Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => Techniek => Topic gestart door: cahummel op december 06, 2011, 08:18:02 pm

Titel: Tempo 100
Bericht door: cahummel op december 06, 2011, 08:18:02 pm
Ik heb er elders op het forum al over gelezen, maar heb er een concrete vraag over. Er zijn hier vast mensen die al zo'n goedkeuring hebben, en weten hoe de procedure is.

 Ik heb een AK Select, en vroeg mij af of ik een tempo 100 goedkeuring zou kunnen krijgen. Als ik nieuwe banden eronder zet, voldoet de klapper aan de eisen, alleen is er ook de eis dat de trekkende auto ABS heeft, en daar zit hem nou net de crux........ Die heeft mij Astraatje dus niet. Vraag is nu: als ik zo'n tempo 100 toelating aanvraag, wordt er dan geregistreerd wat de trekkende auto is? Ik zou namelijk gewoon de Zafira van mijn vader kunnen gebruiken voor de keuring, die heeft ABS. Maar als dat dan geregistreerd wordt heb ik er geen moer aan.

Ik kan natuurlijk ook mijn wagen van ABS laten voorzien, maar heb geen idee of dat kan en of het lastig is, en of het loont. Mijn auto is 16 jaar oud en heeft 220000 kilometer gelopen, dus ik denk dat het niet loont.

Moet ik nu gewoon accepteren dat ik "maar" 90 mag rijden, of denkt men daar hier anders over? Ik hoor het graag!!
Titel: Re:Tempo 100
Bericht door: Alex op december 06, 2011, 08:35:36 pm
Je vouwwagen heeft geen schokbrekers dus zal niet gaan.

En een andere auto gebruiken voor de keuring dat gaat de verzekering niet leuk vinden mocht er iets gebeuren. ;)
Titel: Re:Tempo 100
Bericht door: wijnand op december 06, 2011, 08:47:19 pm
Wij hebben een Tempo 100 sticker op de kar zitten. Op de papieren staan alleen de gegevens van de vouwwagen, van de auto wordt niets vastgelegd. Alleen de eisen waaraan de auto moet voldoen. Of de auto die de kar trekt als je harder wilt dan 90km/h ABS heeft, wordt aan je eigen verantwoordelijkheid overgelaten. Ook ben je er verantwoordelijk voor dat je banden op tijd worden vervangen. Met andere woorden: als je bij een snelheidscontrole (>80km/h) aan de kant wordt gezet en je auto heeft geen ABS, dan ben je het bokje want dan voldoe je op dat moment niet aan de tempo 100 eisen.

Een auto achteraf van ABS voorzien is een ingrijpende klus (de nodige electronica moet worden geplaatst + ABS kransen/sensoren bij de remschijven+ABS unit op de hoofdremcylinder) en kostbaar in vergelijking tot de waarde van de auto. In jouw geval zou ik mij afvragen hoe lang je nog met deze auto wilt doen en die tijd "uitzitten". De meeste jongere auto's hebben standaard ABS en kan je altijd nog een tempo100 certificaat aanvragen.
Titel: Re:Tempo 100
Bericht door: Stori op december 06, 2011, 08:50:47 pm
Je mag "maar" 80 km/u rijden zonder Tempo keuring. Ik vind het een echte geldklopperij van de Duitsers en mijd dit land gewoon.
Wij zijn naar Sicilie geweest vanuit Vlaanderen zonder in Duitsland te komen, kan dus ook en in Frankrijk rij ik 130 km/u zonder zorgen.
By the way, ook in Italie en Spanje mag je maar 80km/u met aanhanger, maar geen haan die er naar kraait. Ondanks alle kilometers naar Zuid -Italie en -Spanje nooit een boete gehad. Alle flitspalen herkennen je als "gewone" wagen en flitsen dus niet. Speedguns tot hiertoe nooit gezien daar.
Titel: Re:Tempo 100
Bericht door: Richard op december 06, 2011, 08:56:33 pm
Je mag "maar" 80 km/u rijden zonder Tempo keuring. Ik vind het een echte geldklopperij van de Duitsers en mijd dit land gewoon.
Wij zijn naar Sicilie geweest vanuit Vlaanderen zonder in Duitsland te komen, kan dus ook en in Frankrijk rij ik 130 km/u zonder zorgen.
By the way, ook in Italie en Spanje mag je maar 80km/u met aanhanger, maar geen haan die er naar kraait. Ondanks alle kilometers naar Zuid -Italie en -Spanje nooit een boete gehad. Alle flitspalen herkennen je als "gewone" wagen en flitsen dus niet. Speedguns tot hiertoe nooit gezien daar.
Speedguns heb ik Frankrijk dit jaar wel gezien..gelukkig op tijd...andere less nederlandse toeristen die het zagen waarschuwde met lichtsignalen.whahaha
Dus oppassen....
Titel: Re:Tempo 100
Bericht door: wijnand op december 06, 2011, 09:08:17 pm
@Stori: ik ben het deels wel met je eens dat het geldklopperij is. Wat ik wel van belang vind is dat er bij die ontheffing eisen worden gesteld aan de banden, zowel qua snelheidscodering als de leeftijd. Hoeveel vouwwagens, aanhangers en caravans je niet ziet rijden op ouwe meuk, uitgedroogd en dus levensgevaarlijk, is echt niet te geloven. Omdat die banden bijna geen kilometers maken (meer stil staan dan rijden) is uitdrogen een veel groter risico. Bij gebruik van het certificaat gaan ze er bij 6 jaar oud gewoon af. Dat maakt het wel een stukje veiliger op de weg.

