In de reacties van mijn vorige topic "Jametic 4x4 Constructiefouten of domme pech" las ik zoveel problemen dat ik mijn Jametic 4x4 ingeruild heb tegen een Jametic 4x4 CP.
Afgelopen mooie voorjaarsdagen hebben er toe geleid onze 4x4 CP uit de stalling te halen en uit te klappen.
(ja wij hebben flink moeten afschrijven op de 4x4)
Ondanks dat wij bij de dealer nog langs moeten gaan tbv. bevestiging schokdempers hebben wij heel veel zin om er op uit te trekken.
Opvallende verschillen Jametic 4x4 2011 CP in het voordeel t.a.v. de Jametic 4x4 2011 zijn.
- Minder inspanning om de tent op te zetten,
- Tentdoek valt heel mooi, zonder spanningsplooien, over het frame,
- Afdekzeil zonder inspanning afhalen en weer terugplaatsen.
Het was even puzzelen maar de scheidingswand slaapgedeelte en voortent is toch heel eenvoudig onder het aangehaakte keukenblok door te krijgen.
En ja.. de bout waarmee de reservewiel kooi op haar plaats gehouden wordt is NOG STEEDS een M10 met 16mm i.p.v. 17 mm. kop.
Deze moet ik vervangen wil ik niet een gereedschappen koffer in mijn bagage erbij hebben.
En ja.. de kwetsbare behuizing markeringslichten voorkant is vervangen met kwetsbaar vrijliggende bekabeling.
En ja.. de verticale buis van de "kapstok" is nog steeds kort.
Wat ik ook doe om de verticale buizen (scheiding slaapgedeelte en voortent) ook echt verticaal te krijgen lukt niet. Ze staan iets voorover.
Daardoor komt volgens mij de achterkant van de tent tegen het matras waardoor lekkage optreedt. En de verticale kapstok buis te kort lijkt. Weet iemand of deze buizen nu echt verticaal of iets voorover hangend moet staan ?
De poten in de voortent worden die nou aan de horizontale buis, dak - voorkant, of aan de schuin oplopende buizen zijkant voortent bevestigd.
Voor de rest .. geen gezeul met die zware bermkeuken meer.
Citaat van: FiPe op maart 31, 2012, 02:52:51 PM
In de reacties van mijn vorige topic "Jametic 4x4 Constructiefouten of domme pech" las ik zoveel problemen dat ik mijn Jametic 4x4 ingeruild heb tegen een Jametic 4x4 CP.
Afgelopen mooie voorjaarsdagen hebben er toe geleid onze 4x4 CP uit de stalling te halen en uit te klappen.
(ja wij hebben flink moeten afschrijven op de 4x4)
Ondanks dat wij bij de dealer nog langs moeten gaan tbv. bevestiging schokdempers hebben wij heel veel zin om er op uit te trekken.
Opvallende verschillen Jametic 4x4 2011 CP in het voordeel t.a.v. de Jametic 4x4 2011 zijn.
- Minder inspanning om de tent op te zetten,
- Tentdoek valt heel mooi, zonder spanningsplooien, over het frame,
- Afdekzeil zonder inspanning afhalen en weer terugplaatsen.
Het was even puzzelen maar de scheidingswand slaapgedeelte en voortent is toch heel eenvoudig onder het aangehaakte keukenblok door te krijgen.
En ja.. de bout waarmee de reservewiel kooi op haar plaats gehouden wordt is NOG STEEDS een M10 met 16mm i.p.v. 17 mm. kop.
Deze moet ik vervangen wil ik niet een gereedschappen koffer in mijn bagage erbij hebben.
:#Onze Jametic 2010 heeft gewoon een vleugelmoer met splitpen, niks geen speciale sleutels nodig maar gewoon met de hand. :#
En ja.. de kwetsbare behuizing markeringslichten voorkant is vervangen met kwetsbaar vrijliggende bekabeling.
En ja.. de verticale buis van de "kapstok" is nog steeds kort.
:#Die is toch verstelbaar? :#
Wat ik ook doe om de verticale buizen (scheiding slaapgedeelte en voortent) ook echt verticaal te krijgen lukt niet. Ze staan iets voorover.
