Nav mijn eerdere vraag op dit forum...even wat gerichte vragen over bepaalde merken.- De combi camp ( zijn mensen op dit forum zeer over te spreken). Ik had al gelezen op mijn vorige topic vraag,de vw met de kleinste laadruimte. Maar hou je wel ruimte over als de voortent,stokken,grondzeil,kindertent,tapijt,luifel,etc.in die bak zit. We vinden het wel een mooie vw,vooral de keuken en de div.mogelijkheden met wat je wel/niet extra opzet. En hoelang ben je bezig met opzetten als je "alles" opzet...
-De Holtkamper(stond op nr.1 bij ons). Mooie folders binnen gekregen en veel duidelijke filmpjes op you tube,maar...op marktplaats foto's gezien met heel veel scheerlijnen(marktplaats;cocoon xl 3-10-11 Haarlem). Dat lijkt ons een heel gedoe en kost veel tijd,ben je nog lang bezig met op/af breken. En op veel foto's zit het doek van de hk erg rommelig/zakkerig("hebben ze bij hk alles moeten strijken bij de folderfoto's").- Aart Kok; de tenttrailers b.v.livingstone of Kampala, daar lees ik weinig ervaringen over. Zijn er "klappers" die met deze vw ervaring hebben? Ook op you tube alleen filmpjes kunnen vinden van het bedrijf zelf,en dan alleen met het opzetten van het slaapgedeelte,niet het opzetten vd voortent. Ook de zambezi river logde vinden we mooie kar,(maar daar zou ik eventueel op de zambezi club nog vragen over kunnen stellen.) Even een compliment over dit forum; fijn dat jullie goede en duidelijke adviezen geven.
Als je bij de Combi Camp Valley/ Trigano Alpha alles wat met de tent te maken heeft (zijdelen voortent, evt. kuipzeil, stokken, rol vloerbedekking, luifel, gastentent, etc) in de bagagebak legt dan kan er nog wel e.e.a bij, maar de meeste ruimte is dan wel gebruikt. Ik schat dat dan nog een derde van de ruimte vrij is. De CC Country heeft een verhoogd bed, waardoor daar meer bagage in past.
Wij hebben er voor gekozen om alleen die delen in de bak te leggen, die altijd meegaan/gebruikt worden. Anders sleep je regelmatig spullen mee die je niet gebruikt. Zo bouwen wij de gastentent niet op voor een (lang) weekend, en leggen die tent met stokken daarom in de auto als de gastentent wel gebruikt gaat worden. Op de foto die ik bij je vorige topic heb geplaatst, ligt van de tent de zijdelen van de voortent, het in te ritsen kuipzeil en ons tenttapijt in de bak. De rest van de ruimte is gevuld met de volledige kampeeruitrusting. In de auto vervoeren wij dus hooguit nog wat stokken, de rol vloerbedekking, de gastencabine, kleding en indien nodig wat etenswaar. Overigens blijft het dak van de voortent bij de CC/Alpha aan de wagentent geritst bij inklappen, dus die hoef je niet in te pakken.
Als je alles opzet (lees: wagenbak waterpas stellen, wagentent uitklappen, voortent met zijdelen plaatsen, kuipzeil inritsen en de gastentent opbouwen) ben je in drie kwartier klaar. De wagentent alleen staat in een kwartier (drie minuten als de bak al waterpas staat), uitbreiding met de voortent neemt ongeveer 20 minuten (inclusief de haringen). De gastentent neemt ook zo iets in beslag. Wat in de afweging ook van belang is, is hoe lang het afbreken duurt. Dat is in dit geval net zolang als het opbouwen (schoonmaken niet meegerekend), maar er zijn vouwwagens waarbij het afbreken langer duurt dan het opbouwen.
Over de scheerlijnen: ik weet niet hoeveel de CC er heeft, de Trigano Alpha heeft ze helemaal niet. Enkel op alle hoekpunten een aangenaaide koppeling waar stormbanden aangeklikt kunnen worden als het weer daar om vraagt.
De foto's in de folders zijn altijd bedrieglijk. De vouwwagens staan dan op een perfect vlakke ondergrond die je op de camping vrijwel niet zult treffen. Zeker niet in bergachtig gebied in het buitenland. Het kan daarom op de camping lastiger zijn om de tent helemaal strak af te spannen. Bij de opzetfilmpjes, zeker als ze door de fabrikant zijn gemaakt, moet je er bedacht op zijn dat er handelingen zijn weggelaten die je in het echt toch zult moeten doen. Met andere woorden, het ziet er prachtig uit maar is vaak toch een vertekend beeld van de werkelijkheid.
Begrijp ik uit je vraag dat jullie je nu alleen nog richten op Combi Camp, Holtkamper en Aart Kok? Andere alternatieven als de Camplet-achtigen en de Trigano Alpha zijn afgevallen?
We staan nog steeds open voor alle merken en adviezen. Maar we komen vaak terug op deze merken vw's,we gaan ze allemaal bekijken op de kampeerbeurs. Maar wij vinden het fijn om adviezen van mensen met ervaring te krijgen voordat we de verkooppraatjes aanhoren op de beurs. Maar wat we toch wel belangrijk vinden is het snel opzetten en inderdaad we moeten ook rekening houden met de afbreektijd. Ook de bak moet makkelijk toegankelijk zijn. We gaan vooral naar Duitsland en Oostenrijk op vakantie, dus ook rekening houden met ongelijke grond en soms geen haring de grond in te krijgen. Dus een vw met 60 haringen die de grond in en ook weer uit moeten zien we niet zitten. Vandaag ook folder van jamet binnen gekregen,van dat merk vinden b.v de jametic 4/4 wel aardig...maar de keuken valt mij tegen,als je die vergelijkt met de keuken van combi camp.( maar dat is ook het prijsverschil,appels met peren vergelijken). Maar naar die vw willen we ook gaan kijken,maar dat merk staat volgens mij niet op de beurs. Maar misschien krijgen we op ons andere topicvraag nog meer adviezen. En ook op mijn bovenste vraag, alle adviezen zijn welkom.
Wat bedoel je met dat de bak makkelijk toegankelijk moet zijn? Wil je van buitenaf rechtstreeks bij de bagage kunnen? Want dan vallen er een heel aantal af. Combi Camp komt nu met een systeem waarbij je de deksel gedeeltelijk kunt openen en je met het uitritsen van een zijpaneel onder het bed kunt komen. Maar het lijkt mij dat de gastencabine dan bijvoorbeeld ook niet aangeritst en mee ingeklapt kan zijn. Holtkamper heeft het pack & go systeem, waarmee je altijd onder het bed kunt komen. De ervaringen daarmee zijn op dit forum wel te vinden. Bij de CC/Alpha kom je bij de bagageruimte door het deksel open te klappen. Verder hoef je dan niets te doen. Als je ongeveer 4 meter breedte ter beschikking hebt (oprit bij huis?) is dat voldoende om er bij te kunnen. Onderweg is het natuurlijk een ander verhaal, maar hoe vaak moet je onder het rijden bij de bagage onder het bed?
Het grote voordeel (vind ik) van de keuken van de CC/Alpha ten opzichte van de Jamet (en soortgelijke wagens) is dat die op z'n plek blijft. Bij de Jamet moet je de keuken er af tillen, behalve als je zo'n doorloopkeuken hebt. Til er op de beurs maar eens een op. Die keukens zijn behoorlijk aan het gewicht. En die zijn dan nog niet eens gevuld met alles wat je in een keuken hebt liggen aan borden, bestek, pannen, etenswaar, etc. Met doorloopkeukens heb ik geen ervaring, maar het lijkt mij niet handig om elke nacht dwars door je keuken te moeten om in je bed te komen. En als een kind even naar z'n slaapplaats wil als jij de spaghettisaus staat klaar te maken lijkt mij dan ook een spannende gebeurtenis worden :#.
Wij gaan altijd kamperen in de Alpenlanden, dus ik weet wat je bedoelt het met inslaan van de haringen. Van de CC/Alpha heeft de wagentent helemaal geen haringen. De voortent heeft er wel een aantal, maar die sla je er vooral in om de tent strak af te spannen. Om een paar nachten te kunnen staan en verder te trekken hoeven er maar een paar de grond in. Gebruiken jullie wel rotspennen? Die krijg je met een goede hamer altijd de grond in.
Citaat van: Candace op oktober 07, 2011, 02:58:15 PM
-De Holtkamper(stond op nr.1 bij ons). Mooie folders binnen gekregen en veel duidelijke filmpjes op you tube,maar...op marktplaats foto's gezien met heel veel scheerlijnen(marktplaats;cocoon xl 3-10-11 Haarlem). Dat lijkt ons een heel gedoe en kost veel tijd,ben je nog lang bezig met op/af breken. En op veel foto's zit het doek van de hk erg rommelig/zakkerig("hebben ze bij hk alles moeten strijken bij de folderfoto's").-
Ik heb de genoemde advertentie bekeken, tjonge wat een "vod" van een vouwwagen. Zo zet je geen cocoon op. ::)
Er zijn zeker afspanpunten nodig (minimaal 3 scheerlijnen) en indien er storm komt , kan er meer scheerlijnen gespannen worden, dan staat de wagen mooi strak.
Hebben zelf een cocoon, en ook opgezet in de bergen op een heuvelig ondergrond, maar mooi strak te spannen in niet veel tijd.
een HK mag wat plooien dit maakt nl dat ie mee beweegt met de wind en de eerste "klappen" opvangt.
