Pff, elk jaar is het weer een ergernis: hoe lang moet je puzzelen om de vouwwagen waterpas te zetten? Mijn allerliefste heeel lang! Op de centimeter nauwkeurig moet het. Natuurlijk snap ik dat het niet lekker slaapt als je hoofdeinde heel erg naar beneden ligt. Of als je steeds bovenop elkaar rolt (soms best fijn, maar niet voor de hele nacht :P). Maar om daar nu 20 minuten mee bezig te zijn???? :?
Wie doet het waterpas zetten bij jullie en hoe lang duurt dat? Wij hebben overigens zo'n driehoekwaterpasje dat we op de dissel leggen.
Ik zag dat er al verschillende topics over bestaan, waarin ik ook zelf wel eens heb gereageerd. Maar toch, het gaat me hier voornl om de tijd! Maar meer tips zijn natuurlijk welkom! Zo lees ik net dat je beter niet kunt waterpassen op de dissel maar op de bak!
Ik zet altijd de wagen waterpas en kost toch ca. 15 minuten voor de Jametic. Ik leg altijd de waterpas op de bak. Heb hiervoor een waterpas van ca. 30 cm. De bak ligt bij de Jametic niet gelijk met de dissel.
Ik haal de keuken eraf en leg de waterpas in de dissel als ie de breedte niet helemaal waterpas is ff een plankje onder een wiel . draai vervolgens het neuswiel omhoog of omlaag en vrouwlief kijkt wanneer ie waterpas is. Dit alles komt niet op de zo heel precies. Vervolgens pootjes uitdraaien en nogmaal checken meestal maakt het niet zoveel. Dit alles duurt misschien 10 minuten.
Het is hier ook de ervaring die wat gaat tellen. Als je komt aanrijden kijk je met een 'timmermansoog' al een beetje naar je plek. Eigenlijk standaard leg ik een banaan onder het rechterwiel. Mijn ervaring is dat het harde deksel dan wat makkelijker uitklapt. Hoe ver de banaan er onder ligt hangt van het terrein af. Truukje: wagen schuin neerzetten en op de handrem. Banaan er achter en haaks aan de dissel trekken. Dankzij de terugrij-automaat rolt de wagen moeiteloos de banaan omhoog zonder dat het verkeerde wiel naar voren rolt. Daarna horizontaal in lengterichting mbv het neuswiel, daarna steunen onder de keuken uitdraaien (die gebruik je bij onze wagen dus niet voor het stellen!).
Waterpas ligt op de dan nog dichtgeklapte bak, dat is het deel wat ik horizontaal wil hebben. Afgelopen zaterdag de wagen neergezet, het stellen duurde nog geen 5 minuten en dat is inclusief een stukje verplaatsen omdat ik anders de stroompaal ?n de voortent zou hebben ipv er naast ::)
Vind ik moeilijk op te antwoorden. Hangt van plek tot plek af. Vorig jaar zijn we zeker één uur aan het knoeien geweest en het was nog niet naar behoren ::) Gevolg dus steeds naar elkaar toerollen met frustraties en slecht slapen tot gevolg.
We hebben kampeermomenten beleefd waarbij we aankwamen en de wagen al na 2 minuten waterpas stond.
Wel merk ik dat het met 4 uitdraaisteunen (of steunpunten) gemakkelijker is dan met 3 punten.
Even voor de duidelijkheid Niels neem jij een fruitmandje mee om bananen onder de wagen te leggen :# of bedoel je van die gele keggen?
Ik zat ook al te denken, banaan?? :? :?.
Bedankt voor de tips! Wij gaan straks weg en dan zal ik vanavond even klokken, 20 minuten is toch niet zo veel meer dan gemiddeld geloof ik.
Als onze Alpenkreuzer niet helemaal recht stond was hij niet op te zetten :# :(
We hebben/ hadden een lange waterpas (40cm ofzo) en legden die in de bak nadat we de keuken er af hadden gehaald.
Bij ons wel jammer dat de platen allen een beetje krom waren door de leeftijd, dus we bleven pas zetten :( Ondanks dat wel alle keren recht geslapen en geen last van rollen gehad.
