Even een nooby vraagje (we gaan dit jaar voor de 1e keer met de klapper weg.. :J)
Op de meeste campings maak je gebruik van van de blauwe CEE stekkers. Ik heb een katrol met aan de ene kant een "vrouwtje" (stekker met gaatjes) en aan de andere kant een "mannetje" (stekker met pinnetjes). Welke kant sluit ik nu aan op het aansluitpunt van de camping? Is dat altijd hetzelfde? Ik wil dit graag weten ivm aan te sluiten stekkerblokken. Ik heb een vrouwwagenunit gekocht (met zekering en aardlek) met een stekker met pinnetjes (mannetje dus). Die moet dus de vrouwtjes stekker van de katrol.
Houdt dus in dat ik het "mannetje" over heb voor aan te sluiten op de stroompaal van de camping. Dat moet dus in dit geval altijd een stekker met gaatjes (vrouwtje) zijn....maar is dat altijd ook zo?
Raden jullie aan om voor de zekerheid een koppelstuk aan te schaffen? Of zijn er andere zaken waar ik op moet letter waar het gaat om stroom en aansluitingen? We gaan overigens naar San Marino mocht dat iets uitmaken.
Graag tips!
groet, Edwin
Voor zover ik het weet sluit je altijd het mannetje aan op de campingpaal (net als bij een gewoon stopcontact) anders wordt het heel erg gevaarlijk dat er stroompinnen uit de paal komen. In het buitenland heb je weleens een verloopstuk nodig. Deze zomer gaan we naar Frankrijk en de camping adviseerde om een franse verloopstekker aan te schaffen dus hebben we dat maar gedaan. Zijn de kosten ook niet.
Omwille van de veiligheid zal dit wel altijd zo moeten zijn. Anders staat er stroom op de pinnen en dat is niet zo lekker. Daar ben je niet voor inge-ent zeg ik maar. Dus net als thuis. Stroom zou altijd aan de gaatjes kan moeten zitten de stekker die je erin doet dus de pinnen.
Bij het verlengen van de kabels zou ik twee losse blauwe nemen (mannetje en vrouwtjes) en die in een afsluitbare koker doen om regenwater te voorkomen in de koppeling.
http://www.obelink.nl/auto-caravan-accessoires/elektriciteit/veiligheidsbox.html?category_params=category_id%3D1235 (http://www.obelink.nl/auto-caravan-accessoires/elektriciteit/veiligheidsbox.html?category_params=category_id%3D1235)
Daarnaast een verloop naar "gewone" stekker aangezien er in het buitenland nog wel eens andere aansluitingen zijn op campings.
http://www.obelink.nl/auto-caravan-accessoires/elektriciteit/verloopsnoer.html?category_params=category_id%3D1235%26page%3D3 (http://www.obelink.nl/auto-caravan-accessoires/elektriciteit/verloopsnoer.html?category_params=category_id%3D1235%26page%3D3)
Oh ja zorg ervoor dat het buiten kabel is (veelal neopreen) daar sijpelt geen vocht in.
Dat zijn mijn tips. Succes en veel plezier.
Het is net een gewoon verlengsnoer, alleen met een pinnetje meer.
Handig om inderdaad een verloopstukje te hebben naar een gewone geaarde stekker, maar die zijn gewoon te koop (eurotje of 7)
ja, het mannetje gaat in de camping-stroompaal.
(als daar een mannetje zou zitten zou er continu 230 volt op een open pin staan)
Overigens is het handig om verloopstekkers te hebben, omdat niet alle campings zijn uitgerust met CEE aansluitingen. Bij iedere bouwmarkt kan je zo'n verloopstekker halen (Dus een verlengsnoer(tje) met mannetje en vrouwtje euro stekker en verloopstukje van euro naar normaal. )
Hoe het in San Marino geregeld is weet ik niet maar ik vermoed dat als je het van te voren vraagt aan de camping waar je heen gaat ze wel kunnen vertellen wat er nodig is)
ik typ te langzaam zie ik, 3 reakties intussen! Zo zie je maar, iedere vraag wordt hier vlot beantwoord. :)
Ik lees hier even mee want wij gaan komende zomer ook voor het eerst met stroom kamperen.
