kunt vervangen met gebruik making van het zelfde gat?
Anders moet ik iets gaan verzinnen met magneten of klittenband of iets dergelijks anders blijf je aan de gang ben ik bang voor.
Zorg voor een strak passende maat popnagel. Dan hoeft er geen ringetje achter en gaat het ook niet meer los. Desnoods het gat iets opboren indien mogelijk.
De drukkers voor de flappen maak je in de flappen en de ringen kun je vast aan onderzijde bedbodem vast zetten. Zorg wel voor enige speling, anders kans op scheuren binnentent.
Zo ben vandaag bij de dealer geweest met de uitbouw/gastencabine. De uitbouw heb ik daar achtergelaten en wordt door de tentenmaker naar gekeken wat er aan te doen. De dealer wist zelf eigenlijk ook niet goed wat er aan te doen. Hij had wel het idee dat de elastieken niet helemaal goed zitten. Deze zitten namelijk precies in de naad van het doek hij had het er over dat het beter zou zijn als het beter zou zijn als het elastiek er iets boven zou zitten, zodat de naad dan meer naar binnen/onderen zou gaan en meer beschut was voor de regen.
Ik heb het ook nog even over de lekkage gehad in de voortent bij het dakraam. Hij had dit nogmaals aangekaart bij de dealer en deze adviseerde er een "pet" op te zetten. Ik had echt geen idee wat ie daarmee bedoelde. Ik heb nu een potje meegekregen waarvan ik de inhoud met een kwastje op de zwakke plak kan smeren aan de buitenkant (dan zou het zeker waterdicht zijn en dat schijnt het "petje" te zijn. Het wittte biesje of hoe noem je dat schijnt niet het juiste materiaal te zijn vandaar. De dealer zij wel dat het misschien inmiddels door regen en zonneschijn ook al wel verholpen kon zijn en ik het er nog niet meteen op moest smeren.
Houd ons op de hoogte, ook wij hebben last van lekkage bij de zijtent en bij het panoramdak van de 4x4. Campo adviseerde om dit in te smeren met kit voor tentnaden. Ook zou een serie van de zijtenten verkeerd gestikt zijn, de onze niet maar hij lekte wel 2 weken lang...
Ik heb een week of twee geleden de tent weggebracht bij campo. Voor het lekken van het dak heb ik ook een potje spul meegekregen het materiaal van het biesje schijnt niet de juiste te zijn. Tent wordt vrijdag opgehaald. voorzover ik het door de telefoon begreep hebben ze er aan de binnenkant, tussen het tentdoek en het opstaande randje zeg maar, een extra katoenen strook tussen gezet. Als dat niet werkt kunnen die opstaande rand ook nog een keer dubbel stikken. Hij gaf ook eerlijk toe dat wij een soort proef project zijn, omdat ze niet weten waar het vandaan komt en ze nog geen verdere klachten hierover hebben gehad, maar blijkbaar wel dus.
Vandaag de wagen ook opgezet met het doel om onze nieuw aangeschafte gastencabine eens goed nat te maken zodat ie watedicht is. Na 2x goed natgespoten te hebben komen er een paar druppels water bij de onderste naad, overgang tentdoek en onderzeil, naar binnen. Persoonlijk denk ik dat dit komt door nieuwigheid. De gestikte naad ziet er wel goed uit. Mocht het "lekken" blijven, dan smeer ik er wel een keertje spul op om de naden waterdicht te maken. Het is niet onoverkomelijk voor ons.
Wij hebben vrijdag de tent teruggekregen en het enige wat ze er aan gedaan hebben is een extra stuk katoen over de naad gestikt die telkens verzadigd was van het water. Het lijkt er ook op dat, wanneer je nu binnen zit je, geen lichtstralen van buiten ziet. Maar ja ik heb hem niet opgezet dus kan het niet met zekerheid zeggen dat het de oplossing is. Als het dan nog niet opgelost is stuur ik hem weer terug en moeten ze er maar iets anders op verzinnen. Het is een nieuw product waar nog garantie opzit dus moeten ze het zelf maar oplossen en ga ik niet zelf met oplossingen komen.
Als ik de verhalen zo lees.
lijkt het erop dat ze vroeger eerst alles goednakeken en aanpaste voor ze de vw en tent op de markt zette.
Tegenwordig moet alles zo snel mogelijk de markt op met alle gevolgen van dien.
Als ik dit allemaal lees dan ben ik haast blij dat ik een oude vw.
Probleem vrij.
Degelijke kwalilteit.
Helaas ik het merk Alpen Kreuzer failliet.
Maar de Allure is nog steeds goed vekrijgbaar ondanks de leeftijd.
Misschien dat dit inderdaad de tendens is van deze tijd. Degelijke producten maken en failliet gaan of de hoofdprijs betalen. Of lopende band productie tegen een betaalbare prijs met het risico dat er iets aan is. Tja het is het 1 of het ander.
iemand al ervaring of de oplossing met de katoenen band op de lekkende naad van de uitbouw afdoende helpt ?
wij hebben namelijk ook dit zelfde probleem, en vraag me af of ik niet beter naar een zeilmakerij kan gaan o.i.d. Klinkt me namelijk nogal kneuterig in de oren, weer een randje katoen op de kunstof naad gestikt...lekken die stiknaden waarmee die rand erop is gezet dan niet ook weer door?
Ik vrees als ik dit forum lees dat ons nog wat geintjes te wachtten staan. Kuipgrondzeil leek ons ook al erg krap...je trapt het steeds bijna weg omdat het de grond niet raakt recht onder je bedinstap.
afijn, we hebben hem nog maar 1 week gebruikt en gaan nu voor langer weg....ben benieuwd : (
Citaat van: primera op juli 01, 2012, 11:20:21 AM
Als ik de verhalen zo lees.
lijkt het erop dat ze vroeger eerst alles goednakeken en aanpaste voor ze de vw en tent op de markt zette.
Tegenwordig moet alles zo snel mogelijk de markt op met alle gevolgen van dien.
Als ik dit allemaal lees dan ben ik haast blij dat ik een oude vw.
Probleem vrij.
Degelijke kwalilteit.
Helaas ik het merk Alpen Kreuzer failliet.
Maar de Allure is nog steeds goed vekrijgbaar ondanks de leeftijd.
Tja voor een deel heb je natuurlijk gelijk, Trigano en Jamet zijn beide uit de zelfde stal, waarbij de Trigano's net iets beter zijn afgewerkt, maar dat merk je dan gelijk in de hogere prijs. Was vroeger ook met auto's, maar daar zijn ze er achter gekomen dat een A en een B merk met kwaliteit verschil op termijn niet werkt en zie de verschillen in kwaliteit steeds kleiner worden. VW/skoda/seat is hiervan een sprekend voorbeeld.
Maar dan nog vind ik het niet passen om met een potje nadendicht naar huis te worden gestuurt, goed gestikte tent naden behoren gewoon waterdicht te zijn, wij hebben nu een week met onze 6 jaar oude trigagano in de regen en harde wind (7-8) gestaan aan de kust, zonder maar 1 druppel lekkage.
Nog even terugkomend op de lekkende gastencabine: die van ons lekt op precies dezelfde plek. Afgelopen week teruggekomen van vakantie in Frankrijk en toch een paar buien op de kop gehad. Eerder gaf ik aan dat een paar druppels niet problematisch zijn, maar de boel is behoorlijk nat. Contact opgenomen met de leverancier, die het gaat doorspelen naar Jamet. Kan wat langer gaan duren ivm de grote vakantie, ook in Frankrijk....
Kortgeleden heb ik de jametics bij campolife in heinenoord gezien. Wat vielen ze mij tegen zeg! Erg dun tentdoek, vooral de zijwanden, de nieuwe CP keuken is erg slecht ontworpen (kraantje is nauwelijks te bedienen), erg iele ritsjes. Het voelt en ziet allemaal wat gammel. De andere modellen van jamet ogen beter al heb ik daar minder naar gekeken omdat wij naar den snelklapper op zoek zijn. Een jametic wordt het niet in ieder geval. Al is de prijs lager dan andere merken, de prijs-kwaliteit verhouding is m.i. Een stuk minder.