Qua geldklopperij: let er goed op waar je de ontheffing aanvraagt. Bij ons is de keuring bij aflevering gedaan (Vouwwagenspecialist) en dat kostte 140 euro. Holtkamper neemt 225 euro voor hetzelfde certificaat en sticker. Maar als jezelf naar het keuringsloket gaat kan het vast nog veel goedkoper.
Titel: Re:Tempo 100
Bericht door: Yella op december 07, 2011, 06:23:06 am
Bij gebruik van het certificaat gaan ze er bij 6 jaar oud gewoon af. Dat maakt het wel een stukje veiliger op de weg.
Is dat wel zo? Wordt dit gecontroleerd? Als je op je nieuwe vw die keuring laat doen, is er dan later ook weer een toets om te bekijken of alles nog in orde is? Anders heeft het nog weinig nut als de eigenaar zelf niet de discipline heeft om dit bij te houden.
Titel: Re:Tempo 100
Bericht door: Stori op december 07, 2011, 09:02:50 am
Is dat wel zo? Wordt dit gecontroleerd? Als je op je nieuwe vw die keuring laat doen, is er dan later ook weer een toets om te bekijken of alles nog in orde is? Anders heeft het nog weinig nut als de eigenaar zelf niet de discipline heeft om dit bij te houden.

Die Tempo 100 keuring is toch maar een jaar geldig of vergis ik mij? Indien elk jaar te vernieuwen, is de controle van de banden inbegrepen.

@Wijnand: ik woon in Belgie en bij ons is die keuring niet zo algemeen als in Nederland, lees: dus duur. Maar ik hou ook helemaal niet van de Duitse snelwegen zeker niet met vw. We mijden ze dus, al moet ik ervoor omrijden. Die extra kost heb ik snel terug verdiend, door geen dure keuring te laten doen.
Titel: Re:Tempo 100
Bericht door: nikkel1964 op december 07, 2011, 09:36:15 am
Die Tempo 100 keuring is toch maar een jaar geldig of vergis ik mij? Indien elk jaar te vernieuwen, is de controle van de banden inbegrepen.

Citaat van de site van Tüv Nord:

"Wanneer moet ik terugkomen om de geldigheid van de ontheffing te verlengen?
De ontheffing is na afgifte onbeperkt geldig, mits de voertuigen aan de gestelde voorwaarden blijven voldoen en er geen veranderingen in de Duitse wetgeving optreden. Dit houdt onder andere in dat de banden niet ouder mogen worden dan 6 jaar. Wanneer u de banden op tijd vervangt, blijft de ontheffing geldig en hoeft u dus niet opnieuw voor de keuring te komen."

Titel: Re:Tempo 100
Bericht door: wijnand op december 07, 2011, 11:19:51 am
Als je op je nieuwe vw die keuring laat doen, is er dan later ook weer een toets om te bekijken of alles nog in orde is?

Ja, op het moment dat de Polizei je met de hele combinatie aan de kant zet. De verantwoordelijkheid voor het voldoen aan alle eisen ligt volledig bij degene die met de kar op pad is. Ik heb het idee (maar dat is nergens opgebaseerd) dat iemand die 140 euro uitgeeft voor een sticker, ook de bedoeling heeft om te blijven voldoen aan de voorwaarden. En dus om elke 6 jaar die banden te vervangen. Ik heb die intentie in elk geval wel, ik heb iets te vaak aanhangers/caravans/vouwwagens langs de kant van de weg zien staan met een gesprongen band.
Titel: Re:Tempo 100
Bericht door: Yella op december 07, 2011, 05:48:08 pm
Maar niet iedereen heeft die intentie. Eerst wordt er fors geld uitgegeven en later mag het niets meer kosten om verschillende redenen. En is de keuring op naam van de eigenaar gesteld, of hoort deze bij de vouwwagen zonder eigenaars vermelding? Wat bij verkoop?
Titel: Re:Tempo 100
Bericht door: Alberik op december 07, 2011, 06:47:31 pm
Maar niet iedereen heeft die intentie. Eerst wordt er fors geld uitgegeven en later mag het niets meer kosten om verschillende redenen. En is de keuring op naam van de eigenaar gesteld, of hoort deze bij de vouwwagen zonder eigenaars vermelding? Wat bij verkoop?