Als ik deze stroom-unit koop met 20 meter kabel, is dat dan voldoende of heb ik dan ook nog verloopjes o.i.d. nodig?
http://www.de-wit.nl/nl/230-volt-unit (http://www.de-wit.nl/nl/230-volt-unit)
Reacties komen inderdaad snel. Het forum is hot sullen we maar zeggen :K
Maar goed. Een verloopstekker ga ik sowieso aanschaffen. De katrol die ik heb is er een van Crusader. 50 meter neopreen kabel dus dat moet lukken. Via marktplaats heb ik een Crusader stekkerblok (vouwwagenunit) met zekering EN aardlekschakelaar op de kop kunnen tikken. Het ziet er naar uit dat het dus moet gaan lukken...
Bedankt!
Ik zou ook liever voor deze gaan in de vouwwagen met beveiliging.
http://www.de-wit.nl/nl/tent-en-vouwwagen-unit (http://www.de-wit.nl/nl/tent-en-vouwwagen-unit)
Citaat van: EdwinMerks op april 12, 2012, 09:27:25 PM
Reacties komen inderdaad snel. Het forum is hot sullen we maar zeggen :K
Maar goed. Een verloopstekker ga ik sowieso aanschaffen. De katrol die ik heb is er een van Crusader. 50 meter neopreen kabel dus dat moet lukken. Via marktplaats heb ik een Crusader stekkerblok (vouwwagenunit) met zekering EN aardlekschakelaar op de kop kunnen tikken. Het ziet er naar uit dat het dus moet gaan lukken...
Bedankt!
50 meter is wel heel veel, voor de veiligheid mag je het niet op het katrol laten zitten.
Als je namelijk een kachel aansluit kan de warmte niet weg en kan de boel smelten als er nog 20 meter opgerold zit
Op de haspel staat het maximale vermogen opgerold en afgerold. Even goed in de gaten houden.
Ik heb een kabel van 20 meter en één van 10 meter. Altijd nog genoeg geweest. Wel altijd verloopstekker mee.
Citaat van: PietP op april 12, 2012, 09:41:41 PM
Ik zou ook liever voor deze gaan in de vouwwagen met beveiliging.
http://www.de-wit.nl/nl/tent-en-vouwwagen-unit (http://www.de-wit.nl/nl/tent-en-vouwwagen-unit)
Die beveiliging is niet meer dan een automatische zekering. Dus hooguit beveiliging tegen overbelasting. Voor echte (persoonlijke) beveiliging moet je ofwel een scheidingstrafo hebben, of een aardlekschakelaar. De scheidingstrafo is eigenlijk de beste zekerheid omdat die garandeert dat je er geen zogeheten galvanische verbinding is tussen de aangesloten apparaten en de 230V op de kast. Hetzelfde als het niet-geaarde 230V scheerstopcontact op de camping. De aardlekschakelaar is eigenlijk een beveiliging achteraf, die in werking treedt als er stroom wegvloeit naar aarde. Maar dat is dus het moment waarop het probleem er al is.
Probleem is wel dat scheidingstrafo's met een groot vermogen nogal prijzig zijn.
Citaat van: PietP op april 12, 2012, 09:41:41 PM
Ik zou ook liever voor deze gaan in de vouwwagen met beveiliging.
http://www.de-wit.nl/nl/tent-en-vouwwagen-unit (http://www.de-wit.nl/nl/tent-en-vouwwagen-unit)
Zo eentje is het ook maar dan met een extra aardlek. Deze heeft alleen een zekering.
Citaat van: gaan op april 12, 2012, 09:46:37 PM
50 meter is wel heel veel, voor de veiligheid mag je het niet op het katrol laten zitten.
Als je namelijk een kachel aansluit kan de warmte niet weg en kan de boel smelten als er nog 20 meter opgerold zit
Op de haspel staat het maximale vermogen opgerold en afgerold. Even goed in de gaten houden.
Ik heb een kabel van 20 meter en één van 10 meter. Altijd nog genoeg geweest. Wel altijd verloopstekker mee.
mmm...begin te twijfelen. Zou toch zomaar kunnen dat het 25 meter is..ff checken dus. Als dat zo is haal ik er nog eentje van 10 meter of zo bij (inclusief waterdicht koppelstuk..)
Citaat van: gaan op april 12, 2012, 09:46:37 PM
50 meter is wel heel veel ...
Als je veel meters hebt kun je nog wel eens op dat mooie beetje afgelegen plekje gaan staan ...