Citaat van: villeke op augustus 11, 2012, 12:22:47 PM
Kortgeleden heb ik de jametics bij campolife in heinenoord gezien. Wat vielen ze mij tegen zeg! Erg dun tentdoek, vooral de zijwanden, de nieuwe CP keuken is erg slecht ontworpen (kraantje is nauwelijks te bedienen), erg iele ritsjes. Het voelt en ziet allemaal wat gammel. De andere modellen van jamet ogen beter al heb ik daar minder naar gekeken omdat wij naar den snelklapper op zoek zijn. Een jametic wordt het niet in ieder geval. Al is de prijs lager dan andere merken, de prijs-kwaliteit verhouding is m.i. Een stuk minder.
Over de nieuwste Jametic kan ik niet oordelen, wij hebben een gebruikte van 2006. Zoals zo vaak, hoe duurder, hoe beter. De prijs/kwaliteitverhouding was/is altijd prima bij Jamet. Wij zijn voor Jametic gegaan omdat we een snelle klapper wilden en niet al te duur.Het is maar voor een paar weken per jaar. De Trigano Odyssee, vergelijkbaar met de Jametic is kwalitatief iets beter, maar ook gelijk stukken duurder. Je kunt ook een HK voor 15000 of meer kopen. Tis maar net wat je zoekt/wilt...
Citaat van: villeke op augustus 11, 2012, 12:22:47 PM
Kortgeleden heb ik de jametics bij campolife in heinenoord gezien. Wat vielen ze mij tegen zeg! Erg dun tentdoek, vooral de zijwanden, de nieuwe CP keuken is erg slecht ontworpen (kraantje is nauwelijks te bedienen), erg iele ritsjes. Het voelt en ziet allemaal wat gammel. De andere modellen van jamet ogen beter al heb ik daar minder naar gekeken omdat wij naar den snelklapper op zoek zijn. Een jametic wordt het niet in ieder geval. Al is de prijs lager dan andere merken, de prijs-kwaliteit verhouding is m.i. Een stuk minder.
mmm, ik weet niet welke ritsen je bedoelt met erg iel? volgens mij zijn ook door Jamet de gebruikelijke grove kunststof ritsen ingenaaid, verder kan je ipv een CP-keuken ook een gewone keuken bestellen (meer bergruimte en praktischer)
Wat betreft het doek; het is zeker niet dun, maar ik vind eerder de afwerking van de naden wat slordig (lees vaak losse draadjes)
tja al met al is het alle waar naar zijn geld.......
en ieder zo zijn eigen wensen.. WW
Citaat van: villeke op augustus 11, 2012, 12:22:47 PM
Al is de prijs lager dan andere merken, de prijs-kwaliteit verhouding is m.i. Een stuk minder.
Als de prijs (p) lager is en kwaliteit (q) ook dan is de p:q daarmee toch constant? Oftewel, je betaalt minder, het gaat wellicht minder lang mee (geen idee), maar je verliest ook minder en je kan sneller besluiten dat je toch weer iets anders wil.
Citaat van: Qwaqa op augustus 11, 2012, 09:30:50 PM
Als de prijs (p) lager is en kwaliteit (q) ook dan is de p:q daarmee toch constant? Oftewel, je betaalt minder, het gaat wellicht minder lang mee (geen idee), maar je verliest ook minder en je kan sneller besluiten dat je toch weer iets anders wil.
indien p/2 leidt to q/4 t.o.v. een andere vw, dan neemt de prijs:kwaliteit verhouding dus af I: Maar goed ik geef toe dat het allemaal relatief en deels subjectief is
Citaat van: Bosje op augustus 11, 2012, 09:00:21 PM
mmm, ik weet niet welke ritsen je bedoelt met erg iel? volgens mij zijn ook door Jamet de gebruikelijke grove kunststof ritsen ingenaaid, verder kan je ipv een CP-keuken ook een gewone keuken bestellen (meer bergruimte en praktischer)
Wat betreft het doek; het is zeker niet dun, maar ik vind eerder de afwerking van de naden wat slordig (lees vaak losse draadjes)
tja al met al is het alle waar naar zijn geld.......
en ieder zo zijn eigen wensen.. WW
wij zagen de jametic blue style en 4x4 met uitritsbare ramen en muggengaas. Ik vond o.a. die ritsen erg ielig en dat oogde mij niet robuust en de ritsen zijn gewoonweg niet te vergelijken met bijvoorbeeld YKK ritsen die Roadmaster gebruikt. En wat betreft het doek, dat is echt wel een stuk dunner dan. Het dak is min of meer vergelijkbaar met andere merken (uit mijn hoofd 280 gr/m2; Roadmaster heeft bv 330 gr/m2), maar de wanden zijn een stuk dunner (het aantal gr/m2 is mij even ontschoten). Ik had daar met de verkoper nog een discussie over en hij erkende dat ook. Of dat bij het gebruik nu significant veel uitmaakt dat is een andere discussie, maar in het geval van regen i.c.m. veel wind (en dus veel regen zijdelings op de tent) denk ik wel.
Wat betreft de CP keuken, die zag er niet slecht uit maar is praktisch naar mijn mening slecht ontworpen en dat terwijl hij duurder is. De standaard keuken is inderdaad veel beter en daar was ik bijvoorbeeld wel enthousiast over. Maar ik snap werkelijk niet waarom die CP keuken op deze manier in de markt is gezet.
Maar om niet al te veel :off te geraken (het topic betreft specifiek de 4x4), ik heb het met de verkoper ook over de ervaringen van sommigen gehad mbt een lekkende gastencabine en lekkende panoramaramen. En al s ik dan lees dat men er maar een potje spul op moet smeren dan denk ik dat kan toch niet bij een nieuw product ::) :? Dan kan het niet anders dat er hier sprake is van een constructiefout/ontwerpfout of het gebruik van ondeugdelijke materialen. En eigenlijk is dat heel jammer want het zijn gewoon erg leuke tenten om te zien en qua design prima in orde.
Citaat van: villeke op augustus 11, 2012, 12:22:47 PM
Kortgeleden heb ik de jametics bij campolife in heinenoord gezien. Wat vielen ze mij tegen zeg! Erg dun tentdoek, vooral de zijwanden, de nieuwe CP keuken is erg slecht ontworpen (kraantje is nauwelijks te bedienen), erg iele ritsjes. Het voelt en ziet allemaal wat gammel. De andere modellen van jamet ogen beter al heb ik daar minder naar gekeken omdat wij naar den snelklapper op zoek zijn. Een jametic wordt het niet in ieder geval. Al is de prijs lager dan andere merken, de prijs-kwaliteit verhouding is m.i. Een stuk minder.
Kwam net nog een folder tegen van Trigano: dikte van tentdoek is identiek aan die van Jametic: dak is 340g/vierkante meter en van de zijkanten 280g/vierkante meter. Dus zo dun is het doek niet, toch?
Citaat van: davinci op augustus 14, 2012, 08:00:38 PM
Kwam net nog een folder tegen van Trigano: dikte van tentdoek is identiek aan die van Jametic: dak is 340g/vierkante meter en van de zijkanten 280g/vierkante meter. Dus zo dun is het doek niet, toch?
hmmm mijn persoonlijke ervaring bij het aanschouwen en de informatie van de verkoper zouden dan niet kloppen. Verkoper erkende dat het doek dunner is dan sommige andere merken. Ik ben bekend met de waarden van de Trigano's maar weet niet of Jamet en Trigano op dat vlak hetzelfde leveren. Wederom een beetje :off en wil er ook geen hele discussie van maken, maar laat ik het anders zeggen: de tentzijwanden van de Jametics voelen bij lange na niet zo dik als het dak en zijn ook niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Roadmaster. Maar goed, gevoel en feit zijn 2 verschillende dingen.
Citaat van: villeke op augustus 14, 2012, 08:41:25 PM
hmmm mijn persoonlijke ervaring bij het aanschouwen en de informatie van de verkoper zouden dan niet kloppen. Verkoper erkende dat het doek dunner is dan sommige andere merken. Ik ben bekend met de waarden van de Trigano's maar weet niet of Jamet en Trigano op dat vlak hetzelfde leveren. Wederom een beetje :off en wil er ook geen hele discussie van maken, maar laat ik het anders zeggen: de tentzijwanden van de Jametics voelen bij lange na niet zo dik als het dak en zijn ook niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Roadmaster. Maar goed, gevoel en feit zijn 2 verschillende dingen.