Hmmm...geen idee, nooit gemeten...dat doet mijn man altijd, maar volgens mij niet lang want dan had ik het wel gemerkt.
Ik ben best wel ongeduldig af en toe... :X
Ik weet wel dat onze lade waar we op slapen apart nog gesteld kan worden. En ik zie hem altijd met een kleine waterpas op de randen van de bak zet, volgens mij is ie niet langer dan 5 min. ermee bezig...misschien 10, maar echt niet langer.....
Citaat van: Angel op mei 01, 2012, 10:12:12 AM
Even voor de duidelijkheid Niels neem jij een fruitmandje mee om bananen onder de wagen te leggen :# of bedoel je van die gele keggen?
Nee, ik bedoel die dingen die aan een boom hangen, krom groeien en waar André van Duin ooit over zong...
:O
Het zijn inderdaad keggen, ik kon de juiste term zo gauw even niet vinden. Dank je! :)
We hebben tot nu toe onze Trigano 2 keer volledig opgezet, 1 x op een grasveld wat zo strak was als een biljart en de tweede keer op een hobbelig en scheef grasveld.
Ik gebruik een ca 50 cm lange waterpas die ik op de rand, onder één van de bedplanken, van de bak leg, nadat ik de keuken eraf heb gehaald. Dan waterpas zetten met het neuswiel (handrem aangetrokken). Daarna pootjes uitdraaien en controleren of de boel ook in de breedte waterpas staat (bakrand bij de disselbak), indien niet corrigeren met de pootjes en eventueel een plankje onder één van de wielen leggen (wielen hangen nooit vrij). Duurde de eerste keer ca. 10 minuten en de tweede keer op scheef terrein ca. 15 min.
Kort.....
Gisteren de Kyte voor de tweede keer opgezet op een veldje in de buurt, redelijk vlak. Ik schat dat hij binnen 5 minuten (bijna)waterpas stond. We gebruiken een waterpasje van zo'n 20 cm lang.
Lengterichting op de dissel, waterpas zetten met het neuswiel. Dan pootjes uit. Dwarse richting meten we op de keuken en draaien dan de pootjes verder uit waar nodig. Daarna loop ik nog een paar keer heen en weer tussen dissel en keuken voor de laatste tweaks.
Citaat van: jeroen-aletta op mei 01, 2012, 12:40:39 PMDan pootjes uit. Dwarse richting meten we op de keuken en draaien dan de pootjes verder uit waar nodig.
Wij hebben nog niks opgezet. Maar we hebben bij de opzetinstructie bij Erica het uitdrukkelijke advies gekregen om de wagen in de breedte waterpas te stellen door iets onder de wielen te leggen en niet door de pootjes te gebruiken als een soort krik. De wielen moeten het gewicht van de wagen dragen. de pootjes dienen alleen voor de stabiliteit was daarbij het uitgangspunt. Ik was voorlopig van plan dat advies maar op te volgen. Maar ik kan me goed voorstellen dat je dan wat langer bezig bent.
Citaat van: Frankie op mei 01, 2012, 12:58:00 PM
De wielen moeten het gewicht van de wagen dragen. de pootjes dienen alleen voor de stabiliteit was daarbij het uitgangspunt. Ik was voorlopig van plan dat advies maar op te volgen.
Dit onderwerp is vaker ter sprake gekomen, het hangt ook van het merk wagen af of de pootjes mogen dragen of niet.
Citaat van: Frankie op mei 01, 2012, 12:58:00 PM
Wij hebben nog niks opgezet. Maar we hebben bij de opzetinstructie bij Erica het uitdrukkelijke advies gekregen om de wagen in de breedte waterpas te stellen door iets onder de wielen te leggen en niet door de pootjes te gebruiken als een soort krik. De wielen moeten het gewicht van de wagen dragen. de pootjes dienen alleen voor de stabiliteit was daarbij het uitgangspunt. Ik was voorlopig van plan dat advies maar op te volgen. Maar ik kan me goed voorstellen dat je dan wat langer bezig bent.