En ja, je kunt elke mooie klapper lelijk opzetten (wat de adverteerder ook laat zien), kijk eens verder op marktplaats, je ziet veelal mooi opgezette wagens.
Geef je het advies om niet af te gaan op foto's uit folders of marktplaats, maar ga op winkeljacht en bezoek de beurs.
Blijf vragen om het in en uit vouwen te zien en zelf te doen, en niet alleen de basis, juist de rest maakt het verschil....
succes met jullie keuze, die is lastig.
Beter nog, huur eens een klapper voor een weekend, en ervaar het gevoel....
Wij hebben een CC Venetia, zijn niet zo jong meer,(50+) en ik ben beperkt in kracht en uithoudings vermogen(MS). Mijn vrouw bouwt de vouwwagen bijna geheel alleen op. Daar waar ik kan, help ik mee, dat houd in de deksel open doen en helpen met het in ritsen van de tent delen. Wel hebben er er een gasten cabine aan zitten voor de bagage en als voorraad kamer, en mijn rollator staat erin. Het andere voordeel is dat de keuken op de goede plaats zit, en je er niet mee hoeft te sjouwen zo als bij onze Jamet die we voor de CC hadden. Wij gaan meestal naar Frankrijk, maar zijn ook een paar keer in NL geweest maar ook toen hebben we de voor wand er niet in gehad. We doen altijd rustig aan met opzetten we maken er geen race van om zo snel mogelijk te staan. Op het bed hebben we de stoelen en tafel liggen, en de losse tent delen, en dan heb je nog genoeg ruimte over voor andere bagage. Bij de Country is het bed hoger waardoor je er onder meer ruimte hebt maar daar hebben wij geen ervaring mee.Wij zijn zeer blij dat we deze beslissing 4 jaar gelden hebben genomen en hopen er nog wat jaren mee voort te kunnen. Het enige punt wat ik persoonlijk zwaar vind is de deksel is tevens de bodem van de bak. Kijk gewoon wat je zelf prettig vind, en ga naar de beurs als je erde tijd voor hebt, daar kun je alle wagens zien en uit proberen.Probeer ook zelf de wagens uit te klappen.
Suc6 met zoeken en beslissen.
Henk
Ik ben ook eens naar die HK Cocoon gaan kijken, vond hem best grappig :H Volgens mij kampeert deze persoon heel graag en wil hij het tentgevoel behouden door veel scheerlijnen te spannen. Ik kan je met heel veel zekerheid zeggen dat je absoluut geen overdosis scheerlijnen nodig hebt bij de HK's. Onze Astro heeft geen scheerlijnen nodig als ik de luifel niet wil opzetten. Tenzij het wat hard (5 ? 6 Beaufort) waait dan zet ik welgeteld 2 scheerlijen vooraan. Zie foto
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BUGRUUIF.jpg)
Met luifel eraan gebruiken we er 4 extra aan de luifel zelf.
Bij onze HK Flyer hangen 2 scheerlijnen klaar voor moest het beginnen te waaien maar meestal gebruikten we geen.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-OHTHC8WC.jpg)
Zoals je kan zien, zien beide er gestreken en strak uit. Wij zijn echt geen verkopers of specialisten dus jullie kunnen dit zeker ook :J
Wat ik wil zeggen, laat je niet misleiden door enkele MP foto's ;)
We zijn al een lijst aan het maken met wat we belangrijk vinden en wat we bij bepaalde merken willen vragen/bekijken,voor als we naar de beurs gaan. Daar gaan we veel merken naast elkaar zien en vergelijken. We hebben er al zin in,ook onze jongste heeft er zin in om alles te zien. En te zien waar hij dan eventueel komt te slapen... Ook jullie vw merken opgeschreven met de handige tips. Wat nog steeds voor ons belagrijk is ; snel op EN inklappen, en de bak van buiten af bereikbaar ,dus dat we niet heel de vw uit moeten klappen om hem in te pakken. En of een doorloopkeuken handig is,we denken zelf van niet... Aart kok heeft modellen met z'n keuken,de vw zelf vinden we wel mooi en ook dat de bak bereikbaar is van buitenaf. En een keuken er constant afhalen lijkt ons ook niets,zoals we al de tip kregen "til er maar eens op bij de beurs" en dan zit hij nog niet eens gevuld. We gaan het zien/voelen op de beurs... Ook een vw waar je veel kanten mee op kan,is natuurlijk ook ideaal. Zoals b.v de cc country of hk astra. Mooi weer alleen een luifel en slecht weer dat je de voortent dicht kunt maken,met kuipgrondzeil. We vinden het toch lastig ,we wisten eigenlijk niet dat er zoveel te krijgen was. Maar door een lijstje te maken,valt er al veel af. En we vinden het natuurlijk ook leuk,met het idee dat we volgend jaar weer gaan kamperen. Ook nog bedankt voor de foto's op deze topic, geeft ons hoop... dat het ook goed en makkelijk kan...
Als ik zo lees dan komt een HK Astro met pack and go en een bermkeuken op de dissel aardig in de buurt van jullie wensen. Het pack and go systeem maakt de vouwwagen in te laden zonder openklappen. De bermkeuken kan gewoon op de dissel blijven staan. Bij de astro klapt de voortent zo mee uit je zit droog en uit de zon, bij slecht weer laat je voorzijde open, bij slecht weer rits je dicht. Geen poespas, gewoon simpel. Er hangt bij dit geheel wel een behoorlijk prijskaartje aan. De Flyer valt af want je moet altijd de bermkeuken van de dissel doen om open te kunnen klappen. Dat was voor ons ook de reden om hem weg te doen.
De HK cocoon met pack and go kan ook maar bij de cocoon kan je geen voorwand in ritsen.
Onze Astro is er eentje zonder pack and go maar je klapt op 2 minuten het ding open, laad in en 5 minuten later is hij weer dicht. Het gemis aan pack and go telt voor mij alleen bij slecht weer, regen en openklappen en vullen :N.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-YQ6VOX6F.jpg)
De kistjes zitten bij mij niet in de vouwwagen maar bij ons op zolder. De bruine zijn invouwbaar. Ik laad in de bruine de kleding de zwarte: 1 met haringen en co, 1 met keukengerief, 1 met wat voeding, 1 vrij. Alles in de kratten, boel open en alles er in boel toe, tafels en stoelen op het bed, toeklappen meer is het niet. De HK Astro heeft slechts 2 losse stokken (als je de luifel wil opzetten) dus de ruimte is helemaal voor bagage. Wij hebben spijtig genoeg (nog) geen bermkeuken.
Zorgt een bermkeuken op de dissel alleen niet voor veelvuldig blauwe schenen? Het lijkt mij persoonlijk vrij lastig als de trekhaakkoppeling nog eens voor de keuken uitsteekt. Je moet er steeds om denken dat je er omheen loopt ipv tegenaan... (En mijzelf kennende: ik vergeet dat dus steeds ::) )
In onze Cocoon heb je daar geen last van. Is een omgedraaid chassis.
Dat is dan ook geen bermkeuken op de dissel dan toch? Daar had Mieke het over.
Als het chassis is omgedraaid staat de dissel niet onder de luifel. Sommige hk keukens heeben wielen zodat deze onder de luifel op zijn plek gezet kan worden. Zodoende geen kapotte schenen
Dat begrijp ik allemaal en ik ken het principe van het omgedraaide chassis. Maar Mieke had het over een bermkeuken op de dissel *die ook op dissel blijft staan*. Mijn vraag is dan of d?t geen bloedende schenen oplevert?
Als vervolgens iedereen met een ?nder type keuken (zoals ik zelf trouwens ook heb) gaat reageren, dan is dat natuurlijk heel gezellig maar geen antwoord op de vraag...
Maar goed.
Op z'n minst blauwe schenen, en meer want het is niet alleen de dissel die in de weg zit, maar ook de handrem en het neuswiel. Kijk maar eens op de foto's op de website van Holtkamper. Ook sta je in weer en wind te koken, en dat vind ik niet prettig. En natuurlijk kun je hem er af halen, maar dat doet afbreuk aan het principe van snel opzetten, plus dat je ook hier met een zwaar gevaarte moet slepen. Wielen of niet, en dat geldt zeker als je op wat zachtere grasgrond staat.
Als de keuken bij een HK Cocoon op de dissel blijft onder de luifel, kun je ervoor kiezen een disseltafel aan te schaffen of zelf te maken.
Als extra aflegruimte.
Hierdoor loop je volgens mij automatisch erom heen en zou je dus geen aanvaringen moeten hebben met de dissel?
Gedraaide dissel of gewone dissel, de keuken kan op de dissel blijven!
Of je er wel of niet last van hebt dat moet je zelf ervaren. Zinloze discussie voor de topicstarter. ;)Je kan er voor kiezen om de keuken van de dissel te halen, bij een orginele HK keuken (greenbox of james cook keuken) staan er wielen onder, dus zwaar en sleuren? Ook dat is heel subjectief.
Als wij onderweg stopte en ons eens een potje koffie maakte of iets fris uit de ijskast wilde hadden wij geen last van de keuken op de dissel, je moet ook niet achter de oplooprem of het neuswiel staan je staat gewoon naast de dissel. Je hebt gewoon een keuze: wil je de keuken binnen wegens slecht weer, dat kan. WIl je de keuken buiten laten, ook dat kan. Dat is voor mij een meerwaarde. Je hebt ook HK's met een luifelverlenger boven de dissel, dan sta je ook droog bij slecht weer. Ik vond het gebruik van de keuken tijdens de reis ook een grote meerwaarde, maar dat is zo persoonlijk.