Maakt ook niet uit, je moet er gewoon een goed gevoel bij hebben :J
Citaat van: davinci op augustus 14, 2012, 08:58:10 PM
Maakt ook niet uit, je moet er gewoon een goed gevoel bij hebben :J
inderdaad :K
Afgelopen week diverse malen contact gehad met de leverancier van onze gastencabine ivm de lekkage. Ze willen hem wel bekijken en eventueel impregneren. Het doek is perfect waterdicht, behalve op de plek van de overgang van tentdoek/plastic bij de naad. Oh ja, of ik het geheel maar even langs wilde brengen. Wij wonen op ruim 1,5 uur rijden ::). Gezegd dat impregneren volgens mij niet de oplossing is en langsbrengen ook geen optie is voor ons. Of opsturen onder garantie mogelijk was en hoe we het met de kosten hiervan doen. Hier reageerden ze eerst terughoudend op. Heb toen aangegeven dat verzendkosten voor de verkopende partij zijn indien een product binnen de garantietermijn defect gaat. Oh ja, hier heeft u een antwoordnummer.........
we zullen dus zien.
Citaat van: davinci op augustus 19, 2012, 08:52:05 AM
Afgelopen week diverse malen contact gehad met de leverancier van onze gastencabine ivm de lekkage. Ze willen hem wel bekijken en eventueel impregneren. Het doek is perfect waterdicht, behalve op de plek van de overgang van tentdoek/plastic bij de naad. Oh ja, of ik het geheel maar even langs wilde brengen. Wij wonen op ruim 1,5 uur rijden ::). Gezegd dat impregneren volgens mij niet de oplossing is en langsbrengen ook geen optie is voor ons. Of opsturen onder garantie mogelijk was en hoe we het met de kosten hiervan doen. Hier reageerden ze eerst terughoudend op. Heb toen aangegeven dat verzendkosten voor de verkopende partij zijn indien een product binnen de garantietermijn defect gaat. Oh ja, hier heeft u een antwoordnummer.........
we zullen dus zien.
Wij hebben ook lekkage in onze zijtent voor de Jametic. Zijtent net gekocht, 1 jaar oud. Wel nog een jaar garantie volgens de aankoopbon. Bij ons lekkage rondom waar de flappen zitten genaaid. Die zitten er eigenlijk op de kop aan. De flappen moeten meteen een knik maken om naar de grond te gaan. Hierdoor ontstaat een gootje en staan de naden natuurlijk onder spanning en loopt het water zo naar binnen. Is dat bij jullie ook zo?
Citaat van: jellejawa op augustus 19, 2012, 03:57:24 PM
Wij hebben ook lekkage in onze zijtent voor de Jametic. Zijtent net gekocht, 1 jaar oud. Wel nog een jaar garantie volgens de aankoopbon. Bij ons lekkage rondom waar de flappen zitten genaaid. Die zitten er eigenlijk op de kop aan. De flappen moeten meteen een knik maken om naar de grond te gaan. Hierdoor ontstaat een gootje en staan de naden natuurlijk onder spanning en loopt het water zo naar binnen. Is dat bij jullie ook zo?
Onze flappen komen ONDER de cabine: anders kun je de elastieken waar de haringen inkomen niet vastzetten. Nee, bij ons lekt ie bij de naad waar ook deze elastieken vastzitten, bij de overgang van tentdoek naar kunststof.....Had op vakantie die naden ook al geimpregeerd en spul opgesmeerd speciaal voor lekkage bij naden: helaas zonder succes. Onze cabine is ook nog spiksplinternieuw, was de 1e vakantie dat ie meeging. We zullen wel zien. Altijd positief blijven I:
Citaat van: davinci op augustus 19, 2012, 04:28:09 PM
Onze flappen komen ONDER de cabine: anders kun je de elastieken waar de haringen inkomen niet vastzetten. Nee, bij ons lekt ie bij de naad waar ook deze elastieken vastzitten, bij de overgang van tentdoek naar kunststof.....Had op vakantie die naden ook al geimpregeerd en spul opgesmeerd speciaal voor lekkage bij naden: helaas zonder succes. Onze cabine is ook nog spiksplinternieuw, was de 1e vakantie dat ie meeging. We zullen wel zien. Altijd positief blijven I:
De flappen zitten bij ons over de elastieken heen. Hebben jullie het nieuwe model met de schuine achterkant?
Citaat van: jellejawa op augustus 19, 2012, 05:22:14 PM
De flappen zitten bij ons over de elastieken heen. Hebben jullie het nieuwe model met de schuine achterkant?
Nee, zie foto
Dit model hebben wij ook, van 2011. Maar dan de flappen over de elastieken, zodat je de elastieken niet meer ziet. Inmiddels met de dealer gebeld waar de tent is gekocht. Die wist meteen al wat het euvel was. Schijnt dus meer voor te komen. Ik stuur de tent op, wordt dan door de dealer bekeken en gaat dan evt. voor reparatie terug naar Jamet. Dus ik vertrouw maar op een goede afloop. Al zal het wel lang gan duren denk ik.
In 2011 ook een nieuwe Jametic 4x4 aangeschaft, daar hebben we ook telkens problemen mee.
De rubbers op de keuken heb ik met secondenlijm vastgeplakt, zij zitten nu wel vast maar er breken er nu stukken af.
Het frame van de voortent is aangepast, wanneer je het grondzeil ingeritst had en de tent ging afspannen scheurde het tentdoek.
De voortent lekte op vele plaatsen.
Er komt water in de bankbakken, waardoor je kleren nat worden.
De afvoer van de keuken is niet optimaal er ligt telkens water in de bovenste la.
Het eerste jaar hadden we al gelijk de rechter schokdemper eraf liggen.
Er was geen sleutel erbij die de wiel bouten eraf kon draaien.
De snel koppeling van de staande palen doet gewoon niets, opgelost met slang koppeling.
Bijna alle problemen zijn door de dealer opgelost, maar vervelend is zeker.
Wij hebben het voornemen deze wagen te verkopen en dan een Holtkamper cocoon xl MTT aan te schaffen.
Welke problemen komen we dan tegen.
Zijn hier al ervaringen mee.
Citaat van: BoersmaS op september 19, 2012, 09:59:30 AM
Wij hebben het voornemen deze wagen te verkopen en dan een Holtkamper cocoon xl MTT aan te schaffen.
Welke problemen komen we dan tegen.
Zijn hier al ervaringen mee.
Vervelend, al die problemen! :(
Heb je, om op je vraag in te gaan, al eens in het Holtkamper-deel van dit forum gekeken? Daar staat een scala aan onderwerpen over de voors en tegens van dit merk.
Citaat van: NielsP op september 19, 2012, 10:15:42 AM
Vervelend, al die problemen! :(
Heb je, om op je vraag in te gaan, al eens in het Holtkamper-deel van dit forum gekeken? Daar staat een scala aan onderwerpen over de voors en tegens van dit merk.
nou bij de cocoon of astra echt niet.
Alleen paulpaul heeft defecten.
Voor de rest zijn er veel die dingetjes willen wijzigen maar heeft dat niet iedereen?
Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
@BoersmaS: in elk geval van harte welkom op dit leuke, behulpzame en informatieve forum.
Veel succes met het zoeken naar een waardiger opvolger van jullie Jametic.
De zoekfunctie doet inderdaad wonderen, kun je alvast inlezen. :)
Citaat van: spikehome op september 19, 2012, 12:09:14 PM
nou bij de cocoon of astra echt niet.
Alleen paulpaul heeft defecten.
Voor de rest zijn er veel die dingetjes willen wijzigen maar heeft dat niet iedereen?
Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Ik zeg toch ook niet dat iedereen problemen heeft met zo'n wagen? Laat ik het dan zo stellen: voor een vraag over Holtkamper kun je beter even gaan kijken op het Holtkamper deel van het forum, de kans is groter dat je d??r nuttige informatie vindt dan op het Jamet deel
Citaat van: spikehome op september 19, 2012, 12:09:14 PM
Alleen paulpaul heeft defecten.
Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Dat lijkt me wat erg kort door de bocht... PaulPaul verwoordt ze misschien het scherpst, maar ga nu niet net lopen doen alsof wat bij hem gebeurd exemplarisch is. Dan zie ik toch weer wat symptomen van het inmiddels beruchte Holtkamper-roze-bril-virus... :K Maar, en dat is on-topic: die problemen gaan over de Kyte en niet over de Cocoon. Verder sluit ik me aan bij NielsP: zie het Holtkamper deel van dit forum.
Citaat van: wijnand op september 19, 2012, 01:04:53 PM
het inmiddels beruchte Holtkamper-roze-bril-virus...