Wij kregen bij HK te horen dat het beter is om de wielen niet helemaal uit de vering te laten zakken, maar dat het wel de bedoeling is dat de wielen iets uit de vering komen. In zoverre strookt dat dus wel met wat jij zegt. Ook kregen we te horen dat het voor de duur van een vakantie van pak 'em beet 3 weken geen kwaad kan als de wielen wel helemaal uit de vering zakken. Het kan wel problemen gaan geven als je dat bij een gestalde kar doet. Ik ben echter geen deskundige op dit gebied, dus ik blaat maar na wat me verteld is..... Hoe dan ook, wij hebben dat dus ook nog niet bij de poot gehad, want we hebben alleen nog op vrij vlakke grond proefgeklapt (of geproefklapt :? )
Ik moet bekennen dat ik het altijd op het blote oog doe en dat is met het proefkamperen afgelopen maandag goed gegaan.
Rokus is eergisteren ook maar 10 minuten beziggeweest! Met een waterpasje van zo'n 20 cm op de bak. Ligt natuurlijk ook aan de ondergrond. Hoewel de grond aan de achterkant wat oploopt naar de groensingel toe.
Citaat van: Tom op mei 03, 2012, 08:14:49 AM
Ik moet bekennen dat ik het altijd op het blote oog doe en dat is met het proefkamperen afgelopen maandag goed gegaan.
Op het gevaar af eerdere discussies te gaan herhalen (gebruik even de zoekfunctie...): sommige mensen besteden veel tijd aan het
waterpas krijgen van de wagen, andere mensen proberen juist de wagen
evenwijdig met de ondergrond te krijgen. Met name wanneer je een harde deksel hebt kan dat prettiger zijn. Alleen heb je dan niet zo veel aan een waterpas en is een (geoefend) oog een stuk prettiger! ;)
Voor mij geld eerst goed kijken naar de ondergrond. Hoe minder "correctie" hoe mooier de tent staat.
Al met al bij mij 5 minuutjes en dan staat ie dusdanig dat je er bij het slapen niets van merkt. Niet TE precies zijn. Je wagen is ook nooit precies recht!
Nou ik wou zeggen dat je bed ook nooit recht staat.
Althans bij ons.
Gezien we in een oude huis wonen en een houten vloer hebben.
Als onze vw op een heuveltje staat is de ene kant te lang en de andere kant van het doek te kort. Is dat alleen bij mij?
Ik zet hem dus ook het liefste vlak neer zonder al te veel hoogte verschil.
Citaat van: dorus_jolan op mei 03, 2012, 11:48:26 AM
Als onze vw op een heuveltje staat is de ene kant te lang en de andere kant van het doek te kort. Is dat alleen bij mij?
Nee, dat kan het gevolg zijn van waterpas zetten op een schuine ondergrond, vandaar dat sommige kiezen voor de optie "evenwijdig aan de ondergrond". Dan zou dit niet op moeten treden.
Wat NielsP zegt. Een aantal cm's hoogteverschil kan een lastig opzegbare tent opleveren. Die cm's kun je krijgen door ongelijk met de bodem te stand, maar simpelweg ook door het bodemverloop op het totale oppervlak waar je je tent plaatst.
Ik probeer altijd op het oog te kijken hoe de grond verloopt en op basis daarvan de startpositie te bepalen. De wagen zet ik dan enigszins pas neer en de bedlade stel ik daarna bij.
Bij onze wagen (HK Flyer) is het vooral belangrijk dat de klep goed kan zakken en dat de wagenbak in de breedte dat beetje pas staat. De rest is stelbaar of kan niet anders...
Citaat van: PaneVino op mei 03, 2012, 04:53:21 PM
Wat NielsP zegt. Een aantal cm's hoogteverschil kan een lastig opzegbare tent opleveren. Die cm's kun je krijgen door ongelijk met de bodem te stand, maar simpelweg ook door het bodemverloop op het totale oppervlak waar je je tent plaatst.