Ik wil HK niet vergelijken met andere vouwwagens want ik heb alleen gebruik gemaakt van HK dus ik heb geen praktische ervaring met andere vw zoals de cc op de Aart de Kok, ik kan alleen mijn ervaring delen.
Citaat van: Mieke op oktober 09, 2011, 11:18:06 AM
Als ik zo lees dan komt een HK Astro met pack and go en een bermkeuken op de dissel aardig in de buurt van jullie wensen.
Holtkamper Astro heeft geen pack'n go.
De pack 'n go is alleen leverbaar bij Kyte en Cocoon....
Dit ivm het klappen van de tent (astro klapt in de lengte en kyte & cocoon in breedte).
Cocoon is met een aangepaste chassis (mtt ook leverbaar waarbij de keuken vast achterop staat) en dit met een omgedraaid chassis is dus de dissel niet onder de luifel én de keuken onder de luifel.
Er zijn nog al wat mogelijkheden.
Ik denk dat ieder gebruiker voor zijn eigen voordelen zal spreken.
Nogmaals, ga goed orienteren op de beurs, evt in het voorjaar een vouwwagen huren om te proberen.
succes. door de verschillende klappers zie je de juiste bijna niet....
Citaat van: Mieke op oktober 10, 2011, 07:15:02 AM
Zinloze discussie voor de topicstarter. ;)
.... Ook dat is heel subjectief....
Dit is zeker niet zinloos voor de TS. Vouwwagens hebben veel met emotie te maken, dus heel veel van de ervaringen zijn subjectief. Maar als beginner in vouwwagenland heb je vaak geen idee waar je op moet letten, welke merken er zijn en welke typen klapsysteem. Ook rond de keuken zijn er veel verschillende oplossingen, waar wat voor de één een voordeel kan zijn, kan voor de ander zomaar een nadeel zijn. TS vraagt om ervaringen, en die zijn per definitie subjectief. Maar omdat er ook mensen zijn die de minder handige kanten van hun eigen vouwwagen niet willen zien (is een aangetoond psychologisch effect, en dus ook subjectief), is een forum als dit juist handig, dan hoor en lees je de ervaringen van heel verschillende kanten. En die kan je meenemen (of niet) in de keuzevorming. Het is uiteraard aan TS zelf wat hij of zij met de informatie doet.
Wij vinden ervaringen en advies fijn om te horen,ook bij de foto's krijg je een goed beeld. Maar door het lezen van jullie ervaringen, kunnen wij wel een beter idee krijgen wat voor ons belangrijk is. En vooral, waar we zelf misschien helemaal niet aan gedacht zouden hebben. We hebben wel ervaring met een tent kamperen,dus we weten wel een beetje waar je tegen aanloopt met kamperen. Maar hoe het is met een vw! Het is natuurlijk persoonlijk en ook, een gevoel wat je bij een vw krijgt. Jammer dat de hk astro geen pack n go heeft. Misschien een primeur op de beurs; hk astro met pack 'n go... Zou mooi zijn,toch. De combi camp dutch design vinden we ook wel erg mooi. En die heeft de keuken op de goede plek zitten. De Aart kok vinden we er mooi uitzien ,maar we lezen daar weinig ervaringen over. Nog even 2 weken wachten...en dan de beurs.
Citaat van: Candace op oktober 10, 2011, 08:11:24 PM
De combi camp dutch design vinden we ook wel erg mooi.
Kijk dan op de beurs -als ie er staat- ook even naar het "traditionele" model maar dan met de varioluifel als optie. Daarmee heb je ?n de volledige voortentruimte, ?n nog een luifel daarvoor ?n die (vind ik zelf tenminste) fraaiere "ronde" look. Uiteraard is het opzetten van de varioluifel ook weer optioneel (en de aanschaf best prijzig... :X ).
Je krijgt dan zoiets:
Ziet er goed uit.(Niels) En inderdaad die mooie ronde vorm. Gaat ook op het lijstje. Hoe zit het met het nat inklappen van de cc. Ik las ergens anders op een topic dat bij hun vw een van Aart kok de bedden toch wel nat worden, als ze de vw nat moeten inklappen. Het lijkt ons toch wel handig als je de boel nat kunt inklappen en weer kan vertrekken. Op naar de volgende camping, met mooier weer;-) Daar weer uitklappen en dat alles in de vw nog droog is. Of is deze gedachte te kort door de bocht. Dat is iets wat met de tent niet makkelijk is. Vertrekken met regen en natte tent... En moet je bij de cc nog veel haringen in de grond slaan(of heb ik dat al een keer gevraagd...) en iemand ook ervaring met de "loungebank" in de cc, overbodig of handig. En nog even een vraag voor alle vw, welke extra's/optie's zijn echt nodig. Je ziet op sommige prijslijsten z'n waslijst aan optie 's.
Ik heb afgelopen zomer de CC één keer nat in moeten klappen, in Zeeland na een hoosbui van een paar uur. We wilden niet wachten: Frankrijk we komen er aan! Wij hadden onze slaapzakken en een extra deken op het bed liggen en daar dus de natte tent op (wagentent+luifel). De overige (natte) tentdelen lagen een beetje apart onder het bed met de buitenkant naar binnen gevouwen (blijft de nattigheid binnen). Na dik 700 km en 9 uur rijden hebben we de boel -toch wel benieuwd- weer opgezet. Deken en slaapzakken waren kurkdroog. Het "rook" wat vochtig binnen maar dat was met 15 minuten ventileren ook weer weg.
Maar goed, dat kan dus zeker w?l met een vouwwagen. Ervaring met andere merken heb ik niet wat dit betreft.
Als je een CC met alleen luifel opzet is het aantal haringen vier (twee aan elke zijde om de luifel een beetje mooi te zetten maar zelfs dat hoeft niet). Tenzij je de luifel tegen opwaaien wil behoeden, dan zou ik ook nog twee scheerlijnen met een haring de grond in meppen op elke luifelhoek. Afhankelijk van het deel wat je opzet en hoe stevig/netjes afgespannen je het wilt hebben staan kom je uit mijn hoofd voor de hele voortent op iets van maximaal 36 haringen. In de praktijk gebruiken wij er hooguit de helft (meestal minder) plus nog iets van 12 voor de varioluifel en scheerlijnen daarvan.
edit: ik vergeet nog wat antwoorden..
Ik heb zelf de Country, daar is geen loungebed bij te krijgen (bij de Country is het bed verhoogd vanwege de 14"wielen met als bijkomstigheid dat alle bagage ?nder het bed gaat en niet er op. Dus hierbij geen ervaring.
Wat opties betreft: dat is puur persoonlijk. Ik ben in het koude voor- en naseizoen in Nederland erg blij met m'n kuipgrondzeil maar als je alleen in de zomer in Frankrijk kampeert heb je dat waarschijnlijk niet nodig. Ga heel kritisch de lijst door en vraag jezelf af of je het ooit zult gebruiken...
@wijnand: Ik doelde eigenlijk ivm de zinloze discussie op dit citaat van jou:
Citaat van: wijnand op oktober 09, 2011, 08:47:50 PM
Op z'n minst blauwe schenen, en meer want het is niet alleen de dissel die in de weg zit, maar ook de handrem en het neuswiel. Kijk maar eens op de foto's op de website van Holtkamper. Ook sta je in weer en wind te koken, en dat vind ik niet prettig. En natuurlijk kun je hem er af halen, maar dat doet afbreuk aan het principe van snel opzetten, plus dat je ook hier met een zwaar gevaarte moet slepen. Wielen of niet, en dat geldt zeker als je op wat zachtere grasgrond staat.
Ik lees hier echt wel dat je zelf geen HK hebt en je een mening vormt vanuit foto's en niet vanuit ervaring. Ik vind dit nog meer dan subjectief ;)
Natuurlijk zijn ervaringen altijd subjectief. Maar waar je moet op letten als beginnend vouwwagenbezitter is toch ook voor iedereen anders?Ik probeer altijd zo goed mogelijk mijn ervaring weer te geven zonder teveel vanuit mijn emotie te reageren.
Ik heb de idee dat Candace al aardig in de richting zit, veel succes bij de kijk en zoektocht op de beurs!
Citaat van: retteketed op oktober 10, 2011, 10:09:01 AM
Holtkamper Astro heeft geen pack'n go.
De pack 'n go is alleen leverbaar bij Kyte en Cocoon....
Dit ivm het klappen van de tent (astro klapt in de lengte en kyte & cocoon in breedte).
Weer wat bijgeleerd. HK heeft nog werk om de Astro helemaal perfect te maken
Ik vorm mijn mening echt niet alleen vanaf foto's. De foto's laten alleen mooi zien waar je op moet letten. Ik ben opgegroeid met vouwwagenvakanties en heb er altijd een grote belangstelling voor gehad. Bij diverse bedrijven en op de beurs heb ik heel nadrukkelijk voor de disselkeuken gestaan en mij een beeld gevormd van hoe dat er aan toegaat. En nee, ik heb geen Holtkamper. En omdat bij mij de verhouding tussen prijs en kwaliteit ook een grote rol speelt denk ik maar zo dat 'ie er ook niet komt. :P.