Als ik de volgende tekst:
[color=blue]("Wanneer moet ik terugkomen om de geldigheid van de ontheffing te verlengen?
De ontheffing is na afgifte onbeperkt geldig, mits de voertuigen aan de gestelde voorwaarden blijven voldoen en er geen veranderingen in de Duitse wetgeving optreden. Dit houdt onder andere in dat de banden niet ouder mogen worden dan 6 jaar. Wanneer u de banden op tijd vervangt, blijft de ontheffing geldig en hoeft u dus niet opnieuw voor de keuring te komen.")[/color]van NielsP goed begrijp geldt de keuring voor de vouwwagen/aanhanger/caravan en is het aan de eigenaar om hier aan te blijven voldoen (auto met ABS, max 6 jaar oude banden e.d.) en dus bij verkoop blijft deze geldig denk ik.
Titel: Re:Tempo 100
Bericht door: wijnand op december 08, 2011, 08:44:28 am
Dat klopt. De papieren staan niet op naam van de eigenaar, maar zijn gekoppeld aan de vouwwagen (chasissnummer). Bij verkoop gaan die dus mee met de kar. En de verantwoordelijkheid om te blijven voldoen ligt inderdaad bij de gebruiker van de kar. En als je die verantwoordelijkheid niet aan kunt/wilt moet je er dus niet aan beginnen.
Gelet op het Duitse rechtsysteem denk ik dat je echt wat uit te leggen hebt als je met een te hoge snelheid aan de kant wordt gezet en blijkt dat e.e.a. niet klopt. En in geval van betrokkenheid bij een ongeluk zal dat zeker gelden. Kijk alleen maar naar het gebruik van winterbanden. Als je onder winterse omstandigheden betrokken raakt bij een ongeluk en je rijdt op zomerbanden, ben je per definitie (deels) verantwoordelijk voor de gevolgen en de schade. Of die banden nu (mede)oorzaak waren of niet.
Titel: Re:Tempo 100
Bericht door: Spiegelbeeld op december 08, 2011, 12:51:16 pm
Aan Duitsers valt NOOIT uit te leggen waarom je het net anders doet dan hetgeen in de wet is voorgeschreven.
Dat is zowel jammer als makkelijk. Jammer omdat de wet soms niet zaligmakend is en makellijk omdat je precies weet waar je aan toe bent.

Vooral vanwege dat laatste gaan wij altijd naar Frankrijk, lekker ongecompliceerd en lekker met 130 km/uur over de peage.
Titel: Re:Tempo 100
Bericht door: cahummel op december 08, 2011, 01:43:05 pm
@ Alex: Die van mij heeft wel degelijk schokbrekers, dus dat moet geen probleem zijn.

Ik denk dat ik toch geen tempo 100 goedkeuring aanvraag en het er gewoon op gok dat de Duitse politie niet te lullig doet als ik 90 km/u ga rijden. Bevendien, de flitspalen doen het dan niet want ik rijdt nog steeds minder hard dan ik met alleen de auto zou mogen.

In ieder geval bedankt voor het meedenken!!
Titel: Re:Tempo 100
Bericht door: nikkel1964 op december 08, 2011, 01:49:14 pm
Het risico is inderdaad vrij klein en zeker als je 90 rijdt ipv 80 zal er niet veel mis gaan. Het grootste risico bestaat om betrokken te worden bij een aanrijding terwijl je te hard rijd. Jij hebt geen ontheffing en bent dus fout. Dezelfde 'kronkel' aks bij winterbanden wat mij betreft maar wel iets om bij stil te staan. Euh, om niet te hard bij te rijden bedoel ik...  :#
Titel: Re:Tempo 100
Bericht door: wijnand op december 08, 2011, 01:50:38 pm
@spiegelbeeld:

Tja, het is maar net hoe je het wilt uitleggen. Als burgers willen we een overheid die zoveel mogelijk de burger zelf verantwoordelijk maakt en niet betuttelt. Hier is een mooi voorbeeld waarbij dat gebeurt. Je krijgt één keer een ontheffing en daarna hoef je niet jaarlijks te komen laten zien dat de kar nog voldoet. Lijkt me een mooi voorbeeld van vertrouwen van de overheid in de burger. En dan vinden we het vreemd dat ze ons aan die verantwoordelijkheid houden  :I

Los daarvan is het natuurlijk ronduit onverantwoord om met oude/verkeerde banden te rijden, gewoon vanuit je eigen veiligheid, en belangrijker: die van de overige weggebruikers. Zeker als daar dan ook nog eens 130 km/h mee gaat rijden. Heb je weleens naar de snelheidscodering van je banden gekeken? Af-fabriek gaan die zelden tot 130km/h. Dan vind ik zo'n tempo 100 systeem nog niet eens zo gek. Als je tenminste volwassen genoeg bent om daar dan ook de verantwoordelijk te nemen je aan de voorwaarden te houden.