:#
@Boersma: lees je kort in in de HK sectie van dit forum, noteer wat zaken en ga eens bij HK kijken. Bespreek de gelezen issues die je dwars zaten en vergeet vooral niet de door wijnand genoemde bril af te zetten.. :#. Je komt er dan vast uit.
Ach, wij hadden eerst ook nogal wat problemen met onze 2010. Alles is opgelost en nu vinden we het een fijne vouwwagen en zien geen reden om deze weg te doen. En een Holtkamper kopen, dat is wel weer het andere uiterste. Er zijn nog heel wat merken er tussen in.
Citaat van: wijnand op september 19, 2012, 01:04:53 PMDan zie ik toch weer wat symptomen van het inmiddels beruchte Holtkamper-roze-bril-virus...
geloof me heb echt niet zo een bril. Ook ik heb op sommige dingen mijn vraagtekens maar dat had ik bij de trigano ook.
En idd de hk producten zijn niet 100% maat welk merk is dat ik wel?
Jamet levert voor het geld een mooi product.
Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Citaat van: jellejawa op september 19, 2012, 07:32:38 PM
Ach, wij hadden eerst ook nogal wat problemen met onze 2010. Alles is opgelost en nu vinden we het een fijne vouwwagen en zien geen reden om deze weg te doen. En een Holtkamper kopen, dat is wel weer het andere uiterste. Er zijn nog heel wat merken er tussen in.
Vergeten, maar afgelopen voorjaar een 1 jaar oude zijtent gekocht. Helaas, lek bij de eerste regenbui. Is inmiddels terug naar de dealer en gaat naar Jamet voor reparatie onder garantie. Jammer van de lekkage, maar onze dochter heeft er toch veel plezier van gehad.
Ik lees al deze problemen maar raak dan niet echt in de stemming.
Ik heb in 2010 een Jametic gekocht ( Ecru/Congac ) bij Vervat en heb alleen lekkage bij de afvoer van het keukentje.
heb ook al gelezen wat de oorzaak kan zijn dus ga een is kijken of ik die verhelpen kan.
Verder heb ik regelmatig regen gehad en geen lekkage kunnen ontdekken.
Ben erg tevreden met de klapper, wat mij wel verbaasde is dat ik water had staan in de voorste twee bakken van de bankjes naast de wielkas.
Daar hebben meerdere mensen last lees ik, zit net buiten de garantie dus ga zelf maar even kitten.
Heb gelezen dat het de wielkast betreft.
Verder toppie klapper ben er erg mee in mijn nopjes.
Tevens een vraag heeft iemand een idee waar ik het beste de voortentuitbouw / slaapcabine kan kopen in de juiste kleuren voordat ik rond ga bellen langs alle dealers.
Alvast bedankt voor het lezen en het antwoord op de vraag
Groet Jurriaan
Citaat van: Jurriaan op september 20, 2012, 08:03:20 AM
Ik lees al deze problemen maar raak dan niet echt in de stemming.
Ik heb in 2010 een Jametic gekocht ( Ecru/Congac ) bij Vervat en heb alleen lekkage bij de afvoer van het keukentje.
heb ook al gelezen wat de oorzaak kan zijn dus ga een is kijken of ik die verhelpen kan.
Verder heb ik regelmatig regen gehad en geen lekkage kunnen ontdekken.
Ben erg tevreden met de klapper, wat mij wel verbaasde is dat ik water had staan in de voorste twee bakken van de bankjes naast de wielkas.
Daar hebben meerdere mensen last lees ik, zit net buiten de garantie dus ga zelf maar even kitten.
Heb gelezen dat het de wielkast betreft.
Verder toppie klapper ben er erg mee in mijn nopjes.
Tevens een vraag heeft iemand een idee waar ik het beste de voortentuitbouw / slaapcabine kan kopen in de juiste kleuren voordat ik rond ga bellen langs alle dealers.
Alvast bedankt voor het lezen en het antwoord op de vraag
Groet Jurriaan
Via Zoekwekker.nl een zoekopdracht plaatsen. Die zoekt iedere dag de site's af naar resultaten. Zo heb ik de onze afgelopen voorjaar ook gevonden. 1 jaar oud, geheel ecru dus prima passend bij onze Jametic 2010 cognac/ecru.
wat de wielkasten betreft, dat is een constructiefout. Lijkt me dat ze dat nog moeten oplossen voor je, ook al is je garantie voorbij. Omdat je geen regen hebt gehad, heb je het niet eerder gezien toch? Gewwoon proberen.
Volgens mij moeten ze het inderdaad gewoon voor je oplossen, ook al is de garantie periode voorbij. Je mag wel verwachten dat je vw langer dan twee jaar mee gaat. Wil niet zeggen dat het geheel kosteloos zou moeten zijn, maar dat zou wel zo netjes zijn.
En het probleem is bekend bij Jamet. Hebben er al heel veel terug gehad voor de lekkage van de wielbakken.
Ik heb vandaag bij De Wit speciaal even in de bankjes van een van de opgestelde Jamets gekeken en daar was duidelijk een verse kitrand te zien :# :#
Ik denk dat ze dat nu bij de Wit zelf maar doen om evt problemen voor te zijn :J
Alleen een simpel randje kit er boven op schijnt niet voldoende te zijn. Scherm moet er uit en helemaal opnieuw in de kit en dan weer monteren.
Dat zal vast wel, daar heb ik geen verstand van, het was dat ik in een bankje keek en het viel mij als leek gelijk op die kitrand...
Er moet ook best wat kit tussen, want ik vind die spatschermen niet bepaald op maat en netjes afgewerkt.
Bedankt, voor alle advies ga toch maar eens bellen. Niet geschoten is altijd mis. Groet Jurrriaan.
Citaat van: Jurriaan op september 21, 2012, 08:37:35 PM
Bedankt, voor alle advies ga toch maar eens bellen. Niet geschoten is altijd mis. Groet Jurrriaan.
je hebt wettelijk gewoon recht op volledig herstel. Jamer erkent dit specifieke probleem en het speelde met name in 2010. moet goedkomen dus. succes!
Citaat van: MichelA op oktober 22, 2011, 10:29:34 AM
Problemen met de Jamet 4x4 (kwaliteit/ontwerp):
2. De ?voortent uitbouw? is niet waterdicht.
De eerste nacht nadat ik de uitbouw voor het eerst (zo nieuw uit de verpakking) heb opgezet, heeft het licht geregend. De volgende ochtend liggen mijn kinderen met hun luchtbed in een plas water in de uitbouw.
Ik ben op zoek gegaan naar de plaats waar het water binnenkomt. Bij de volgende regenbui wordt duidelijk dat water via de onderste naad (ca. 10 cm vanaf de grond) tussen tent en kuipzeil binnenloopt. Het water loopt over de hele lengte van deze naad (dus de drie zijden van de uitbouw) naar binnen. Deze naad blijkt enkel gestikt zonder omslag te zijn (zie tekening hieronder) en niet, zoals bij de hoofdtent, dubbel gestikte met omslag (zie tekening hieronder rechts). Volgens mij heeft Jamet hier een (ontwerp)fout gemaakt.
(http://naad%20enkel-dubbel%20gestikt.jpg)
=>
Zelf ook problemen met lekkage in de uitbouw. Teruggekoppeld naar de verkopers: ze geven aan dat alle uitbouwtenten bij hun op deze manier genaaid zijn. Het kan wel, dubbel gestikt, maar dat gaat tenkoste van de hoeveelheid tentdoek :?wat overblijft, zeggen ze. Ook komt er bij deze manier van stikken teveel spanning op de naad te staan?!?! Wordt vervolgd. Verder heb ik aangeven dat de flappen aan de buitenkant, onderaan vreemd zijn geplaatst: je moet ze onder de cabine vouwen, anders sla je de haringen van de elastieken erdoorheen. Deze elastieken zijn trouwens genaaid in de naad die lekt.....Zie bijgevoegde afbeeldingen. De foto met de witte flappen zijn volgens mij zoals het hoort: ze zijn boven de elastieken geplaatst, zodat het hemelwater netjes wegloopt. De ander foto, met blauwe flappen ( onze klapper dus ) zijn dus volgens mij vreemd geplaatst. Wij moeten ze dus onder de cabine frommelen....l
Bij de onze van 2011 zitten de elastieken wel onder de flappen, maar is de naaed zoals beschreven enkel gestikt. En er vormt zich door deze naaiwijze een soort gootje doordat de stof op die rand omhoog staat. Omdat ik garantie had, heb ik de zijtent retour gestuurd naar de dealer. Die zegt dat de zijtent terug gaat naar Jamet en dat het opgelost gaat worden. En dat kan even duren, maar als het maar voor volgend jaar is. Maar triest is het wel dat Jamet met zovele jaren ervaring op een dergelijke wijze tenten maakt. En gewoon hele series die lek zijn. En niet eens het doek, maar op een naad.