Ik voel twee vouwwagen-patenten opborrelen: (1) De self-leveling vouwwagen en (voor als het terrein te scheef loopt) (2) de lattenbodem in vergrendelbare cardanophanging. :P
Citaat van: Frankie op mei 03, 2012, 05:36:00 PM
Ik voel twee vouwwagen-patenten opborrelen: (1) De self-leveling vouwwagen en (voor als het terrein te scheef loopt) (2) de lattenbodem in vergrendelbare cardanophanging. :P
... waarbij je dan de cardanophanging kunt ontgrendelen voor het betere 'waterbedeffect' ... Ik doe mee! :#
Niels, welk wiel bedoel je met het rechterwiel? Als je achter of voor de wagen staat?
Deze week de boel waterpas mogen zetten.
Eerst een waterpas op de dissel en voor-achter d.m.v. het neuswiel waterpas.
Vervolgens de waterpas dwars leggen, zat een verschil van ongeveer 4-5 cm.
Daardoor duurde het waterpas zetten wat langer, voor 2 cm heb ik wel een plankje.
In dit geval heb ik een stukje grasmat weggeschept achter het wiel, met andere woorden een vlak kuiltje van een 4 cm diep.
Daarna de boel een stukje naar achteren geduwd en de boel stond waterpas.
Pootjes uitdraaien voor de steun en klaar.
Ik heb een driehoekig waterpasje dat ik in de bak leg.
Eerst stel ik de lengte waterpas met het neuswiel.
Dan stel ik de breedte waterpas met de stelpootjes. De wielen blijven altijd op de grond.
Dan leg ik het waterpas op het bed en probeer ik deze waterpas te krijgen door de spanbanden strakker of losser te maken.
Vervolgens wordt het vloeken en tieren omdat de pootjes onder de bedden of te kort of te lang zijn waardoor het bed toch weer scheef komt te staan :(
Citaat van: gaan op mei 03, 2012, 09:42:17 PM
Deze week de boel waterpas mogen zetten.
Eerst een waterpas op de dissel en voor-achter d.m.v. het neuswiel waterpas.
Vervolgens de waterpas dwars leggen, zat een verschil van ongeveer 4-5 cm.
Daardoor duurde het waterpas zetten wat langer, voor 2 cm heb ik wel een plankje.
In dit geval heb ik een stukje grasmat weggeschept achter het wiel, met andere woorden een vlak kuiltje van een 4 cm diep.
Daarna de boel een stukje naar achteren geduwd en de boel stond waterpas.
Pootjes uitdraaien voor de steun en klaar.
Welke wagen heb je?
Citaat van: gaan op mei 03, 2012, 09:42:17 PM
Deze week de boel waterpas mogen zetten.
Eerst een waterpas op de dissel en voor-achter d.m.v. het neuswiel waterpas.
Vervolgens de waterpas dwars leggen, zat een verschil van ongeveer 4-5 cm.
Daardoor duurde het waterpas zetten wat langer, voor 2 cm heb ik wel een plankje.
In dit geval heb ik een stukje grasmat weggeschept achter het wiel, met andere woorden een vlak kuiltje van een 4 cm diep.
Daarna de boel een stukje naar achteren geduwd en de boel stond waterpas.
Pootjes uitdraaien voor de steun en klaar.
zal de camping eigenaar blij mee zijn als iedereen een stukje grasmat weg gaat halen om de zaak waterpas te zetten :P
@Geertje
Ik heb maandag de Smitveld opgezet in Berg en Dal, ik denk dat ik 5 tot hooguit 10 minuten bezig ben met waterpas zetten. Wij hebben ook een driehoekig waterpasje op de dissel gelijmd zitten, misschien niet perfect maar goed genoeg om niet te rollen in bed :J
Citaat van: nunogconway op mei 03, 2012, 08:47:05 PM
Niels, welk wiel bedoel je met het rechterwiel? Als je achter of voor de wagen staat?
Gezien vanaf de achterzijde van de wagen, het is het wiel aan de kant waar het deksel naar beneden gaat.
Citaat van: NielsP op mei 03, 2012, 10:23:01 PM
Gezien vanaf de achterzijde van de wagen, het is het wiel aan de kant waar het deksel naar beneden gaat.