:#Bij Jametic 2010 ook, maar geen lekkage op bedoelde plaats, daar zit geen katoenen doek.
Daardoor komt volgens mij de achterkant van de tent tegen het matras waardoor lekkage optreedt. En de verticale kapstok buis te kort lijkt. Weet iemand of deze buizen nu echt verticaal of iets voorover hangend moet staan ?
De poten in de voortent worden die nou aan de horizontale buis, dak - voorkant, of aan de schuin oplopende buizen zijkant voortent bevestigd.
:#Poten horen aan de horizontale buis van de voorkant.
Voor de rest .. geen gezeul met die zware bermkeuken meer.
:#Kun je via die keuken wel doorlopen in de bak? Of is dat erg lastig en belastend voor de constructie?
De kapstok buizen zijn in lengte en in hoogte verstelbaar.
Op maximale hoogte loopt het horizontale gedeelte van de kapstok richting voortent af maar dan is de pen van de verticale buis in het gat bedrand geplaatst.
Stel ik de horizontale buis waterpas dan moet de verticale buis flink ingeschoven worden maar dan is het onmogelijk de pen van deze buis in het gat op de bedrand te krijgen.
Wordt vervolgd....
Citaat van: FiPe op april 02, 2012, 08:08:23 AM
De kapstok buizen zijn in lengte en in hoogte verstelbaar.
Op maximale hoogte loopt het horizontale gedeelte van de kapstok richting voortent af maar dan is de pen van de verticale buis in het gat bedrand geplaatst.
Stel ik de horizontale buis waterpas dan moet de verticale buis flink ingeschoven worden maar dan is het onmogelijk de pen van deze buis in het gat op de bedrand te krijgen.
Wordt vervolgd....
Moet de buis beslist horizontaal lopen? Heb bij onze Jametic 2010 daar nooit op gelet. Boeit ook niet zo. Tenzij de buis erg scheef loopt en daardoor minder steun geeft. Als kapstok gebruiken wij deze toch niet, alleen als steun voor het geheel. Misschien zit het gat in de bedrand niet op de juiste plaats en moet je een nieuwe boren.
Misschien helpt een foto-tje? In onze Odyssée zit hetzelfde gebeuren en dat past (voor franse begrippen) goed. De stang is keurig horizontaal te stellen, alleen de pen past niet in het gaatje... Dat moet ik even uitboren op de eerste camping. Ik snap niet helemaal wat je probleem met de garderobestang is.
Over 2 weken ga ik proef kamperen op een SVR camping in Zeeuws Vlaanderen en zal een paar foto's maken.
Maar alvast met het buizenplan van de Jametic 4x4 erbij zijn mijn vragen:
- Kapstok buizen H & F. volgens tekening H = Verticaal en F = Horizontaal waarbij de pen van buis H in het borggat in de bedrand geplaatst moet worden.
- Ook volgens tekening staan de buizen (één is gemerkt met G) die de hoogte van de tent bepalen ook verticaal.
Wat ik verwarrend vind is dat vorig jaar bij Vervat mij verteld is de bedpoten recht onder het bed (waterpas verticaal) gesteld moet worden.
De tekening geeft aan dat de poten iets schuin naar buiten gesteld moet worden.
Ik houd rekening met de "mechanica vlieg". M.a.w. mechanisch gezien zijn de bedpoten kolommen en moeten dus absoluut verticaal staan.
Heb je een tekening van het buizenplan ik heb die nooit gezien volgens mij bij aflevering?
Bij het proef opzetten samen met vervat bij het ophalen kwamen bij er ook achter dat de garderobe stok te kort was. Ik heb toen een langer stok meegekregen dat heeft tot nu toe altijd prima gewerkt
Bij onze Jametic 2010 zat wel een summier buizenplan, een los velletje. Staat ook wel ergens op het forum hier dat schema. voor mezelf heb ik een mooi net boek gemaakt met handleiding en losse info en andere tips over banden en onderhoud van de remmen etc. Dat kan mooi mee in de Jametic en altijd bij de hand.
wat ik eigenllijk niet begrijp is dat er wat problemen zijn met de 4x4. Ik dacht dat die gelijk was aan de Jametic.