Citaat van: davinci op september 22, 2012, 12:33:25 PM
Verder heb ik aangeven dat de flappen aan de buitenkant, onderaan vreemd zijn geplaatst: je moet ze onder de cabine vouwen, anders sla je de haringen van de elastieken erdoorheen. Deze elastieken zijn trouwens genaaid in de naad die lekt.....Zie bijgevoegde afbeeldingen. De foto met de witte flappen zijn volgens mij zoals het hoort: ze zijn boven de elastieken geplaatst, zodat het hemelwater netjes wegloopt. De ander foto, met blauwe flappen ( onze klapper dus ) zijn dus volgens mij vreemd geplaatst. Wij moeten ze dus onder de cabine frommelen....l[/font][/size]
Er bestaan twee soorten afwateringsflappen. Het type dat je over de haringen heen doet en naar buiten toe vast zet. en een type dat je naar binnen slaat om daar een grondzeil over heen te leggen. daarmee kan je zelf eenvoudig een kuip creëren. Je moet ze dus niet frommelen maar strak naar binnen slaan. Kennelijk lopen deze twee typen bij Jamet door elkaar. (andere toeleverancier?)
Citaat van: jellejawa op september 22, 2012, 06:32:01 PM
Bij de onze van 2011 zitten de elastieken wel onder de flappen, maar is de naaed zoals beschreven enkel gestikt. En er vormt zich door deze naaiwijze een soort gootje doordat de stof op die rand omhoog staat. Omdat ik garantie had, heb ik de zijtent retour gestuurd naar de dealer. Die zegt dat de zijtent terug gaat naar Jamet en dat het opgelost gaat worden. En dat kan even duren, maar als het maar voor volgend jaar is. Maar triest is het wel dat Jamet met zovele jaren ervaring op een dergelijke wijze tenten maakt. En gewoon hele series die lek zijn. En niet eens het doek, maar op een naad.
Welke dealer hebben jullie? Onze cabine komt bij Obelink vandaan...Ze willen de hele tent wel impregneren , ik heb ook aangegeven dat het tentdoek zelf 100% waterdicht is en alleen die naad lekt. Enige contact wat ik met ze heb gehad is over het stikken van die naad, op de manier zoals eerder hier is beschreven ( met tekening ) Dat is volgens de naaister geen optie omdat dat dan teveel doek kost, zegt ze....Wordt vevolgd I:
Citaat van: poldertoerist op september 22, 2012, 08:03:46 PM
Er bestaan twee soorten afwateringsflappen. Het type dat je over de haringen heen doet en naar buiten toe vast zet. en een type dat je naar binnen slaat om daar een grondzeil over heen te leggen. daarmee kan je zelf eenvoudig een kuip creëren. Je moet ze dus niet frommelen maar strak naar binnen slaan. Kennelijk lopen deze twee typen bij Jamet door elkaar. (andere toeleverancier?)
Strak naarbinnen slaan? Ze moeten volgens jou dus ook onder de cabine worden gelegd/gevouwen. Dit lukt mij niet mooi, helemaal niet op de hoeken. Het is gewoon een vreemde constructie, ook omdat de bodem van de cabine bestaat uit stevig kunststof/plastic. Hoe zou je daar dan nog een kuip van moeten maken?
Wat ik inbreng is in dit geval algemene tentenkennis. Inderdaad is het wel typisch dat als de bodem van de cabine al dicht is om dan voor deze constructie te kiezen, want dan levert het eigenlijk geen voordeel op.
Citaat van: davinci op september 22, 2012, 08:29:50 PM
Welke dealer hebben jullie? Onze cabine komt bij Obelink vandaan...Ze willen de hele tent wel impregneren , ik heb ook aangegeven dat het tentdoek zelf 100% waterdicht is en alleen die naad lekt. Enige contact wat ik met ze heb gehad is over het stikken van die naad, op de manier zoals eerder hier is beschreven ( met tekening ) Dat is volgens de naaister geen optie omdat dat dan teveel doek kost, zegt ze....Wordt vevolgd I:
De onze was 1 jaar oud, gekocht in Noord Bergum, maar met nog 1 jaar garantie er op. Zoals ik het heb bekeken, moet de naad waar het doek aan het grondzeil zit vastgenaaid, worden dubbel geslagen en vastgenaaid. want die plooi is n.l. het probleem. Die staat a.h.w. naar boven, vormt zo een mooi gootje en de naden zijn niet goed gestikt. Je kijkt n.l. zo via de draden naar buiten. Waarschijnlijk verkeerd garen gebruikt of zo. Of dun garen met een te dikke naald. wie zal het zeggen. In ieder geval is het een constructiefout die Jamet maar moet oplossen. De zijtent wordt naar Jamet gestuurd in ieder geval. dat is me tenminste verteld. Onze tent lekt ook niet op het doek of bij de ritsen, maar echt op die stiknaad die niet goed is. Impregneren zal niet veel helpen als bij de jouwe het probleem ook in die naad zit.
Citaat van: jellejawa op september 23, 2012, 07:30:34 AM
De onze was 1 jaar oud, gekocht in Noord Bergum, maar met nog 1 jaar garantie er op. Zoals ik het heb bekeken, moet de naad waar het doek aan het grondzeil zit vastgenaaid, worden dubbel geslagen en vastgenaaid. want die plooi is n.l. het probleem. Die staat a.h.w. naar boven, vormt zo een mooi gootje en de naden zijn niet goed gestikt. Je kijkt n.l. zo via de draden naar buiten. Waarschijnlijk verkeerd garen gebruikt of zo. Of dun garen met een te dikke naald. wie zal het zeggen. In ieder geval is het een constructiefout die Jamet maar moet oplossen. De zijtent wordt naar Jamet gestuurd in ieder geval. dat is me tenminste verteld. Onze tent lekt ook niet op het doek of bij de ritsen, maar echt op die stiknaad die niet goed is. Impregneren zal niet veel helpen als bij de jouwe het probleem ook in die naad zit.
Onze cabine is dus ook spiksplinternieuw: gekocht in 01-2012. Zelfs voordat we op vakantie gingen de cabine nog 2x (zeik) nat gemaakt zodat we op vakantie zo min mogelijk kans hadden op lekkage. Krijg je dit dus.... Bedankt voor alle info trouwens!
Zojuist contact gehad met de leverancier van onze lekkende uitbouw. Ze hebben onlangs Jamet gesproken en het probleem voorgelegd. Zoals het nu lijkt krijgen wij een nieuwe uitbouw O0 Ben benieuwd of deze beter is genaaid bij de naad en of de flappen er op dezelfde manier aanzitten..... :J
Ik heb nog niets gehoord. Alleen een 3 weken terug zelf gebeld en dat de zijtent naar Jamet gaat en ik geduld moet hebben.
Citaat van: jellejawa op september 23, 2012, 07:30:34 AM
De onze was 1 jaar oud, gekocht in Noord Bergum, maar met nog 1 jaar garantie er op. Zoals ik het heb bekeken, moet de naad waar het doek aan het grondzeil zit vastgenaaid, worden dubbel geslagen en vastgenaaid. want die plooi is n.l. het probleem. Die staat a.h.w. naar boven, vormt zo een mooi gootje en de naden zijn niet goed gestikt. Je kijkt n.l. zo via de draden naar buiten. Waarschijnlijk verkeerd garen gebruikt of zo. Of dun garen met een te dikke naald. wie zal het zeggen. In ieder geval is het een constructiefout die Jamet maar moet oplossen. De zijtent wordt naar Jamet gestuurd in ieder geval. dat is me tenminste verteld. Onze tent lekt ook niet op het doek of bij de ritsen, maar echt op die stiknaad die niet goed is. Impregneren zal niet veel helpen als bij de jouwe het probleem ook in die naad zit.
Na lang wachten, 7 mnd en een aantal telefoontjes, heb ik afgelopen vrijdag te horen gekregen dat de zijtent komende week wordt opgestuurd naar ons adres. Ben zeer benieuwd en ga de tent ook meteen goed testen en natspuiten om te zien of er inderdaad geen lekkage meer is.