Citaat van: PietP op april 12, 2012, 09:41:41 PM
Ik zou ook liever voor deze gaan in de vouwwagen met beveiliging.
http://www.de-wit.nl/nl/tent-en-vouwwagen-unit (http://www.de-wit.nl/nl/tent-en-vouwwagen-unit)
Tja, die unit heb ik dus ook, alleen gaf die het laatste weekend in oktober geen spanning meer af. Nu spontaan weer wel :? maar nu onderbreekt de stroom niet meer als ik op de testknop druk. Omdat het nogal dure dingen zijn die ook nog eens onhandig mee te nemen zijn dacht ik er over om het gewoon zonder zo'n unit te doen: op campings sluit je normaal toch op een paal aan waar ook een aardlekschakelaar in zit.
Maar ik ruil mijn mening met liefde voor een betere, dus kom maar ...
Citaat van: ScubaRider op april 13, 2012, 12:03:49 PMOmdat het nogal dure dingen zijn die ook nog eens onhandig mee te nemen zijn dacht ik er over om het gewoon zonder zo'n unit te doen: op campings sluit je normaal toch op een paal aan waar ook een aardlekschakelaar in zit.
Nogmaals: in dat ding onder die link zit dus geen aardlekschakelaar, alleen een zekeringautomaat!
En als er in de paal daadwerkelijk een (goed werkende, dus ff testen) aardschakelaar zit is een tweede natuurlijk niet nodig.
Overigens zijn die schakelaars vrij standaard qua afmetingen, dus je kunt het ding ook gewoon openschroeven en de kapotte schakelaar verwijderen (zit op een rail geklikt) en er een nieuwe 10A aardlekschakelaar voor in de plaats zetten. Kost een paar tientjes en levert daar waar er toevallig geen aardlekschakelaar op een camping aanwezig is toch wat meer veiligheid.
10 A voor de zekeringautomaat lijkt veel gezien het vermogen dat je normaal op de camping mag trekken, maar de beveiliging die je met die 10A zekeringautomaat hebt op een camping is ook niet zozeer om dat vermogen te beperken, maar als kortsluitbeveiliging. En geloof me. Als er echt sprake is van kortsluiting, klapt zelfs een 25 A zekeringautomaat er uit. :#
aardlek heeft een in tent of VW, zeker met vochtig weer, eigenlijk geen zin. Door de vochtigheid en de gebruikte kabels in de VW (vaak geen waterdicht neporene) heb je allerlei lekstromen die al snel de grenswaarde van de aardlek overschreiden en dan blijf je resetten (vandaar dat de badkamer meestal niet via de aardlek loopt). Een aardlek nemen met een hogere waarde heeft dan geen zin, omdat je dan geen echte bescherming meer hebt.
Citaat van: bosi op april 13, 2012, 04:25:58 PM(vandaar dat de badkamer meestal niet via de aardlek loopt).
"In installaties na 1996 en sinds 1 september 2005 is het zelfs verplicht, om in woningen waarvan de bouwvergunning is afgegeven na deze datum,
alle eindgroepen in de groepenkast verdeeld achter twee aardlekschakelaars van IΔn 30 mA te plaatsen (bij meer dan twee eindgroepen)." bron (http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlekschakelaar)
Daar waar in een badkamer een wasmachine aanwezig is (in een heel groot deel van de huishoudens) loopt de aansluiting van de wasmachine sowieso via een aardlekschakelaar.
In boten is het bij het afnemen van walstroom ook/zelfs verplicht. En als er nou ergens sprake is van vocht.
De Wit (http://www.de-wit.nl/nl/beleef/op-de-camping/voorkom-dat-de-zekering-doorslaat) beveelt het ook aan op de camping
Vandaag eens aangelopen bij 2 doe-het-zelf zaken in België, op zoek naar geode stekkers om zelf de verbindingen te maken die we nodig zullen hebben...
Verloopstekkertje Euro mannetje naar gewoon vrouwtje: 24 Eurootjes :( Dan maar zelf eentje maken Euro mannetje naar gewoon vrouwtje en omgekeerd ook, met neopreen kabeltje ertussen dan. Heb een stuk van een 25 meter op de kop getikt voor 5 Eurootjes.