Maar goed, genoeg off-topic.
Even een vraag aan Mieke,of aan andere hk kampeerders. Hebben jullie ervaring met nat inklappen. Is alles nog droog, vooral het bed...en loopt niet al dat water in de bak. Er zit dus bij de asto geen pack en go systeem, mis je dat? Want als de tent opstaat, kun je wel bij de bak,toch. En is het veel gedoe om het grondzeil aan de voortent te maken. Wij vinden een grondzeil fijn omdat je je tent gedeelte vergroot, maar misschien zijn wij dit gewent ivm kamperen met een tent. En mis je een grondzeil niet bij een vw. Bij een cocoon is de binnentent groter,maar kun je daar 4 stoelen in zetten. We gaan altijd richting Duitsland,Oostenrijk of Nederlandse kust. Dus niet altijd mooi weer. En dan zit je niet heel de avond buiten. Of is het verplicht vroeg naar bed... Je kunt bij slecht weer niet alles onder de luifel laten staan. We gaan het natuurlijk allemaal zien op de beurs, maar advies blijft handig ( heeft mieke goed begrepen...)
Citaat van: Candace op oktober 12, 2011, 04:33:59 PM
Even een vraag aan Mieke,of aan andere hk kampeerders. Hebben jullie ervaring met nat inklappen. Is alles nog droog, vooral het bed...en loopt niet al dat water in de bak. Er zit dus bij de asto geen pack en go systeem, mis je dat? Want als de tent opstaat, kun je wel bij de bak,toch. En is het veel gedoe om het grondzeil aan de voortent te maken. Wij vinden een grondzeil fijn omdat je je tent gedeelte vergroot, maar misschien zijn wij dit gewent ivm kamperen met een tent. En mis je een grondzeil niet bij een vw. Bij een cocoon is de binnentent groter,maar kun je daar 4 stoelen in zetten. We gaan altijd richting Duitsland,Oostenrijk of Nederlandse kust. Dus niet altijd mooi weer. En dan zit je niet heel de avond buiten. Of is het verplicht vroeg naar bed... Je kunt bij slecht weer niet alles onder de luifel laten staan. We gaan het natuurlijk allemaal zien op de beurs, maar advies blijft handig ( heeft mieke goed begrepen...)
Wij hebben eerst een oude astro gehad en hebben sinds dit jaar een nieuwe cocoon met pack 'n go.
Astro hebben we nooit nat in hoeven pakken :#
de cocoon de laatste 3 keren wel :J
in de regen ingepakt, en volgende dag of eind van de dag weer opgezet, en ik moet zeggen, het bed was telkens droog :> :> :>
er loopt zeker geen water in de bak, het water op de tent loopt er gewoon langs, en er blijft water ingevouwen liggen, dit valt er weer uit wanneer je de tent weer op gaat zetten.
in de tent van de cocoon ( wij hebben een S) is ruimte voor 4 stoelen, als je een M of XL neemt is er aanzienlijk meer ruimte beschikbaar.
Bij langdurige slecht weer, is het onder de luifel van cocoon niet geheel droog, dat klopt.
(we willen dit proberen geheel dicht te maken en hebben een afspraak bij Atomatent voor een praktische en simpele oplossing, maar hier volgt een nieuwe topic over :K :K)
We hebben slechts 1x vochtig ingeklapt. Het bed bleef absoluut droog. Maar ik heb dus geen ervaring met helemaal nat inklappen :) Bij de Astro komt het het zeil van de bak op het bed te liggen dat is altijd droog natuurlijk. Wij vervoeren onze stoelen op het bed, zeker na een kampeertrip leg ik eerst een plastiek zeiltje op het bed en daar de stoelen op dus zowiezo is het bed al wat beschermd.
Ik mis het pack en go systeem niet maar zoals het spreekwoord zegt "wat niet weet, wat niet deert", wat je niet kent kan je niet missen. Misschien moest ik het hebben zou ik het nooit meer willen missen. Het openklappen van de Astro om in te laden duurt echt geen 5 minuten maar je moet de car nog altijd buiten zetten en bij slecht weer inpakken is dan natuurlijk geen pretje. Tot hier toe hebben we altijd de gelegenheid gehad om dus droog te kunnen inpakken om te vertrekken. We plannen dit goed, dit jaar hebben we enkele dagen voor ons vertrek ingepakt omdat er regen aangekondigd was. Als je staat kan je idd gewoon in de bak, wel even rekening houden dat de verste uithoek niet goed bereikbaar is.
Wij vinden een grondzeil ook een must. We hebben twee verschillende soorten, een soort antiworteldoek zeil (zie je op de foto die ik geplaatst heb ivm de koorden) en een waterdicht grondzeil. Zijn we er zeker van dat het niet gaat regenen bij een korte trip dus dan gaat gewoon het antiworteldoek mee. Dit is lichter en neemt weinig tot geen plaats in. Als we deze zomer in de Lot stonden hadden we het waterdicht grondzeil bij en daar waren we heel blij mee. We hadden enkele dagen regen en de grond werd zompig en het water liep in kanaaltjes onder het zeil, dus zonder grondzeil, daar mag ik niet aan denken. Wij hebben geen orgineel grondzeil en dus ook geen inritsbaar maar ook dat mis ik niet echt. Onze Flyer had wel een orgineel grondzeil en ik vond dat niet sneller gaan als bij de Astro nu. Persoonlijk vind ik het geen gedoe om dat zeil te leggen.
Voor vragen over de cocoon, over naar andere :zw Oh ik zie dat de deskundige er al is ;)
Citaat van: retteketed op oktober 12, 2011, 07:00:46 PM
Bij langdurige slecht weer, is het onder de luifel van cocoon niet geheel droog, dat klopt.
(we willen dit proberen geheel dicht te maken en hebben een afspraak bij Atomatent voor een praktische en simpele oplossing, maar hier volgt een nieuwe topic over :K :K)
Ik ben hier wel benieuwd naar. Ik zit nl zelf te denken aan een tweede verandascherm wat ik boven de andere kan hangen. Gecombineerd met een windscherm creeer ik dan een droge hoek onder de luifel.
pack 'n go van holtkamper is zeer praktisch, echter toch nog een nadeel.
Wanneer het bed niet is opgemaakt, bijvoorbeeld, bij de eerste keer uit de winterstalling halen. Willen we het bed opmaken en dan de wagenbak inruimen.
Moet toch eerst de tent worden opgezet, pack 'n go kom je niet op het matras en niet in de slaapcabine....alleen laadruimte is bereikbaar.
we nemen vaak dus dekbed en matraslaken separaat mee, en leggen deze dus later op het bed.
Neemt toch ruimte in in de auto. dus geheel praktisch neen, onderweg kan je eenvoudig bij je vakantie-bagage.
Wij missen een pack&go ook niet echt. In plaats daarvan gaan wij bij het eerste mooie weekend van het jaar er op zondagmiddag op uit met de klapper. Met in de auto alles wat eigenlijk in de bak moet. Terwijl de kinders in het bos spelen leggen wij, onder het genot van verse koffie of een bak soep, de complete kampeeruitrusting op z'n plek. Die blijft daar dan de rest van het seizoen, tenzij we ergens kamperen natuurlijk, ook liggen. Thuis kunnen we makkelijk bij de keuken, de disselbak en de ruimte op het deksel dus daar gaan de zaken in/op die we niet het hele seizoen in de wagen kunnen laten. Kleding en voedsel gaan in de auto als we weg gaan.
Aan het eind van het seizoen halen we (een deel van) de uitrusting er weer uit. Op deze manier hoeven we de wagen thuis niet te openen en missen we het snellaadsysteem dus ook niet.
Dat inpakken ziet er dan zo uit: ;)
da's relaxed dat inpakken bij jullie.
lekker..... in de zon :J
Pack 'n Go op de Kyte kost ook tijd om te openen. Ik denk dat je in dezelfde tijd ook de Astro uitklapt. Deze blijft zonder haring staan en omdat ie naar achteren klapt is er niet veel ruimte nodig. Het kan zelfs langs de kant van de weg. Omdat je hem nat kunt inklappen kun je zelfs tijdens regen droog inpakken, iets wat bij Pack 'n Go niet kan.
Kamperen met de Astro lijkt op caravannen. Bij een overnachting klap je hem in no time uit om te slapen zonder af te koppelen en blijf je langer staan dan kun je de voortent en/of luifel opzetten. De luifel is trouwens altijd beschikbaar en snel uit te vouwen zonder losse stokken.
Met pack engo kan je ookmgewoon droog inpakken. Ingeklapt kan je er aan de buitenkant bij. Opngeklapt vanuit de binnenkant. Het scharniert dus twee kanten op. Je kan alsmhet regent de wagen keurig droog inruimen en daarna inklappen, waarbij de binnenkant droogt blijft
uit jullie ervaringen begrijp ik, als je een vw hebt die je snel in/ uit klapt, mis je niet echt het pack en go systeem. Het is wel handig,maar heel veel meerwaarde dus niet. En aangezien wij de vw in onze tuin open kunnen klappen. Kunnen we hem ook daar inpakken. Dus kunnen we ook weer naar vw kijken zonder dat pack en go systeem.... We dachten eerst dat het veel handiger was,kratten in de gang,vw voor de deur en inladen...
Nog weinig ervaringen gelezen van de tenttrailers van Aart Kok,wel op een andere topic gelezen dat die niet binnen droog blijft na nat inpakken.