Wij hebben ondertussen de nieuwe uitbouw alweer een tijdje terug. Wat hebben ze gedaan? De naden anders genaaid: dakpansgewijs. Dat was bij onze oude niet goed genaaid. Verder zijn de slikranden wel weer op de oude manier geplaatst: onder de haringen en je vouwt ze dus onder de aanbouw. Volgens de leverancier hoort dit echt zo en hebben ze de uitbouw helemaal binnenste buiten gekeerd en bekeken voordat ie naar ons is verzonden. Volgens hen is de uitbouw nu 100% waterdicht en moet dus goed zijn.
Na ontvangst de tent even gauw bekeken en het is wel een nieuwe. Verder nog geen tijd/gelegenheid gehad om hem aan de vw te ritsten. Weet ook niet of we dat nog doen voor de grote vakantie....
Citaat van: davinci op mei 14, 2013, 11:16:50 AM
Wij hebben ondertussen de nieuwe uitbouw alweer een tijdje terug. Wat hebben ze gedaan? De naden anders genaaid: dakpansgewijs. Dat was bij onze oude niet goed genaaid. Verder zijn de slikranden wel weer op de oude manier geplaatst: onder de haringen en je vouwt ze dus onder de aanbouw. Volgens de leverancier hoort dit echt zo en hebben ze de uitbouw helemaal binnenste buiten gekeerd en bekeken voordat ie naar ons is verzonden. Volgens hen is de uitbouw nu 100% waterdicht en moet dus goed zijn.
Na ontvangst de tent even gauw bekeken en het is wel een nieuwe. Verder nog geen tijd/gelegenheid gehad om hem aan de vw te ritsten. Weet ook niet of we dat nog doen voor de grote vakantie....
Zodra ik de tent binnen heb wordt deze meteen getest. Wil niet wachten tot de vakantie in juli. Maar als ik het zo hoor dan zou het nu toch goed moeten zijn. En anders krijgen ze de tent mooi weer terug. En regelen ze maar iets voor de zomervakantie.
Ook wij hebben de "aanbouw" nieuw model en idd deze is waterdicht ( uitvoerig getest vorige week) we hebben een week op camping het weergors gestaan, helaas heel veel wind en veel hemelwater. Toch een goede week geweest, wagen eens flink uitgemest net spullen die er reeds een paar jaar inliggen en nog niet zijn gebruikt.
Wij hebben een ander probleem. Bij onze rondo xl zit volgens mij het keukenraam ten opzicht van de flap die hem afdicht niet helemaal lekker. D.w.z. als ik 1 elastiek afspan (als ik ervoor sta de linker, want die zit het meest normaal) dan kan ik de andere niet fatsoenlijk vastzetten met de elastieken. Ik moet de elastieken dan zover uittrekken dat ze haast knappen en het doek scheef trekken. Volgens mij zijn de plastik ringen verkeerd geplakt. Komt iemand dit bekend voor?
Citaat van: danny060473 op mei 14, 2013, 07:40:39 PM
Ook wij hebben de "aanbouw" nieuw model en idd deze is waterdicht ( uitvoerig getest vorige week) we hebben een week op camping het weergors gestaan, helaas heel veel wind en veel hemelwater. Toch een goede week geweest, wagen eens flink uitgemest net spullen die er reeds een paar jaar inliggen en nog niet zijn gebruikt.
Zitten de slikranden ook zo dat ze onder de aanbouw gevouwen moeten worden?
Citaat van: uknowwho op mei 15, 2013, 12:46:20 PM
Wij hebben een ander probleem. Bij onze rondo xl zit volgens mij het keukenraam ten opzicht van de flap die hem afdicht niet helemaal lekker. D.w.z. als ik 1 elastiek afspan (als ik ervoor sta de linker, want die zit het meest normaal) dan kan ik de andere niet fatsoenlijk vastzetten met de elastieken. Ik moet de elastieken dan zover uittrekken dat ze haast knappen en het doek scheef trekken. Volgens mij zijn de plastik ringen verkeerd geplakt. Komt iemand dit bekend voor?
Dat is bij ons ook
Citaat van: davinci op mei 15, 2013, 06:29:16 PM
Zitten de slikranden ook zo dat ze onder de aanbouw gevouwen moeten worden?
Ja dat us nog steeds zo, maar ik vouw ze een beetje om de elastieken heen. Overigens is dit ook zo bij de hele tent. Zou het iets met de kuipgrondzeilen te maken hebben?
Is al woensdag, aanbouw nog niet binnen. Hopelijk toch voor het weekend binnen zodat ik kan testen.
Afgelopen dagen/weken druk in de weer met de vakantie voorbereiding.
Voor de twee jaarlijkse BOVAG aanhanger onderhoud in de regen weggebracht.
En een dag later door de regen weer terug naar de stalling gebracht.
Zomer check auto en vandaag de vouwwagen opgehaald en uitgeklapt.
:( :(
LEKKAGE....
Er lag water op de bedbodem :(
Nadere inspectie dekzijl leert dat op twee plaatsen precies op de stiknaad van het uitvouwbare dekzijl een gaatje :( zit.
Gelukkig geen waterschade aan tentdoek.
ROEST....
Ja :( roestende :( buizen. Roestvlekken in het tentdoek :(
Alleen twee van de vier recht opstaande buizen :? zijn aan het roesten.
Gelijk contact met mijn dealer in Axel opgenomen en hij heeft voor mij inmiddels de vierde garantie claim ingediend.
VRAAG:
Is iemand bekend met het plaatsen van de Kronings elektrische uitdraaisteun systeem ?
Zover ik begrepen heb wordt op elke spindel van de originele uitdraaisteunen een elektromotoren gemonteerd.
Al dit fraais in combinatie met een lichtgewicht onderhoudsvrijde accu met druppellader kan ik onder de 800 euri nieuw kopen.
Ik vraag mij namelijk af of dit ook op een Jamet 4x4 gemonteerd kan worden.
Citaat van: jellejawa op mei 12, 2013, 08:33:04 AM
Na lang wachten, 7 mnd en een aantal telefoontjes, heb ik afgelopen vrijdag te horen gekregen dat de zijtent komende week wordt opgestuurd naar ons adres. Ben zeer benieuwd en ga de tent ook meteen goed testen en natspuiten om te zien of er inderdaad geen lekkage meer is.
Inmiddels 2 weken verder en nog geen zijtent. :( Heb de dealer afgelopen vrijdag weer gebeld, ben er nu aardig flauw van. Hij heeft excuses aangeboden en beloofd om vandaag de tent te versturen. Inmiddels is die belofte al 3x gedaan en zijn we een week of 4 verder.
Citaat van: jellejawa op juni 03, 2013, 06:15:37 AM
Inmiddels 2 weken verder en nog geen zijtent. :( Heb de dealer afgelopen vrijdag weer gebeld, ben er nu aardig flauw van. Hij heeft excuses aangeboden en beloofd om vandaag de tent te versturen. Inmiddels is die belofte al 3x gedaan en zijn we een week of 4 verder.
Kan ik ook bijzonder slecht tegen: mensen die iets beloven en dan vervolgens het niet doen. Gewoon zeggen dat je over 2 weken op vakantie gaat en die zijtent nodig bent. ;) su6
Citaat van: davinci op juni 03, 2013, 08:53:49 PM
Kan ik ook bijzonder slecht tegen: mensen die iets beloven en dan vervolgens het niet doen. Gewoon zeggen dat je over 2 weken op vakantie gaat en die zijtent nodig bent. ;) su6
Dat heb ik 3 weken geleden al gezegd En je moet ook niet met loze uitspraken aankomen natuurlijk. Het is nogal ver hier uit de buurt om er even heen te rijden. Ik krijg wel eens het gevoel dat ze de zijtent kwijt zijn of zoiets. Maar als er nu geen schot in de zaak komt, zal ik er toch naar toe moeten en dan maar een hoop stennis schoppen. In ieder geval zal ik bij die zaak nooit weer iets voor de vw kopen.
Gisteren eindelijjk de zijtent terug ontvangen. Bij een eerste inspectie ziet de reparatie er goed uit. Het flapje wat omhoog stak, waar katoen en onderzeil aan elkaar zaten genaaid, is nu keurig vlak zoals normale tentnaden en dubbel gestikt. Komend weekend testen met de tuinslang.
Het duurt even, maar dan heb je ook wat (hoop ik voor je)
Citaat van: poldertoerist op juni 07, 2013, 07:15:42 AM
Het duurt even, maar dan heb je ook wat (hoop ik voor je)
De zijtent is 9 maanden onderweg geweest van de dealer naar Jamet, weer terug dealer en de laatste 5 weken weer hiernaartoe vanuit Friesland.