@Angel bij het instructieboekje zit een summiere tekening buizenplan.
En ik heb deze inderdaad ergens op dit forum gezien.
@jellejawa de 4x4 is de gepimpte versie van de Jametic.
Het echte verschil zit in de 3 cm. grotere lichtmetalen velgen.
Deze is niet als optie bij de Jametic verkrijgbaar.
En het dakraam, welke bij model 2012 Jametic nu ook standaard zit.
Citaat van: FiPe op april 05, 2012, 09:26:01 PM
@Angel bij het instructieboekje zit een summiere tekening buizenplan.
En ik heb deze inderdaad ergens op dit forum gezien.
@jellejawa de 4x4 is de gepimpte versie van de Jametic.
Het echte verschil zit in de 3 cm. grotere lichtmetalen velgen.
Deze is niet als optie bij de Jametic verkrijgbaar.
En het dakraam, welke bij model 2012 Jametic nu ook standaard zit.
wat ik me nu begin af te vragen en gelet op onze eigen problemen, is dat de 4x4, 3 cm hoger is. Is voor de tent geen probleem denk ik. Maar voor het inritsbare grondzeil wel. Die is bij onze Jametic al krap, precies passend eigenlijk. Hopelijk is die van de 4x4 aangepast. Het grondzeil ligt niet strak aan in de hoeken rondom tegen de grond. Zweeft als het ware een beetje, waardoor je spanning krijgt als je er op stapt. Ons grondzeil is in het buitenland niet te gebruiken als de grond niet vlak is.
Citaat van: jellejawa op april 06, 2012, 07:20:32 AM
wat ik me nu begin af te vragen en gelet op onze eigen problemen, is dat de 4x4, 3 cm hoger is. Is voor de tent geen probleem denk ik. Maar voor het inritsbare grondzeil wel. Die is bij onze Jametic al krap, precies passend eigenlijk. Hopelijk is die van de 4x4 aangepast. Het grondzeil ligt niet strak aan in de hoeken rondom tegen de grond. Zweeft als het ware een beetje, waardoor je spanning krijgt als je er op stapt. Ons grondzeil is in het buitenland niet te gebruiken als de grond niet vlak is.
Misschien een Twijfelachtige oplossing maar het volgende zou je kunnen doen;
Als de wagen op de juiste plek staat (waar je hem wilt hebben op de kampeer plaats), met een haring voor en achter de wielen een streep kassen in de grond.
Vervolgens de wagen stukje wegrijden en met een schepje een paar cm. wegscheppen tussen de getrokken lijnen (stukje grasmat zou voldoende moeten zijn.
Daarna de wagen terugrollen in de kuiltjes met als gevolg dat de hele wagen een stukje lager staat.
Nogmaals, niet ideaal maar een 'zwevend' grondzeil is alles behalve prettig.
Of kleinere wielen.
Of de banden leeg laten lopen.
(Die laatste was een grap, sorry kon ik niet laten)
@jellejawa Bij de 4x4 kregen wij, ondanks de grotere wielen, het grondzeil nooit mooi strak.
Bij het testopzetten hebben wij het grondzeil niet ingeritst.
Over anderhalve week weet ik meer.
@gaan kleinere wielen betekend minder stabiele wegligging en minder kans om door de tempo 100 keuring te komen.
Kuiltje graven op de plek waar de wielen komen is een optie mocht het grondzeil teveel opgetrokken komen te liggen.
Maar ik verwacht dat dit niet hoeft te gebeuren.
Je grap kan ik zeker waarderen maar voordat ik dat ga doen vraag ik jou eerst om de banden weer op spanning te blazen :>
@FiPe mocht je op dezelfde camping staan dan kom ik wel langs met de compressor :#
Ik zou zelf ook eerder voor de kuiltjes gaan.
Wij hebben tegenwoordig een cara W: en daar zat al een leveler bij toen we hem kochten.