Verder in die doe-het-zelf geen Eurostekkertjes gevonden :( dus maar weer naar de Stock Amercain :# per stekkertje 5 Eurootjes en dan hope, dat ik de knip op de portemonnaeie kan houden, er is daar zoveel leuks te koop hé :X ::)
Gebruiken jullie in de voortent enkel neopreen of kan het voor binnen met gewone kabel. Eventueel voor de veiligheid een IP 40 mannetjesstekker op de toestellen en de verlichting? Voor de verlichting onder de luifel ga ik denk ik wel neopreen gebuiken, is daar toch meer aan vocht onderhevig dan binnen
Verder heb ik wel een IP 40 verdeelstekker gekocht maar die heeft dus een gewoon stekkermannetje. Wat is nu't beste:
optie 1 dit mannetje vervangen door een Euro mannetje
optie 2 een verloopje voor ervoor maken Euro mannetje naar gewoon vrouwtje en dan IP 40 verdeelstekker erop.
Lijkt mij dat ik de beveiliging van de IP 40 eigenlijk naar de klote zou doen als ik voor optie 2 kies? :?
Ik heb een zware industriele kabelhaspel gekocht met een normale geaarde stekker eraan.
De contacten in de haspel hebben zelf ieder een kinderbeveiliging, iets wat ik op de CEE-haspels niet kon vinden.
Vervolgens een korte adapter gemaakt met randaarde-vrouw naar CEE-man met een goede kabel ertussen.
De verbinding wordt omsloten met een kapje wat je ook kan gebruiken voor de kerstverlichting in de tuin.
Verder leggen hangen we een geaarde en kinderbeveiligde stekkerdoos aan de dwarsstang boven het keukenblok en eentje in de wagenbak.
Citaat van: EdwinMerks op april 12, 2012, 09:27:25 PM
Reacties komen inderdaad snel. Het forum is hot sullen we maar zeggen :K
Maar goed. Een verloopstekker ga ik sowieso aanschaffen. De katrol die ik heb is er een van Crusader. 50 meter neopreen kabel dus dat moet lukken. Via marktplaats heb ik een Crusader stekkerblok (vouwwagenunit) met zekering EN aardlekschakelaar op de kop kunnen tikken. Het ziet er naar uit dat het dus moet gaan lukken...
Bedankt!
Omdat ik me suf zoek naar een CEE stekkerblok met zekering EN aardlek, ben ik benieuwd welke jij hebt. Kun je specs en/of een plaatje delen??
thnx
hmmm...zoeken is ook een kunst ::) ::)
dus gevonden :#
http://www.outdoorwebshop.nl/tvwunit-zekeringautomaat-aardlekschakelaar-p-526.html (http://www.outdoorwebshop.nl/tvwunit-zekeringautomaat-aardlekschakelaar-p-526.html)
maar omdat ik een technisch onbenul ben (maar wel weer slim in andere dingen I:), intrigeerde mij de opmerking van bosi:
Citaat van: bosi op april 13, 2012, 04:25:58 PM
aardlek heeft een in tent of VW, zeker met vochtig weer, eigenlijk geen zin. Door de vochtigheid en de gebruikte kabels in de VW (vaak geen waterdicht neporene) heb je allerlei lekstromen die al snel de grenswaarde van de aardlek overschreiden en dan blijf je resetten.
maar frankie weerspreekt dit:
Citaat van: Frankie op april 13, 2012, 05:14:51 PM
In boten is het bij het afnemen van walstroom ook/zelfs verplicht. En als er nou ergens sprake is van vocht.
De Wit (http://www.de-wit.nl/nl/beleef/op-de-camping/voorkom-dat-de-zekering-doorslaat) beveelt het ook aan op de camping
Dus....is er een significante meerwaarde/noodzaak voor de aanwezigheid van een aardlekschakelaar of niet??
Techneuten meld u! WW WW
Het is ook makkelijk om niet boven de aanwezige amp?res te komen van de camping.
Stel je hebt 6 beschikbaar dat stel je die van jou in op 6 amp?re weet je zeker dat als je teveel stroom gebruikt dat die van jou er eerder uitschiet dan die van de camping scheelt je weer naar de receptie lopen. ;)
Moet wel toegeven dat ik er nog niet 1tje heb aangeschaft maar zit hier wel aan te denken.
http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/kamperen-toebehoren/m618416378-stroomunit-crusader-automatische-zekering-3-stopcontacten.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr (http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/kamperen-toebehoren/m618416378-stroomunit-crusader-automatische-zekering-3-stopcontacten.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr)
Zoiets dus.....