Vandaag de zijtent opgezet. Frame erin en de voorkant opgehangen over de droogmolen en een paar touwen om het op spanning te houden. Dochter er in en nat spuiten maar. Lekt niet meer, ben hier erg blij mee.
Dus dan heb je ook wat :#
Gelukkig!
Citaat van: jellejawa op juni 07, 2013, 06:30:49 PM
De zijtent is 9 maanden onderweg geweest van de dealer naar Jamet, weer terug dealer en de laatste 5 weken weer hiernaartoe vanuit Friesland.
Citaat van: poldertoerist op juni 08, 2013, 06:44:43 PM
Dus dan heb je ook wat :#
Gelukkig!
Uiteindelijk wel. Baalde behoorlijk vorig jaar tijdens een enorme regenbui en een halve emmer water in de zijtent. Dochter snel evacueren, alle puberrommel eruit. Lig je net lekker in je bed. Gelukkig waren we voorbereid vanwege een regenbui eerder overdag. Anders was ze wakker geworden in het water.
Terug van vakantie in zonnig en warm Spanje heb ik twee problemen/constructie fouten ontdekt. :K
De ene foto laat een door de traanplaat deksel beschadigde kookplaat zien.
De andere foto laat een aanslag of een vreemd soort corrosie zien rondom de kraan en achterkant gootsteen zien.
In eerste instantie dacht ik dat het kalkhoudende watervlekken waren en heb zonder succes getracht deze met schoonmaak azijn te verwijderen.
Dit plus roestende buizen en een lekkend dekzijl zijn mijn huidige garantie claims.
Eerdere garantie claims, gebroken schokdemper, op de naad gescheurde tentzijl en gebroken latten in de lattenbodem zijn keurig netjes afgehandeld.
Die deksels dat is gewoon metaal op metaal. Om die reden heb ik er compriband op gemaakt. Of een keukendoek tussen deksel en blad tijdens het rijden.
Citaat van: jellejawa op juni 08, 2013, 05:55:54 PM
Vandaag de zijtent opgezet. Frame erin en de voorkant opgehangen over de droogmolen en een paar touwen om het op spanning te houden. Dochter er in en nat spuiten maar. Lekt niet meer, ben hier erg blij mee.
Vanmiddag teruggekomen van ruim 2 weken Toscane. Hebben mooi de nieuwe aanbouw kunnen uitproberen: halve dag regen gehad, ZONDER lekkage! Wat verder opviel was dat de nieuwe tent veel strakker stond dan de vorige, zonder vouwen ofzo.
Ik weet dat de ondergrond van invloed hierop kan zijn( mooi vlak tov ongelijk ), maar de aanbouw stond gelijk als een huis. Onze 2 meiden hebben de hele vakantie zonder problemen met zijn tweetjes in de zijtent vertoefd. Wij zijn blij :J
Wat gaat de tijd toch snel als je het naar je zin hebt....
Citaat van: FiPe op juni 19, 2013, 10:52:39 PM
Op 19 juni j.l. De ene foto laat een door de traanplaat deksel beschadigde kookplaat zien.
De andere foto laat een aanslag of een vreemd soort corrosie zien rondom de kraan en achterkant gootsteen zien.
In eerste instantie dacht ik dat het kalkhoudende watervlekken waren en heb zonder succes getracht deze met schoonmaak azijn te verwijderen.
Jamet heeft twee nieuwe frame's afgestuurd.
Ik heb deze niet laten inbouwen omdat het corrosie probleem weer terugkeert.
Ik ben naar een Coatinc vestiging, bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in oppervlakte behandelingen in de buurt gegaan
Volgens een medewerker van Coatinc gedraagt aluminium hetzelfde als koper.
Koper corrodeert onder invloed van lucht, vocht en temperatuur wisselingen.
Dat groene corrosie laagje sluit het onderliggende koper volledig lucht en waterdicht af en de corrosie stopt.
Hetzelfde doet onbeschermde aluminium ook.
De corrosie ontstaat ook onder invloed van lucht, vocht en temperatuur wisselingen.
Deze grijsachtige en vlekkerige corrosie sluit het onderliggende materiaal volledig lucht en waterdicht af en de corrosie stopt.
Op zich niets aan de hand maar in het dagelijkse zicht en vooral in een keuken roept dat associaties op met slecht onderhoud en niet goed schoon houden.
Eind deze week krijg ik de geanodiseerde aluminium frame's terug en zal een foto reportage maken van de vervanging van deze frame's
Ik vermoed dat dit probleem alleen bij de CP uitvoeringen optreedt omdat de de standaard keuken het werk/kookblad uit één stuk RVS is geperst.
CP eigenaren als geld en inspanning wil investeren en je hebt nog garantie doe een garantie claim bij je dealer.
Het anodiseren kostte mij 150 euro excl. 21% btw en dan vervang ikzelf nog eens beide frames.
Gelukkig hebben wij een standaard keuken.
Onze onder garantie gerepareerde zijtent blijkt waterdicht. 1 hele nacht onweer en stortregens gehad en slecht een klein vochtig plekje waar ergens wat druppels zijn gelekt op 1 plekje.
Een kleine foto reportage vervanging frames keukenblok.
Hoe eenvoudig het ook lijkt je moet dit deze vervanging wel met twee personen uitvoeren.
Wij zijn nagenoeg drie uur bezig geweest waar een half uur nodig was om een 220V-12V omvormer tbv de waterpomp in het batterijbakje in te bouwen. (Gootsteenframe-03 foto)
Het eindresultaat mag er best wel wezen.
De geanodiseerde aluminiumframes geeft een luxe uitstraling aan de bermkeuken.
Citaat van: FiPe op mei 31, 2013, 07:06:35 PM
Afgelopen dagen/weken druk in de weer met de vakantie voorbereiding.
Voor de twee jaarlijkse BOVAG aanhanger onderhoud in de regen weggebracht.
En een dag later door de regen weer terug naar de stalling gebracht.
Zomer check auto en vandaag de vouwwagen opgehaald en uitgeklapt.
:( :(
LEKKAGE....
Er lag water op de bedbodem :(
Nadere inspectie dekzijl leert dat op twee plaatsen precies op de stiknaad van het uitvouwbare dekzijl een gaatje :( zit.
Gelukkig geen waterschade aan tentdoek.
Ik had laatst na een flinke regenbui onderweg ook wat water op de bed bodem en een natte tuinstoel kussen die bovenop lag. Vandaag heb ik eens met een looplamp de naden van het dekzijl van mijn 4x4 gecheckt. Dit door een looplamp aan de binnenzijde langs de naden te halen in een donkere garage. Ik kwam aan de bovenzijde bij de ritssluiting zeker 5 gaatjes tegen. Op alle hoeken zaten gaatjes door stikwerk.
De verticalen naden op de hoeken van het dekzeil zijn enkel omgestikt en niet gesealed. Deze naden zijn in het geheel niet waterdicht. Ik heb ze aan de buitenzijde zelf gesealed met rubber repair van Bison. Dit is transparante vullende kit waarmee je ook de gaatjes kan vullen. Als je het met beleid met het bijgeleverde spateltje doet is er praktisch niets van te zien. Mocht dit in de praktijk niet helpen dan is stoppen onderweg bij regen de enigste remedie. Als ik een nieuw dekzeil ga eisen krijg ik toch weer zo'n zelfde. Hier is duidelijk bezuinigt op kwaliteit.
ik merk dat het alleen bij het 4x4 dekzeil voorkomt. Misschien dan een gewoon dekzeil er op, zonder die extra bergruimte, want kennelijk is Jamet niet in staat die dekzeilen waterdicht te krijgen. Wat ik overigens wel een forse tekortkoming vind van Jamet die al 45 jaar tenten etc. maakt. Eis een nieuw dekzeil met opgehoogde zijkanten. Kan er ook meer spul onder.
Citaat van: jellejawa op augustus 14, 2013, 07:07:26 AM
ik merk dat het alleen bij het 4x4 dekzeil voorkomt. Misschien dan een gewoon dekzeil er op, zonder die extra bergruimte, want kennelijk is Jamet niet in staat die dekzeilen waterdicht te krijgen. Wat ik overigens wel een forse tekortkoming vind van Jamet die al 45 jaar tenten etc. maakt. Eis een nieuw dekzeil met opgehoogde zijkanten. Kan er ook meer spul onder.