@cahummel: je stelling over die flitspalen zou ik maar niet al te hard van uitgaan. Volgens mij flitsen die dingen weldegelijk als de combinatie langer is dan 6 of 7 meter. Anders zou een vrachtwagen ook nooit geflitst kunnen worden.
Titel: Re:Tempo 100
Bericht door: Henk CC op december 08, 2011, 03:55:17 pm
Inderdaad, als je te hard rijdt met je vouwwagen en je wordt geflitst, of met  trajectcontrole krijg je wel degelijk de rekening thuis gestuurd. En vaak nog voor je thuis bent.
Spreek helaas uit ervaring (Zeeland tunnel).
Henk
Titel: Re:Tempo 100
Bericht door: retteketed op december 08, 2011, 07:57:48 pm
hoe zit het in duitsland, ik meen gehoord te hebben dat er een inhaalverbod geldt voor auto-aanhanger combinatie op de autobahnstrasse.
met andere woorden: je mag geen wagens inhalen.
dus daar rij je met tempo 100 sticker achter een vrachtwagen...?

Weet iemand hier iets meer van??
Titel: Re:Tempo 100
Bericht door: wijnand op december 08, 2011, 08:05:18 pm
Dat geldt alleen als dat expliciet met borden is aangegeven. Je ziet het nog weleens op matrixborden aangeduid. Afgelopen vakantie richting Italië was er maar een heel beperkt deel waar een inhaalverbod gold voor aanhangers. Verder geldt dezelfde regel als in Nederland dat je in geval van meer dan twee rijbanen je alleen op de twee rechtse rijbanen mag rijden. Dus die vrachtwagens kan je gewoon inhalen!
Titel: Re:Tempo 100
Bericht door: bosi op december 09, 2011, 02:10:07 pm
Wijnand heeft trouwens helemaal gelijk wat betreft de snelheid codering van de banden, de meest geleverden gaan niet verder dan 100 km/h.
Dit kan je trouwens in Frankrijk aardig de kop kosten, want je mag dan wel harder, maar de bepalende factor is de snelheid codering van je banden, wordt je aangehouden met 130 km/h en klopt de snelheid codering van de VW banden niet, dan kun je rekenen op de flinke boete (gerekend vanaf de marge van de toegelate snelheid van je VW banden codering).
Een kennis van me kan er over meepraten, toen hij met 130 km/h met zijn saris aanhanger (met van de kleine velgen) werd aangehouden, en toen bleek dat 1 van zijn aanhanger banden droogte schuurtjes vertoonde was hij helemaal de sjaak; geen meter meer rijden voordat de boel vervangen was en een boete van meer dan 200 euri.

En zo wie zo is 90 meer dan hard zat, de reis naar de vakantie bestemming is ook vakantie.
Titel: Re:Tempo 100
Bericht door: nikkel1964 op december 09, 2011, 07:34:08 pm
En zo wie zo is 90 meer dan hard zat, de reis naar de vakantie bestemming is ook vakantie.

Dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Wij trekken meestal van camping naar camping tot we een plek vinden waar we langer willen blijven. Normaal gesproken rijden we hierbij nooit verder dan 500 km per dag, eerder minder. Zo lag afgelopen jaar onze eerste stop al in Zeeland (waar het opeens nog mooi weer werd ook!). Maar ook op die kleinere afstanden vind ik het heerlijk om gewoon 120 te rijden met de kar er achter. Ook in NL doe ik dat, waarbij ik al drie keer door oom Agent-per-motor ben ingehaald die dan meestal alleen even grinnikend opzij kijkt (en ja, het is een risico op een forse boete maar ik neem dat risico, mijn keuze  ;) ). Als ik inderdaad 80 of 90 ga rijden dan pas zakt mijn humeur ver beneden vakantiestemming... Ik vind dat geen snelheid om ontspannen te rijden.