Citaat van: Kien op januari 26, 2013, 12:35:43 PM
http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/kamperen-toebehoren/m618416378-stroomunit-crusader-automatische-zekering-3-stopcontacten.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr (http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/kamperen-toebehoren/m618416378-stroomunit-crusader-automatische-zekering-3-stopcontacten.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr)
Zoiets dus.....
die is niet voorzien van een aardlekschakelaar en alleen van een autozekering, de link in mijn vorige post is een voorbeeld van wat ik bedoel
Citaat van: Frankie op april 12, 2012, 10:36:51 PM
Voor echte (persoonlijke) beveiliging moet je ofwel een scheidingstrafo hebben
Bij mij weten geldt dit alleen in elektrotechnische werkplaats waarbij je ge?soleerd bent van de omgeving. En dat zie ik op de camping niet zomaar gebeuren. Maar ik ben geen electrotechnicus, het is stoom waar ik van droom I:
Citaat van: villeke op januari 26, 2013, 12:47:20 PM
die is niet voorzien van een aardlekschakelaar en alleen van een autozekering, de link in mijn vorige post is een voorbeeld van wat ik bedoel
Holtkamper bouwt de versie met aardlekschakelaar tegenwoordig standaard in haar "Kyte-keukens" in.
Zie ook in de post: http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?action=dlattach;topic=6892.0;attach=5289;image (http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?action=dlattach;topic=6892.0;attach=5289;image)
Citaat van: Jerome op januari 26, 2013, 12:49:25 PMBij mij weten geldt dit alleen in elektrotechnische werkplaats waarbij je ge?soleerd bent van de omgeving. En dat zie ik op de camping niet zomaar gebeuren.
Dat is volgens mij het geval als er sprake is van metingen met apparatuur die voorzien is van een zgn. 'zwevende aarde', maar helemaal zeker weten doe ik dat niet.
Bij veiligheid voor mensen is het juist precies andersom. Normaal gesproken ligt de nul van een elektrische installatie aan aarde. Daar waar je met je blote voeten in het nat kunt staan wil je juist voorkomen dat er van één van de poten (met name de fase) van het stopcontact via jouw lijf stroom naar de aarde (c.q. de geaarde nul) vloeit. Bij toepassing van een scheidingstrafo kun je zonder enig probleem elk van beide poten vastpakken zonder de kans op een schok. Zelfs als je met je andere hand de kraan zou vastpakken.
Citaat van: Frankie op januari 26, 2013, 01:35:18 PM
Bij veiligheid voor mensen is het juist precies andersom. Normaal gesproken ligt de nul van een elektrische installatie aan aarde. Daar waar je met je blote voeten in het nat kunt staan wil je juist voorkomen dat er van één van de poten (met name de fase) van het stopcontact via jouw lijf stroom naar de aarde (c.q. de geaarde nul) vloeit. Bij toepassing van een scheidingstrafo kun je zonder enig probleem elk van beide poten vastpakken zonder de kans op een schok. Zelfs als je met je andere hand de kraan zou vastpakken.
En daarom zitten de scheerstopcontacten in een wasruimte nog wel eens achter zo'n trafo. :J
dus samenvattend (ik doe een poging ::)) is een aardlekschakelaar een meerwaarde, zeker wanneer onzeker is of de stroomvoorziening op de camping is voorzien van een aardlekbeveiliging??
een aardlekschakelaar geeft altijd een stuk extra veiligheid,
maar soms heb je er last van, bv met grote luchtvochtigheid en slechte apparatuur.............
(gaat "zomaar" de spanning eraf...)
Peter
Citaat van: Frankie op januari 26, 2013, 01:35:18 PM
Dat is volgens mij het geval als er sprake is van metingen met apparatuur die voorzien is van een zgn. 'zwevende aarde', maar helemaal zeker weten doe ik dat niet.
Bij veiligheid voor mensen is het juist precies andersom. Normaal gesproken ligt de nul van een elektrische installatie aan aarde. Daar waar je met je blote voeten in het nat kunt staan wil je juist voorkomen dat er van één van de poten (met name de fase) van het stopcontact via jouw lijf stroom naar de aarde (c.q. de geaarde nul) vloeit. Bij toepassing van een scheidingstrafo kun je zonder enig probleem elk van beide poten vastpakken zonder de kans op een schok. Zelfs als je met je andere hand de kraan zou vastpakken.
Okay, ik denk dat ik het snap. Ik zal komende week het aan mijn elektrocollega uitleggen. Dan kan hij mij zeggen of ik het goed begrepen heb.