Citaat van: leeuw op oktober 13, 2011, 06:54:37 AM
Met pack engo kan je ookmgewoon droog inpakken. Ingeklapt kan je er aan de buitenkant bij. Opngeklapt vanuit de binnenkant. Het scharniert dus twee kanten op. Je kan alsmhet regent de wagen keurig droog inruimen en daarna inklappen, waarbij de binnenkant droogt blijft
Klopt, je kan droog inpakken, maar het bed kan je niet opmaken en dekbedden niet op matras leggen.
Moet eerst de tent worden uitgeklapt.
Het pack 'n go systeem is verder heel handig.
Citaat van: Candace op oktober 13, 2011, 01:35:24 PM
uit jullie ervaringen begrijp ik, als je een vw hebt die je snel in/ uit klapt, mis je niet echt het pack en go systeem.
Klopt helemaal!
CiteerNog weinig ervaringen gelezen van de tenttrailers van Aart Kok,wel op een andere topic gelezen dat die niet binnen droog blijft na nat inpakken.
Er zijn relatief weinig Aart Kok's verkocht (is geen bulk-merk), en de Livingstone waar je het eerder over had is pas sinds vorig jaar op de markt.
Citaat van: Candace op oktober 13, 2011, 01:35:24 PM
uit jullie ervaringen begrijp ik, als je een vw hebt die je snel in/ uit klapt, mis je niet echt het pack en go systeem. Het is wel handig,maar heel veel meerwaarde dus niet. En aangezien wij de vw in onze tuin open kunnen klappen. Kunnen we hem ook daar inpakken. Dus kunnen we ook weer naar vw kijken zonder dat pack en go systeem.... We dachten eerst dat het veel handiger was,kratten in de gang,vw voor de deur en inladen...
Dat klopt als je een hele snelle uitklapper hebt. Onze Kyte is bv een snelle uitklapper maar geen hele snelle zoals de Astro. Bovendien heeft ie veel meer ruimte nodig uitgeklapt en zijn er haringen nodig die je niet altijd in de oprit/tuin kwijt kunt. De Astro heeft daar geen last van. Bij de Astro is een Pack 'n Go van minder toegevoegde waarde dan bij de Kyte. Wij moeten de Kyte op straat laden en zonder Pack 'n Go was dat toch een probleem geweest, bij de Astro niet. Maar de Kyte heeft weer andere voordelen :)
Als Aart Kok geen bulk-merk is, dan maak ik me sterk dat HK dat ook niet is.... In mijn ogen is er maar 1 bulk-merk en dat is Jamet.
Ik wil het even over een andere boeg gooien....
In de tijd dat wij aan het zoeken waren heb ik ook geprobeerd om alles helemaal tot op de bodem uit te zoeken om tot de best keuze te komen. Achteraf ben ik heel blij met de keuze, echter, ik ben in de loop der tijd anders gaan kamperen. Alle snufjes en toeters en bellen zij helemaal niet zo belangrijk meer voor mij. Luxe keuken, kraantje, mooie lades, ik had het allemaal in de planning staan, maar ... met een beetje minder doen is eigenlijk niet minder, mar veel leuker....
Ik geniet des te meer van het uiterlijk van onze tent, van het feit dat de boel snel en goed staat, van de 4 slaapplekken van de grond, van het feit dat we in de simpelste setup binnen kunnen slapen EN zitten .... Maar een beperkt aantal accenten dan waar ik mee bezig was in het aankoopproces.
Ik wil dit OOK aan je meegeven.
Citaat van: leeuw op oktober 13, 2011, 06:54:37 AM
Met pack engo kan je ookmgewoon droog inpakken. Ingeklapt kan je er aan de buitenkant bij. Opngeklapt vanuit de binnenkant. Het scharniert dus twee kanten op. Je kan alsmhet regent de wagen keurig droog inruimen en daarna inklappen, waarbij de binnenkant droogt blijft
Wat ik zei is dat je met Pack 'n Go niet droog kunt inpakken, als de wagen uitgeklapt is natuurlijk wel, maar dan gebuik je het Pack 'n Go systeem niet. OK, uitgeklapt droog inpakken kan niet bij elke vouwwagen maar de OP is op zoek naar een wagen met Pack 'n Go om niet te hoeven uitklappen. Uitklappen is over het algemeen minder snel en minder handig dan Pack 'n Go. De Astro is hier een uitzondering op.
vandaag alvast naar vw's gaan kijken. We konden niet wachten tot volgende week.(beurs).We gingen vooral kijken naar de Aart Kok. Om de vw in het echt te zien,na alle folders en filmpjes gezien te hebben. En ik moet het even kwijt, de vw viel tegen,sorry voor de mensen die hem hebben en er blij mee zijn. Je hebt door foto's en filmpjes toch een bepaald beeld in je hoofd en dan kwam niet overheen met wat we zagen en...voelde. waarschijnlijk omdat we de vw te laag vonden,we moesten constant bukken om de vw in/uit te gaan, en de afwerking vonden wij persoonlijk ook niet bij de prijs kloppen. Ook de cabanon gezien, wel mooi,maar we willen waarschijnlijk geen dubbel klapper. Het enige waar we een beetje een goed gevoel bij kregen was de 3dog. We zijn nu wel heel erg benieuwd hoe de hk en de combi camp er in het echt uitzien... zoals al meerdere keren gezegd het is ook het gevoel wat je krijgt als je een vw binnen stapt. En dat is gelukkig voor iedereen anders.
Fijn toch zo zoeken, aankomen, kijken, twijfelen, nog eens elders gaan kijken, vergelijken.... Ik heb soms spijt dat ik al een vouwwagen heb :X :)
Heel veel fun gewenst.
Oh ja, waarschijnlijk is het me ergens ontgaan. Wil je een nieuwe of is een tweedehands ook een optie? Er staat momenteel wel een mooie HK Astro tweedehands op marktplaats. Het is ook nuttig om eens een ouder model te gaan bekijken en zo te vergelijken met de nieuwe modellen.
We willen het liefs nieuw, maar een mooie 2de hands sluiten we ook niet uit. De hk blijven 2de hands toch wel aan de hoge kant en er is niet heel veel aanbod in de hk. Wel in combi camps, zijn 2de hands of ex verhuur modellen te koop. Ik snap alleen niet waarom mensen na 1/2 jaar hun vw al weer verkopen. Er kunnen natuurlijk genoeg redenen zijn, maar ik vraag me dan soms af, is het niet te snel gekocht. Hadden ze misschien op dit forum de ervaringen en adviesen moeten lezen ;-)
We merken wel dat het ook erg op gevoel is. En soms zie je door de bomen de vw...niet meer. Je gaat je van alles afvragen wel/ niet handig,gevoel,optie's,etc. Zo zitten we nu weer te denken wel of geen kraan/water. Ik denk handig, mijn man denkt ,niet echt nodig. Zo blijven we lekker zoeken en kijken en...lezen op dit forum.
Wij hebben onze vouwwagen na twee seizoenen ingeruild voor een hk. De trigano olympe was voor ons een prima wagen. Als je dan verder gaat kijken merk je dat er ook ander mogelijkheden zijn. Ik was toen nog geen lid van het forum ( wellicht helaas). We hebben onze mening daardoor wel volledig op eigen inzicht gebaseerd.
Uiteindelijk gezwicht voor het klapgemak en het bed van de hk. Wij zijn heel blij met onze nieuwe wagen wat echter geen afbreuk doet aan onze eerste wagen waardoor we besmet zijn met het vouwwagenvirus.
Enkele reacties op hierbovenstaande opmerkingen;
Inderdaad worden vouwwagens soms na één half jaar weer verkocht. De aankoop van een vouwwagen, caravan, stacaravan, huisje in het buitenland etc etc gaan vaak gepaard met emoties en minder met verstand. Men wil graag al het positieve horen, het negatieve wordt vergeten.
Maar voor sommigen is het een schot in de roos; de vouwwagen. En inderdaad wat is dan wel en wat is dan niet belangrijk. Kan je relativeren? Natuurlijk is snel opzetten fijn, maar als je van plan bent ergens drie weken te gaan staan, wat maakt het dan uit of je er één, twee of twee en een half uur over doet? En als je hem koopt op het moment dat je twee kinderen hebt van 6 en 8 jaar is de situatie 4 jaar later al anders en 8 jaar later al helemaal anders. Als wij in de zomer in Zuid Frankrijk staan valt het ons op dat iedereen even veel plezier heeft; de een in zijn oude tent, de ander met een oude caravan, weer iemand met een splinksplinternieuwe camper van 80.000 euro of een luxe vouwwagen; als je op het strand ligt, bij de bbq, in je luie stoel of op de fiets; het maakt allemaal niets uit, het vakantiegevoel is er!!
Citaat van: Candace op oktober 14, 2011, 07:22:07 PM
vandaag alvast naar vw's gaan kijken. We konden niet wachten tot volgende week.(beurs).We gingen vooral kijken naar de Aart Kok. Om de vw in het echt te zien,na alle folders en filmpjes gezien te hebben. En ik moet het even kwijt, de vw viel tegen,sorry voor de mensen die hem hebben en er blij mee zijn. Je hebt door foto's en filmpjes toch een bepaald beeld in je hoofd en dan kwam niet overheen met wat we zagen en...voelde. waarschijnlijk omdat we de vw te laag vonden,we moesten constant bukken om de vw in/uit te gaan, en de afwerking vonden wij persoonlijk ook niet bij de prijs kloppen.