Ben het wel met je eens dat veel karren (en de banden waar ze op staan) niet geschikt zijn voor hogere snelheden!
Titel: Re:Tempo 100
Bericht door: Tom op december 10, 2011, 01:01:18 pm
@retteketed

Wij zijn zelf 2 jaar geleden door Duitsland gereden met een aanhanger, ik heb inderdaad ook verschillende dingen erover gehoord, met name over max 80 met aanhanger en niet inhalen.
Ik heb toen voor mezelf gewoon 100 op de teller aangehouden (we hebben geen tempo 100 sticker) en alleen vrachtwagens inhalen als je het overige verkeer niet hinderd. Door enkele duitse poliezei zijn we ingehaald terwijl ik 100 op teller reed, ik minderde wel iets vaart maar ze keken niet naar ons om, daarna gewoon weer 100 op teller. Op de terugweg in duitsland een keer 130 op teller gereden (heuvel af en vrachtwagens inhalen) tot ik opeens in de verte polizei aan zag komen, toen brak het zweet me wel uit  ::) maar gelukkig ging deze bij een afrit eraf.

Het blijft echter net als in Nederland op eigen risico als je harder wil dan de toegestane snelheid, en mocht ik een boete voor de snelheid krijgen moet ik ook niet zeuren want ik doe het bewust.
Titel: Re: Tempo 100
Bericht door: GJT op januari 23, 2012, 09:50:20 pm
ik heb geen sticker maar rijd wel flink door. Vaak in de avond of heel vroeg in de morgen. Nog niet een bon gehad.
Maar is het niet zo dat je aangehouden moet worden? In Duitsland flitsen ze van voren. M.a.w. de sticker zien ze niet... ze kunnen dus a.d.v. de foto of je daar 100 of 80 mocht. 109 op de cruise control is er dus niks aan de hand, totdat je staande wordt gehouden ben ik bang... dat wel.
Titel: Re: Tempo 100
Bericht door: CEO op januari 24, 2012, 07:08:59 am
Dat geldt alleen als dat expliciet met borden is aangegeven. Je ziet het nog weleens op matrixborden aangeduid. Afgelopen vakantie richting Italië was er maar een heel beperkt deel waar een inhaalverbod gold voor aanhangers. Verder geldt dezelfde regel als in Nederland dat je in geval van meer dan twee rijbanen je alleen op de twee rechtse rijbanen mag rijden. Dus die vrachtwagens kan je gewoon inhalen!

Het ligt iets genuanceerder... Als er een inhaalverbod voor vrachtwagens geldt, geldt dat ook voor auto's met aanhanger. Dus het laatste stuk over de A5 van Karlruha naar Basel (een kleine 200 km) mag je niet inhalen.

Gek genoeg wordt het inhaalverbod bij wegwerkzaamheden opgeheven, dus daar kan je die vrachtwagens voorbij.
Titel: Re: Tempo 100
Bericht door: wijnand op januari 24, 2012, 08:35:39 pm
Het ligt iets genuanceerder... Als er een inhaalverbod voor vrachtwagens geldt, geldt dat ook voor auto's met aanhanger.
Volgens mij klopt dat niet. Kan je aangeven waar je dit hebt gelezen? In Duitsland zijn er speciale (matrix)borden die een verbod voor aanhangers aanduiden. Als daar al sprake van zou zijn bij een inhaalverbod voor vrachtwagens, dan zou dat bord onnodig zijn. Het inhaalverbod voor vrachtwagens geldt naar mijn mening alleen voor vrachtwagens boven een bepaald gewicht (zou 3500kg kunnen zijn). Zo niet, dan heb ik vorig jaar op de autobahn een paar keer flink mazzel gehad  :). Maar ik ben wel benieuwd hoe het nu zit.

Edit: ik heb nog even op de ANWB site gekeken: Een inhaalverbod voor vrachtauto's geldt ook voor kampeerauto's met een gewicht van meer dan 3500 kg. Er wordt niet gesproken over aanhangers. Op caravantrekker.nl geven ze aan dat het inhaalverbod voor vrachtwagens alleen geldt voor combinaties van meer dan 3500kg.

Zie ook http://www.autorij-instructie.nl/?p=1314 (bord 277).
Titel: Re: Tempo 100
Bericht door: Kole op januari 24, 2012, 08:57:52 pm
Dat klopt inderdaad niet.

