Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en ben erg benieuwd naar het verbruik van andere auto's met een vouwwagen.
Onze combinatie is een Skoda Fabia 1.2TDi Combi uit 2010 en een Jamet Jametic uit 2000.
Vertrokken op 28-8-2011 uit Doetinchem met volle tank, 's middags naar 780,8 kilometer in Oostenrijk 40,96 liter getankt.
De volgende ochtend vertrokken naar Trogier Kroatië hier in Trogier 41,14 liter getankt naar 806,9 kilometer.
De gehele weg op cruisecontrol 90 gereden, met Airco en een koelbox aan.
Verbruik tijdens deze rit 1 liter op 19,3 kilometer.
Wat verbruik jij en met welke combinatie?
In Kroatië zie je trouwens bijna geen klappers, we stonden bijna altijd naast enorme campers met toeters en bellen. Wel lekker aan de kust, dicht bij het water...
Een super land om te bezoeken met je klapper wel goede rotspennen meenemen!
Groet Wil68
Dat is een indrukwekkend verbruik. Scheelt ook dat je erg rustig rijdt. Voorheen met de 2004 astra 1.7 diesel (100 pk, 240nm) ongeveer 1:15. Dit bij meestal 120 op de cruise control. Afgelopen jaar met de 2011 toyota avensis wagon 2.0 d4d (126 pk, (310nm) 1:14 gehaald echter met vrij veel tegenwind en 130 op de cruisecontrol in Belgie en Frankrijk. ik rijd normaal 1:18 (gemiddelde over meerdere tankbeurten) met deze auto.
Met rustig rijden met de vouwwagen moet denk ik het zuiniger kunnen.
Rijdt goed he zo'n fabia.... Heb een 1.9 tdi gehad. Rijdt als een trein.
Heb nu een volvo v70. Ik merk eigenlijk niet zo heel veel verschil qua verbruik. Ik rijd dan met 2 volwassenen en 3 kids. Zonder bakkie 1 op 12, met bakkie 1 op 11. Scheelt dus wel iets maar niet echt schokkend. Hebben een HK kyte wat toch wel een behoorlijke wagen is. Komt ook omdat het bakkie geheel achter de auto wegvalt. Met een sleurhut heb je echt heel veel luchtweerstand.
1 op 19 is idd weinig zeg voor (de 3cil. denk ik)
Ik heb een golf 1.2tsi 105pk.
Verbruik ligt echt zoveel of je wind tegen hebt of bergop.
Gemiddeld afgelopen vakantie was het 1op 14 omgeveer. Cruise op 95 a 100.
Airco en koelkast aan ook.
Solo verbruik tegen de 1 op 20 gemiddeld.
@edwinv heb ook keer auto met grote motor gehad dan maakt idd verbruik met of zonder bakkie niet zoveel uit.
Wij gaan dit jaar voor het eerst naar kroatie dus goeie pennen meenemen las ik tnx voor de tip
Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Voorheen met C5 2.0 (Berline PhII, benzine 140pk) en de 'oude' conway op pad; weinig verschil in verbruik met of zonder vouwwagen. Afgelopen jaar voor het eerst met de 'oude' conway en de nieuwe C5 1.6 THP (Tourer PhIII, benzine 156pk) op pad met een aanzienlijk verschil in verbruik met of zonder vouwwagen. Ik heb het niet exact bijgehouden, maar het scheelde wel iets van 20%. Ik had verwacht de rit naar Spanje met 1 tank te halen (in ieder geval ergens tot aan de grens), maar dat ging bij lange na niet niet lukken.
(Ik moet zeggen dat de C5 1.6THP normaal (relatief gezien) wel erg zuinig is bij constante snelheden op de snelweg, maar door de vouwwagen er achter te hangen, in combinatie met volle bepakking is dat helaas niet meer zo; Het verhaal van spikehome kan ik wat dat betreft ook bevestigen (hoe groter de motor, des te kleiner het verschil met/zonder vouwwagen)
Hé EdwinV. Jullie zijn met dezelfde combinatie onderweg als wij. Ik rij de V70 2.5 in de 170 pk uitvoering. Bouwjaar 2003 en 140000 km op de teller. Na talloze Alfa's nu dus een Volvo en dat is heeeeeel wat anders. Vooral op de korte ritjes(stadsverkeer) haal ik niet eens de 1 op 11. Wel of geen Kyte er achter maakt niet het grote verschil. Dat doet wel een snelheid van boven de 100 km/h en een grote dakkoffer.
Je mag dit best een beul van een auto noemen. En je stapt na 700 km gewoon fit uit de auto. De beste autostoelen(standaard, dan) die ik ken. En ja: natuurlijk merk je niet zo veel van de Kyte. De auto weegt met 5 personen, de bagage en de dakkoffer ver over de 2000 kg. Dan kan die Kyte er wel bij. Alleen: bij remmen/noodstop merk je wel ineens dat grote gewicht.
Ik zou niet graag op stap gaan met een Astra en een caravan erachter van 800 tot 1000 kg.
Brrrrrr.
@ PaulPaul: Ik ben met mijn vader jarenlang met de Astra met sleurhut op vakantie (1000kg sleurhut) en dat was inderdaad wel even slikken wat verbruik betrof (van 1 op 12 naar 1 op 9), maar het rijdt verder prima.
Ik zelf heb nu ook een Astra (1.4 station uit 1996), en die rijdt in de zomer 1 op 14.2, en in de winter 1 op 13.8 gemiddeld. Als onze Alpen Kreuzer aan de haak hangt verbruikt hij ongeveer 1 op 13.4 (dit was op een vakantie in de Belgische Ardennen, Klein Zwitserland en de Eiffel, dus veeeel bergen). Nu is De AK natuurlijk erg ligt, maar mijn Astra heeft ook maar 60 pk, schakkellui rijden is er niet bij, maar om nou te zeggen dat je de vouwwagen voelt trekken omhoog, dat nou ook weer niet.
Onze Roomster 1.4 met 86 pk gebruikt op vakantie met de Jametic erachter niet noemenswaardig meer LPG. Normaliter ongeveer 1 op 11,5 en op vakantie iets van 11,2. En op LPG maak ik me een stuk minder druk om het verbruik dan op benzine. :# Het verbruik lijkt relatief veel voor een jonge auto van 2008, maar het verbruik van een LPG auto is altijd een 20% hoger dan op benzine. Het lastige is alleen dat in het buitenland LPG niet altijd makkelijk voorhanden is en je actiradius een stuk kleiner is dan op benzine. Vaker tanken dus. Maar dat wordt veelal gecombineerd met een rust om de paar uur.
Ik zou willen dat ik dat met mijn auto het haalde. Opel Zafira 1.8l,met een Combi Camp en 2 fietsen er op, gemiddelde snelheid 105 km/u mag ik blij zijn als we 1 op 7/8 rijden. :(is wel inmiddels 13 jaar. Maar doet het verder nog boed en is technisch in goede staat. :P
Henk
Citaat van: Henk CC op januari 24, 2012, 04:43:56 PM
Ik zou willen dat ik dat met mijn auto het haalde. Opel Zafira 1.8l,met een Combi Camp en 2 fietsen er op, gemiddelde snelheid 105 km/u mag ik blij zijn als we 1 op 7/8 rijden :(is wel inmiddels 13 jaar. Maar doet het verder nog boed en is technisch in goede staat. :P
Henk
Dag paulpaul. Heb een 2.4 benzine uit 2002. Inmiddels 208000 op de teller. Heb een benzine....
Voorlopig geen plannen voor een andere. Rijdt gewoon super. Dus waarom een andere. Qua kosten en onderhoud mag ik zeker niet klagen. Gewoon beurt en apk en de normale sluitage delen. Tot op heden alleen de airco stuk gehad. Verder niets. Heb de auto nu ruim 4 jaar......
Bij ons een Peugeot 406 break 2.2 benzine met iets van 158 pk.
Zonder klapper iets van 1:10 tot 1:11.
Met vouwwagen erachter redelijk hetzelfde, mits de combi maar 'rolt'.
Op de franse tolwegen in de bergen uiteraard hoger verbuik, maar nog niet spectaculair. Wel behoorlijk verbruik in de bergen op de kleinere wegen.
De combi rolt minder, omdat je niet zover vooruit kan kijken en dus defensiever rijdt. Daardoor meer moet schakelen. Verbruik gaat dan zeker wel naar de 1:8.
Het benzineverbruik vindt ik niet zo belangrijk.
Belangrijk vindt ik dat je reserve (vermogen) hebt, als je in de bergen rijdt. Mocht je een keer op een helling tot stilstand komen (tegemoetkomend verkeer op kleine weggetjes....... en zoals de franse locals rijden daar....... ::) ), dat je in ieder geval vooruit kan ipv je vw afkoppelen en de combi kan omdraaien naar beneden.