Tip: spreek altijd van links en rechts alsof de wagen achter de auto hangt. Dan kan niemand zich vergissen ;)
Citaat van: ff op mei 03, 2012, 10:34:38 PM
Tip: spreek altijd van links en rechts alsof de wagen achter de auto hangt. Dan kan niemand zich vergissen ;)
Dat ben ik zelf inderdaad ook zo gewend, het is voor mij geen discussie wat 'links' en 'rechts' van de wagen is. Ben opgegroeid in de theatertechniek, daar is het al sinds mensenheugenis een uitgemaakte zaak wat de linker- en wat de rechterkant van het podium is: altijd gezien vanuit de zaal. Een enkel amateurgezelschap vergist zich daar nog wel eens in, met alle vermakelijke (voor ons dan...) gevolgen van dien. Laat staan als we ze vragen of hun podiumopstelling om de Koperen Kees heen bedacht is (= bij 'echte' theaters een nagel op de vloer die het exacte midden van de podiumopening aangeeft). Maar dit even als volledig off-topiczijnde anecdote ter zijde! :#
We hebben afgelopen weekend voor het eerst gekampeerd met onze cocoon. Waterpasje op de keuken gelegd en vervolgens in beide richtingen waterpas gezet. Ik denk hooguit 3 minuten? Het was wel een redelijk vlak veldje, dus ik weet niet of het altijd zo makkelijk zal gaan. Maar het was in ieder geval zo gepiept.
Citaat van: Kooikertje op mei 03, 2012, 10:50:27 PM
We hebben afgelopen weekend voor het eerst gekampeerd met onze cocoon. Waterpasje op de keuken gelegd en vervolgens in beide richtingen waterpas gezet. Ik denk hooguit 3 minuten? Het was wel een redelijk vlak veldje, dus ik weet niet of het altijd zo makkelijk zal gaan. Maar het was in ieder geval zo gepiept.
Makkelijk als de keuken aan de wagen vast zit ;)
Las hier ook een keer van mensen die hem op de dissel perfect waterpas hadden gezet. Alleen bleek de dissel onder een hoek te staan :H
Citaat van: bensi op mei 03, 2012, 09:57:46 PM
zal de camping eigenaar blij mee zijn als iedereen een stukje grasmat weg gaat halen om de zaak waterpas te zetten :P
Maar dit doe ik wel zo netjes mogelijk. Netjes uitsteken, wegscheppen en vervolgens tussen de struikjes gelegd (ook een beetje verdiept zodat het niet uitdroogt).
Wanneer we weggaan leg ik het lapje weer netjes terug.
De grasmat moet natuurlijk geen gatenkaas worden ;)
Ik zet de vouwwagen ook altijd waterpas, en niet evenwijdig aan de grond. Dat heeft twee redenen: ik heb een hekel aan een scheef bed, en de tweede reden is dat keuken bij ons vast zit aan de wagen. Als die scheef staat, staat de koelbox en de keuken ook scheef en dat kookt niet prettig (bakolie loopt naar één kant, etc). Dat kan er inderdaad toe leiden dat de deksel niet volledig ondersteunt wordt na het uitklappen, maar daarvoor neem ik plankjes mee. En de tijd die ik nodig ben om 'm waterpas te krijgen hangt heel sterk af van de plek. De ene plek is van zich mooi vlak en dan duurt het 5 minuten. Met een ongelijke ondergrond kan het iets langer duren.
Wij zetten hem ook waterpas, zoveel mogelijk. Hoe lang we daar over doen, hangt van de ondergrond af. Het kan in 10 minuten. Misschien is dat nog wel wat ruim. Afgelopen zomer hebben we al doende geleerd: eerst zetten we met neuswiel waterpas, daarna met de pootjes (wielen blijven op de grond) en daarna de bedden nog. Als het goed is, rollen we daarna niet meer van bed ;)
Citaat van: NielsP op mei 01, 2012, 01:12:27 PM
Dit onderwerp is vaker ter sprake gekomen, het hangt ook van het merk wagen af of de pootjes mogen dragen of niet.
Inderdaad. Bij onze klapper is het juist de bedoeling dat de wielen vrij komen te hangen. Anders komt het met de rest van de wagentent niet goed.