Dat grote stalen ding ga ik op MP zetten, is alleen maar gewicht wat je meeneemt en een scheppie heb ik altijd bij.
Mocht er terrein-hoogteverschil tussen links en rechts zitten los ik het op die manier wel op.
Als je ergens uitklapt even kijken of er een TEC 465 vlakbij staat, ik kom wel helpen :J
@gaan. Dat van die kuiltjes is wel een leuke oplossing, maar dan past de tent weer niet. Krijg ik nu al niet mooi strak bij ongelijke grond, laat staan als ik de vw lager ga zetten. Het ding is echt ontworpen voor een exact vlakke grond. Dan past alles precies. Maar niet geklaagd. Het is verder een prima wagen en hebben er al veel kampeer plezier mee gehad in de 2 jaar dat we de Jametic hebben. Misschien moet ik gewoon niet te pietluttig zijn.
Haha Jellejawa, misschien is dat laatste wel zo maar toch....heb ik het allemaal ook graag recht en strak. Grondzeil trekt op dit moment ook iets, merk je vooral bij opstappen wagenbak/bed. daarnaast staat het doek op de voorste bovenhoeken ook nog te wijd ten opzichte van de stokken, het flubbert enigzins, zelfs na de regen van vannacht. Had gehoopt dat het nog strakker zou trekken. Fijn zo'n modificatie ;).En........ ik ontdekte nog een souveniertje van vorig jaar op de regenachtige terugweg.....water ik de bakken/banken :(
Citaat van: jelijn op april 07, 2012, 11:24:16 AM
Haha Jellejawa, misschien is dat laatste wel zo maar toch....heb ik het allemaal ook graag recht en strak. Grondzeil trekt op dit moment ook iets, merk je vooral bij opstappen wagenbak/bed. daarnaast staat het doek op de voorste bovenhoeken ook nog te wijd ten opzichte van de stokken, het flubbert enigzins, zelfs na de regen van vannacht. Had gehoopt dat het nog strakker zou trekken. Fijn zo'n modificatie ;).En........ ik ontdekte nog een souveniertje van vorig jaar op de regenachtige terugweg.....water ik de bakken/banken :(
water in de bakken, meteen melden. Hebben wij ook last mee gehad, alles nat. Uiteindelijk is het wel gemaakt, opnieuw gekit. Haddn alle Jametics 2010 last van. Ze hebben dus blijkbaar nog niets geleerd. Het water komt binnen via de wielkasten door opspatten van de wielen.
wat grondzeil betreft is er niets aan te doen eigenlijk, past alleen op exact vlakke ondergrond. Heb de boel opgezet in de showroom bij de dealer. Toen was het wel goed. Maar neemt niet weg dat het in de praktijk niet deugt eigenlijk. Ook zit de rits voor de luifel te hoog, net boven op de voortent. Blijft het water achter staan als het regent. daarom is het ook belangrijk om altijd de stok in de nok naar voren te gebruiken. Maar ze moeten nog veel leren bij Jamet.
@jellejawa Goeie tip.
Weersverwachtingen zijn slecht.
Het eerste dat ik zal doen zodra ik bij de dealer in Axel ben zijn de wielbakken controleren.
En de dealer heeft een tweedehandse mover.... Lijkt me wel wat op mijn 4x4 >:(
En heeft ook een tweedehandse elektrische set om de poten uit te draaien en de kar automatisch waterpas te stellen. :O
Staan de nokstokken/liggers wel in de laagste stand ? Misschien wordt dat wel vergeten ?
Was even een brainwave.
Elf
Nee, die rits van de luifel zit echt te ver naar boven op het dak, had mooier en handiger geweest als deze op het eind van het dak/begin voorwand had gezeten.....een "flapje" eroverheen had ook mooier afgewerkt geweest trouwens net als bij onze oude trigano, nu zit er op het dak zo'n rare rits.
Mmmmm , dus als ik het goed begrijp zijn de uitschuifstokken [die je uitschuift net nadat je bent opengeklapt] van voortent misschien ook wel een tikkie te lang of zijn de éérste gaten die je bij het uitschuiven tegenkomt niet goed geplaatst. Dat zal ook wel effect hebben op het ,naar ik lees, niet helemaal vlakpassende grondzeil.
