Ik zoek me suf naar het volgende: ik wil graag een fietsendrager op de dissel van mijn vouwwagen monteren. Hoeveel ruimte moet er zijn tussen de fietsendrager en de trekhaak om nog een fatsoenlijke (toegestane?) draai met de auto te kunnen maken voordat ik de fiets raak?
plak een stuk karton op je dissel en rij een rondje...doen is weten :#
Vooruit zul je niet veel ruimte nodig hebben. Achteruit heb je eerder problemen met scharen.
Ik zou zorgen dat je aanhanger minstens 45 graden t.o.v. de auto kan.
Dat houdt in dat het resterende deel van de dissel (+ het uitstekende deel van de trekhaak) gelijk is aan de helft van de lengte van je fiets.*
Dus meet de lengte van je fiets en je weet het (ongeveer).
*Tenzij je fiets breder is dan de auto. Dan is de helft van de breedte van je auto de schuine zijde =C (pythagoras).
C2=A2+B2 dus C2/2 en daar de wortel van is de lengte van je dissel+ een stukje trekhaak.
Of je pakt een kartonnetje :#
:off :> gratis wiskundeles.
Wij hebben het nooit uitgetest maar wij hebben het fietsenrek gewoon zo dicht mogelijk tegen de bak van de car gezet. Natuurlijk moet je zien dat je nog goed kan openklappen.
Wij draaien het stuur van beide fietsen in de tegenovergestelde richting en halen het pedaal van de fiets die tegen de wagenbak staat. Zo win je veel plaats en kunnen de fietsen veel korter tegen de bak en hou je meer plaats tussen de vw en de auto over ivm scharen.
Het is een werkje van enkele minuten.
Ook wij willen een fietsendragen op de dissel monteren. Dus het karton ligt klaar!
Citaat van: Kim op mei 22, 2012, 04:32:07 PM
Ook wij willen een fietsendragen op de dissel monteren. Dus het karton ligt klaar!
Bedankt Ben!
Bestaan er ook standaard fietsdragers die je op de dissel kunt monteren, of moet er altijd omgebouwd worden (mijn man heeft twee linkerhanden, ik kan wel veel, maar lassen is bijv. niet aan mij besteed)?
http://www.google.nl/#hl=nl&sa=X&ei=xOG9T8DROIiMgweqwYH4Dg&ved=0CFEQBSgA&q=dissel+fietsdrager&spell=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=70fdeb0ef4f72ad8&biw=1160&bih=465 (http://www.google.nl/#hl=nl&sa=X&ei=xOG9T8DROIiMgweqwYH4Dg&ved=0CFEQBSgA&q=dissel+fietsdrager&spell=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=70fdeb0ef4f72ad8&biw=1160&bih=465)
.
Omdat de fiets mee bij mij een absolute must was, was dat een belangrijk onderdeel bij de oriƫntatie. Ik werd door een tip hier op het forum op het idee gebracht wat voor ons de oplossing is, die ik ook met de vouwwagenspecialist besproken heb en en zo dus weet dat het gaat werken.
Ik heb het nog niet voor de deur staan, maar ga het als volgt doen:
En (hoge) staander met kogel (gewoon los te koop, nieuw tussen de ca 100 en 150 euro) en tweedehands voor een paar tientjes die je op de dissels monteert met een paar beugels. daarop monteer je gewoon je standaard fietsendrager. hoef je ook niets aan te passen en op locatie heb je ook nog een drager tot je beschikking! Als je geluk hebt zou je de drager zelfs andersom op de kogel kunnen zetten waardoor de fietsen boven de wagen komen te staan. In het geval van de Trigano ging dat helaas net niet (geprobeerd bij aanschaf)
Let in het geval van een Twinny load wel op dat je de hulpstukken op je trekhaak nodig hebt (evt dubbel aanschaffen) maar in het geval van een Spinder (zoals bij mij) is dat niet van toepassing.
http://www.spinderbikecarriers.com/nl/Accessories/14/Caravan_hulpstuk_hoog_80_cm (http://www.spinderbikecarriers.com/nl/Accessories/14/Caravan_hulpstuk_hoog_80_cm)
(http://www.spinderbikecarriers.com/site/images/cache/620/320/Accessories-14-attachment2_onderdelen-caravan-RA006-620x320-2.png)
Bedankt voor jullie info/tips. Ik ga me er vanavond eens in verdiepen.
Citaat van: poldertoerist op mei 24, 2012, 11:06:17 AM
En (hoge) staander met kogel (gewoon los te koop, nieuw tussen de ca 100 en 150 euro) en tweedehands voor een paar tientjes die je op de dissels monteert met een paar beugels. daarop monteer je gewoon je standaard fietsendrager. hoef je ook niets aan te passen en op locatie heb je ook nog een drager tot je beschikking!