Dat gevoel ken ik, had ik ook en hoef je je ook niet voor te verontschuldigen. :# Gelukkig is er voldoende variatie in klapkarrenland tegenwoordig en is er voor ieder wat wils. Aart Kok mikt met zijn wagens vooral op de 'De Waard-kampeerder'. Wij hadden onze piramide-tent al lang ingeruild voor een tunneltent omdat we die veel praktischer vinden en dat er geen klik was klopt dus wel. Het goeie gevoel hadden we wel bij Combi Camp (ook Aart Kok tegenwoordig) en Holtkamper.
We zijn ook nog gaan kijken naar combi camp,trigano,raclet,etc. We vonden daar toch wel de combi camp het beste bij ons passen. Het gevoel... en de vele mogelijkheden met opzetten. Alleen nog niet gezien hoe het inklappen en uitklappen gaat. Maar volgens dit forum hoort deze bij de snelle opzetters... Nu nog de holtkampers bekijken. Maar daar moeten we nog een weekje voor wachten. En even een hele andere vraag/opmerking. Als we tegen mensen zeggen dat we van plan zijn om met een vw te gaan kamperen, kijken ze ons aan of we gek geworden zijn... Een tent of caravan dat mag. Maar een vw! Je krijgt vanalles te horen, bestaan die dingen nog, je bent een hele dag bezig met opzetten, je ziet vw nergens, ga met een tent?! Iemand hier ook "last" van. Mag je je nog wel vertonen op de camping met een vw, of word je door de tent/caravan kampeerders genegeerd. Wij zijn daar niet gevoelig voor, we doen toch altijd al ons eigen ding. En horen we volgend jaar gezellig bij de "klappers"...
Citaat van: Candace op oktober 16, 2011, 10:31:55 AM
En even een hele andere vraag/opmerking. Als we tegen mensen zeggen dat we van plan zijn om met een vw te gaan kamperen, kijken ze ons aan of we gek geworden zijn... Een tent of caravan dat mag. Maar een vw! Je krijgt vanalles te horen, bestaan die dingen nog, je bent een hele dag bezig met opzetten, je ziet vw nergens, ga met een tent?! Iemand hier ook "last" van. Mag je je nog wel vertonen op de camping met een vw, of word je door de tent/caravan kampeerders genegeerd. Wij zijn daar niet gevoelig voor, we doen toch altijd al ons eigen ding.
niets van aantrekken, deze mensen zijn niet op de hoogte van de veranderingen aan de nieuwe generatie klappers of jaloers :J
het verschil in soort kampeerder blijft altijd, in de tijd dat wij met een grote deWaard gingen kamperen, was dit ook niet 'echt'kamperen zo keken de 'echte'kampeerders ons aan terwijl ze zelf met kleine inie minie tentjes zaten en wel met regen hun kinderen bij ons kwamen spelen.
Ik zou zeggen, gewoon lekker doen wat je hard ingeeft, laat anderen maar gaan.
Wij gaan al 10 jaar buiten seizoen (mei/juni-september) kamperen, de eerste 8 jaar met caravan en nu 2 jaar met een Combi Camp. Met caravan vielen we niet op tussen al die gepensioneerden. Nu met de vw is dat anders. We worden bekeken alsof we sukkelaars zijn die zich geen caravan of camper kunnen veroorloven. Terwijl we hier bewust voor gekozen hebben. Tot we aan de praat geraken en vertellen wat ons bezielt en dan nog even de prijs van de vw vermelden, dan begrijpen ze het wel. En willen ze zelfs de wagen aan de binnenzijde zien en tot de ontdekking komen dat een vw tegenwoordig wat anders is dan wat zij nog in hun hoofd hebben van pakweg 10 jaar terug.
Dit najaar zijn we voor het eerst in september heel wat vw's tegengekomen. Een trend misschien? Aan het Gardameer stonden we zelfs naast een Duitser met een gloednieuwe Holtkamper Kyte. Op Sicilie 2 CC broederlijk naast elkaar in dezelfde kleuren zelfs, terwijl er maar 3 plaatsen bezet waren op de camping. In Palermo een Nederlander met een splinternieuwe CCC.
Vooral de rondtrekkers die nog werken, reizen blijkbaar meer met een snelklapper. Maar we blijven opvallen tussen al die mega-caravans en campers die meer op bussen lijken. Wij zijn er blij mee en de rest, die bekijkt het maar, letterlijk en figuurlijk.
Ik wou nog even wat toevoegen over de bagageruimte van de Country. De basisuitrusting nl de voortent, de stokken en het gaatjestapijt (gastencabine hebben we niet) neemt bij ons niet zoveel plaats in als hier eerder vermeld. De stokken leggen wij tussen de keuken en het verhoogde bed in de breedte van de wagen, wel de hoekstukken met hun grillige vorm eruit laten. De zak met de voortent en de luifel, daar bovenop het tapijt, nog een klein tapijt voor de wagenbak, een bijzettafeltje en een vouwkrat met handvat, neemt alles samen 1/3 van de ruimte in. Maar in de lengte kunnen dan nog de lange stukken zoals een parasol met stok en voet, een borstel ed ernaast liggen. Tot het middenstuk van het bed kan er dan nog een afwasbak en emmers naast. Dan blijft nog een halve bak over en rondom kunnen dan nog 6 halve curverboxen. De buitenzijde laat ik vrij om de tent diep genoeg te kunnen duwen bij het inklappen. We hebben zelfs plaats over, maar zijn ook maar met z'n tweeën.
En dan leg ik nog 2 self-inflatable matrassen van 5 cm (zie een ander topic over een opdekmatras en prinses op de erwt :)) bovenop de bagage en alles sluit nog makkelijk.
Veel plezier nog verder met jullie keuze en vooral je eigen ding doen.
Dit onderwerp komt vaker terug op het forum. Ik kom vaak mensen tegen die kamperen een inferieure manier van vakantie vieren vinden. Is niks mis mee. Ieder moet zelf maar weten hoe ze hun vakantie doorbrengen, ik ben blij dat ik niet het risico loop deze mensen in m'n vakantie tegen te komen :# Dat maakt kamperen ook zo gezellig, allemaal gelijk gestemde zielen.
Dan heb je nog de caravanners, die meestal reageren in de trant van; ja, zo zijn wij ook begonnen. Eerst een tent, toen een vouwwagen en nu de caravan. Maar met de tent en vw waren toch wel de mooiste vakanties hoor. ::) ::)
Lekker laten gaan allemaal. Wij zijn blij met onze Kyte (waar we trouwen ook een hele leuke caravan voor hadden kunnen kopen (als die bestond >:( )) en kijken nu alweer uit naar het voorjaar. :J
Wij kamperen al 9 jaar met de odyssee.
Elk jaar kijken we weer naar een ander kampeer middel.
En elk jaar denken we nou we doen het er nog een jaar mee.
Reden omdat de trigano best snel op te zetten is en veel bagage ruimte heeft maar hij is ook niet duur.
Toch dit jaar ook weer gaan kijken.
En onze keuze is momenteel tussen de kyte en de ccc.
Waarbij de kyte echt onze voorkeur heeft.
Dit omdat we 2 fietsen makkelijk op de dissel mee kunnen nemen en de kyte dicht kunnen laden en lossen heel veel bagage ruimte heeft en een vast keuken.
Bij de ccc ben ik bang dat ik bagage ruimte tekort kom.
De fietsen moeten op de wagen wat bij een overnachting er af moet (Bij de odyssee hebben wij ze er ook boven op staan).
De odyssee kunnen wij dromen na al die jaren en daarom ook zeer vertrouwd en je wet wat je eraan hebt.
Maar het prijs verschil tussen een ccc en een odyssee is momenteel een 4000 met de opties die ik zou willen.
Voor een kyte komt daar nog eens 5000 bij.
In 2012 gaan we zo goed als zeker weer met ons oudje.
En daarna zien we wel weer.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Op de CCC kunnen de fietsen wel op de dissel, dan moet wel de disselbak weg.
Combi Camp heeft inmiddels ook een fietsenrek dat verzonken in het bagagerek wordt gemonteerd. Dat kan dus blijven zitten bij openklappen van de kar. De fietsen moeten er dan uiteraard wel af, maar volgens Thule is dat in 5 minuten per fiets gebeurd. Kan je disselbak dus blijf zitten.
Candace,
Leuk om de reacties over HC-tjes en CC-tjes te lezen maar geen reacties van AK-tjes.
Wij hebben sinds kort een tweedehands Aart Kok Kampala (2 jaar oud en z.g.a.n), na eerst 4 jaar met een Jamet Louisianna te hebben gekampeerd. De reden voor een Aart Kok was de kwaliteit, details, het sneller opzetten en ruimer.
Ik las in 1 van je berichten, dat de Aart Kok afvalt vanwege het feit dat je er niet rechtop in kunt staan. Bijzonder... Ik ben 195 cm groot en kan eindelijk fatsoenlijk overal in de vouwwagen staan! Nooit meer gebukt staan voor de keuken. Wat we ook erg mooi én praktisch vinden is het bed wat omgetoverd kan worden tot loungebank: super! Wat een nadeel kán zijn, is dat er iets minder laadruimte in zit en dat je dit t.o.v. een Jamet wat lastiger bereikt. Voor ons een detail.
Ik heb wel wat foto's online staan. Wil je ze zien, stuur me een PB.