Vroeger hebben we één keer bij Grenoble de klim moeten staken met een Astra 1.7D met volbepakte AK Allure. De koppeling begon behoorlijk te stinken. Dat was klamme handjes.........nooit weer! :# :#
1:19?? Zo, da's netjes! Onze Alpha hangt achter een Octavia Combi van 2005 met een 1.9Tdi motor en ik was al heel blij met een verbruik van 1:15 op een rit van Nijkerk naar Noord Italië (omgeving Merano).... Die 1:19 haal ik alleen met solo ritten.
met onze volkswagen passat (1995) rijden we met de vouwwagen erachter tussen de 1 op 10 tot 1 op 12
2 liter, vermogen 85kw/116pk. bergop geen problemen, gaat goed.
als onze andere auto klaar is dan hebben we een regelrechte vouwwagensloper >:(
cadillac, sedan deville met een v8 7.7 liter motor en een vermogen van 164kw/220pk en 375nm koppel :P
deze cadillac mag een geremde wagen trekken met een gewicht van 2720 kilo WW
van het verbruik wordt je niet echt vrolijk. dit zal tussen de 1 op 3 en 1 op 5 liggen :J
wij rijden met een spacewagon uit 2001, benzine. 2ltr
pk en nm....? weet ik niet. (ben geen technicus en auto's intresseren me niet zo veel)
verbruik met klapper rond 1:10, in de bergen aanzienlijk meer.
weet wel dat ie de klapper bij grenoble zonder moeite de bult op trekt, dus kracht voldoende.
hellingen van 18% ging goed....
Wat ik hier nu grappig vind , is dat al die cijfers mij niks zeggen, omdat wij in Vlaanderen het verbruik omgekeerd uitdrukken. Wij rijden (bijna reden - de nieuwe auto wordt begin februari geleverd) met een Peugeot 307 break diesel met een gemiddeld verbruik over 6000 vakantie kms van 7.2 liter per100 km. Hoe ik dit nu moet vergelijken met de voorgaande cijfers, daar zal een technischer aangelegd lid wel een formule voor hebben zeker?
Dat is dan toch bijna 1 op 14 (1 op 13,88) op reken ik dat niet goed om?
Als jullie dat reden met aanhanger, lijkt me dat geheel niet onaardig trouwens.
Citaat van: Stori op januari 25, 2012, 08:53:34 PM
Hoe ik dit nu moet vergelijken met de voorgaande cijfers, daar zal een technischer aangelegd lid wel een formule voor hebben zeker?
Da's heel makkelijk: 7,2 liter per 100 km = 100/7,2 = 13,88km per liter. Of te wel 1 op 13,9.
Als jullie dat reden met aanhanger, lijkt me dat geheel niet onaardig trouwens.
[/quote]
Natuurlijk was dit met de vw. Maar om eerlijk te zijn, als we alleen in Frankrijk rijden, waar je 130 km/u mag en we ook doen (buiten seizoen en met 2 chauffeurs) dan is het verbruik 8 l/100 km. Maar de 6000 km waarvan sprake was onze reis naar Sicilie en daar mag je officieel maar 80 km/u en van de zwitserse efficiëntie hadden we wat meer schrik . Om de eventuele boetes toch wat aanvaardbaar te houden (die we overigens niet gekregen hebben) en niet aan een slakkegangetje op weg te gaan hebben we ons aan 100 ? 110 km/u gehouden en dat drukt het verbruik, maar niet de reistijd. En dan mag je nog zeggen, de reistijd is ook vakantietijd, het is wel de bedoeling om in Sicilie te raken en terug in 3 weken. En dan liefst nog iets ter plaatse zien natuurlijk.
Voor wie het mocht interesseren: met dezelfde auto en een caravan van 1000 kg was het verbruik 10 l/100 km.
Citaat van: wijnand op januari 25, 2012, 09:15:21 PM
Da's heel makkelijk: 7,2 liter per 100 km = 100/7,2 = 13,88km per liter. Of te wel 1 op 13,9.
100 gedeeld door 7,2. Voor een diesel vind ik dat niet echt zuinig. dat haalt een benzineauto ook. OK, de liters kosten iets minder dan benzine. Maar een diesel behoort ook beduidend zuiniger te zijn dan een benzine. En met de hoge houderschapsbelasting begrijp ik niet zo goed dat men nog steeds diesel rijdt tegenwoordig.
Jellejawa: de belastingen en taksen zijn in Belgie iets anders dan in Nederland. Hier is het, met voldoende kilometers per jaar, nog steeds voordeliger met een diesel te rijden.
En van die 6000 km waren er nauwelijks op vlak terrein, Zwitserland en Italie hebben bergen en al die extra kilo's moeten ook mee naar boven.
Ben wel benieuwd hoe het met de nieuwe auto zal zijn (een Toyota Verso 2.0 l diesel)
Beetje :off. Stori. wist niet dat je uit Belgie kwam. Maar hier is diesel rijden niet meer goedkoop. wegenbelasting 3x duurder dan op benzine. Slechts 25 cent goedkoper dan benzine. Moet je heel veel km rijden om dat terug te verdienen. Maar een diesel is wel een goeie trekker.
Verbruik is mij ook meegevallen. Rij met een saab 9-5 aero, 250 pk 380nm. Rij gewoon rustig en zit dan op 1 op 10. Met dakkoffer trouwens. Met of zonder vouwwagen maakt niet veel uit. Alhoewel, zonder vouwwagen rij harder en kom ik al snel op 1 op 8. Advies met vouwwagen rijden dus, is ook leuker...
Ik heb het totale verbruik nooit echt gemeten.
Als de peut op is moet er toch nieuwe in :P
Er zit wel een verbruiks metertje in mijn mitsubiti carisma 1.8 gdi.
Richting Luxemburg zat ik rond de 1 op8/8,5
Op de snelweg van Luik richting ST Vith (e25 naar e40) liep het verbruik op naar 1 op2 :N
Maarja kon wel 120 omhoog met fietsen op de vw.
Wel of geen fietsen(op de vw) scheelt wel ENORM in het verbruik
Ford Mondeo 2.0 - 145 Pk (benzine) met een Trigano Alpha erachter en de CC op 120 -125 km/u, gebruikt 1 op 12.
Het verbruik zonder aanhanger ligt op 1 op 12,5, er is dus weinig verschil in verbruik.
Volvo V50 2.4 140pk, 1 op 11 gemiddeld solo en met de flyer erachter gemiddeld 1 op 10. Toch nog 10% verschil. Maar eerlijk is eerlijk, ik vind het verbruik solo al hoog, dus echt schokkend vind ik die ene kilometer minder per liter dan ook niet meer.
Al met al een heerlijke combi om mee te rijden, de rij-eigenschappen veranderen ook niet echt, alleen iets eerder en rustiger remmen dan normaal en soms bergje op even terugschakelen.
Nog maar een ritje van 230 km er op zitten (ophalen van de klapperrr, niet echt aerodynamische Holtkamper Cocoon MTT). Dus met gematigde snelheid (cruisecontrol net boven de 90), met VW Jetta 1.6TDI Bluemotion. Zat tegen de 1:20 aan. Gemiddeld over de nodige duizenden KM's zonder vouwwagen zit ik op 1:21. Dit zijn dan wel >95% snelwegkilometers.
De lagere snelheid zorgt er dus voor dat het hogere verbruik bijna wordt gecompenseerd.
geen verstand van verhoudingen e.d. (nee, ik ben ook niet blond :#)
normaal rijden we ruim 600 kilometer op een tank zonder vw. met vw in frankrijk rond de 500 kilometer. in berggebied was net zelfs maar max. 400 kilometer met een volle tank...
schrok er wel van dat dat zoveel scheelt, want zo zwaar is de vw toch ook weer niet...
Vergeet niet dat de auto ook vaak maximaal beladen is...
mijn seat ibiza st 1.2tdi heeft met of zonder vw hetzelfde verbruik ongeveer 1:19. maar met dakkoffer schiet het verbruik omhoog 1:14,5 (maar da's inclusief bergen 14%) 1:14,5 is gemeten over 2800 km. kruissnelheid is dan ongeveer 105 op gps.. helaas heb ik de koffer nodig, maar goed voor 125 euro naar kroatie met 4 personen is volgens mij nog steeds een koopje. :P
Citaat van: ptsporting op februari 15, 2012, 01:43:57 PM
mijn seat ibiza st 1.2tdi heeft met of zonder vw hetzelfde verbruik ongeveer 1:19. maar met dakkoffer schiet het verbruik omhoog 1:14,5 (maar da's inclusief bergen 14%) 1:14,5 is gemeten over 2800 km. kruissnelheid is dan ongeveer 105 op gps.. helaas heb ik de koffer nodig, maar goed voor 125 euro naar kroatie met 4 personen is volgens mij nog steeds een koopje. :P
Ik merk altijd weinig verschil met in de bergen rijden. Omhoog kost extra energie, maar naar beneden is gratis. Kwestie van de auto zo lang mogelijk laten rollen in zijn versnelling.
Bij ons ging het verbruik met dakkoffer ook niet echt omhoog. Wij rijden LPG, weet niet of dat verschil maakt. Maar het lijkt of die kleine uitgeklede dieseltjes extreem gaan gebruiken als het zwaarder wordt.
Dat laatste hadden 'wij' op de eerste bladzijde ook opgemerkt en is op zich ook wel logisch.
'Vroeger' hadden de auto's de aerodynamica van een kartonnendoos en met een (toen nog) imperiaal bleef het de aerodynamica van een kartonnendoos houden (veel slechter kon het niet); Nu heb je goed gestroomlijnde auto's en met een dakkoffer er op krijgen ze een aerodynamica die die van een kartonnendoos benaderen. Die verschillen hebben veel meer invloed.
Ben zeer benieuwd wat het verbruik wordt. Voor het eerst een vouwwagen gekocht en krijg binnenkort een andere auto.
Het verbuik van mijn focus wagon TDCI uit 2008 was met 4 personen, koffer op het dak, geen aanhanger en goed vol beladen 1 op 12,5. Stevig gereden.
Ben benieuw waar ik nu op uit kom.
(Nuttige informatie? niet echt....)
groeten
Onze combi bestaat uit een Skoda octavia 1.6 en een Jamet jametic.Ik moet zeggen dat het verbruik mij best meeviel,1:11 en solo haal ik 1:13.De cruise control erop
Bevalt me ook prima.Dit zeker bergje op.
oei, ik rij "normaal" al 1 op 10 met onze 5008 peug. Denk eigenlijk dat dat met een klapper gelijk zal zijn gezien een wat rustigere rijstijl en lange stukken.
ik denk dat ik één op een emmer rij. :#
vooral als ik de bergen berijd ::)
Volgens mij rijden wij naar frankrijk in nl 1:13/1:14 maar 140 in frankrijk zal het toch echt 1:10 zijn ongeveer.
Je bent dan wel snel op plaats van bestemming! Dat vind ik belangrijker dan een paar euro aan benzine minder.
Klopt wat jellejawa zegt..ik heb een touran 1.6 diesel, geen probleem maar oh wee als hij moet werken dan zuipt hij meer als de ......dan verbruiken die uitgeknepen diesel heel veel. Vorige touran heb ik laten tunen, dan rij je toch zuiniger en veel relaxter dan hoef je hem nergens uit zijn 6 te halen.
Ik rijd een 2006 Skoda Fabia 1.4 TDI combi (68 PK), en rij gemiddeld 20.000 - 22.000 km/pj. Verbruik normaal ligt tussen de 1:19 en 1:21 (Veel snelweg en met course control).
Met dakkoffer, volbepakte auto en geladen trigano ocean (incl imperiaal met 4 fietsen), daalt het verbruik (op de snelweg met 90-100 op te course control) naar 1 op 15.
Citaat van: bosi op maart 23, 2012, 09:25:30 AM
Ik rijd een 2006 Skoda Fabia 1.4 TDI combi (68 PK), en rij gemiddeld 20.000 - 22.000 km/pj. Verbruik normaal ligt tussen de 1:19 en 1:21 (Veel snelweg en met course control).
Met dakkoffer, volbepakte auto en geladen trigano ocean (incl imperiaal met 4 fietsen), daalt het verbruik (op de snelweg met 90-100 op te course control) naar 1 op 15.
25%, best fors. Kostentechnisch is diesel best duur bij zo weinig km's.
Ik heb het nog niet met de VW berekend, maar reed toevallig afgelopen week met een dubbelassige aanhanger met een schildersteiger erop.
Althans, mijn vader reed want ik heb geen BE.
Mijn vader reed gemiddeld 1:12,8 :o
Ik rij normaal net onder de 1:14
Toyota Corolla 1.6 wagon uit 2002.
Geen cruise control, geen automaat, normale benzine.
Eindelijk ben ik er uit wat voor auto het gaat worden. Het wordt een Renault Megane Station. Hij wordt eind Juni geleverd en begin Juli gaan we met de alpen kreuzer op vakantie. Kan hij gelijk vol aan de bak. De eerste loodjes wegen het zwaarst...
Het wordt een diesel en ben erg benieuwd wat het verbruik gaat worden.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groeten
Citaat van: Michielvandaalen op maart 25, 2012, 08:46:02 PM
Eindelijk ben ik er uit wat voor auto het gaat worden. Het wordt een Renault Megane Station. Hij wordt eind Juni geleverd en begin Juli gaan we met de alpen kreuzer op vakantie. Kan hij gelijk vol aan de bak. De eerste loodjes wegen het zwaarst...
Het wordt een diesel en ben erg benieuwd wat het verbruik gaat worden.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groeten
Bij onze nieuwe Roomster werd geadviseerd om de eerste paar duizend km geen aanhanger te trekken. Ik weet niet of dat bij een Renault of andere auto ook geldt.
Afgelopen weekend , een rondje gemaakt met een volledig beladen vw .
1 op 14,3 bij 90 kilometer p/u .
Volvo v50 1,8 benzine.
Niet ontevreden :)
@jellejawa, Ik zal het eens navragen maar volgens mij kan het niet echt kwaad. Kan de nieuwe Megane er ook niet om thuis laten.
Misschien niet gelijk 4500 toeren draaien maar voor een diesel moet dat geen probleem zijn.
Ben wel benieuwd wat het verbruik wordt.
Citaat van: Michielvandaalen op maart 26, 2012, 09:58:47 PM
@jellejawa, Ik zal het eens navragen maar volgens mij kan het niet echt kwaad. Kan de nieuwe Megane er ook niet om thuis laten.
Misschien niet gelijk 4500 toeren draaien maar voor een diesel moet dat geen probleem zijn.
Ben wel benieuwd wat het verbruik wordt.
Heb me er zelf ook nie aan gehouden hoor. Binnen een week na aflevering een motor gekocht, die moest toch worden gehaald per aanhanger. Toch 300 km daarmee gereden en gewoon 100 km/uur. Denk dat die waarschuwing meer is bedoeld voor dikke aanhangers of caravans.
Citaat van: bosi op maart 23, 2012, 09:25:30 AM
Ik rijd een 2006 Skoda Fabia 1.4 TDI combi (68 PK), en rij gemiddeld 20.000 - 22.000 km/pj. Verbruik normaal ligt tussen de 1:19 en 1:21 (Veel snelweg en met course control).
Met dakkoffer, volbepakte auto en geladen trigano ocean (incl imperiaal met 4 fietsen), daalt het verbruik (op de snelweg met 90-100 op te course control) naar 1 op 15.
:# Ik zie dat ik een (dom ::) ) foutje heb gemaakt met het omrekenen van liter/100 km naar km/l
het is namelijk tussen de 5.8 l/100 km en 5.6/100 km, dus 17.2 - 17.8 km/l, bepakt en met VW :)
Oei! Gisteren van Hengelo naar huis 8l /100 km met vouwwagen met fietsen erop. Op de snelweg rond de 7 - 7,5
Normaal verbruik bij deze snelheden is ca 5l /100km.
Zonder fietsen op de vouwwagen was het volgens mij minder dan 6l /100km, De vouwwagen was toen ook niet beladen.
Misschien toch eens afwegen of we de fietsen meenemen naar frankrijk. Dat scheelt snel 75 euro en een hoop laadgewicht.
Citaat van: Taan op mei 29, 2012, 04:52:23 PM
Oei! Gisteren van Hengelo naar huis 8l /100 km met vouwwagen met fietsen erop. Op de snelweg rond de 7 - 7,5
Heb je de fietsen dan op de dissel of op een imperiaal bovenop de vouwwagen?
met fietsen boven op de klapper ligt het verbruik hoger.
Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
met volgepakte vouwwagen vanuit frankrijk +/- 700 km is het verbuik 6,5/100 en normaal iets van 5,0/100
Citaat van: Frankie op mei 29, 2012, 05:27:40 PM
Heb je de fietsen dan op de dissel of op een imperiaal bovenop de vouwwagen?
Dat was met 2 fietsen bovenop de wagen.
Mit-subsidie spacestar 1.3:
Normaal 1 op 16.5
Met klapkar, imperial + fietsen, dakbox op auto en stapel stoelen, achterbak vol en vrouw en kinderen mee, rijdt ie 1 op 13.
Moet alleen erbij zeggen dat hier geen snelweg kilometers bijzaten... Ben benieuwd naar wat die zijn gemiddeld...
Citaat van: Taan op mei 29, 2012, 08:37:29 PM
Dat was met 2 fietsen bovenop de wagen.
Hmm, dat vormt natuurlijk een vrij hoog, niet gestroomlijnd staketsel. Op de dissel staan ze vervolgens in de breedte, maar wel lager. Ik vraag me af of dat dan nog scheelt.
Er is geen ruimte voor de disselbak om nog fietsen neer te zetten, dus dat is een makkelijke (geen) keuze.
Op de lokale B-wegen met slingers en drempels, zal het gewicht van de vouwwagen ook een belangrijke rol spelen.
Onbekende drempels benader ik bij voorkeur heel voorzichtig, dus dan moet de hele boel weer op gang gebracht worden.
Ach ja, ik zet de boardcomputer wel op een ander schermpje, dan heb ik er ook geen last van. 8)
Op vakantie naar de Ardeche in Zuid Frankrijk, dus 95% snelweg, reed ik afgelopen zomer met 2 volwassenen en 2 kids in een Peugeot 206SW 1.6 16v en een Jamet Louisianna gemiddeld 100 / 110 km per uur (geen cruise control). Ik haal dan 700 km op een tank benzine. Het verbruik lag toen op 1 : 13,5. Uitzonderlijk netjes dus.
De Peugeot is ingeruild even als de vouwwagen en dit jaar rijden we met een Opel Astra Station 1.6 16v en daarachter een Aart Kok Kampala naar dezelfde bestemming in de Ardeche. Ik ben erg benieuwd naar de prestaties en het verbruik van deze combinatie.
Wat overigens opvalt, is dat er aardig veel dieselrijders tussen zitten (lease?) of rijden we allemaal zoveel?
Helaas geen leaserijder, maar wel diesel, maar 4á5 keer in de week 80 km per dag aan woonwerk + nog wat privé km kom ik aan zo'n kleine 500 km in de week dus bijna 25.000 km per jaar. Benzine is dus geen optie voor mij.
tot mijn schrik en ook wel schaamte..moet ik eerlijk zeggen dat ik niet weet wat ik verbruik of wat ik betaal aan dieselkosten...ik heb een lease auto..en ook in buitenland..gaat de kaart er doorheen en kan er worden doorgereden...ik zal er eens op gaan letten..
Vorig jaar met de Cuore (1 liter 3 pitter) zat ik op 1:14,9 (van hier na Kiel)
En met de Audi A4 (1.9TDI) kwam ik uit op 1:16,4 (Thuis na festival)
Al met al niet helemaal on-economisch
Citaat van: Angel op juni 17, 2012, 11:49:17 AM
Helaas geen leaserijder, maar wel diesel, maar 4á5 keer in de week 80 km per dag aan woonwerk + nog wat privé km kom ik aan zo'n kleine 500 km in de week dus bijna 25.000 km per jaar. Benzine is dus geen optie voor mij.
Voor mij geldt hetzelfde. 15000km prive zit ik snel op. Het omslagpunt voor een diesel ligt trouwens lager dan de meeste mensen denken. Bij mij is dat al vanaf 15000.
Daarnaast vind ik een diesel heerlijk rijden met lekker veel kracht bij lage toeren.
Met de nieuwe zuinige benzinemotoren wordt het omslagpunt overigens wel wat hoger.
1 op 14, Xsara dieseltje :)
Met onze Volkswagen Golf 2.0 TDI (136 PK) verbruiken we gemiddeld tussen de 1:20 en 1:18 ZONDER vouwwagen en MET blijven we rond de 1:12.5 hangen.
Dit is wel met de auto volbeladen, dakkoffer, 2 fietsen op de achterklep en bovenop de vouwwagen nog een 2 surfplanken en een pakket zeilen. (wat de aerodynamica niet echt ten goede komt)
Cruisecontrol op 120-130 waar mogelijk en schuiven maar.
We gaan ook ieder jaar naar Spanje en nemen daarvoor de weg langs Parijs-Orléans-Clermont Ferrand en dan het zeer "heuvelachtige" stuk naar Béziers.
Maar deze vakantie was ik van plan om de cruise control iets trager in te stellen (110 over de hele lijn) en eens kijken wat het verschil is in tijd en verbruik.
Maakt amper verschil: 1 op 7,5 met vouwwagen, 1 op 7,8 zonder vouwwagen. Zal wel door de hoogte en het forse eigengewicht van de auto komen. Ford Galaxy 2.0 uit 2002. Gelukkig wel op lpg.
Afgelopen vakantie naar kroatie 3000km gereden waarvan een 2700km met vouwwagen.
Het gemiddelde van de hele vakantie was 1op 16,3 wat ik best acceptabel vind voor een 1.2 tsi golf.
Vouwwagen voor vertrek even gewogen met de reichner weger en die gaf 720kg aan.
Cruise op tussen de 95 en 100kmh (volgens TomTom 91 ? 96kmh).
Edit. Dit is een benzine auto dus.
Peugeot 508 THP icm CCV naar Corsica over Duitsland, Zwitserland, Italie. Livorno-Bastia.Bastia-Livorno.
Veel kilometers gemaakt op Corsica.
Totaal 3800 km. Op snelwegen 110 a 120 en op Corsica, met en zonder klapkar flowing the stream.
Bij thuiskomst 1 op 13,4 op de boordcomputer dus ik denk zo'n 1 op 13.
Gewone benzine dus.
Peug 5008 (3700 km afgelegd - waarvan 2000 met vw) gem verbruik 1:11
Wel erg veel 130 km/u gereden in Frankrijk. Scheelt ook dat ik een 6e versnelling mis in mijn uitvoering.
Gelukkig is de brandstof in La Douce France een stuk voordeliger dan hier in NL.
BMW 120i (eerste versie, dus zonder start-stop etc.) zonder kar in het vlakke land 7,6 L/100 km (1:13,2). Met beladen Kyte over een afstand van 2200 km naar Italië gemiddeld 8,6 L/100 km (1:11,6). Viel me nog alles mee.
Edit: in D rond de 120 km/h aangehouden, her en der een inhaalverbod niet toepasselijk verklaard :O en in NL, CH en I me redelijk aan de geldende Vmax gehouden.
Citroen C5 tourer met 1.6THP vanuit Spanje naar huis met klapper er achter 1 op 11,1
Wel constant 130km/u gereden, totaal 14uur op 1420km. Onderweg slechts 1 maal getankt, maar thuis was de tank leger dan leeg. Hij gaf de laatste 10km niet meer aan hoeveel km er nog te rijden viel.
Zonder klapper zal dat 1 op 15 geweest zijn.
De reis naar Frankrijk ook eens gelet op het verbruik met vw er achter.
Renault Megane II 1.4 benzine, normaal verbruik 7,8 ltr /100 km
Nu op een reis van 970 km met vw verbruik van 8,3 ltr /100 km.
Valt me heel erg mee dus,en vanaf België waar mogelijk constant 110 / 120 km/u gereden.
@Bensi krijgen we weer een filmpje :> :> :> :O
Op en neer naar Noorwegen en daar ook veel gereden (totaal 4500km) kwam ik op 12,8 L/100km. Met subaru outback 3.0. grote Dakkoffer en Aart Kok Kariba erachter.
Veel klimwerk en op de snelwegen 110-120 km/h
Normale verbruik met veel in de stad rijden (en zonder vw) zit ik ook rond de 12L/100km.
Het verbruik bij ons is 1 op 7.5/8.0 met een Citroën Picasso op gas.
Wel hebben we een dankoffer en dit is gemeten naar Frankrijk normaal is het verbruik ongeveer 1 op 10.5
Nog even een fotootje gemaakt bij thuiskomst.................en zoals je ziet is de tank heeeeeeeeeeelemaal leeg ::)
1425 km, met volle tank in Spanje weggereden, 1x getankt onderweg en met lege tank thuis voor de deur; (ritje naar de benzinetank zat er nog wel in :J )
Gemiddelde stond op 100km/h, echter laatste stukje van de snelweg af naar huis sprong ie juist nog op 99km/h
Citaat van: nunogconway op augustus 03, 2012, 10:08:38 PM
Nog even een fotootje gemaakt bij thuiskomst.................en zoals je ziet is de tank heeeeeeeeeeelemaal leeg ::)
1425 km, met volle tank in Spanje weggereden, 1x getankt onderweg en met lege tank thuis voor de deur; (ritje naar de benzinetank zat er nog wel in :J )
Gemiddelde stond op 100km/h, echter laatste stukje van de snelweg af naar huis sprong ie juist nog op 99km/h
Netjes voor een grote auto op 1tank.
Hoeveel liter ging er toen in?
66 liter euro 95 voor iets van ? 110,-
(Overigens is de tank volgens het boekje 71 liter groot, maar heb ik er nog nooit meer ingekregen dan 66 liter en dan heb ik al een tijdje geen weergave meer van het aantal kilometers dat ik nog zou kunnen rijden; dan zou hij toch echt leeg moeten zijn)
PS: Zijn dus 2 tankvullingen; ik rijd met een volle weg en tank onderweg 1 keer.
met onze passat naar duitsland gereden met de vouwwagen erachter en we komen uit op een verbruik van 1 op 13.
de terugweg hebben we ongeveer 1 op 20 gereden maar dit ging ook hele lange stukken bergaf.
passat 2.0 benzine uit 1996
Met de Roadmaster achter de Seat Cordoba Vario 1.6 101pk, 1:10.5 naar Tsjechie....
Op de Roadmaster staat 1 fiets en zit een dakkoffer gemonteerd.
gr.
Citaat van: Mr Roadmaster op augustus 03, 2012, 06:35:22 PM
@Bensi krijgen we weer een filmpje :> :> :> :O
wie weet, als ik weer thuis ben, maar dat duurt gelukkig nog even :>
Wij zijn dit jaar voor het eerst naar Frankrijk geweest.
Was kleine 800 km rijden.
De snelheid waarmee je rijdt scheelt ook behoorlijk in het verbruik :O
Heen waren we te vroeg vertrokken(middag dutje wou niet lukken)
+\- 400km op 40l met een snelheid van 100/110 km/u (1 p 10)
Terug wilden we ook weer graag naar huis dus dat rechterpendaal wat harder ingedrukt.
+\-350 km op 40l met een snelheid van 130/135 km/u (1 op8,7)
Dus ik kan wel harder rijden maar op lange afstanden zeg meer als 3x tanken ben ik weer extra tijd met kwijt met een extra stop voor te tanken.
Heen en weer naar Tours in de Loire.... 850 km
Verbruik met de VW Passat 1.9 TDI, chipped van 100 naar 150 PK.... 1:13
Cruise snelheid @ 110 km/h met aan de kont een Jamet Louisiana en een Dakkoffer op de Passat :)
Not bad vondt ikzelf....
Naar verbania Italie gereden met onze Astra Station uit '99 1.6-16v incl dakkoffer en de AK prestige. Gemiddeld over de hele rit 1 op 13 niet slecht toch...
Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Met een Astra H (2005) 1.6-16V benzine, een Conway Cambridge 240DL erachter en een skikoffer erop op de heenweg naar Karinthië 1:16 gemiddeld. Deze route was via Nürnberg. Op de terugweg veel file, via Frankfurt en met airco de hele weg aan (net geen 35 graden buitentemperatuur) 1:14 gemiddeld.
Niet slecht in mijn ogen voor een auto met 120k op de teller.
Groeten,
Mischa
Op de terugweg van Calais naar huis in de regen was volgens de boordcomputer het verbruik van de V70 2.4T aut. (in de vakantie over de 250.000 km gegaan) met daarachter de HK Astro als volgt:
* bij 130 constant staat op de boordcomputer 11,5 ltr/100km
* bij 120 10,5
* bij 100 9,5
Dit jaar zijn we naar spanje gegaan via de route Soleil.
De megane heeft het zeer goed gehouden. Net nieuw en wil niet al te veel toeren maken in het begin.
Bij luik even terug schakelen maar toch met 118 omhoog met 2500 toeren.
Daarna op cruise control 130 met 2100 toeren en dat ging prima. Omhoog soms naar naar de 5 versnelling maar dan toch nauwelijks snelheidsverschil.
Verbruik 6,5L op 100KM en dat is dan 1 op 15,4.
Normaal 5,4L op 100KM, 1 op 18,5.
Groet Michiel
Rondje Frankrijk, 7 campings in 3 weken, ca. 4000 km. gereden. Op de snelweg 110 km per uur, op de binnenwegen natuurlijk langzamer.
Combi: Renault Scenic 1.5 DCi met een Holtkamper Cocoon. Geen spullen op het dak of op de wagen. Wel een keuken bij de Holtkamper.
Gemiddeld verbruik: 1 : 16
Retourtje San Marino met een Peugeot 307 1.6 16V met daarachter een Holtkamper Spacer met James Cook keuken. Ik schat volledig gewicht beladen richting de 650kg. In de auto 4 personen en zo'n 100kg bagage (incl. extra koelkast)
Route via de Fernnpas en de Brenner:
Heenreis: bij een snelheden tussen de 85 en 95 km/uur (met pieken 110km/uur) : verbruik 1 op 13,6
Terugreis: bij een snelheden tussen de 90 en 120 km/uur: verbruik 1 op 12.6
Al met al niet slecht..maar wel iets te hard :P
We staan nu nog op de camping in Bodensdorf, maar de heenweg naar hier heeft onze V70 zich zeer netjes gedragen! De 5 cil . Heeft het bij 1 op 11,5 kunnen doen met een snelheid van 80 a 90 km. Per uur. Normaal knalde ik met ongeveer 170 a 180 naar Oostenrijk maar met klapbak moest het natuurlijk wat rustiger aan. Dat is mij zeer goed bevallen. Volgend jaar zeker weer!
Met een XC 90 en een holtkamper Flyer met een koffer op de deksel naar Zuid-Frankrijk met een gangetje van 140 - 150 km/uur
verbruik ongeveer 1 op 8 met 7 man(6 man en een vrouw) in de auto. :H
Citaat van: Masjimo op augustus 07, 2012, 08:13:44 PM
Met een XC 90 en een holtkamper Flyer met een koffer op de deksel naar Zuid-Frankrijk met een gangetje van 140 - 150 km/uur
verbruik ongeveer 1 op 8 met 7 man(6 man en een vrouw) in de auto. :H
Je doet de naam van je vw "flyer" wel eer aan
Citaat van: villeke op augustus 07, 2012, 08:20:42 PMMaar zonder gekheid, een dergelijke snelheid vind ik onverantwoord.
Met zeven man erin weegt die poor man's Cayenne ruim tweeëneenhalve ton. De vraag is dan ook niet zozeer of die combinatie bij hogere snelheden stabiel rijdt, maar of de banden van de vouwwagen die snelheid kunnen hebben...
De kar ligt als een zonnetje achter de auto (behoorlijke kogeldruk door disselkeuken) met 15"banden die geregeld gecontroleerd/vervangen worden is dat geen probleem. Verhouding auto t.o.v. vouwwagen is 1 : 3 a 4
Ik haalde laatst een corsa in met een behoorlijk geladen vouwwagen erachter; die reed 120 km/uur dat vond ik behoorlijk gevaarlijk eruit zien...
Doe dit overigens al bijna 20 jaar...
Citaat van: Masjimo op augustus 07, 2012, 09:37:56 PMmet 15"banden die geregeld gecontroleerd/vervangen worden is dat geen probleem.
[knip]
Doe dit overigens al bijna 20 jaar...
Dat laatste lijkt me sterk. Die Volvo is er tenslotte als type nog lang geen 20 jaar. :#
Overigens zegt die 15" helemaal niets. De vraag is of de banden van de vouwwagen blijkens hun codering bedoeld zijn voor c.q. bestand zijn tegen die snelheid.
Z'n voorgangers waren iets lichter niet veel, er zitten normale autobanden onder die klapkar
De vraag is niet of jij het normaal vind, maar of de andere weggebruikers erop rekenen dat er een Volvo MET klapkar voorbij komt met 150 km/u !!
Sorry, maar ik vind het geen "normale" snelheid....
Als je een klapband krijgt, dan neem je, buiten jezelf, ook nog eens andere weggebruikers mee de vangrail in..
gr.
Citaat van: wegbaas op augustus 08, 2012, 11:50:44 AMAls je een klapband krijgt, dan neem je, buiten jezelf, ook nog eens andere weggebruikers mee de vangrail in..
Ik vraag me af... verhaalt de verzekering in zo'n geval eigenlijk de vergoeding van de aan derden veroorzaakte schade op de chauffeur, zoals dat ook bij rijden onder invloed kan?
150km/pu zou ik zelf niet verantwoord vinden, maar er is niet geschreven of dit overdag of juist s'nachts is gereden. Daarbij maakt het andere weg gebruikers niet of je hen inhaalt met of zonder vouwwagen.
Er is bij mij nog nooit iemand komen klagen.
Daarbij is een lekke band in deze combinatie niet gevaarlijk. De auto is 3 a 4 keer zo zwaar als de vouwwagen. Het is meer de reactie van de bestuurder die in dit geval een schade kan veroorzaken. Een kleine auto met een vouwwagen van 650kg is veel gevaarlijker.
Van het voorjaar ben ik ook met constant 140 op de teller (= werkelijk een 130km/h) door Frankrijk geblazen, bij inhalen per ongeluk ook wel eens duidelijk er boven gekomen. Mijn Kariba (met 100km stikkert) ligt dan net zo rustig en stabiel achter mijn Sunaru Outback als ik met 90 door Nederland sjok.
Als ik dan soms andere aanhangwagen of caravans zie wiebelen en zoeken vind ik dat "enger" als een stabiele vw.
Als je band van de vw klapt bij 150 p/u heb je een ongeleid projectiel achter je auto met grote krachten. De vw + trekhaak+breekkabel is gewoon niet gemaakt voor dergelijke snelheid en krachten. Al hang je een boeiing ervoor het blijft onverantwoord. Al is dit natuurlijk allemaal behoorlijk off topic.
Mijn 600 Kg Livingstone ligt ook stabiel achter mijn Berlingo. Maar het is met zo'n vouwwagen achter een auto bij hoge snelheid een beetje als met het vliegen van een Boeing 747. Iedereen kan het en er is niks aan de hand, zolang je rechtdoor gaat en de techniek het blijft doen. Het gaat pas fout bij problemen en plotselinge manoeuvres.
En om on-topic te komen/blijven: ik weet niet eens wat ik verbruik zonder klapper. Dus met klapper zou ik het al helemaal niet weten. :#
:off iemand hier wel eens een klapband gehad met hoge snelheid?
dan weet je wat er gebeurd bij een klapband van een aanhanger.
Als de voorband van je auto klapt, dan heb je pas een probleem, die vouwwagen die volgt wel hoor!
Overigens is het niet zo dat ik nu bepleit om massaal te gaan vliegen met de VW's
hou zelf de max van 130km aan (waar toegestaan) en heb ca 1:13 gereden afgelopen vakantie
Nou, net met de lpg berlingo de Conway camebridge naar de Ard?che getrokken normaal rijd de berli rond de 1 op 10. Nu was het rond de 1 op 9 Lpg. Niet verkeerd dacht ik zo.....
Avensis wagon 1.8 benzine + Jametic naar Dordogne: 1 op 11,5. Viel mij toch tegen al moet je niet vergeten dat de auto zelf afgeladen is, er hangt een vw achter van zo'n 650kg en we rijden de max snelheid van toch 130 km/uur. Normaal rijden wij 1 op 13 á 14.
Skoda Fabia 1.2 TDI uit 2010. Met 4 personen, bagage, Jamet Jametic met 130 naar de Tarn et Garonne en terug met een gemiddeld verbruik van 1 op 14. Normaal verbruik gemiddeld 1 op 22. Ik vind het niet slecht.
Ford Mondeo 2.0 TDCI 130pk met een Zambezi: 4500 km naar en door de Provence (veel bergjes), flink door gereden, op de snelweg 130 / 140.
Verbruik over de hele vakantie 1: 13,5 en dat vonden wij best netjes. :P
Normaal verbruik 1:17
Renault Megane 110pk diesel met Roadmaster Family S met dakkoffer en twee steps erop 5,6l/100km naar kroatië.
Dat is wel heel netjes dacht ik zo. Mijn collega rijdt met deze auto in het dagelijks verkeer 5,9l/100km.
:off als ik een spellingsfout uit de draadjestitel haal, veranderd dat dan ook de titel van het hele draadje?
denk het niet, gewoon proberen :#
Afgeladen Peugeot 5008 met Holtkamper Cocoon erachter, bagagedak op dak en 5 personen: 3500 km met verbruik van gemiddeld 1:12.5.
Waarvan zo'n 2400km snelweg en de rest slingerpaden in de bergen / heuvels, met slechts de dakkoffer en de 5 personen.
Redelijk, normaal haal ik 1:14,5. Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe ver je het gas in drukt... Snelwegen: 115 / 120km. Overige verschilt.
Citaat van: Qwaqa op augustus 12, 2012, 07:41:03 PM
:off als ik een spellingsfout uit de draadjestitel haal, veranderd dat dan ook de titel van het hele draadje?
Wel bovenaan in het topic, verder staan de berichten eronder als 'Re: met daarachter de oorspronkelijke titel van het topic!'
Mitshubitshi Outlander 2.0 met Roadmaster Family S, 2 volwassen en kids + bagage. Naar de Ardeche, 1125 km, snelheid rond de 100 km per uur 1 op 11!
1:13 ( ruim ) HK flyer met toyota corolla 1.6 vvti
LR Disco 3 2.7TDI met 4 personen, eraan een HK Flyer met fiets erop. Naar Tsjechië gereden over veel binnendoor-wegen. Met vouwwagen op snelweg steeds 100. Verbruik op heenweg 1:11,8. Vooral de binnendoor-weggetjes in Duitsland nabij de grens en in Tsjechië haalde het gemiddelde wat omlaag.
Over de gehele vakantie, met alle ritten zonder vouwwagen als boodschappies en site-seeing kwam ik thuis met de meten op 1:11,5. Meting gestart na tankbeurt dag voordat we op vakantie gingen en beëindigd 4 weken later bij terugkomst voor de deur.
Dat rustige rijden, wat je met de vouwwagen doet heeeeeel veel goeds voor het verbruik. Boven de 110 gaat het snel omlaag.
Normaal verbruik is ook 1:11,5 (beetje afhankelijk van de weekplanning)
Dit jaar ongeveer 1:8,5/9. De Roomster 1.4 rijdt op LPG, normaliter ca. 1;11. Dit jaar naar frankrijk geweest en constant zo'n 115/120 km/u gereden.
Ik zie bij veel verbruiken in dit Topic niet of het om diesel, benzine of LPG gat. Dit maakt natuurlijk wel een verschil voor het eindresultaat.
Citaat van: Patrickvanw op augustus 20, 2012, 10:18:10 PM
1:13 ( ruim ) HK flyer met toyota corolla 1.6 vvti
benzine!!!
Dit jaar weer vrij nauwkeurig het verbruik bekeken. Ik kom op ongeveer 1 op 13,5 a 14 met de Kyte. Dit wijkt niet af van de Cabanon die we hier voor hadden. Ik had verwacht dat het verbruik door de grotere kar wel iets zou toenemen maar dit is niet het geval. Kennelijk loopt hij licht.. De kar valt overigens wel geheel achter de auto dus vangt niet veel wind. Ik kan er zelfs overheen blijven kijken.
Dit verbruik is overigens in Frankrijk/Belgie met de toegestane max snelheden van resp. 130 en 120 km/h.
In Nederland op de terugweg na het tanken de BC gereset en rustig 100 gereden. Dan is de 1:16 haalbaar.
Betreft een 2 liter diesel (Toyota)
Deze vakantie totaal ongeveer 3000 km gereden. Heen en terugreis met dakkoffer en volgeladen Cabanon Mercury en redelijk beladen auto naar Zuid Duitsland tegen de grens met Tjechie aan. In Duitsland gemiddeld 100 km/u gereden, in de bergen iets langzamer. Auto is een VW golf variant 1.2 TSI. Verbruik is uitgekomen op 1 op 15.8.
Citaat van: veldhuiss op augustus 21, 2012, 10:12:43 AM
Deze vakantie totaal ongeveer 3000 km gereden. Heen en terugreis met dakkoffer en volgeladen Cabanon Mercury en redelijk beladen auto naar Zuid Duitsland tegen de grens met Tjechie aan. In Duitsland gemiddeld 100 km/u gereden, in de bergen iets langzamer. Auto is een VW golf variant 1.2 TSI. Verbruik is uitgekomen op 1 op 15.8.
Netjes hoor.
heb zelf ook een golf 1.2 tsi alleen geen variant en had gemiddelde van 16,1 maar zonder dakkoffer.
Citroen C8 2.0 HDI normaal 1:12,5
Met vouwwagen en dakkoffer en 7 pers + bagage 1:10,5. Via duitsland geweest, aldoor waar het kon 130km/h gereden. Niet gek vind ik zelf...
Citaat van: veldhuiss op augustus 21, 2012, 10:12:43 AM
Deze vakantie totaal ongeveer 3000 km gereden. Heen en terugreis met dakkoffer en volgeladen Cabanon Mercury en redelijk beladen auto naar Zuid Duitsland tegen de grens met Tjechie aan. In Duitsland gemiddeld 100 km/u gereden, in de bergen iets langzamer. Auto is een VW golf variant 1.2 TSI. Verbruik is uitgekomen op 1 op 15.8.
Citaat van: spikehome op augustus 21, 2012, 10:28:02 AM
Netjes hoor.
heb zelf ook een golf 1.2 tsi alleen geen variant en had gemiddelde van 16,1 maar zonder dakkoffer.
Zo dit zijn heel nette waarden voor een benzine! de 1.2 tsi is dus wel daadwerkelijk zuinig..
Citaat van: GJT op augustus 21, 2012, 11:46:03 AM
Zo dit zijn heel nette waarden voor een benzine! de 1.2 tsi is dus wel daadwerkelijk zuinig..
Klopt, het viel mij ook erg mee. De meeste stukken op de autobahn gewoon in de 6 kunnen rijden, sommige stukken tussen Kassel en Wurzburg wel even terug naar de 5 en zelf 1 keer naar de 4. Maar dat waren ook 8% stukken. Inhalen enz geen enkel probleem.
Mee eens had van te voren niet gedacht dat de 1.2 de oude 1.6 kon vervangen.
Maar gaat vlot elke berg op heb hellingen van 9% gehad in oostenrijk door een wintersport gebied heen voor villach ergens.
Echter als hij flink moet trekken schiet het verbruik ook giga omhoog.
Maar had op de terug weg door Duitsland stukken waar het verbruik op rond de 1:20 lag.
Voor een privé auto ben ik er blij mee.
Aha, Kassel en Würzburg. Daar zitten inderdaad steile stukjes bij. Daar moest ik mijn voet ook dieper doen gaan om de vaart er wat in te houden.
Erg sterk hoor trouwens, dat verbruik van die 1.2.
Eigenlijk reken ik mijn verbruik nooit uit, dus ik heb geen harde cijfers. De Multipla is alles behalve een zuinige auto, maar daarvoor kocht/koop je 'm ook niet, dat deed je vanwege zijn vernuft, hoogstaande rijgedrag, kwaliteit, ruimte en heel soms (zoals ik) vanwege zijn uiterlijk. :> maar omdat de auto zo hoog en breed is hangt de vouwwagen volledig uit de wind, en dat merk je: gewoon 780km op een tank. en dat doe ik normaal ook 8)
FF topic weer schopje.
Dit jaar via Parijs Millau naar Spanje gereden totaal enkele reis (want zit nog in spanje) veel file gehad voor Parijs maar ook tussen Parijs en Millau.
Rijd nu een golf 7 1.2 tsi met dsg automaat
Verbruik gemiddeld 1:14,5.
Iets meer door gereden minimaal 100 gereden maar ook stukken 120.
Dsg heeft 7 versnelling en de 7e is constant in gebruik.
De dsg zorgt wel voor een strakke snelheid berg op schakelt hij zo 2of 3 versnellingen terug.
Afremmen moet je echter terug schakelen ik heb dan flipers aan het stuur.
Ik denk dat ik handmatig zuiniger rijd dan de dsg.
Ook de acc gooit qua verbruik roet in het eten.
Keihandig maar remt ook als er een auto tuusendoor schiet .
Helaas niet uitschakelbaar tussen acc en cc.
ove gehele vakantie 3135 km via tolwegen naar gard en jura (115 km/u) en in nld en belgie ca 95. 6,4l/100km :K.
We hebben een ford focus station 1.0 125pk en een gerjak tago atlantic ca 500kg. Ook de airco bijna continu aan gehad (bijna 40 graden buiten, 25 in auto)
Net thuis van Oostenrijk, een goeie 840km met de C5 tourer met 1.6THP (benzine). 1:15 (6,7ltr/100km) exact met een gemiddelde snelheid van 90km/uur. Viel me zeker niet tegen. Overigens slechts1 keer een korte file gehad.
Geen idee wat wat onze wagens verbruikt hebben tijdens onze vakantie door de Franse en Italiaanse Alpen. Ik wil het niet weten. In ieder geval dagelijks getankt (of meer) als we een tankstation tegen kwamen. Één keer gebruik moeten maken van onze reservevoorraad benzine in de jerrycans, omdat de LPG-tank volledig was.
Met onze opel Zafira, best zuinig gereden met de vouwwagen: 1 op 18
Dit jaar gemiddeld over de reis 1:14,9 volgens boardcomputer. 1:15,4 volgens echte berekening, maar daarin zat de terugreis niet inbegrepen. 1:15 zal wel ongeveer kloppen. 1.6 HDI van de C4.
Met een Peugeot 5008 1.6 Hdi + Holtkamper Cocoon met snelheden tussen de 110-130 km/uur zat ik op 1 op 14,5.
Ik kan me thuis altijd prima beheersen en rijd solo 1:20-22 gemiddeld. Met kar erachter heenweg 1:14. Terug meer richting de 1:13. Beide keren wind tegen bij 125 echte (gps) km/h continu.
Ik kan de hier genoemde waarden 1:16 tot 18 alleen halen als ik 90 (op de teller, dus 85 echte km/h) achter een caravan of vrachtwagen rijd.
Betreft een skyactiv 2.2 diesel.
Met een renault megane 2.0 16v op gas en alleen maar korte stukjes dakkoffer op het dak
met een jamet met imperial erop 1 op 8.5. Vakantie adres was 70km rijden :#
Geen idee, in mijn ooghoek zie ik het verbruik soms staan... Echt nog nooit de behoefte gehad om het te onthouden.
Als de tank leeeg is dan gooi ik er wat sap in.
Ik heb nog even teruggekeken en eigenlijk is dit best wel shocking ..................
Voorheen Spanje - Nederland, in Frankrijk nagenoeg overal 130 waar het kan/mag haal ik op die 1400km uiteindelijk een gemiddelde snelheid van 100km/u en een verbruik van 1:11,6 (afgelezen stand dus), 5 keer op rij gedaan weinig verschil in waarden (snelheid 99 of 100 km/h gemiddeld); Ik moet er wel bij zeggen dat de eerste kilometers in Spanje niet echt bijdragen aan een hoog gemiddelde ......)
Nu terug van Oostenrijk via Duitsland, max. 100/105 km/u een afgelezen verbruik van 1:14,9 (springt tijdens het maken van de foto net van 1:15 naar 1:14,9) en een gemiddelde snelheid van 89km/u (incl. 1 korte file);
(Bijkomstigheid: vanuit Spanje 2 volle tanken (2e tank is zo goed als leeg als ik voor de deur sta), nu vanuit Oostenrijk met 1 tank en had ik volgens de bc nog ca. 200km kunnen rijden)
............ ofwel: haasten levert weinig op en kost best wat
Hier net zo.
Sinds een paar maanden een volvo v50 2.4 5 cilinder benzine.
Zeker niet gekocht vanwege z'n zuinigheid. :# 1op9 tot 10 is normaal. Veel korte afstanden.
Nu met vakantie op de lange baan nagenoeg zelfde verbruik. Zolang het maar blijft rollen.
Boordcomputer 'ziet' wat achter de auto hangen volgens mij. Want bij aftanken kan ik vaak maar 580km rijden op een volle tank.
Zonder aanhanger geeft ie wat meer aan.
Maar wat rijdt dat ongelooflijk lekker, zo'n geartronic.
En over op manueel schakelen werkt perfect.
Citaat van: Wil68 op januari 23, 2012, 09:18:36 PM
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en ben erg benieuwd naar het verbruik van andere auto's met een vouwwagen.
Onze combinatie is een Skoda Fabia 1.2TDi Combi uit 2010 en een Jamet Jametic uit 2000.
Vertrokken op 28-8-2011 uit Doetinchem met volle tank, 's middags naar 780,8 kilometer in Oostenrijk 40,96 liter getankt.
De volgende ochtend vertrokken naar Trogier Kroatië hier in Trogier 41,14 liter getankt naar 806,9 kilometer.
De gehele weg op cruisecontrol 90 gereden, met Airco en een koelbox aan.
Verbruik tijdens deze rit 1 liter op 19,3 kilometer.
Wat verbruik jij en met welke combinatie?
In Kroatië zie je trouwens bijna geen klappers, we stonden bijna altijd naast enorme campers met toeters en bellen. Wel lekker aan de kust, dicht bij het water...
Een super land om te bezoeken met je klapper wel goede rotspennen meenemen!
Groet Wil68
Ik ben geloof ik van een ander kaliber rijstijl. Wij vertrokken ook vanuit Doetinchem:)6] .Maar daarna via Duitsland door Luxemburg naar frankrijk. Tot hoog in de Franse Alpen. Combinatie: Toyota Verso 1.8 met vrouw en twee kinderen, Dakkoffer op de auto en een maximaal beladen Jamet Arizona aan de haak. In Duitsland en Luxemburg ongeveer 90 km/hr. In Frankrijk zoveel mogelijk 130. De laatste 4,5 uur door de bergen gaat met een gemiddelde van minder dan 50 km over smalle weggetjes bergje op en bergje af.
Over de hele rit haalde ik een gemiddeld verbruik van iets meer dan 1 op 11. Normaal gesproken verbruikt de auto ongeveer 1 op 14,5 zonder aanhanger en dak koffer en meestal zonder vrouw en kinderen
Onze Chevrolet Caprice reed met vouwwagen op de snelweg bij 120 km/h 1:10.
En dat is met een dikke V8, 5 liter en auto en vouwwagen samen wegen meer dan 3000 kg. Bergopwaarts heb ik maar niet gemeten. :#
Gave combinatie!
Citaat van: poldertoerist op augustus 14, 2015, 08:04:14 AM
Gave combinatie!
Zeker! Het boekje 'Hoe zeg ik in het Frans' moet er alleen wel enigszins voor aangepast worden:
"Avez vous une place de camping pour ma voiture?"
"Il est permis de placer une caravane pliante en toile à côté de la voiture?"
Citaat van: Cadillacfreak op augustus 13, 2015, 11:34:02 PM
Onze Chevrolet Caprice reed met vouwwagen op de snelweg bij 120 km/h 1:10.
En dat is met een dikke V8, 5 liter en auto en vouwwagen samen wegen meer dan 3000 kg. Bergopwaarts heb ik maar niet gemeten. :#
Theezzzz. Wat een slee. Als de voorkant in Frankrijk is, staat de vouwwagen nog op Nederlandse grond:)6]
Maar wel cool!
Haha bedankt. We hadden inderdaad best veel bekijks in het overwegend Amerikaanse wagens loze Frankrijk. En het parkeren viel mee, meestal hadden we zulke grote plekken dat de auto er met gemak bij paste.
En dubbele tol ivm de lengte? :# :# Wordt een nieuwe categorie voor gemaakt....
Wat is jouw verbruik met vouwwagen ???? :? :?
W: W: bier bier bier zoiets ?? :O
1 op 17 ofzo. Dat is toch veel bier onderweg naar Zuid-Frankrijk
Citaat van: Wil68 op januari 23, 2012, 09:18:36 PM
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en ben erg benieuwd naar het verbruik van andere auto's met een vouwwagen.
Onze combinatie is een Skoda Fabia 1.2TDi Combi uit 2010 en een Jamet Jametic uit 2000.
Vertrokken op 28-8-2011 uit Doetinchem met volle tank, 's middags naar 780,8 kilometer in Oostenrijk 40,96 liter getankt.
De volgende ochtend vertrokken naar Trogier Kroatië hier in Trogier 41,14 liter getankt naar 806,9 kilometer.
De gehele weg op cruisecontrol 90 gereden, met Airco en een koelbox aan.
Verbruik tijdens deze rit 1 liter op 19,3 kilometer.
Wat verbruik jij en met welke combinatie?
In Kroatië zie je trouwens bijna geen klappers, we stonden bijna altijd naast enorme campers met toeters en bellen. Wel lekker aan de kust, dicht bij het water...
Een super land om te bezoeken met je klapper wel goede rotspennen meenemen!
Groet Wil68
Ik heb precies dezelfde ervaring met de 1.2tdi.
5.2L/100KM gemiddeld over 1200KM tijdens onze vakantie in luxemburg. Meestal reed ik trouwens 100-110, dan loopt de motor precies 2000 toeren in de 5 en heeft dan het meeste koppel. 90 moet in de 4 ipv de 5.
1 op 7,8 km....
Nergens te hard gereden maar 130 met vouwwagen en vooral de skibox zal niet helpen.
Overigens met een normaal al niet al te zuinige bmw 330i (1 op 10 gemiddeld)
met volkswagen Passat 1.4 tsi en aart kok hebben wij op onze reis naar zuid Frankrijk gemiddeld 1:11. meer dan tevreden want we reden gewoon 130 km/h
Bij ons lag het verbruik toch wel een stuk hoger. Heb een Skoda Superb Combi Greenline (1.6 Diesel 105 PK) uit 2014. Normaal doe ik behoorlijk wat stadsverkeer en reken ik meestal dat het gemengd verkeer is. Mijn verbruik in de somer schomeld meestal gemiddeld tussen de 4.8 en de 5.2 liter per 100 km.
Tijdens ons verlof in de Pyreneeën (bergen zullen ook weer voor hoger verbruik gezorgd hebben) gemiddeld over 3 weken kom ik 6,5 liter per 100 km uit.
Tijdens de heenrit +-1200 km. Hebben we heel wat lokale wegen gedaan maar ook stukken autostrade. Op de autostrade ook 130 gereden, de rest de aangegeven snelheid. Daar kwam het verbruik op rond de 7 liter per 100 km te liggen. Op het autostrade stuk (A20) waar ook heel wat hellingen op waren was dat het meeste. Op de terugrit lag dat iets lager.
Camp-let icm Ford Focus 1.0 125pk , 1:15,8. In totaal 3300km naar zuid frankrijk en terug. In NL ca 100km/u, en Frankrijk 120-130 gereden waar dat kon. Veel file kms helaas.
Skoda Octavia 1.4tsi met DSG automaat, voorzien van dakkoffer en 5 personen; met Malawi 2.0 naar heuvelachtig Frankrijk. Snelheid op tolweg met cruise-control op 130km/u. bijna 3000km gereden, waarvan 2x1000 met de klapkar. Een gemiddelde van 1:14,5. Ik was niet ontevreden. Vorig jaar met caravan lag het verbruik uiteraard een stuk hoger. Ik had toen een gemiddelde van 1:9.
Op de bijna 6000km die ik op vakantie maakte (zit meer dan 4000km vouwwagen bij, veel aan115, ook heel wat bergen (Pyreneeën, Jura, Ardèche) met en zonder vouwwagen, en meestal met dakkoffer), heb ik 7l/100km verbruikt. (1/14). Een 1.6hdi met 115pk. Vind ik heel erg aanvaardbaar.
Als ik dan vrienden met hun b-klasse benzine met caravan zie, die verbruikten 12,5l/100km (1 op 8) aan 95km/u en betalen dubbele peage. Dan ben ik erg tevreden.
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk
hier geen baanbrekende waardes. 9,6 l per 100km. vind het overigens wel acceptabel met een 1.6 benzine met vierwielaandrijving en 4 fietsen op het dak waaronder een fatbike.
3.400km gereden op en neer naar Tossa de Mar, Spanje vanuit omgeving Eindhoven met een Renault Megane uit eind 2012, getuned naar 138PK
in NL en Luxemburg keurig 90-95km/h gereden, in Belgie 120km/h, Frankrijk 100 en 130km/h waar het mocht, maximale snelheid dus
slechts een handje vol anderen heeft mij ingehaald op de Peage :#
verbruik over deze reis volgens de baardcomputer van de auto 7,7L/100km, 1:13
niet slecht voor vol gas...
Via de peage door Frankrijk met gem. 1:19 kruissnelheid 110-120km/hr. met BMW320 touring efficient dynamics in comfort stand, doet zn naam eer aan! Tolbadge scheelt ook stilstaan en optrekken 8) Goede en vooral veilige reis.
Citroen jumpy 1600 over 2000km 7.7 op 100.
De bus zit dan nog eens vol met fietsen en andere spullen,totaalgewicht was 2700kg gewogen net voor vertrek.
Met nieuwe 3008 op vakantie (200km op de teller bij vertrek), 1.6 e-THP (benzine) met automaat
Heen (naar Spanje) met 4 personen, 1 fiets op dissel, terug met 2 personen minder (zoon en zijn vriendin moesten (tot hun ongenoegen) een paar dagen eerder terug(-vliegen) ivm studie)
Totaal 4000 kilometer (in-)gereden, meestal zo'n 5km boven toegestane snelheid, Frankrijk over het algemeen max. 120km/u wel met rustige anticiperende rijstijl)
Gemiddeld uitgekomen op 1:12 - 8.3l/100km
........ viel me niet echt tegen, hoewel je altijd hoopt dat het wat minder is (uiteraard is het 'normale' verbruik nog niet echt bij mij bekend, het neigt nu naar 1:13,5 - 1:14 (ook met rustige rijstijl))
Citaat van: C5CCV op september 04, 2017, 10:18:46 PM
Met nieuwe 3008 op vakantie (200km op de teller bij vertrek), 1.6 e-THP (benzine) met automaat
Heen (naar Spanje) met 4 personen, 1 fiets op dissel, terug met 2 personen minder (zoon en zijn vriendin moesten (tot hun ongenoegen) een paar dagen eerder terug(-vliegen) ivm studie)
Totaal 4000 kilometer (in-)gereden, meestal zo'n 5km boven toegestane snelheid, Frankrijk over het algemeen max. 120km/u wel met rustige anticiperende rijstijl)
Gemiddeld uitgekomen op 1:12 - 8.3l/100km
........ viel me niet echt tegen, hoewel je altijd hoopt dat het wat minder is (uiteraard is het 'normale' verbruik nog niet echt bij mij bekend, het neigt nu naar 1:13,5 - 1:14 (ook met rustige rijstijl))
Lijkt me voor een benzine toch best weinig! Mooi verbruik, en prachtige auto...
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk
Met de Skoda Octavia Combi Greenline 1.6 Tdi uit 2011, gezin en hond in de auto, alle bagage in de Smitveld, heb ik over ca 2000 km bij een kruissnelheid van 115 km/u op de peage een verbruik gehaald van 6,2 l/100 km (1:16).
Bij mijn woon-werkverkeer ritten (stukje stad, snelweg aan 130 en prov.weg 100) zit ik meestal op 5,2 l/100 km. Ik vind het dus alles meevallen met de kar erachter.
Je ziet bij hogere snelheden de verbruiksmeter wel direct stevig oplopen, daar is het motorblokje duidelijk niet voor ontworpen. 130 km/u met de kar geeft een afgelezen verbruik van ca 8 l/100 km. Lagere snelheden betalen zich overigens ook uit, als ik in NL netjes 90 km/u aanhoud op de snelweg dan zakt het verbruik richting de 4,2-4,4 l. Het is bijna jammer dat we bijna op de grens wonen :P
Citaat van: C5CCV op september 04, 2017, 10:18:46 PM
Met nieuwe 3008 op vakantie (200km op de teller bij vertrek), 1.6 e-THP (benzine) met automaat
Heen (naar Spanje) met 4 personen, 1 fiets op dissel, terug met 2 personen minder (zoon en zijn vriendin moesten (tot hun ongenoegen) een paar dagen eerder terug(-vliegen) ivm studie)
Totaal 4000 kilometer (in-)gereden, meestal zo'n 5km boven toegestane snelheid, Frankrijk over het algemeen max. 120km/u wel met rustige anticiperende rijstijl)
Gemiddeld uitgekomen op 1:12 - 8.3l/100km
........ viel me niet echt tegen, hoewel je altijd hoopt dat het wat minder is (uiteraard is het 'normale' verbruik nog niet echt bij mij bekend, het neigt nu naar 1:13,5 - 1:14 (ook met rustige rijstijl))
Moet ook nog ingereden worden. Verbruik loopt nog iets terug volgens een dealer.
Deze zomer naar Cornwall, met onze Kyte S achter een Volvo V40 xc. 2L Diesel met 115 pk, automaat. Rond 6,5L/100km gedaan, 1L extra versus normaal gebruik. In de UK wel de hele weg aan 98km/h.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Met een renault trafic en daar de raclet achter.
7,5L bij 110km/u
9,2L bij 130km/u
Wat ik mooi vind, this een camionet dus 😉
Met een VW golf 1.2tsi 105pk met 1 fiets op de dissel van de kyte.
De acc op 100kmh verbruik over 2500km een 1:16 ongeveer.
Verstuurd vanaf mijn Nexus 7 met Tapatalk
Met de cocoon achter de auto, BMW328i, doen gemiddeld 8 op de 100, zonder vouwwagen doen deze auto (de rechtervoet is zeer bepalend in dit geheel :J) ergens tussen de 6 op de 100 tot 7,5 op de 100. 8)
Volgas en wharp speed is dit 10 op de 100 :#, stoplicht sprintjes ja dat is dus 20 op de 100. :H
Met dakkoffer en vw plus 5 inzittenden zat ik op een verbruik op 8,6L/100 dus ruim 1 op 11,5. Niet gek als meerekend dat op de peage flink doorgestamd is.
Met vouwagen Trigano Oceane 3.15 en 2 inzittenden zat ik op een verbruik op van 1 op 5 normaal 1 op 6. Viel mij nog wel mee, auto had er geen enkele moeite mee moest wel in Oostenrijk in de bergen wat meer terug schakelen.