Wat is de reden om een hoge staande kogel te nemen i.p.v. een korte. Het lijkt mij dat de fietsen dan vrij hoog komen te staan en dan veel wind vangen. Met name met een de fietsdragers waarop de fietsen alleen aan de crank en met een paar bandjes aan de banden zit.
Kan handig zijn als je al een kist op de dissel hebt staan en toch nog fietsen wil meenemen. Ik had ook zo iets in gedachten maar mijn man schud :N . Hij denkt ook dat omdat de fietsen dwars op de rijrichting staan extra wind gaan vangen en de veiligheid in het gedrang komt.
Citaat van: Mieke op mei 24, 2012, 09:16:58 PM
Kan handig zijn als je al een kist op de dissel hebt staan en toch nog fietsen wil meenemen. Ik had ook zo iets in gedachten maar mijn man schud :N . Hij denkt ook dat omdat de fietsen dwars op de rijrichting staan extra wind gaan vangen en de veiligheid in het gedrang komt.
En wat dacht je van je kogeldruk met disselbak en fietsdragers. Ik ga samen met je man ook heel hard nee schudden! :N
Citaat van: Mieke op mei 24, 2012, 09:16:58 PM
Kan handig zijn als je al een kist op de dissel hebt staan en toch nog fietsen wil meenemen. Ik had ook zo iets in gedachten maar mijn man schud :N . Hij denkt ook dat omdat de fietsen dwars op de rijrichting staan extra wind gaan vangen en de veiligheid in het gedrang komt.
Hmm... Naar miijn idee is het frame van een fiets dermate transparant dat dat betrekkelijk weinig wind vangt. En als dat al het geval is, zittten de 'dichte' delen zoals de wielen en de kettingkast in principe nog steeds betrekkelijk laag.
Als fietsen op een hoge kogel een problem zijn omdat ze wind vangen, is een cara :ca een levensgevaarlijk artikel. Dat laatste zal ik niet betwijfelen, :# maar twee fietsen die een beetje hoger staan dan normaal? :?
Citaat van: Alberik op mei 24, 2012, 09:25:15 PM
En wat dacht je van je kogeldruk met disselbak en fietsdragers. Ik ga samen met je man ook heel hard nee schudden! :N
Dat kun je n.m.m. prima regelen door een beetje anders te beladen.
Citaat van: Frankie op mei 24, 2012, 09:26:56 PM
Hmm... Naar miijn idee is het frame van een fiets dermate transparant dat dat betrekkelijk weinig wind vangt. En als dat al het geval is, zittten de 'dichte' delen zoals de wielen en de kettingkast in principe nog steeds betrekkelijk laag.
Als fietsen op een hoge kogel een problem zijn omdat ze wind vangen, is een cara :ca een levensgevaarlijk artikel. Dat laatste zal ik niet betwijfelen, :# maar twee fietsen die een beetje hoger staan dan normaal? :?
Dat kun je n.m.m. prima regelen door een beetje anders te beladen.
Ik kies inderdaad voor de hoge kogel omdat ik op die manier ook nog een kist o.i.d op de dissel kwijt kan. In het linkje staat ook dat de kogel laag verkrijgbaar is. Het ging mij er vooral om dat je zonder heel veel gepruts toch je normale drager kunt gebruiken, en ook niet bang hoeft te zijn voor schade aan je auto.
Wat betreft het windvangen, daar maak ik me nou helemaal niet zo'n zorgen over. De drager staat 80cm boven de dissel, daarmee staat het grootste gedeelte van de fiets nog altijd achter de auto zoals frankie ook aal aangeeft (zeker in het geval van mijn auto) en inderdaad is het geen heel groot frontaal oppervlak. Het enige is dat je het zwaartepunt iets naar boven verplaatst, maar de fietsen staan nog altijd lager dan als je ze op een imperiaal zou zetten dus ook dat lijkt mij een verwaarloosbaar risico.
Blijft over de kogeldruk
Kijk ik hier even naar mijn eigen situatie dan gaat alleen mijn fiets mee en dat is een Carbon racefiets die de 8kg net niet aantikt. Ik heb even een vergelijking opgezocht van wat zwaardere sportieve fietsen (Batavus Apache, Gazelle Fuente Xtra) en dan zie ik dat die tussen de 15 en 17 kilo wegen.
Dat is een extra gewicht waarbij ik het ook met Frankie eens ben, dat, dat is iets waar je gewoon rekening mee kunt houden.
Tot slot als het niet zou kunnen, dan ga ik er van uit dat mij deze oplossing ook niet verkocht was, men heeft dan toch een reputatie te verliezen.