Pascal
even een reactie op de ak, wij vonden het in /uit lopen van de tenten van ak "laag". Maar waar wij zijn gaan kijken(de wit) hadden ze niet de kampala staan en dat is een tunnelmodel,toch. Wij vinden van de ak dat model wel het mooiste ,maar dus niet in het echt gezien. Wel de andere modellen, maar die vonden wij persoonlijk minder als bv een cc. Ze zeiden ook dat de kampala het model was,( in de serie van de ak,)het meeste werk was met opzetten. Hoe is jullie ervaring daar mee? Maar daarom gaan we ook op de beurs kijken,en alle modellen en merken te vergelijken(voelen...) Maar wel fijn dat er iemand een keer reageert met een ak, was tot nu toe weinig reactie's. En over de fietsendragers, wij nemen(tot nu toe) geen fietsen mee op vakantie. En ook wel goed om te horen dat de vw een beetje in opkomst zijn...
Even over het inpakken. Ik lees al vanalles op deze topic. Maar als ik het goed begrijp kun je dus ook bij een vw met harde deksel dus nog behoorlijk wat kwijt OP het bed. Je kunt dus gewoon je bed thuis "gezellig" opmaken... een doek over je beddengoed heen, en dan kun je dus nog spullen daarop kwijt. Maar gaat die deksel dan nog wel lekker dicht. Zoals bv bij de hk astro, ccc, en de alpha,die hebben een harde deksel. (En ik denk dat een van die vw het beste bij ons gaat passen...) Maar als er nog zoveel op het bed kan... scheelt dat natuurlijk heel veel ruimte ,wat anders onder in de bak gaat. Wij zouden dan b,v. de tafel,stoelen en de bedden van de kinderen erop doen.
De Kampala is inderdaad het tunnelmodel. Voordeel is dat hij dus erg ruim is én je een mooie grote luifel hebt. Het opzetten is een weelde vergeleken met een Jamet. Je hebt geen ton aan staal meer mee voor de voortent.
Je klapt hem open, vouwt het tent doek uit. Zet de twee aluminium boogstokken in elkaar (gaat erg snel) en ritst deze in de tent en maakt hier de tentspanstokken er aan vast. Vervolgens trek je het geheel omhoog en span je de tent strak. Binnen 10 minuten staat de tent. Vervolgens moet je de rest (luifel, grondzeil etc.) nog doen. Groot voordeel is, dat de keuken aan de bak vast kan blijven zitten. Erg handig bij een overnachting.
Wij staan elke vakantie 3 week lang op 1 camping en trekken dus niet rond. Het snel opzetten vind ik dus ook maar relatief. Trek je veel rond, dan moet je dit voor lief nemen óf een andere vw kopen.
Bijgevoegd 1 foto van de Aart Kok Kampala (zonder grondzeil en frontpaneel). Rechts zie je de loungebank. Die zit op de bak gemonteerd. Onder deze bank / bed is je opbergruimte. Ook kun je spullen kwijt in de "bankkasten".
P.
Citaat van: Candace op oktober 16, 2011, 05:26:18 PM
Even over het inpakken.
Bij de Alpha heb je ongeveer een 13 cm hoogte ter beschikking op de matras. Daar gaat dus eventueel een dekbed vanaf, als je de bedden opmaakt voor vertrek. Wij hebben heel bewust niets op de dekbedden liggen omdat je dan bij een snelle overnachting alles van het bed moet halen (en we de ruimte ook niet nodig zijn). Maar niet te hoge dingen kunnen er dus in principe op liggen. Hoe het zit met de CC Country en Valley weet ik niet, de Country heeft een verhoogd bed, waardoor je daar meer ruimte in de hoogte hebt.
Over het inpakken met een hard deksel.
Ik kan alleen vergelijken tussen de HK Flyer (hard deksel) en de Astro (zeil)
bij de Flyer kon je op het bed kwijt: twee SI matrasje + het opgemaakte bed (donsdek of slaapzakken en hoofdkussen)
Bij de Astro: mijn extra topdekmatras + 2 SI matjes + tafel + vier stoelen.
IK kies er bij de Astro dan wel voor om ons donsdek niet op te leggen omdat ik dat nog gemakkelijker in een hoekje kwijt geraak en de stoelen niet :#
Toen wij op zoek waren naar een vouwwagen hebben we ze ook allemaal bekeken Uiteindelijk kon alleen Combi Camp en Holtkamper ons bekoren. De Combi Camp vind ik vooral super om zijn mooie en complete keuken. Waarom we uiteindelijk toch voor HK gekozen hebben was omcat we plots op een leuke Flyer vielen dat we een echt koopje vonden. Wij zochten wel naar een 2dehands exemplaar dat maakt natuurlijk wel een verschil.
?p het bed van CC Country gaat niet zoveel, zoals aangegeven heeft deze wagen een verhoogd bed vanwege de 14"wielen. Daardoor kan er wel veel onder, maar niet zo veel ?p het bed. Wanneer je ook de luifel en een eventuele gastencabine mee vouwt dan is het met het nodige beddengoed wel afgelopen met de ruimte.
Tot nu toe niet gereageerd, omdat de reacties toch meest gaan over Holtkamper en CombiCamp. Eerlijk is eerlijk, Persoonlijk vind ik HK, CC en Aart Kok Zambezi toch weer net een stapje mooier dan de basismodellen van Aart Kok. Maar voor ons boven budget. Ik vraag me echter af of ze net zoveel leefruimte hebben. Er wordt veel gesproken over opbergruimte en dat is ook prachtig natuurlijk. Maar de leefruimte vonden wij ook een belangrijk argument om voor de Tundra te kiezen. Hij heeft veel stahoogte, vinden wij. Met de regen waren we er maar wat blij mee, dat we ruimte om ons heen hadden binnen. In een eerdere reactie gaf je aan dat Aart Kok wagens niet droog ingepakt kunnen worden en daar heb ik eigenlijk geen ervaring mee. Wij hebben hem altijd droog kunnen inpakken of bijna droog (om vervolgens weer op de volgende camping op te kunnen zetten). We hebben nog geen natte bedden gehad, ondanks het vreselijk natte weer. Mijn ervaring met de Aart Kok Tundra is dat hij prima op hoogte is. Hoger volgens mij dan de drieling Kampala, Kariba en Kavango. Wij zijn ook 180 en 194 hier. Het was juist een reden om voor deze wagen te gaan. Mijn man vindt eerder genoemde merken allemaal te krap qua leefruimte. Dus zelfs met budget zou ik er nog een harde dobber aan hebben om hem te overtuigen om voor iets anders te gaan.
Ik ben 1.93 lang en heb overal riant stahoogte in onze Alpha. Laat de foto's maar beoordelen of er genoeg leefruimte is.... Laat ik het zo stellen: je hoeft elkaar niet in de weg te zitten :#
(http://i264.photobucket.com/albums/ii199/wijnand850/IMG_2638_1.jpg)
(http://i264.photobucket.com/albums/ii199/wijnand850/IMG_2768_1.jpg)
(http://i264.photobucket.com/albums/ii199/wijnand850/IMG_2763_1.jpg)
(http://i264.photobucket.com/albums/ii199/wijnand850/IMG_2766_1.jpg)
(http://i264.photobucket.com/albums/ii199/wijnand850/IMG_2992_1.jpg)
O ja, voor de afspancritici: daar was het nog even niet van gekomen...
Het weekend is de beurs, waar we dus naar toe gaan ( we hebben er zin in...om al die vw's te gaan bewonderen). Maar ik wil alvast iedereen bedanken voor het meedenken,adviezen,foto's,etc. Misschien dat we na de beurs weten wat voor een vw we willen. En als we weten wat het word...laat ik natuurlijk even weten wat het geworden is.
Heel veel plezier!
Hoi,
Dit onderwerp gevolgd en weer wat geleerd. Ik ben sinds gisteren op dit forum en merk dat het erg leuk is om te lezen. Ook wij staan voor de keus van een vw. Ben benieuwd wat jullie hebben gekozen, Candace. En vooral, het waarom...
We waren een paar dagen weg. Maar we hebben nog geen vw gekocht... Op de beurs veel gezien,goed bekeken en vooral ,wat voor een gevoel krijg je bij de vw. Bij Holtkamper vonden we de cocoon met kyte keuken erg mooi. We dachten eerst dat de astro een idiaal model zou zijn, maar daar vonden we het binnen gedeelte te klein. Het voordeel van asto vw was wel dat je de voortent dicht kon maken. De kyte schitterde vw, maar zoals ze van holtkamper zelf al zeiden; je zet of de hele vw op of niet. En we vonden voor "ons"de kyte erg groot. Maar we snappen helemaal dat "klapper" die een kyte kopen. Ze gaven bij holtkamper goed en eerlijk advies, en voor ons zou de cocoon de beste keus zijn. En de andere vw die we mooi en vooral makkelijk vonden was, de combi camp country. Ook het voordeel het snelle op/in klappen (net als holtkamper) maar bij de ccc vonden wij weer het voordeel ;de keuken zit alles op, je kunt hem snel opzetten met luifel en als het slecht weer is, kun je de luifel helemaal dichtritsen. Ook de vaste deksel waar je eventueel bij een korte stop,de kinderen op kunt laten slapen. Je kunt bij de cc veel kanten op, of veel of weinig opzetten. bij combi camp heb je maar 2 modellen voor ons valt de valley af ivm laadruimte. Het is dus nog de knoop door haken voor ons, en dan laat ik het jullie natuurlijk weten. (MvA naar wat voor vw zijn jullie op zoek. En het inderdaad een leuk en goed forum hier....)