Citaat van: peter123456 op januari 26, 2013, 05:27:43 PMmaar soms heb je er last van, bv met grote luchtvochtigheid en slechte apparatuur.............
(gaat "zomaar" de spanning eraf...)
Dat met die grote luchtvochtigheid snap ik niet. Het is me zelfs in een volgestoomde badkamer nog nooit overkomen. Gebeurt dat wel, dan mag je er toch echt vanuit gaan dat er sprake is van een zeer ongewenste situatie, namelijk van potentieel gevaarlijke lekstromen. Net als bij de genoemde slechte apparatuur.
Daar is die aardlekschakelaar nou juist voor. Met andere woorden: gaat een aardlekschakelaar 'zomaar' af, dan is er beslist isolatieverbetering in de installatie nodig! I:
>99 van de honderd doen het zonder.......
Volgens mij niet nodig.
Afgekopen week net een zwarte contactdoos gekocht bij de Max, 4,50 euro, zie geen verschil met de crusader (mijne zwart geel, crusader wit blauw)
Ik kwam deze tegen:
http://www.kampeerdump.nl/unit-3wcd-zek-aardlek-20-meter.html (http://www.kampeerdump.nl/unit-3wcd-zek-aardlek-20-meter.html)
lijkt mij niet duur. Iemand ervaring mee??
Citaat van: Kien op januari 26, 2013, 11:23:19 PM
>99 van de honderd doen het zonder.......
Volgens mij niet nodig.
Dat argument geldt ook voor de autogordel. Heel veel mensen gebruiken 'm niet. En gelijk hebben ze. Want zolang je geen ongeluk krijgt is-ie helemaal nergens voor nodig. :P
Voor de niet techneuten onder ons probeer ik de verschillen van de beveiligingen op een rijtje te zetten, aan jullie het oordeel of dat gelukt is: I:
IP is een aanduding voor hoe goed een elektrisch contact bestand is tegen indringing van vaste (het eerste getal) of vloeibare (het tweede getal) zaken. IP00 is dan dus geen bescherming. Des te hoger de getallen, des te kleiner het object is wat wordt tegengehouden. (zie http://en.wikipedia.org/wiki/IP_Code (http://en.wikipedia.org/wiki/IP_Code) voor verdere uitleg als je benieuwd bent)
Lijkt mij dat ik de beveiliging van de IP 40 eigenlijk naar de klote zou doen als ik voor optie 2 kies? --> nee dus, want je kunt nog steeds niet met iets vasts kleiner dan 1 mm bij de electrisch voerende delen komen. Water was sowieso al niet aangegeven.
een scheidingstransformator is het veiligste, maar is alleen nodig als je met 'open stroom' werkt, oftewel als je werkt met apparatuur, die onder stroom staat, terwijl je het (per ongeluk) kunt aanraken. Dit geldt alleen voor in een lab, reperatie-werkplaats e.d.
Een aardlek is er voor je eigen veiligheid. Het schakelt de stroom direkt uit als er een lekstroom is. Dit is niet gevaarlijk zolang jijzelf niet degene bent waardoor deze lekstroom loopt, iets wat gebeurt als je stroomvoerende delen aanraakt. Je voelt alleen een schok, en dan schakelt de aardlekschakelaar de stroom uit. Of dit nog werkt, moet je minstens 1x per jaar testen dmv de testknop.
Een stop is er om ervoor te zorgen dat bij kortsluiting er geen oververhitting plaatsvindt, en dus geen brand onstaat. Voor ons op de camping wordt het gebruikt om te voorkomen dat teveel stroom wordt verbruikt, want als iedereen 10A verbruikt, dan is dat opgeteld al snel een heleboel, en zijn de aanvoerkabels daar vaak niet op berekend.
Ik denk hoe dan ook dat het geen overbodige luxe is, zeker als je met enige regelmaat op wat "oudere' campings komt qua stroomvoorziening. In ons land is dat meestal wel (redelijk) OK, maar in bijvoorbeeld Frankrijk heb je soms nog campings waar je je met recht afvraagt waarom er niet meer ongelukken gebeuren met stroom. Ik vertrouw dan niet op de aanwezigheid van goede voorzieningen vanuit de camping en neem ze liever zelf. Ik heb zo'n volgens mij in dit topic al genoemd Crusador-setje van aardlek-automaat en zekering ingebouwd in de klapkar. Kost een paar tientjes en een uurtje of twee werk maar dan heb ik voor mijn gevoel de boel aardig veilig.