Een inhaalverbod voor vrachtwagens geldt niet voor een auto met aanhanger. Kijk naar het bord inhaalverbod voor motorvoertuigen gelijk aan het bord F1 RVV1990 in NL en vervolgens naar de onderborden. Op de onderborden staat dan één of meerdere afbeeldingen van een Vrachtwagen/Bus/AUTO+aanhanger.. Mocht je nu echte een lekker gangetje hebben weet dan dat de 3e baan van een autobahn altijd verboden gebied is voor een auto met aanhanger.
Titel: Re: Tempo 100
Bericht door: Frank T op januari 24, 2012, 08:59:04 pm
90er even mijn ervaringen. Wij zijn een aantal jaren geleden aangehouden in Duitsland (Basel-Freiburg). Ten eerste had ik een te hoge snelheid (130 KM) ten tweede was ik aan het inhalen. Voor beide feiten een fikse bekeuring gekregen. Wij hadden nog 100 euro in onze knip, gelukkig namen de agenten genoegen met een bedrag van 90 euro. 10 euro mochten we houden. Het restant (ik geloof dat we in totaal ? 180 moesten betalen) konden we achteraf betalen. Na 4 maandan wachten kwam inderdaad de toegezegde brief, echter het te betalen bedrag was veel hoger. Ik gebeld en uitgelegd dat we "maar" 180 euro in totaal moesten afrekenen. Wat bleek, in Duitsland heb je de keuze voor een hoger boete of een lagere boete met een rijontzegging. Ik heb uiteraard gekozen voor de laatste mogelijkheid waarbij ik 3 maanden rijontzegging kregen ingaande per 15 december. In kon dus in de maanden december, januari en februari Duitsland niet in. Laat ik daar nu ook niet te komen in die maanden ;-). Kortom als het eenm beetje kan probeer in niet meer door Duitsland te rijden. In Frankrijk mag je gewoon 130 km rijden met aanhanger.
Titel: Re: Tempo 100
Bericht door: Kole op januari 24, 2012, 09:18:17 pm
Sla Nederland dan ook maar over Frank! Hier is dat helemaal niet te betalen. Ik schat het op een kleine 400 a 500 euro.

Is je aanhanger breder dan 1.60 meter (zijn maar weinig klapkarren) kijk dan of je werkende stadslichtjes hebt. Kosten ? 85.
Kapot remlampje ? 120. Mijn oom vorige week opgelopen tijdens politiecontrole.... even heen en weer met de aanhanger.

Ik vind die Duitsers zo gek nog niet.
Titel: Re: Tempo 100
Bericht door: CEO op januari 24, 2012, 09:29:36 pm
Volgens mij klopt dat niet. ...

Op de A5 staat het expliciet erbij vermeld, dat het vrachtwageninhaalverbod ook voor aanhangers geldt. In NL, FR en D uiteraard.

Ik neem in elk geval het risico niet en haal alleen in als het achter me helemaal leeg is (ook omdat er soms bolides ver boven de 200 komen aanrazen...)
Titel: Re: Tempo 100
Bericht door: retteketed op januari 24, 2012, 09:33:10 pm
Ben ik even de "moraalridder"
2 zaken niet uit het oog verliezen:

veiligheid: we kunnen allemaal wel snel rijden,
maar kunnen we met de combinatie én je dierbare gezin mét vermoeidheid van het reizen wel goed remmen of zelfs een noodstop maken?
we zien de gevolgen vaak genoeg in de krant staan....

milieu: hoe harder we rijden, hoe meer uitstoot!

100km p/u is zat, zeker met vakantie.

Titel: Re: Tempo 100
Bericht door: Klavertjes op januari 24, 2012, 09:40:43 pm
En daar sluit ik me helemaal bij aan! Op reis is ook vakantie!
Titel: Re: Tempo 100
Bericht door: Kole op januari 24, 2012, 09:44:21 pm
En dan nog een reactie of Chahummel een Tempo keuring op zijn aanhanger krijgt met de Zafira van zijn vader.
Als de AK in combi met de Zafira voldoet aan de gestelde eisen: JA
Rij jij met de Astra door Duitsland met de mooie sticker 100 km/h: NEE krijg je gewoon een bekeuring bij staande houding.

@CEO
Op de A5 staan inderdaad veelvuldig de onderborden bij de inhaalverboden. Daar mag je dus niet inhalen.
Titel: Re:Tempo 100
Bericht door: RonaldA op februari 26, 2012, 07:07:57 pm
@spiegelbeeld:

Tja, het is maar net hoe je het wilt uitleggen. Als burgers willen we een overheid die zoveel mogelijk de burger zelf verantwoordelijk maakt en niet betuttelt. Hier is een mooi voorbeeld waarbij dat gebeurt. Je krijgt één keer een ontheffing en daarna hoef je niet jaarlijks te komen laten zien dat de kar nog voldoet. Lijkt me een mooi voorbeeld van vertrouwen van de overheid in de burger. En dan vinden we het vreemd dat ze ons aan die verantwoordelijkheid houden  :I

Los daarvan is het natuurlijk ronduit onverantwoord om met oude/verkeerde banden te rijden, gewoon vanuit je eigen veiligheid, en belangrijker: die van de overige weggebruikers. Zeker als daar dan ook nog eens 130 km/h mee gaat rijden. Heb je weleens naar de snelheidscodering van je banden gekeken? Af-fabriek gaan die zelden tot 130km/h. Dan vind ik zo'n tempo 100 systeem nog niet eens zo gek. Als je tenminste volwassen genoeg bent om daar dan ook de verantwoordelijk te nemen je aan de voorwaarden te houden.