Als ik dit zo lees gaan jullie voor de CC Country. Heb je die ook vergeleken met de Trigano Alpha?
Fijn dat jullie al zo ver zijn.
De combicamp keuken vind ik ook super. Ik vraag me af ok ik ze niet op mijn HK kan zetten....
Het zijn in principe losse keukens die je met behulp van twee beugels aan het chassis hangt. Dus wie weet kan een handig iemand zelf zoiets maken? ;)
Citaat van: Candace op oktober 29, 2011, 10:06:41 AM
We waren een paar dagen weg. Maar we hebben nog geen vw gekocht... Op de beurs veel gezien,goed bekeken en vooral ,wat voor een gevoel krijg je bij de vw. Bij Holtkamper vonden we de cocoon met kyte keuken erg mooi. We dachten eerst dat de astro een idiaal model zou zijn, maar daar vonden we het binnen gedeelte te klein. Het voordeel van asto vw was wel dat je de voortent dicht kon maken.
De ruimte op de klep van de Astro vinden wij ook (te) krap maar zijn weg van de mogelijkheden om hem verder naar behoefte uit te bouwen. De Cocoon vinden wij te klein, zowel tent als (vooral) de luifel. Voor de Cocoon geldt trouwens ook dat je hem helemaal opzet. Oke, je hoeft de luifel niet uit te zetten maar in theorie hoeft dat bij de Kyte ook niet. De Kyte is eigenlijk een vergrote Cocoon, als ze dat trucje bij de Astro toch ook eens zouden doen...
We willen waarschijnlijk toch nog een keer bij Holtkamper gaan kijken. Hebben de ccc al wel bekeken... Maar we hebben geen haast, maar dat we met een vw in de toekomst willen gaan kamperen ,dat weten we al wel zeker. En omdat we steeds beter weten wat we willen, kun je bepaalde merken of type vw schrappen. Bij de Holtkamper vw kregen we op de beurs wel een fijn kampeergevoel. En dat is gelukkig voor iedereen weer anders. Het is voor ons een beetje, ga je voor het gevoel of voor de praktische keuze. Maar omdat we voor de merken "vallen" die niet in de goedkopere prijsklasse vallen willen we niet te snel een keus maken, al zijn er gelukkig mensen die meteen weten wat ze wilen, maar wij horen niet bij die catogorie. We weten ook pas sinds een paar maanden dat we een vw willen. Maar het fijne van dit forum is wel, dat je je ideeen en gedachten kunt delen met ervaren klappers. Zoals ik al eerder aangaf zijn er in onze directe omgeving weinig mensen die de lol van het kamperen met een vw begrijpen. We krijgen veel te horen: "koop toch een caravan" (ivm de prijs). Maar als wij dan zeggen; we willen onder een doek slapen...en het kampeergevoel. Haken veel mensen af.
Citaat van: Candace op oktober 30, 2011, 02:22:52 PM
Zoals ik al eerder aangaf zijn er in onze directe omgeving weinig mensen die de lol van het kamperen met een vw begrijpen. We krijgen veel te horen: "koop toch een caravan" (ivm de prijs). Maar als wij dan zeggen; we willen onder een doek slapen...en het kampeergevoel. Haken veel mensen af.
Geloof me. Dat ligt niet aan jou maar aan die mensen :#
Wij kregen dat ook te horen, maar als je tentkampeerder bent ga je niet in een caravan. Op de afgelopen beurs waar we toch ook even bij de witte hokken gingen kijken wisten we het weer zeker. Een caravan is niks voor ons. Onze keus ging in het laatst tussen de Kyte en de CCC. In dit topic heb ik al beschreven waarom we voor de Kyte zijn gegaan.http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,7623.msg84505.html#msg84505 (http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,7623.msg84505.html#msg84505)
De knoop is doorgehakt.... En het is geworden....de combi camp country. Dus volgend jaar horen wij ook bij de "klappers".
En jullie bedankt voor het meedenken, we blijven natuurlijk op dit forum. Want er zullen nog wel vragen komen voor /na het inpakken of na het eerste kampeerweekend.
gefeliciteerd met jullie (weloverwogen) keuze.
veel plezier ermee (nog vele nachtjes slapen),
en laat gerust weten hoe het jullie bevalt.
Gefeliciteerd met jullie keuze! En nu maar wachten tot je er mee weg kunt...
Ik heb het hele verhaal gevolgd en ben nu toch nog verrast door jullie keuze. Wij hebben zelf zeer snel de Holtkamper overboord gegooid (mag ik dit wel zeggen ??) en zijn voor de CCC gegaan. Wij zijn met zijn tweeën en komen van een caravan, maar kozen voor een snellere manier van rijden. We trekken graag rond en na 20.000 km op 2 jaar tijd (wij werken beiden nog fulltime en zijn dus helemaal niet gepensioneerd) nog steeds tevreden van het opzetgemak van de CCC en we hebben al kunnen oefenen 8).
De voorbije vakantie in september stonden we op de laatste camping naast een Kyte. We hebben hem bewonderd maar daarna heel tevreden terug onder onze luifel een glaasje gedronken, nog meer gesterkt in onze overtuiging; we hebben goed gekozen volgens onze vereisten.
Veel plezier met jullie vw en hopelijk volgend jaar even tevreden als wij.
Citaat van: Stori op november 03, 2011, 07:39:54 PM
Wij hebben zelf zeer snel de Holtkamper overboord gegooid (mag ik dit wel zeggen ??)
Jazeker mag dat :J, hoewel het hier soms vloeken in de kerk lijkt... Niet iedereen is gecharmeerd van een Holtkamper, ik hoef ze ook niet ;).
Gefeliciteerd met de CC klapper!!
Gefeliciteerd met de aanschaf, een mooie keuze lijkt mij!
Voor specifieke Combi-Camp vragen heeft dat merk ook een eigen forum, mocht je hier niet alle info kunnen vinden.
Idd een mooie keuze. Ik blijf hem ook een mooie wagen vinden maar dat vind ik van onze HK ook ;)
Gefeliciteerd met jullie keuze! Als je voor de Astro gaat maar die te klein vindt kom je bijna vanzelf bij de Combi Camp uit. Ik hoop op heel veel klapplezier voor jullie.
@Stori. Tuurlijk mag je dat zeggen. Waarom denk je van niet? Volgens mij zijn het juist niet de Holtkamper bezitters die als door een wesp gestoken reageren als de Holtkamper in een vergelijking betrokken wordt. Ze zijn wel nagenoeg zonder uitzondering zeer enthousiast over hun wagen, maar heus niet blind voor de tekortkomingen.
@Candace Het zou ook leuk zijn dat er es een CC op het klapweekend verschijnt.
Hebben jullie de half ronde luifel a la de Kyte er bijgekocht?
Citaat van: campingloge op november 04, 2011, 06:21:57 PM
Hebben jullie de half ronde luifel a la de Kyte er bijgekocht?
Om nog maar wat storm te zaaien: die half ronde luifel van Aart Kok / Combi Camp bestond al erg lang voordat er een Kyte bestond... De jaartelling begon toen nog met 19 in plaats van met 20! Dus de Kyte kent een luifel ? la .... :P
(Combi-Camp kent die luifel helemaal niet, het is een door Aart Kok aangebrachte uitbreiding die nooit in Denemarken meegenomen is. Maar ergens in 1998 al voor het eerst toegepast?)
I rest my case.
Uit nieuwsgierigheid toch nog even gekeken en volgens deze link
http://www.cc-club.nl/index.php?option=com_fireboard&Itemid=27&func=view&catid=17&id=1194 (http://www.cc-club.nl/index.php?option=com_fireboard&Itemid=27&func=view&catid=17&id=1194)
is de varioluifel pas in 2008 ge?ntroduceerd bij Combi Camp en had ie toen ook nog het standaard Aart Kok model.
nee, we hebben geen "kyte" vario luifel erbij. We(ik) vind die wel erg mooi (staan), maar we zijn bang dat het te groot gaat worden. We blijven nooit lang op een camping. Maar als we na een paar keer proefdraaien toch een luifel missen... komt alsnog de luifel erbij. We hebben nu al zin in het voorjaar, om met onze klapper op pad te gaan.
Haha, heb zelf ook een combi camp gehad (venezia) en dit topic bewijst maar weer dat de CC en HK bezitters qua smaak en eisenndicht bij elkaar zitten, maar vanuit gevoel en net een ander eisenpakketje kiezen voor de een of de ander.
Hoi,
Gefeliciteerd met jullie keuze. Dat is toch altijd een mooi moment als je de knoop doorhakt.
Al een tijdje niet meer wezen kijken op het forum, ik zag dat je me nog vroeg waar wij naar op zoek waren. Helemaal niet gezien en nu wel erg laat met mijn reactie :)
Maar ik kan het niet laten toch nog even te reageren. Wij hebben een maand geleden ook de knoop doorgehakt, wij hebben een traildog van 3dog gekocht. Ook wij gingen in eerste instantie voor Aart Kok maar hadden daar later geen goed gevoel meer bij, o.a. afwerking.
Uiteindelijk kies je toch op gevoel, ondersteund door een berg feiten, maar toch.
Veel plezier met jullie aankoop!
Groetjes,
MvA