Een hogere zijkant zal niet werken omdat je dan het elastiek niet kan spannen als je weinig op de wagen heb liggen. Het dekzeil zal dan omhoog komen onder het rijden en mogelijk laat het elastiek zelfs los.
Vandaag met de looplamp check zelfs ontdekt dat als je de ritssluiting opent, zodat er meer bovenop kan, er een stiknaad geheel rondom door een gelijmde verbinding zichtbaar wordt. Dit stiksel heet geen enkel nut. Deze verbinding is in zijn geheel niet meer waterdicht. Dus ook alles wat er door een gesloten ritssluiting lekt kan ook in de wagen komen. Ook dit stiksel heb ik in zijn geheel gekit.
Volgende week gaan we 3 weken met de wagen weg, dus regen moet nu geen probleem meer geven.
Ik weet niet of bovenstaande zaken bij de 2013 "Off road" zijn opgelost dus wel een punt om te bekijken.
Citaat van: JXP op augustus 14, 2013, 08:37:40 PM
Een hogere zijkant zal niet werken omdat je dan het elastiek niet kan spannen als je weinig op de wagen heb liggen. Het dekzeil zal dan omhoog komen onder het rijden en mogelijk laat het elastiek zelfs los.
Vandaag met de looplamp check zelfs ontdekt dat als je de ritssluiting opent, zodat er meer bovenop kan, er een stiknaad geheel rondom door een gelijmde verbinding zichtbaar wordt. Dit stiksel heet geen enkel nut. Deze verbinding is in zijn geheel niet meer waterdicht. Dus ook alles wat er door een gesloten ritssluiting lekt kan ook in de wagen komen. Ook dit stiksel heb ik in zijn geheel gekit.
Volgende week gaan we 3 weken met de wagen weg, dus regen moet nu geen probleem meer geven.
Ik weet niet of bovenstaande zaken bij de 2013 "Off road" zijn opgelost dus wel een punt om te bekijken.
Hogere zijkanten werkt wel. Ik heb n.l. de oude elastiek laten zitten, zodat het zeil altijd strak trekt, ongeacht wat er onder het zeil zit. Zit ook een 2de elastiek aan het eind van de zeil, maar nog nooit gebruikt.
Zie mijn pariculier oproep http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=12514.0 (http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=12514.0)
Daar heb ik foto's neer gezet hoe ik een tijdelijke en betaalbare oplossing voor het lekkende dekzijl heb gevonden.
Kwam met vlag en wimpel door de "field test".
Gezien de reacties ben ik bang dat mijn tijdelijke oplossing in een permanente oplossing zal veranderen.
Ik ga maar eens een zwarte lijst aanleggen met dealers en vouwwagens. Hier heb je toch geen zin in.
zwarte lijst zal weinig helpen denk ik. Hoeveel mensen vinden/bekijken die nou? gewoon blijven terug gaan en garantie claimen bij de dealers.
Citaat van: FiPe op augustus 15, 2013, 02:30:05 PM
Zie mijn pariculier oproep http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=12514.0 (http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=12514.0)
Daar heb ik foto's neer gezet hoe ik een tijdelijke en betaalbare oplossing voor het lekkende dekzijl heb gevonden.
Kwam met vlag en wimpel door de "field test".
Gezien de reacties ben ik bang dat mijn tijdelijke oplossing in een permanente oplossing zal veranderen.
Het is toch niet de bedoeling dat je vanwege het falen van een fabrikant zelf oplossingen moet zien te vinden voor iets waarvoor je hebt betaald en niet deugt.
Citaat van: jellejawa op augustus 15, 2013, 04:36:09 PM
zwarte lijst zal weinig helpen denk ik. Hoeveel mensen vinden/bekijken die nou? gewoon blijven terug gaan en garantie claimen bij de dealers.
Puur voor mezelf Jelle.
Citaat van: JXP op augustus 14, 2013, 08:37:40 PM
Een hogere zijkant zal niet werken omdat je dan het elastiek niet kan spannen als je weinig op de wagen heb liggen. Het dekzeil zal dan omhoog komen onder het rijden en mogelijk laat het elastiek zelfs los.
Vandaag met de looplamp check zelfs ontdekt dat als je de ritssluiting opent, zodat er meer bovenop kan, er een stiknaad geheel rondom door een gelijmde verbinding zichtbaar wordt. Dit stiksel heet geen enkel nut. Deze verbinding is in zijn geheel niet meer waterdicht. Dus ook alles wat er door een gesloten ritssluiting lekt kan ook in de wagen komen. Ook dit stiksel heb ik in zijn geheel gekit.
Volgende week gaan we 3 weken met de wagen weg, dus regen moet nu geen probleem meer geven.
Ik weet niet of bovenstaande zaken bij de 2013 "Off road" zijn opgelost dus wel een punt om te bekijken.
Leuk, zo'n 'doe-het-zelf' vouwwagen. Had je hem niet beter vooraf als bouwpakket kunnen aanschaffen.......
Ik zou er inmiddels wel horendol van zijn geworden. Daarom bewonder ik jullie doorzettingsvermogen. ......:-)
Ik zie bij mij en bij diverse medekampeerders ook probleempjes met de vw. Maar zolang ik ze zelf eenvoudig kan oplossen geef ik daar de voorkeur aan. Want om nu elke keer terug te moeten naar de dealer voor een kleine reparatie heb ik ook geen zin in.
Je mag natuurlijk niet generaliseren maar het blijven franse producten en bijbehorende kwaliteit. ;)
Citaat van: RobB op augustus 15, 2013, 06:20:25 PM
Ik zie bij mij en bij diverse medekampeerders ook probleempjes met de vw. Maar zolang ik ze zelf eenvoudig kan oplossen geef ik daar de voorkeur aan. Want om nu elke keer terug te moeten naar de dealer voor een kleine reparatie heb ik ook geen zin in.
Je mag natuurlijk niet generaliseren maar het blijven franse producten en bijbehorende kwaliteit. ;)
Daar heb volledig gelijk in! Zou ik ook doen. Maar moet je akkoord gaan met steeds maar weer nieuwe 'probleempjes'. Je mag toch verwachten dat een produkt in de basis goed is.
Schoonheidsfoutjes worden er tijdens de garantietermijn uitgehaald. Dus geen ondeugdelijke kwaliteit, zoals kleine gaatjes in het dekzeil. ....
Dit trouwens niet alleen voor Jamet, hoor. Ik weet ook van behoorlijke tentdoek problemen bij bepaalde jaargangen van de CC.
Citaat van: jellejawa op augustus 15, 2013, 04:37:26 PM
Het is toch niet de bedoeling dat je vanwege het falen van een fabrikant zelf oplossingen moet zien te vinden voor iets waarvoor je hebt betaald en niet deugt.
Ben het helemaal met jou eens.
MAAR ... >:( ... Wat doe je als de fabrikant lekkende dekzijlen blijft leveren ?
Bij de dealer continue garantie- en waterschade claims indienen terwijl je voor je
plezier deze vouwwagen heb gekocht.
Want dit gaat natuurlijk gebeuren en ik vermoed dat het
plezier om te gaan kamperen dan snel zal zijn vergaan.
Uiteraard kan je de vouwwagen aan een niets vermoedend persoon verkopen en deze met de problemen opzadelen maar dat is niet mijn stijl.
Daarnaast vind ik de 4x4 CP een heel mooie praktische vouwwagen die, dankzij de tweede lattenbodem, binnen 10 minuten slaapklaar neergezet kan worden.
Citaat van: FiPe op augustus 16, 2013, 01:40:17 PM
Ben het helemaal met jou eens.
MAAR ... >:( ... Wat doe je als de fabrikant lekkende dekzijlen blijft leveren ?
Bij de dealer continue garantie- en waterschade claims indienen terwijl je voor je plezier deze vouwwagen heb gekocht.
Want dit gaat natuurlijk gebeuren en ik vermoed dat het plezier om te gaan kamperen dan snel zal zijn vergaan.
Uiteraard kan je de vouwwagen aan een niets vermoedend persoon verkopen en deze met de problemen opzadelen maar dat is niet mijn stijl.
Daarnaast vind ik de 4x4 CP een heel mooie praktische vouwwagen die, dankzij de tweede lattenbodem, binnen 10 minuten slaapklaar neergezet kan worden.
Misschien toch kiezen voor een normaal verlengd dekzeil via de dealer.