@cahummel: je stelling over die flitspalen zou ik maar niet al te hard van uitgaan. Volgens mij flitsen die dingen weldegelijk als de combinatie langer is dan 6 of 7 meter. Anders zou een vrachtwagen ook nooit geflitst kunnen worden.

Daar zeg je me wat....snelheidscodering van de band.

Vorig jaar vrolijk met 130 door Frankrijk getuft zonder ook maar een seconde stil te staan bij het feit of mijn banden hier wel geschikt voor zijn.

Nu is mijn vouwwagen van 2010 en heeft 13" velgen en ben er onderbewust vanuit gegaan dat deze wel geschikt zouden zijn.
Als hij uit de stalling komt ga ik dit direct controleren.

Overigens geven ze bij JAMET aan dat de VW technisch geschikt is voor 130 Km/uur wat dit dan ook inhoudt..
Zie bijlage.
Titel: Re: Tempo 100
Bericht door: Yella op februari 26, 2012, 07:33:14 pm
Onze Jametic 2010 heeft Champiro banden. code; 70T. T = 190 km/u max. 70 = draagvermogen 335 kg. Dus max. 670 kg draagvermogen.
Titel: Re: Tempo 100
Bericht door: RonaldA op februari 26, 2012, 08:20:43 pm
Onze Jametic 2010 heeft Champiro banden. code; 70T. T = 190 km/u max. 70 = draagvermogen 335 kg. Dus max. 670 kg draagvermogen.

P (tot 150 km/u), Q (tot 160 km/u), R (tot 170 km/u), S (tot 180 km/u), T (tot 190 km/u), U (tot 200 km/u), H (tot 210 km/u), V (tot 240 km/u) en Z (sneller dan 240 km/u).

Wat als je standaard je vw overbelaad?  Ik weet niet hoe anderen dit doen maar de eerste keer dat ik mijn vw beladen had woog deze 750 kg (op de weegbrug bij het milieupark). Als je al een disselbak hebt en ook nog eens de imperiaal erop dan gaat het toch best hard met het gewicht.

Uit de indexerings tabel maak ik op dat ik minimaal index code 74 nodig heb, 375 kg per band, max 750kg.
De Alko as kan, naar ik vernomen heb van de importeur, dit gewicht makkelijk hebben.

Citaat: (Zie http://www.conti.nl/informatie/de-juiste-bandenmaat/)

Het draagvermogen van een band wordt gedefinieerd als de maximum toegelaten belasting die door een gewicht op een band mag uitgeoefend worden.
 
Let op dat u uw auto niet overbelast.
 
Van overbelasting en een te hoge snelheid zal u aan uw banden niet meteen iets merken. Overbelasting werkt echter zoals een te lage luchtdruk. De band zal sneller verslijten en de kans op een klapband neemt toe.
 
Ernstiger is een combinatie van meerdere negatieve factoren zoals overbelasting, een te lage luchtdruk, hoge snelheid en daarbij hoge buitentemperaturen (bijvoorbeeld onderweg naar het warme zuiden).


Einde Citaat

Het door Frankrijk tuffen met 130 km/uur met verkeerde banden is daarmee niet aan te raden.
Zoals ik eerder aangaf heb ik daar niet zo bij stil gestaan, ik ga dit zeker controleren en overweeg zelfs om bij onjuiste banden deze te vervangen. Veiligheid voor alles ;-)


Titel: Re: Tempo 100
Bericht door: Yella op februari 27, 2012, 06:27:46 am
Misschien toch eens de weegbrug op. De Jametic weegt standaard 365 kg. Inmiddels een disselbak en een zijtent er bij. En dan nog alle spullen die je meeneemt. IK heb eigenlijk 305 kg speling. In ieder geval rekening mee houden bij nieuwe banden.
Titel: Re: Tempo 100
Bericht door: spikehome op februari 27, 2012, 08:41:49 am
ga dit jaar voor het eerst naar kroatie en moet dus ook door duitsland maar ga de cruise gewoon op 90 zetten.
geen risico ivm bekeuringen.
verder kan je de klapper gewoon wegen met een simpele weger.
Ik heb er ook 1 op marktplaats gekocht deze link is van dewit (geen reklame hoor maar op marktplaats kan de link weer zo weg zijn) KLIK (http://www.de-wit.nl/nl/elektronische-caravanweger).
Ik had er iets van 60 euro voor betaald dacht ik.
Kan de auto en vouwwagen ermee wegen dus.
Titel: Re: Tempo 100
Bericht door: Dirk willem op maart 22, 2012, 11:45:32 pm
Bij het laten stoppen van je auto al dan niet met vw is er al wat voortgevallen op de snelweg waardoor de politie in Duitsland het nodig vond. Wij gaan al jaren naar Italie en rijden dus de hele dag door Duitsland heen, dat gaat met verschillende snelheden maar altijd harder dan 80 of 90. Men heeft daar nog nooit een reden gehad om mij aan te houden, het gaat om je hoe je rijd en hoe je anti cipeerd op de rest.
Als je dat doet dan heb je geen last en in Duitsland doen ze niet erg moeilijk als je op de snelweg te hard rijd, alleen waar geboden en verboden staan moet je je aan de regels houden daar zijn ze heeeeel streng op. Hier kom je niet zoals in Frankrijk (lasers op de peage) of flitspalen in Zwitselrand als je naar beneden gaat tegen. Al met al heerlijk en goed rijden.