Overigens: nog nooit last gehad van 'valse' uitschakelingen door te veel vocht in de lucht o.i.d. terwijl ik best veel in voor- en najaar kampeer. Die angst lijkt mij dan ook volkomen onterecht?
Dus als je niet alleen op 100%-tip-top-in-orde campings komt: doen! Beter mee verlegen ...
Wat mij dan enigszins verbaast is dat de variant met aardlekschakelaar slecht verkrijgbaar is. De wit en vrijbuiter heeft deze bv niet. Blijkbaar is de prijs voor velen toch een issue want ik neem aan dat de verkopen dan hoger zijn en dus beter verkrijgbaar.
Citaat van: villeke op januari 27, 2013, 12:08:38 PM
Wat mij dan enigszins verbaast is dat de variant met aardlekschakelaar slecht verkrijgbaar is. De wit en vrijbuiter heeft deze bv niet. Blijkbaar is de prijs voor velen toch een issue want ik neem aan dat de verkopen dan hoger zijn en dus beter verkrijgbaar.
Je bedoelt de verdeeldoos met alles ingebouwd? Klopt, die zie ik ook niet zo vaak liggen. Ik heb onderstaande setje gebruikt om zelf de boel aan te sluiten, heb daarvoor ook een invoerdoos aan de zijkant van de wagen gemaakt. CC heeft daar al een standaard montagegat voor, bedoelt voor de stroomunit. Die kost alleen iets van 250 euro en dat werd me te dol.
http://www.dewitschijndel.nl/installatiekast-230-volt-met-aardlek-en-zekeringautomaat (http://www.dewitschijndel.nl/installatiekast-230-volt-met-aardlek-en-zekeringautomaat)
aha, ja die had ik gezien op de site van de de Wit. nou ben ik niet technisch aangelegd, dus vandaar dat ik mij oriënteerde op de "all in one". Maar is zeker een alternatief. Ik neem aan dat deze dan tussen de CEE WCD zit en een "standaard" blauwe stekkerdoos??
Citaat van: villeke op januari 27, 2013, 12:58:26 PM
aha, ja die had ik gezien op de site van de de Wit. nou ben ik niet technisch aangelegd, dus vandaar dat ik mij oriënteerde op de "all in one". Maar is zeker een alternatief. Ik neem aan dat deze dan tussen de CEE WCD zit en een "standaard" blauwe stekkerdoos??
Bijvoorbeeld. Maar als je niet technisch bent aangelegd is het misschien handig hierbij wat hulp in te roepen of toch te gaan voor de "all in one". Op zich is het aansluiten niet moeilijk maar je moet wel de juiste soort kabel gebruiken en wat aandacht aan de bevestiging besteden (de boel krijgt wat meer het karakter van een 'vaste' installatie): je wilt niet dat door het vele gehobbel tijdens het rijden de kabels bij aankomst los blijken te zijn getrild...
En elektra is niet direct het domein van het 'even proberen hoe het werkt' ;-) Dus ga voor zeker!
helemaal mee eens. gelukkig komen er in mijn familie wel techneuten voor die daarvoor of aanleg hebben of een opleiding voor hebben gevolgd. Uiteraard ga ik niet zelf hobbyen ::) ::)
ik ken mijn beperkingen :#
ik ben toch maar voor de all-in-1 TVW unit zekeringauto+aardlek gegaan en vandaag deze op de kop getikt bij Vervat voor een meer dan schappelijke prijs. Mooi is dat er 4 stekkers in kunnen, maar toch ontkomen wij niet aan een extra verlengsnoer / stekkerdoos. Nu vroeg ik mij af wat goed is om te doen. Blijft de electra installatie veilig wanneer ik op deze beveiligde stekkerdoos een standaard stekkerdoos aansluit of moet een extra aan te sluiten stekkerdoos nog aan minimale eisen voldoen??
De installatie blijft veilig als je er een extra stekkerdoos op aansluit.
Mooiste zou zijn als het ook een IP-44 beveiligde (spatwaterdichte) stekkerdoos is.
Dit is natuurlijk ook afhankelijk waar je de extra stekkerdoos hangt of legt
nou heb ik nog een IP44 stekkerdoos en die ga ik als verlengde stekkerdoos gebruiken. die betreffende stekkerdoos komt in de wagenbak te liggen dus een droge en veilige plek.