Ik denk nog verder , als men de middelste [staanders]nou ook eens wat korter zou maken [misschien een cm. of 3] dan zou dat in theorie ook kunnen zorgen voor een verbetering van grondzeil passing.
Mmmmm
Elf.
Citaat van: sapperdeklap op april 10, 2012, 09:12:16 PM
Mmmmm , dus als ik het goed begrijp zijn de uitschuifstokken [die je uitschuift net nadat je bent opengeklapt] van voortent misschien ook wel een tikkie te lang of zijn de éérste gaten die je bij het uitschuiven tegenkomt niet goed geplaatst. Dat zal ook wel effect hebben op het ,naar ik lees, niet helemaal vlakpassende grondzeil.
Ik denk nog verder , als men de middelste [staanders]nou ook eens wat korter zou maken [misschien een cm. of 3] dan zou dat in theorie ook kunnen zorgen voor een verbetering van grondzeil passing.
Mmmmm
Elf.
Het moet allemaal echt niet korter, dan krijg je het tentdoek niet meer strak naar de grond. Lukt nu al amper. Ze hadden het grondzeil gewoon iets ruimer moeten maken.
Het weer zat niet mee en hebben wij besloten niet in Zeeland te kamperen.
Wel zijn wij naar onze dealer in Axel gegaan vanwege de terugroep actie Jamet.
De aanpassingen aan de schokdempers was het vervangen van de bevestigingsplaat van de schokbreker.
Blijkbaar kunnen alleen de Fransen bedenken dat de bevestigingsbeugel gasveren voor het bed op de bak ook geschikt is voor de schokbrekers. ::)
De 1,2 mm dikke bevestigingsbeugeltje is nu vervangen door een 5 mm dikke voetplaat.
Tevens de kar verder gepimpt met tweedehandse spullen zoals de Al-Ko AKS1300 koppeling (met nieuwe frictieplaten) en Al-Ko Neuswiel Premium met rangeergreep :J.
Gelijk de 13p Multicon West stekker door een 13p Jeager stekker laten vervangen :H verloop...
De kar is gelijk ook Tempo 100 goedgekeurd en nu heb ik een heel groot luxe probleem. :O
Die grote 100 km stikker moet zichtbaar op de linker achterkant van de aanhanger geplaatst worden.
Kortom op die 33 cm hoge klep van de bermkeuken moet die komen.
Heeft iemand een idee ?
Citaat van: Yella op april 05, 2012, 10:09:22 AM
Bij onze Jametic 2010 zat wel een summier buizenplan, een los velletje. Staat ook wel ergens op het forum hier dat schema. voor mezelf heb ik een mooi net boek gemaakt met handleiding en losse info en andere tips over banden en onderhoud van de remmen etc. Dat kan mooi mee in de Jametic en altijd bij de hand.
wat ik eigenllijk niet begrijp is dat er wat problemen zijn met de 4x4. Ik dacht dat die gelijk was aan de Jametic.
Hoi yella,
Wij hebben gisteren een jametic uit 2008 gekocht, daarbij was de info ook zeer summier.
Heb jij je boekje nog en zou je die willen delen met ons?
Al cast hartelijk dank!
Groeten, Jeroen
Citaat van: Hemertje op augustus 23, 2014, 09:33:31 AM
Hoi yella,
Wij hebben gisteren een jametic uit 2008 gekocht, daarbij was de info ook zeer summier.
Heb jij je boekje nog en zou je die willen delen met ons?
Al cast hartelijk dank!
Groeten, Jeroen
Boek is ergens zoek geraakt. Is niet meegegaan met de nieuwe eigenaar volgens mij, maar kan het hier ook niet meer vinden.
wat ik kan doen is het boek weer laten maken tegen kostprijs en verzendkosten. Hoef er niets aan te verdienen.
Buiten de Jametic handleiding zit er ook info in over banden, onderstel, remmen etc.
Stuur anders ff een PM.
zie pm