En de discussie wel of niet te hard rijden, ik word zelf ook erg lui en ongelukkig als ik met 80 moet rijden..gaat het boven of rond de 100 dan is het top, het zal in de geest zitten en ja we hebben vakantie, maar dat wil niet zeggen dat ik meer tijd dan ik nodig ben, door moet brengen in de auto ;)
Titel: Re: Tempo 100
Bericht door: CEO op maart 23, 2012, 09:41:43 am
De Jametic weegt standaard 365 kg.

Is dit wat Jamet opgeeft? Bij caravans blijkt die massa regelmatig niet te kloppen... Ik ga mijn wagen zodra hij arriveert wegen, het zou mij nl. niet verbazen als e.e.a. zonder neuswiel en reservewiel is... Scheelt zomaar weer 20 kg. En zoals te verwachten bij de franse karren, de minimale banden eronder... 670 kg terwijl de kar maximaal 650 mag wegen. De Trigano komt morgen... Ik zal direct naar de banden kijken.
Titel: Re: Tempo 100
Bericht door: Yella op maart 24, 2012, 07:52:02 am
Is dit wat Jamet opgeeft? Bij caravans blijkt die massa regelmatig niet te kloppen... Ik ga mijn wagen zodra hij arriveert wegen, het zou mij nl. niet verbazen als e.e.a. zonder neuswiel en reservewiel is... Scheelt zomaar weer 20 kg. En zoals te verwachten bij de franse karren, de minimale banden eronder... 670 kg terwijl de kar maximaal 650 mag wegen. De Trigano komt morgen... Ik zal direct naar de banden kijken.
Ik heb ook plannen om onze Jametic eens te wegen, maar dan incl. alle vakantiespullen. Ben ook zeer benieuwd naar het gewicht. Jamet geeft inderdaad 365 kg op. Inmiddels hebben we er een zijtent bij. Die weegt ook weer iets van 15 kg. En ga zo maar door met alle rommel die je mee neemt. Want bij ons gaat er amper iets in de auto omdat alles in de vw past.
Titel: Re: Tempo 100
Bericht door: CEO op maart 26, 2012, 10:22:11 am
Dat 'probleem' hebben wij ook:een keer proefopzetten en we zijn de zak voor de uitbouw en luifel alweer kwijt. De Jamatic en/of Odysée lijken wel teveel ruimte te hebben.... Maar, Jellejawa, ook goed nieuws: de wagen inclusief tent is relatief licht: de Louisiana die we hiervoor hadden was met voortent etc. bijna 50 kg zwaarder. (nu op papier 300 kg laadvermogen, was 250, en met iets zwaardere banden kan die 300 nog iets gerekt worden zonder aan de veiligheid te komen).
Titel: Re: Tempo 100
Bericht door: Yella op maart 26, 2012, 07:15:44 pm
Dat 'probleem' hebben wij ook:een keer proefopzetten en we zijn de zak voor de uitbouw en luifel alweer kwijt. De Jamatic en/of Odysée lijken wel teveel ruimte te hebben.... Maar, Jellejawa, ook goed nieuws: de wagen inclusief tent is relatief licht: de Louisiana die we hiervoor hadden was met voortent etc. bijna 50 kg zwaarder. (nu op papier 300 kg laadvermogen, was 250, en met iets zwaardere banden kan die 300 nog iets gerekt worden zonder aan de veiligheid te komen).
De banden mogen maar tot 335 kg per stuk, helaas. Als er nieuwe onder komen gaan er banden onder die tot 750 kg mogen denk ik.
Titel: Re: Tempo 100
Bericht door: gaan op maart 26, 2012, 10:11:39 pm
Let op dat je niet te ver gaat.

Ik hoop dat je banden bedoeld met 750 kg per set.

Als je te hoog inzet zijn de banden te hard en zal de kar gaan stuiteren.
Titel: Re: Tempo 100
Bericht door: Yella op maart 27, 2012, 06:19:51 am
Let op dat je niet te ver gaat.

Ik hoop dat je banden bedoeld met 750 kg per set.

Als je te hoog inzet zijn de banden te hard en zal de kar gaan stuiteren.
Ja, bedoelde ook 750 kg er set. Maar dat duurt nog een paar jaar.
SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal