Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => Techniek => Topic gestart door: Wkmp op maart 21, 2012, 12:42:15 PM

Titel: Gewicht vw
Bericht door: Wkmp op maart 21, 2012, 12:42:15 PM
Hallo,

Wij zijn sinds een paar maanden de gelukkige bezitters van een roadmaster family S, onze eerste vw ,  dus ook deze periode druk aan het inkopen geweest .
Hedenochtend de vw ingeladen en op de weegbrug gestaan  , 760 kg , op zich een prima gewicht !
Maar..... , ik weet dat het maximale gewicht 750 kg is, hoe streng is deze regelgeving .
Is het zo dat net als met een snelheidsovertreding er een bepaalde marge op zit , of sta ik dalijk mijn vw uit te laden langs de snelweg ?

Groet , een (nog) onervaren vw bezitter.

Even wat extra info , leeggewicht volgens roadmaster 520 kg.
Ik denk / vrees uiteindelijk uit te komen rond de 800 kg , en heeft niet iedereen dit probleem ?
We hebben alles lichtgewicht gekocht ?!
Titel: Re: Gewicht vw
Bericht door: Miss BBQ op maart 21, 2012, 12:50:31 PM
http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,8184.msg91318.html#msg91318 (http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,8184.msg91318.html#msg91318)

in dit topic staat veel info..

welkom
Titel: Re: Gewicht vw
Bericht door: spikehome op maart 21, 2012, 12:51:36 PM
Citaat van: Wkmp op maart 21, 2012, 12:42:15 PM
Hallo,

Wij zijn sinds een paar maanden de gelukkige bezitters van een roadmaster family S, onze eerste vw ,  dus ook deze periode druk aan het inkopen geweest .
Hedenochtend de vw ingeladen en op de weegbrug gestaan  , 760 kg , op zich een prima gewicht !
Maar..... , ik weet dat het maximale gewicht 750 kg is, hoe streng is deze regelgeving .
Is het zo dat net als met een snelheidsovertreding er een bepaalde marge op zit , of sta ik dalijk mijn vw uit te laden langs de snelweg ?

Groet , een (nog) onervaren vw bezitter.
Op 10kg zal het denk ik niet zo gauw aankomen dit ivm afwijking.
Desondanks toch best vol gepropt?
Ik neem fietsen en al mee en zit nog niet aan de max.
Titel: Re: Gewicht vw
Bericht door: Miss BBQ op maart 21, 2012, 12:54:09 PM
De wetgeving zal wel meevallen...als je er maar geen honderden kilo's overheen gaat.
ls je zorgt dat je het gewicht geoed verdeeld zowel en keuken als disselkant en de kogeldruk niet hoger laat worden als 50-70 kg en de vouwwagen horizontaal achter de auto staat zal het wel meevallen...
Anders eens een keer bij de ANWB kontoledagen langs gaan...meestal rond de vakantie staan ze ergens bij de grens...

succes
AM
Titel: Re: Gewicht vw
Bericht door: CEO op maart 21, 2012, 01:04:41 PM
@wkmkamp: hoe heb je gemeten? Bij een controle zal de sterke arm de aangekoppelde wagen wegen... Dit betekent dus dat je de kogeldruk van de totale massa af kunt trekken.

Als je op de wielen gemeten rond de 750 zit, zit je goed. No worries lijkt me zo.

Titel: Re: Gewicht vw
Bericht door: Wkmp op maart 21, 2012, 01:11:01 PM
Citaat van: CEO op maart 21, 2012, 01:04:41 PM
@wkmkamp: hoe heb je gemeten? Bij een controle zal de sterke arm de aangekoppelde wagen wegen... Dit betekent dus dat je de kogeldruk van de totale massa af kunt trekken.

Als je op de wielen gemeten rond de 750 zit, zit je goed. No worries lijkt me zo.

Gemeten op een weegbrug bij een papierhandelaar , en als de "sterke arm" :) de vw aangekoppeld weegt is dit inderdaad geen probleem.
Titel: Re: Gewicht vw
Bericht door: ptsporting op maart 21, 2012, 04:00:46 PM
oeps, ... ook wij pakken onze roadmaster gewoon lekker vol, zitten meestal rond de 750-800 kg en zomers komt de boot 135 kger ook nog lekker bij op. geen probleem. gaat al duizenden kilometers goed. :O
Titel: Re: Gewicht vw
Bericht door: CEO op maart 21, 2012, 04:21:31 PM
Overbelading... Het blijft lastig. Natuurlijk zit er marge in de regels, in elk geval is het niet zo dat je wagen bij 750 kg 100% veilig is en bij 751 kg een absoluut gevaar op de weg.

Een anekdote bij ons in de familie. Gezin, 4 personen, gaan jaarlijks zo goedkoop mogelijk op vakantie met een klapkar. Gedurende de jaren gaan ze langer, maar een gevolg is dat het nog goedkoper moet. 4 weken weg en alles meenemen: een grote blauwe (loodgieters) gasfles, een DIN-fles als reserve. Geen stroom nemen, dat kost geld... Wel piepers mee, eigenlijk alles wat enigszins bewaarbaar was. Naar Zuid-frankrijk. 140, want dat mag van de wet en is dus veilig... Op een gegeven moment had men op de HEENWEG 6 klapbanden. Wat de kinderen ook zeiden, de wagen was volgens pa niet overbeladen. De terugtocht werd geregeld met de ANWB, maar in Frankrijk ging de klapkar toch nog even op de weegbrug.... 1500 KG.

Overbeladen zal meestal voor het rijden geen grote problemen opleveren. Met wat zwaardere banden kom je best een eind. Het probleem begint met remmen. Overigens is het in de huidige maatschappij een kwestie van tijd voordat verzekeraard niet meer uitkeren in geval van overbelading, tenzij je kunt aantonen dat de schade daar door gekomen is en/of niet verergerd is.

@ptsporting: je zou voor de grap eens moeten uitrekenen hoeveel extra remweg het oplevert, die (ong.) 200 kg overgewicht. Daarnaast zou het kunnen zijn dat je niet meer aan een B-rijbewijs genoeg hebt, maar aan de BE moet.

Ik denk dat een paar kg niet erg is. Onze vorige wagen woog, vakantie-klaar, 20 kg meer dan strinkt genomen mocht (670 ipv 650). De 650 kg van de franse karren is een dingetje met de belasting oid. Technisch zijn ze bij aflevering (op de banden na... ) meestal geschikt voor 750 kg. Wij hebben nooit problemen gehad, ook niet tijdens die ene nood-stop. Wij rijden nooit harder dan 100 op de teller. Voor ons is het belangrijkste van de vakantie: veilig!
Titel: Re: Gewicht vw
Bericht door: Angel op maart 21, 2012, 04:33:48 PM
Nog even over dat wegen wat bedoelen jullie precies is maar net of ze de wagen aangekoppeld of niet aangekoppeld wegen en dat de kogeldruk er dan vanaf gehaald kan worden?

Ik ben van plan om onze wagen een keer bij mijn pa op het werk op de weegbrug te wegen, maar hoe moet ik hem dan wegen aangekoppeld of niet aangekoppeld en maakt dan de kogeldruk het enige verschil...?

Titel: Re: Gewicht vw
Bericht door: CEO op maart 21, 2012, 04:47:01 PM
De wet heeft het over de totale massa. Dat is dus afgekoppeld op een weegbrug oid. In de praktijk meten ze altijd aangekoppeld en is de kogeldruk feitelijk een marge.

Formeel moet je die er echter wel bij optellen!
Titel: Re: Gewicht vw
Bericht door: Wkmp op maart 22, 2012, 08:01:56 AM
Dank allen voor de snelle en vooral bruikbare reacties , ik begrijp hieruit dat de max 800 kg , ondanks het minimale overgewicht geen problemen zal opleveren .
Ook leuk om te lezen dat iedereen hier er op zijn eigen manier mee om gaat  :)

Groet

Werner.
Titel: Re: Gewicht vw
Bericht door: gaan op maart 22, 2012, 09:43:29 AM
Als je de wagen wilt wegen zomder de kogeldruk (aangekoppeld) dan zet je de wielen van de klapper op de weegbrug en zorgt ervoor dat de v wielen van de auto er niet op staan

____o___  O-----O


Even uitleg bij het creatieve tekeningetje   
______ = weegbrug

O-----O = auto

o = het wiel van de klapper
Titel: Re: Gewicht vw
Bericht door: peter123456 op maart 22, 2012, 06:47:50 PM
zou je dit uit willen leggen, volgens mij maakt op deze manier van wegen niets uit.....
een weegbrug is ook gewoon "grond "waar je vouwwagen op staat en blijft de kogeldruk houden.  (??)
Titel: Re: Gewicht vw
Bericht door: gaan op maart 22, 2012, 07:40:12 PM
De vouwwagen verdeelt het gewicht over 3 punten, 2 wielen en de dissel.
Als je de wagen op de brug zet met de wielen en het neuswiel weeg je het totele gewicht, inclusief de kogeldruk.
Als je de dissel aan de auto hangt (de auto niet op de brug) of het neuswiel net van de brug afzet weeg je de wagen zonder de kogeldruk.

Gemiddeld is meestal de kogeldruk tussen de 50-75 kilo (ligt aan de auto)
Titel: Re: Gewicht vw
Bericht door: peter123456 op maart 22, 2012, 08:27:40 PM
 :# yes, duidelijk. zat even krom te denken.  Bedankt!
Titel: Re: Gewicht vw
Bericht door: Dirk willem op maart 22, 2012, 11:07:20 PM
Hoe komen jullie nu aan dit gewicht, je verteld dat jullie veel lichte spullen meenemen , en dan kom je nog aan dit gewicht.
Hoe lang gaan jullie dan nemen je veel spullen mee fietsen extra gasflessen zware stoelen hoe groot is het gezin en ja waar ga je heen naar de zon of blijf je in d ebuurt.

Al met al ben ik er nog nooit over heen of ook maar in de buurt geweest we zijn met zijn 3 en en gaan altijd naar Italie, geen fietsen mee hebben een Jametic, ja ja met uitbouw
Titel: Re: Gewicht vw
Bericht door: dorus_jolan op maart 23, 2012, 02:50:36 PM
Dat snap ik ook niet idd.
Wij halen het bij lange na niet en wij zeulen redelijk wat mee en bijna niets lichtgewicht.
Titel: Re: Gewicht vw
Bericht door: swapevent op april 10, 2012, 12:17:22 PM
als je alleen je neuswiel op de weegbrug zet heb je ook je kogeldruk  :O

in de praktijk zal een paar kilo over het maximum niets uitmaken, echter stel dat er iets gebeurt dan kan de verzekering dit wel als aanleiding zien en moelijk gaan doen qua uitkering hiervoor
Titel: Re: Gewicht vw
Bericht door: Frankie op april 10, 2012, 01:59:05 PM
Citaat van: swapevent op april 10, 2012, 12:17:22 PMin de praktijk zal een paar kilo over het maximum niets uitmaken, echter stel dat er iets gebeurt dan kan de verzekering dit wel als aanleiding zien en moelijk gaan doen qua uitkering hiervoor

De vraag is wel, als er werkelijk sprake is van een behoorlijk ongeluk en de inhoud van de vouwwagen ligt verspreid over tientallen meters snelweg tussen de eigendommen en vervoermiddelen van tientallen andere verkeersdeelnemers, of men die belading precies gaat meten.
Titel: Re: Gewicht vw
Bericht door: gaan op april 10, 2012, 02:07:42 PM
Grote verschillen in belading tussen links en rechts levert meer ongelukken op dan 10 kilo overbelading.
En dat is nou net met een weegbrug niet te meten, of je moet hem per wiel eropzetten.

Ik vraag me ook vak af hoe nauwkeurig een weegbrug is, verschil tussen aankomst en vertrek van een vrachtwagen zal wel goed gemeten kunnen worde, maar hoe nauwkeurig is de brug geeikt en wat is de mogelijke afwijking.

Die dingen zijn gemaakt voor tonnen of honderden kilo's en dan komen wij met een klapper en willen dan weten of hij 725 of 728 kilo is  ::)

Titel: Re: Gewicht vw
Bericht door: CEO op april 17, 2012, 08:48:11 AM
Dat kan je bij een weegbrug opvragen. De ijkingspapieren moeten aldaar aanwezig zijn. Meestal zal dit over hele kilogrammen gaan wat voor het klap- en caravanvolk nauwkeurig genoeg is.
Titel: Re: Gewicht vw
Bericht door: cahummel op april 17, 2012, 01:25:12 PM
Ik kan me herinneren dat je vroeger bij de milieustraat in Zwolle ook een weegbrug had om te wegen hoe zwaar je auto voor afval weggooien en na was, je mocht per jaar een vast aantal kilo's grofvuil gratis wegbrengen, daarboven moest je betalen. Zo'n weegbrug zal dan toch ook geschikt moeten zijn voor auto's (en dus ook wel klappers want zoveel verschil in die gewichtsklasse is er niet), maar ook voor vrachtwagens.

Ik denk dat het wel kan, maar vraag me af hoe zinvol het is om iedere keer je klapper te wegen. Onze AK is nooit te zwaar beladen: klaptafel, gasfles, 2 stoelen en wat kleding en eventueel twee fietsen en het fietsenrek weegt samen echt geen 200 kilo. Snap dan ook niet hoe mensen hun klapper dan zo spectaculair kunnen overbeladen. Ten eerste: wat neem je dan in ' s hemelsnaam allemaal mee, en ten tweede: waar laat je dat dan. Onze klapper is vol met bovenstaande spullen

Wel de kanttekening erbij dat Alpenkreuzers redelijk bekend staan om hun hoge laadvermogen, dus misschien ligt het wel daaraan dat wij het idee hebben dat je hem praktisch niet kunt overladen.

Daarnaast over de discussie over wel of niet meenemen van kogeldruk in het totaalgewicht: het doet er voor het gewicht wat op de banden van je vouwwagen drukt wel toe, want daardoor kun je net die 50 of 75 kilo meer meenemen, maar die banden hebben meestal ook draagkracht over, dus daarvoor hoef je het niet te laten. Het gewicht is mijns inziens alleen belangrijk voor wat je auto mag trekken, en dat zal bij de meeste combi's wel geen probleem zijn.
Titel: Re: Gewicht vw
Bericht door: gaan op april 17, 2012, 03:12:04 PM
Misschien een handig lijstje wat ik via google heb gevonden.

http://caravanhandboek.biod.info/lijst/wweegtw.htm (http://caravanhandboek.biod.info/lijst/wweegtw.htm)

Sorry, heeft wel met caradingesen te maken en sommige dingen zie je niet zo gauw bij een klapper (zoals een dakairco) maar ik had even geen zin om de bel over te typen.
Titel: Re: Gewicht vw
Bericht door: gaan op april 17, 2012, 03:39:04 PM
Tel maar eens op wat je allemaal meeneemt wat boven het leeg gewicht van de klapper is.

Kan stiekem nog tegenvallen, haringen, reservewiel, disselbak moet je ook meetellen want die horen ook niet bij het leeggewicht!!!!
Titel: Re: Gewicht vw
Bericht door: CEO op april 17, 2012, 03:41:11 PM
En vaak klopt het opgegeven leeggewicht al niet omdat de fabrikant anders meet dan wij logisch vinden: voortent, stokken etc.
Titel: Re: Gewicht vw
Bericht door: wkmp1 op april 17, 2012, 04:37:34 PM
Citaat van: cahummel op april 17, 2012, 01:25:12 PM
Ik kan me herinneren dat je vroeger bij de milieustraat in Zwolle ook een weegbrug had om te wegen hoe zwaar je auto voor afval weggooien en na was, je mocht per jaar een vast aantal kilo's grofvuil gratis wegbrengen, daarboven moest je betalen. Zo'n weegbrug zal dan toch ook geschikt moeten zijn voor auto's (en dus ook wel klappers want zoveel verschil in die gewichtsklasse is er niet), maar ook voor vrachtwagens.

Ik denk dat het wel kan, maar vraag me af hoe zinvol het is om iedere keer je klapper te wegen. Onze AK is nooit te zwaar beladen: klaptafel, gasfles, 2 stoelen en wat kleding  en eventueel twee fietsen en het fietsenrek weegt samen echt geen 200 kilo. Snap dan ook niet hoe mensen hun klapper dan zo spectaculair kunnen overbeladen. Ten eerste: wat neem je dan in ' s hemelsnaam allemaal mee, en ten tweede: waar laat je dat dan. Onze klapper is vol met bovenstaande spullen

Wel de kanttekening erbij dat Alpenkreuzers redelijk bekend staan om hun hoge laadvermogen, dus misschien ligt het wel daaraan dat wij het idee hebben dat je hem praktisch niet kunt overladen.

Daarnaast over de discussie over wel of niet meenemen van kogeldruk in het totaalgewicht: het doet er voor het gewicht wat op de banden van je vouwwagen drukt wel toe, want daardoor kun je net die 50 of 75 kilo meer meenemen, maar die banden hebben meestal ook draagkracht over, dus daarvoor hoef je het niet te laten. Het gewicht is mijns inziens alleen belangrijk voor wat je auto mag trekken, en dat zal bij de meeste combi's wel geen probleem zijn.

Ik lees 2 stoelen/fietsen en wat kleding , dus ik neem aan 2 personen ?!

Doe dan even je gewicht maal 2 , ik ga met z'n vieren.

Groet Werner