Vouwwagenclub.info

(Openbaar)Kamperen => Reizen => Topic gestart door: Van_looney op mei 07, 2012, 02:48:05 PM

Titel: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Van_looney op mei 07, 2012, 02:48:05 PM
Hallo allemaal,

Zo langzamerhand heeft ons dieseltje er 360.000km op staan en gaan we langzaam om ons heen kijken voor een vervanger. De moderne diesels zijn, door hun gewicht, niet meer zo zuinig als onze 1 op 18 rijdende Corolla. Daarom zijn we in het segment LPG-G3 aan het kijken voor een auto.

Wie heeft er ervaring met een LPG-G3 auto en een VW? Heb je inderdaad wat minder vermogen beschikbaar of loopt dat wel los? Hoe zit het met meer onderhoud, kleppen die wegbranden e.d.? Alle hulp in deze is welkom.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: gaan op mei 07, 2012, 03:34:16 PM
Ik heb zelf de afgelopen 10 jaar op diesel gereden, peugeot, ford, renault.

Ook vorig jaar de diesel eruit gedan met 3 ton op de teller. In verband met het terugbrengen van de maandlasten vorig jaar een Renault Scenic gekocht op G3 (mijn vrouw reedaljare op gas en daar hebbenwe goede ervaringen mee)

Met de klapper ging het prima, het gewicht lag tenslotte maar rond de 650 kilo terwijl de Scenic 1300 mag hebben.

Grappig is wel dat we twee maanden na de overstap van diesel naar gas de klapper hebben verkocht en tegen een cara W: zijn aangelopen.  ::) was even minder handig met het trekvermogen.
De caravan is beladen 900-1000 kilo en dat gaat een stuk minder vlot met een 1.6 16 klepper. Maar het gaat.
Wel gemerkt dat wanneer ik overschakel op benzine we net dat extra vermogen hebben dan op gas rijden. Het scheelt niet veel maar met hoogteverschillen hoef je net wat minder te schakelen en in de 5 blijven rijden terwijl we op gas eerder moeten terugschakelen.

Dus nu rijden we op benzine naar zuid frankrijk en schakelen we op vlakke stukken wel over op gas.

Dus met een klapper zal het wel goed komen door het lagere gewicht en een aangepaste rijstijl, terwijl je wel duidelijk zult merken dat hij erachter hangt wat je bij de diesel waarschijnlijk niet had.

Onderhoud van de auto zal wat duurder zijn maar dat hangt ook van de auto af, onze Grand Espace 2.2dci was een fantastische wagen maar met grote auto's komen grote kosten.  ::)
Waarschijnlijk zal rond de 175.000 de klepstelling aan de beurt komen.

Verder is het meer gebonden rijstijl en aan merk en type motor of het rijden op gas een zwaarder weegt in slijtage
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Yella op mei 07, 2012, 03:36:29 PM
Wij rijden al 4 jaar LPG3 met onze Skoda Roomster. Hiervan 2 jaar met een vw erachter. Vermogen is geen probleem met de G3, dat is zo goed als hetzelfde heb ik me laten vertellen. Merk ook geen verschil. LPG heeft alleen een hogere ontbrandingstemp. waardoor de motor warmer kan worden. Maar bij een auto die geschikt is voor LPG is dat allemaal geen probleem. De motor verbruikt ca. 20% meer brandstof. En je actieradius is een stuk korter. Wij komen hooguit 400 km met een tank LPG. verbruik ongeveer 1 op 11. In Duitsland is het wel wat zoeken om LPG, moet je vaak voor van de snelweg af. In Oostenrijk onderweg naar Hongarije konden we helemaal geen LPG vinden en moesten we een eind op benzine rijden. Al met al is LPG bijna de helft goedkoper dan diesel en is de houderschapsbelasting fors lager. Een beetje benzine auto haalt tegenwoordig ook rond de 1 op 15/16. Het valt me wat tegen dat de huidige diesels dit amper verbeteren.
Meer onderhoud is voor ons tot nog toe gebleven bij om de 15000 km een filtertje voor de LPG vervangen.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: primera op mei 07, 2012, 05:28:55 PM
Ik zou maar niet te hard zeggen dat lpg goedkoper is.

Jullie voormalige regering  wilt overal een poot uitdraaien.

Ben zelf blij dat ik weg ben uit NL.

Woon nu lekker in Belgie. En heb er geen moment spijt van gehad.

Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: mvdkant op mei 07, 2012, 05:44:35 PM
na het klapweekend ga ik een experiment uitvoeren met een waterstofcel onder de motorkap. kost voor mijn passat ? 180 en geeft een brandstofbesparing van +/- 30%
het mooie is dat een waterstofcel een toevoeging is op de benzine en dus geen andere brandstofsoort is. je hoeft dus geen verhoging te verwachten van de motorrijtuigenbelasting.
ik rij op de snelweg nu 1 op 15 en zou met een waterstofcel uitkomen rond de 1 op 19 tot 1 op 20
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: weep op mei 07, 2012, 06:01:05 PM
Ik merk ook geen verschil tussen benzine of lpg qua vermogen. Met de huidige gasinstallaties zou dat ook niet meer mogen. LPG is wel wat kritischer als het gaat om de afstelling en de conditie van de  motor, vooral wbt de ontsteking: het heeft een krachiger vonk nodig dan benzine. Mijn auto (ford galaxy 2.0) heeft inmiddels 250000 op de teller en rijdt eigenlijk probleemloos (nou ja, wat normale slijtage als een accu en een dynamo daargelaten). Ik heb een keer een probleem met de LPG-installatie gehad, de brandstofpomp, dat was wel meteen 600,-. Dat is overigens een bekend probleem bij Vialle LPI en treedt op als je de gastank vaak leegrijdt (wat ik dus achteraf begrepen heb). De installatie is verder onderhoudsvrij.
Gas ontbrandt inderdaad heter, mij is intertijd aangeraden niet langdurig boven de 4000 toeren te rijden. Met vw haal ik dat sowieso niet.
Ik ben erg tevreden, mijn volgende auto koop ik weer op gas.
Titel: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Dammetje op mei 07, 2012, 06:13:31 PM
Wij hebben ook gas gehad in een Peugeot. Van vermogen verlies ook niks vernomen.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: ff op mei 07, 2012, 07:30:59 PM
Ik was ook aan het denken aan gas in onze auto en heb een neef gesproken die al heel lang monteur is van alles wat maar een motor heeft ;)

Hij vertelde mij dat gas uiteindelijk altijd je motor kapot maakt omdat de verbrandingstemperatuur hoger is, hierom nemen wij toch maar geen gas.
Hou je een auto minder lang, dan maakt dat voor jezelf niet zoveel uit natuurlijk  >:(
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: gaan op mei 07, 2012, 07:40:47 PM
Citaat van: primera op mei 07, 2012, 05:28:55 PM
Ik zou maar niet te hard zeggen dat lpg goedkoper is.

Jullie voormalige regering  wilt overal een poot uitdraaien.

Ben zelf blij dat ik weg ben uit NL.

Woon nu lekker in Belgie. En heb er geen moment spijt van gehad.

Ligt helemaal aan het aantal kilometers dat je rijd. Bij mijn huidige auto ligt het omslagpunt rond de 15.000 km per jaar. Ik rij er ongeveer 30.000 per jaar dus dat zit wel goed.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: primera op mei 07, 2012, 08:03:22 PM
Moet eerlijk zeggen toen ik NL woonde. Reed ik altijd benzine.
Gas moest ik niets van hebben. Vanwege de kenissen die automonteurs waren.
Was een ramp. Vermogen verlies. Dure reperaties en nog meer.
Toen reed ik al minimaal 25.000 Km per jaar.

Toen we naar Belgie verhuisden heb ik speciaal diesel genomen.
Gezien de wegenbelasting met diesel maar een 10,00 duurder was vergeleken met Benzine in NL.

Ik snap ook niet dat er Belgen zijn die met benzine rijden in Belgie.
Diesel is iets duurder in verhouding met Benzine qua wegenbelasting.Afhankelijk van het vermogen.
Maar goedkoper met tanken.

Nederlandse wegenbelasting gebeurt op gewicht van de auto.
Belgische wegenbelasting betaal je voor het vermogen van de auto.


Titel: Re: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: zippey op mei 07, 2012, 08:35:25 PM
Citaat van: mvdkant op mei 07, 2012, 05:44:35 PM
na het klapweekend ga ik een experiment uitvoeren met een waterstofcel onder de motorkap. kost voor mijn passat ? 180 en geeft een brandstofbesparing van +/- 30%
het mooie is dat een waterstofcel een toevoeging is op de benzine en dus geen andere brandstofsoort is. je hoeft dus geen verhoging te verwachten van de motorrijtuigenbelasting.
ik rij op de snelweg nu 1 op 15 en zou met een waterstofcel uitkomen rond de 1 op 19 tot 1 op 20

Wat grappig zeg, daar heb ik nog nooit van gehoord. Waar laat je dat doen? Heb je daar een website van?

Verstuurd van mijn Transformer Prime TF201 met Tapatalk
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: GJT op mei 07, 2012, 08:39:58 PM
Gas kan lang goed gaan getuige een Honda Civic bij klokje rond bij autoweek vorige week. 800.000 km+ op lpg and still going strong  WW.
Dat haalt lang niet ieder blok. Kleppen e.d. zijn meestal al vervangen als hij al een tijdje op gas loopt en het blok kan het niet hebben. Van te voren even uitzoeken dus welke blokken er (evt. Na aanpassing) goed tegen kunnen. Ik zou een blok kiezen met iets meer inhoud zodat het niet altijd op zijn tenen hoeft te lopen...
Probleem dan zijn echter de kosten. Je rijdt op lpg minder zuinig dan op benzine.  Juist daarom komt ook diesel weer in beeld. Je geeft aan dat deze niet meer de 1:18 halen maar in de praktijk valt dit mee. Ik rijd nu een 2l d4d na een jaar op 1:18.4 gemiddeld over alle tankbeurten in de avensis (1500 kg). Een collega met een vorig model avensis haalde 1:20. Met bijvoorbeeld een corolla 2005 met d4d zal dit ook haalbaar zijn. Mijn vorige astra reed ook 1:18.
Ik denk dat je dan in de praktijk (bij voldoende kilometers) nauwelijks duurder en iets zorgelozer blijft rijden.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Runningr op mei 07, 2012, 09:08:38 PM
Ik heb zelf 3 auto's (zakelijk) op gas gereden (zakelijk, ca. 50.000 km per jaar). Bij de eerste twee geen opvallende reparaties gehad. De laatste had na ca. 110.000 km verbrande kleppen en had een koppenrevisie nodig. Daar wordt je niet vrolijk van als je dat prive moet laten doen...

Van vermogensverlies is geen sprake bij een moderne (G3) installatie, wel een verbruik dat een stuk hoger ligt (kijk anders ook eens op autogas.nl en vialle.nl). Geen ervaring met een klapper achter de lpg-aangedreven auto, wel veel met de auto volgeladen door de Alpen en Scandinavie gereden en dan ook nog wel eens geprobeerd of er verschil merkbaar was tussen gas en benzine, door handmatig over te schakelen. Ik kon het in ieder geval niet merken.

Ik zou vanwege vermogenverlies gas dus niet afschrijven, dat is er bij een moderne instrallatie volgens mij niet. Het risico op hogere slijtage volgens mij wel...

Nog even inhakend op biovenstaande post van GJT: afgelopen week voor het eerst met de vouwwagen op vakantie geweest (Zwarte Woud, ca. 700 km van ons bedje). Rijdt nu een Jetta 1.6 TDi uit 2011 en had met de klapper een gemiddeld gebruik over het hele traject van 1:16. Waar in Duitsland het kon (lang niet overal, in het zuiden45 km aaneengesloten wegwerkzaamheden, pfff) de cruisecontrol op 110 gehad (op het klokje, gps snelheid dus ongeveer 100). Dus moderne diesel kan inderdaad ook zuinig zijn.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Mieke op mei 07, 2012, 09:12:03 PM
Wij hadden een Hyundai H200 op gas. Weinig last gehad van verlies van vermogen met onze gas. Om eerlijk te zijn nooit iets van ondervonden.
Enig probleem met gas vonden wij het tanken. In elk land had je wel een ander nippel nodig. België, Nederland, Frankrijk,...het leek wel een verzameling nippels in onze auto ::)
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: wijnand op mei 07, 2012, 09:58:57 PM
Wat bij de keuze van de motor vooral van belang is, is of deze voorzien is van hydraulische klepstoters. Bij de VW is dat bijvoorbeeld bij de 1.6MPi het geval. Die motor draait perfect op bijvoorbeeld een Lpi systeem van Vialle. Heeft een motor geen hydraulische klepstoters, maar een systeem met vulplaatjes, dan moet je eens in de zoveel tijd de klepspeling laten controleren en indien nodig laten bijstellen. Alleen de controle kan (afhankelijk van het type motor) al een dure grap zijn, laat staan het stellen. Met het risico dat je op een gegeven moment uitgesteld bent en er een koprevisie nodig is. Met hydraulische klepstoters speelt dit allemaal niet.

Het voordeel van Lpi ten opzichte van een verdampersysteem is dat er geen sprake is van vermogensverlies. Er is wel een toename van het brandstofverbruik, maar dat is bij gas per definitie zo omdat de energie inhoud van gas nu eenmaal beperkter is dan die van benzine. Orde grootte 10-15%.

Bij Vialle hebben ze al een tijdje het LPdi systeem dat speciaal is ontworpen voor de Tsi motoren. Dat lijkt ook een goede keuze.

Dat LPG gestookte auto's meer onderhoud nodig zijn is inmiddels een fabeltje. Alleen ?ls er aan het LPi systeem iets stuk gaat is het vaak wel kostbaar. Zo heb ik bij een Volvo een keer een Vialle pomp moeten vervangen (? 600euro) en een aantal verstuivers van het LPi systeem (? 250 euro). Maar al met al had ik (met een kilometrage van toen ongeveer 50.000 per jaar) de hele installatie binnen 7 maanden terug verdiend (2400,-). En daarna was het met recht verdienen ten opzichte van het rijden op benzine.

Ook de verhalen dat een gasgestookte motor altijd voortijdig de geest geeft vallen in de categorie onzin. Er zijn talloze voorbeelden van motoren die het probleemloos 500.000-600.000km volhouden. De meesten hebben de auto dan allang weggedaan. Vergeet niet dat veel van de (voor)oordelen over gas stammen uit lang vervlogen tijden waarin verdampers nogal eens bevroren of backfires ontstonden in het inlaatkanaal met de nodige schades van dien. Dat is echt verleden tijd. Je moet je alleen wel goed laten voorlichten over de keuze van de motor.

Ik heb er bij mijn vorige Volvo voor gekozen om een auto te kopen waar nog geen gasinstallatie in zat en die na aankoop te laten inbouwen. Reden is dat die auto's vaak lagere kilometerstanden hebben, en je bij nieuw inbouw standaard 2 jaar garantie hebt op de gasinstallatie.

De combinatie LPG en een vouwwagen trekken lijkt mij geen probleem. Ik denk wel dat het verstandig is om als je de bergen in gaat en er stevig geklommen moet worden, dan toch even over te schakelen naar benzine.

Conclusie: ga voor een nieuwe Lpi installatie (of soortgelijk van een ander merk) op een motor met hydraulische klepstoters, of voor een LPdi voor de Tsi motoren. De investering is even slikken, maar je gaat er al vrij snel aan verdienen met een verschilprijs van bijna een euro per liter.
Titel: Re: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: mvdkant op mei 07, 2012, 10:10:32 PM
Citaat van: zippey op mei 07, 2012, 08:35:25 PM
Wat grappig zeg, daar heb ik nog nooit van gehoord. Waar laat je dat doen? Heb je daar een website van?

Verstuurd van mijn Transformer Prime TF201 met Tapatalk

ik ga deze zelf inbouwen en de bedrading doe ik samen in de garage.
http://www.maxxlube-automotive.eu/NL/ (http://www.maxxlube-automotive.eu/NL/)
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Mieke op mei 08, 2012, 07:13:22 AM
Citaat van: wijnand op mei 07, 2012, 09:58:57 PM
De combinatie LPG en een vouwwagen trekken lijkt mij geen probleem. Ik denk wel dat het verstandig is om als je de bergen in gaat en er stevig geklommen moet worden, dan toch even over te schakelen naar benzine.

Ook de bergen was bij ons geen probleem. Wij schakelde wel idd nu en dan over op benzine om alles gesmeerd te houden (als ik mijn man goed begrepen heb)
Titel: Re: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: spikehome op mei 08, 2012, 07:47:22 AM
Citaat van: mvdkant op mei 07, 2012, 10:10:32 PM
ik ga deze zelf inbouwen en de bedrading doe ik samen in de garage.
http://www.maxxlube-automotive.eu/NL/ (http://www.maxxlube-automotive.eu/NL/)
Ziet er interessant uit.
Zal eens gaan informeren hierover klinkt interessant.
Titel: Re: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: GJT op mei 08, 2012, 10:45:47 AM
Citaat van: spikehome op mei 08, 2012, 07:47:22 AM
Ziet er interessant uit.
Zal eens gaan informeren hierover klinkt interessant.

Zou er eerst eens goed op googelen. Heeft mij een iets te hoog Tell Sell gehalte...
En als iets te mooi is om waar te zijn....
Titel: Re: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Yella op mei 08, 2012, 11:02:19 AM
Citaat van: mvdkant op mei 07, 2012, 10:10:32 PM
ik ga deze zelf inbouwen en de bedrading doe ik samen in de garage.
http://www.maxxlube-automotive.eu/NL/ (http://www.maxxlube-automotive.eu/NL/)
Interessant. Maar ik ben niet zo van het proberen van dit soort onbekende dingetjes. Je auto moet er ook nog tegen kunnen. Natuurlijk zou het zeer worden gewaardeerd als je hier de mensen op de hoogte houdt van de ontwikkelingen. Heb nu nog een auto met LPG, maar voor een volgende auto is het wellicht iets.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Yella op mei 08, 2012, 11:08:06 AM
Citaat van: Mieke op mei 08, 2012, 07:13:22 AM
Ook de bergen was bij ons geen probleem. Wij schakelde wel idd nu en dan over op benzine om alles gesmeerd te houden (als ik mijn man goed begrepen heb)
Auto's worden niet gesmeerd door de benzine. Men adviseert af en toe op benzine te rijden voor de brandstofpomp, dat die af en toe beweegt en niet vast gaat zitten. Maar eigenlijk lijkt mij dat onzin, want iedere LPG3 auto start en draait de eerste momenten op benzine tot de juiste temperatuur is bereikt. Dus wij rijden buiten het normale gedrag van het systeem nooit extra op benzine. Alleen als we zonder LPG zitten zoals in Oostenrijk als er niets te tanken is. Overigens hebben wij hier mazzel met al jaren 2 goedkope LPG pompen. Ruim 1 euro prijsverschil met benzine momenteel. dat maakt het feestje alleen maar leuker.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Stori op mei 08, 2012, 12:45:10 PM
Wat betreft die Maxxlube: ik heb de link doorgestuurd naar mijn man, die werkt in een onderzoeksinstelling en heeft toevallig jaren in het waterstof onderzoek gewerkt.
Dit is zijn reactie:
"Ik denk dat het onzin is want ik kan geen enkel artikel van een gerenomeerde onderzoeksinstelling vinden.
De rest is verkoopspraat of ze claimen oncontroleerbare voordelen enz.
Vroeger was teflon in de motorolie de uitvinding, ik denk niet dat het additief nog te vinden is :)"


Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: spikehome op mei 08, 2012, 01:59:54 PM
Het klonk ook te mooi om waar te zijn.
Waarom doen alle fabrikanten dit dan niet standaard.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Frankie op mei 08, 2012, 02:57:11 PM
Citaat van: Stori op mei 08, 2012, 12:45:10 PM
Dit is zijn reactie:
"Ik denk dat het onzin is want ik kan geen enkel artikel van een gerenomeerde onderzoeksinstelling vinden.
De rest is verkoopspraat of ze claimen oncontroleerbare voordelen enz.

Curieus. Het wemelt op het internet namelijk van de onderzoeken over waterstof-additie, deels door Nasa en deels door technische universiteiten, die het overigens niet per definitie over lager verbruik hebben, maar vooral over efficiëntere verbranding, hogere inlaatdruk en vermindering van uitstoot. Daar zitten ook praktijkonderzoeken bij.

En hou me te goede; ik zal niet beweren dat het werkt, noch dat het niet werkt. Want daar heb ik de kennis niet voor. Maar te zeggen dat er geen artikelen over dit onderwerp zijn is onjuist. Ze zijn er van niet geringe technische universiteiten in Taiwan en Japan en er is daarnaast het door de fabrikant van dat ding opgelepelde Nasa onderzoek (http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/19770016170_1977016170.pdf)
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Stori op mei 08, 2012, 06:33:03 PM
Beste allemaal: energie creëren uit het niets gaat nog steeds niet.
Als Nasa dat HHO-gas zo interessant zou bevonden hebben dan pasten ze dat al lang toe. Ik noch mijn collega senior onderzoeker in het energiedomein kennen dat gas. Als die producent van dat apparaat zo zeker is van zijn zaak dan laat hij dat apparaat toch testen door een gerenommeerd instituut want dan boomt zijn verkoop tot in de sky. Maar nee, ik vind op de site een paar zogenaamde getuigenissen maar lees die eens aandachtig: daar staat geen testprocedure beschreven zodat bvb anderen dat kunnen controleren want zo werkt wetenschappelijk onderzoek nu eenmaal: iedereen kan alles checken. Dus Fried air of gebakken lucht in 't schoon Vlaams ;-) 

Jan (echtgenoot van Stori)
Titel: Re: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Bosje op mei 08, 2012, 06:55:04 PM
Citaat van: mvdkant op mei 07, 2012, 10:10:32 PM
http://www.maxxlube-automotive.eu/NL/ (http://www.maxxlube-automotive.eu/NL/)

Als het te mooi klinkt om waar te zijn, dan is dat het meestal ook.
Klinkt allemaal nogal vaag, ben benieuwd wie dit aandurft. Ik zou het niet doen.
Titel: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Dammetje op mei 08, 2012, 07:03:48 PM
Mijn gevoel zegt ook dat Jan (echtgenoot van stori) gelijk heeft.
Als dit waar is zou het systeem wereldwijd een enorme hit zijn. Zeker met de huidige brandstof prijzen zou je de investerring snel terugverdienen. Wordt zeker verzonden vanui liberia hahaha.

Broodje aap verhaal.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: mvdkant op mei 08, 2012, 08:20:28 PM
ik heb er 1 in bestelling staan en ga deze proberen in de passat.

het broodje aap verhaal valt wel mee. ik ken mensen die dit systeem in de auto hebben en er wel degelijk zuiniger door rijden. misschien dat het resultaat minder is dan verwacht.
een kennis van mij heeft een 1974 cadillac eldorado en de auto rijdt bijna 1 op 7 ipv 1 op 5. misschien toeval maar het is het overwegen waard
maar goed, ik ga dit uitproberen en zal de resultaten op dit forum bekendmaken als ik ze heb.  zal ergens vanaf juni zijn.
is het een broodje aap, ja dan heb ik gewoon pech gehad maar als je het niet probeert dan weet je het ook niet

Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Frankie op mei 08, 2012, 10:42:20 PM
Citaat van: Stori op mei 08, 2012, 06:33:03 PM
Beste allemaal: energie creëren uit het niets gaat nog steeds niet.
Volgens mij is dat ook niet de claim. De claim is dat toevoeging van waterstof aan de inlaat van een conventionele verbrandingsmotor vanwege de hoge verbrandingstemperatuur van waterstofgas, de gewone brandstof sneller en vollediger laat verbranden, waardoor de motor meer doet met dezelfde brandstof. En als bonus ook schoner verbrandt. Gegeven het betrekkelijk lage rendement van de conventionele verbrandingsmotor is dat niet per definitie een rare claim. De claim behelst beslist geen perpetuüm mobile.

Citaat van: Stori op mei 08, 2012, 06:33:03 PM
Als Nasa dat HHO-gas zo interessant zou bevonden hebben dan pasten ze dat al lang toe.
Dat kan nauwelijks een wetenschappelijk argument genoemd worden om iets tot niet bestaand te verklaren, vind je niet?
Bovendien worden astronauten tot heden nog niet met dieselmotoren de ruimte ingeschoten, dus waarom zouden ze die technologie toepassen, gezien het feit dat brandstof voor (onbemande) raketten al grotendeels uit waterstof bestaat. ::)
Als op de TU Twente een ontdekking gedaan wordt die voor de automotive markt van belang is, wordt die ook niet per definitie op de auto's van diezelfde universiteit toegepast.

Hier is de link naar het onderzoek van de Nasa (http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/19770016170_1977016170.pdf)
Hier is het Japanse onderzoek te koop over hetzelfde onderwerp (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360319911016168)

Citaat van: Stori op mei 08, 2012, 06:33:03 PM
Ik noch mijn collega senior onderzoeker in het energiedomein kennen dat gas.
Dat kan kloppen, want HHO is geen gas maar een term. De term HHO (2xH en 1xO)  kun je ook verstaan als H2O
De term HHO wordt gebruikt als populaire term voor "Hydrogen on demand", het ter plekke produceren van waterstof uit water via electrolyse. Dat aldus 'on  demand' geproduceerde waterstof wordt vervolgens in de inlaat als mengsel toegevoegd aan de gewone brandstof.
Jullie kennen de term niet, maar Google levert op die term 28 miljoen resultaten.  (https://www.google.nl/search?hl=nl&as_q=HHO)Toegegeven, ze zullen niet allemaal over hydrogen on demand gaan. Maar toch.

Citaat van: Stori op mei 08, 2012, 06:33:03 PM
Als die producent van dat apparaat zo zeker is van zijn zaak dan laat hij dat apparaat toch testen door een gerenommeerd instituut want dan boomt zijn verkoop tot in de sky. Maar nee, ik vind op de site een paar zogenaamde getuigenissen maar lees die eens aandachtig: daar staat geen testprocedure beschreven zodat bvb anderen dat kunnen controleren want zo werkt wetenschappelijk onderzoek nu eenmaal: iedereen kan alles checken. Dus Fried air of gebakken lucht in 't schoon Vlaams ;-) 
Ik twijfel beslist niet aan je kennis en kunde, maar je uitspraken laten heel duidelijk zien dat je hoegenaamd geen enkele moeite gedaan hebt om e.e.a. wat zorgvuldiger te bekijken. Ik vind eigenlijk een beetje dat je jezelf vanwege die vluchtigheid enigszins diskwalificeert.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: spikehome op mei 09, 2012, 09:28:36 AM
Citaat van: mvdkant op mei 08, 2012, 08:20:28 PM
ik heb er 1 in bestelling staan en ga deze proberen in de passat.

het broodje aap verhaal valt wel mee. ik ken mensen die dit systeem in de auto hebben en er wel degelijk zuiniger door rijden. misschien dat het resultaat minder is dan verwacht.
een kennis van mij heeft een 1974 cadillac eldorado en de auto rijdt bijna 1 op 7 ipv 1 op 5. misschien toeval maar het is het overwegen waard
maar goed, ik ga dit uitproberen en zal de resultaten op dit forum bekendmaken als ik ze heb.  zal ergens vanaf juni zijn.
is het een broodje aap, ja dan heb ik gewoon pech gehad maar als je het niet probeert dan weet je het ook niet
Ik denk dat het wel iets zal helpen omdat de brandstof rijker is.
Maar wat ook bekend is dat mensen ineens hun rijstijl (onbewust) aanpassen waardoor het verbruik ook minder is geworden.
Titel: Re: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Frankie op mei 09, 2012, 09:56:43 AM
Citaat van: spikehome op mei 09, 2012, 09:28:36 AM
Ik denk dat het wel iets zal helpen omdat de brandstof rijker is.
Maar wat ook bekend is dat mensen ineens hun rijstijl (onbewust) aanpassen waardoor het verbruik ook minder is geworden.
Bovendien kost de electrolyse om de waterstof te produceren ook energie, die hoe dan ook door de motor opgebracht moet worden. Het netto rendement zou daardoor wel eens heel erg laag kunnen liggen (of zelfs negatief kunnen zijn). En dat kan een verklaring zijn waardoor het niet af fabriek in auto's inbouwd wordt.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Taan op mei 09, 2012, 11:15:57 AM
Citaat van: Van_looney op mei 07, 2012, 02:48:05 PM
De moderne diesels zijn, door hun gewicht, niet meer zo zuinig als onze 1 op 18 rijdende Corolla. Daarom zijn we in het segment LPG-G3 aan het kijken voor een auto.

Wie heeft er ervaring met een LPG-G3 auto en een VW? Heb je inderdaad wat minder vermogen beschikbaar of loopt dat wel los? Hoe zit het met meer onderhoud, kleppen die wegbranden e.d.? Alle hulp in deze is welkom.

Reken je jezelf niet rijk met LPG? Het scheelt bij 30.000 per jaar misschien maar 300 euro ofzo. Ik kijk dan naar een skoda octavia, die heb ik zelf. Ik kijk dan wel alleen naar verbruik, brandstofprijs en belasting. Onderhoud en afschrijving beschouw ik als gelijk.
Bij minder kilometers wordt het verschil alleen maar kleiner.

De nadelen:
-Je hebt dan wel een auto met véél (2x) minder koppel = trekkracht bij lage toeren en dat is juist heel prettig bij het moderne rijden, waardoor je verbruik laag blijft, maar ook om je vouwwagen/caravan door de bergen te sleuren.
-Kleine actieradius
-LPG niet overal verkrijgbaar dus rijd je op dure benzine.
- Gastank achterin of geen reservewiel meer

Wil je dat wel voor 25 euro per maand? (of zelfs nog minder)

Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: gaan op mei 09, 2012, 02:13:54 PM
Even een rekenvoorbeeld

Ik rijd per jaar ongeveer 30.000 km. We hebben een Renault Grand Scenic 1,6 16V

Op benzine 1 op 13
Op gas 1 op 11

30.000 / 13 = 2308 liter per jaar
x ? 1,74 = ? 4015,92

30.000 / 11 = 2727 lieter per jaar
x ? 0,71 = ? 1936,17

Voordeel op de brandstof = ? 2079,75 per jaar


Wegenbelasting per jaar:
Benzine ? 804,00
Gas G3 ? 1192,00

Extra kosten belasting = 388,00


Totaal voordeel ? 1691,75


Dat is gelukkig iets meer dan "300 euro of zo"

Het koppel is inderdaad iets minder maar zeker niet de helft.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Taan op mei 09, 2012, 02:17:14 PM
Ik vergeleek het met een diesel, die heeft looney nu ook.

Stel 30.000 km/ jr. We hebben een Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 2006 (140 PK en 320nm)
Vergeleken met een Skoda Octavia Combi 1.6 2006 (102PK en 148nm!)
(niet helemaal eerlijk vergelijk dus zoveel vermogensverschil


Op diesel 1 op 18
Op gas 1 op 11?

30.000 / 18 = 1666 liter per jaar
x ? 1,40 = ? 2333

30.000 / 11 = 2750 liter per jaar
x ? 0,80 = ? 2200

Voordeel op de brandstof = ? 133 per jaar


Wegenbelasting per jaar:
Diesel ? 1250,00
Gas G3 ? 900,00

minder kosten belasting = 350,00


Totaal voordeel voor LPG vs Diesel ? 483,00 (in mijn eerdere berekeningen toch een foutje gemaakt)

Kortom, je levert veel vermogen in, (en een reservewiel en je actieradius) maar bespaart er wel kosten mee.

Ik heb het er niet voor over.

Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: gaan op mei 09, 2012, 02:24:50 PM
Citaat van: Taan op mei 09, 2012, 02:17:14 PM
Ik vergeleek het met een diesel, die heeft looney nu ook.

Sorry mijn fout niet goed op gelet.

Maar dan is het nog meer dan de 300 euro.

De Scenic zou dan 1 op 18 rijden
Brandstofkosten ? 2233,00
Belasting per jaar ? 1540,00

Totaal voordeel is dan ongeveer ? 645,00

Daar staat wel tegenover dat diesel betere inruil en minder onderhoudskosten heeft.


Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: primera op mei 09, 2012, 02:27:51 PM
Ben toch wel blij dat ik in belgie woon.

Opel asta Station 1.7 TDI voor 400 euro per jaar aan wegenbelasting. Dit zou in NL al 1400 euro kosten.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: gaan op mei 09, 2012, 02:29:05 PM
Citaat van: primera op mei 09, 2012, 02:27:51 PM
Ben toch wel blij dat ik in belgie woon.

Opel asta Station 1.7 TDI voor 400 euro per jaar aan wegenbelasting. Dit zou in NL al 1400 euro kosten.

Belgie rules WW
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: wijnand op mei 09, 2012, 02:36:55 PM
Houdt er met diesel wel rekening mee dat die brandstof vanuit de milieuhoek niet echt lekker ligt (hoe terecht of onterecht dat ook is). Zo is er onlangs in Brussel maar net een voorstel afgeschoten om brandstoffen naar energieinhoud te gaan belasten. Dat had ingehouden dat er even 22ct per liter meer betaald had moet gaan worden voor een liter diesel. Benzine en diesel zouden dan even veel per liter kosten. Gelukkig is dat nu van tafel, maar gezien alle ontwikkelingen rond CO2 uitstoot beperking en voorgenomen belastingen daaromtrent is diesel veel gevoeliger voor prijsopdrijving dan LPG.

Drie jaar geleden heb ik bewust voor diesel gekozen ipv voor LPG (ik rij ongeveer 35.000km per jaar). Toen lagen de prijsverschillen ook veel dichter bij elkaar. Maar als ik de keuze nu opnieuw zou moeten maken, denk ik dat ik voor LPG zou gaan gecombineerd met een Tsi motor. Ook al is LPG in het buitenland lastiger te krijgen. Hoewel, landen als Frankrijk en Duitsland (waar je toch doorheen moet op weg naar het vakantieadres) hebben meer dan genoeg tankstations pal aan of in de buurt van de snelweg, dus de heen en terugweg kan je met een beetje geluk helemaal op LPG rijden. Dan gaat het hooguit om de kilometers ter plaatse. En de meeste kilometers rijd je toch in Nederland, dus als er dan een keer een tank benzine in het buitenland doorgaat, doet dat weinig af aan het voordeel. Is voor de techniek alleen maar goed.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Frankie op mei 09, 2012, 02:43:36 PM
Citaat van: wijnand op mei 09, 2012, 02:36:55 PMHoudt er met diesel wel rekening mee dat die brandstof vanuit de milieuhoek niet echt lekker ligt (hoe terecht of onterecht dat ook is).

Dat is ook de reden waarom het met die inruilwaarde van een diesel op termijn wel eens tegen zou kunnen vallen. Ik heb daar gelukkig weinig last van, want mijn zakelijke Berlingo koekblik diesel kost bij aanschaf -zelfs nieuw- sowieso (relatief) een drol, dus als ik er niks voor terug krijg is het ook goed. Ik rij er nu 7 jaar in en dat ding houdt het nog wel 7 jaar uit. En van wat dat over de totale gebruiksduur scheelt aan geld koop je dan al gauw een fonkelnieuwe klapper.  I:

Citaat van: gaan op mei 09, 2012, 02:29:05 PM
Belgie rules WW

Och... kijkend naar de staat van de wegen in België weet ik dat zo net nog niet...  :nl
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: gaan op mei 09, 2012, 02:48:10 PM
Citaat van: Frankie op mei 09, 2012, 02:43:36 PM
Dat is ook de reden waarom het met die inruilwaarde van een diesel op termijn wel eens tegen zou kunnen vallen. Ik heb daar gelukkig weinig last van, want mijn zakelijke Berlingo koekblik diesel kost bij aanschaf -zelfs nieuw- sowieso (relatief) een drol, dus als ik er niks voor terug krijg is het ook goed. Ik rij er nu 7 jaar in en dat ding houdt het nog wel 7 jaar uit. En van wat dat over de totale gebruiksduur scheelt aan geld koop je dan al gauw een fonkelnieuwe klapper.  I:

Och... kijkend naar de staat van de wegen in België weet ik dat zo net nog niet...  :nl

Misschien moet de wegenbelasting wel flink omhoog, kunnen ze een nieuwe wegdek erop plakken en kunnen wij er zonder klapbanden doorheen scheuren richting het zuiden.
:#
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: wijnand op mei 09, 2012, 02:49:23 PM
Citaat van: Frankie op mei 09, 2012, 02:43:36 PM
Dat is ook de reden waarom het met die inruilwaarde van een diesel op termijn wel eens tegen zou kunnen vallen.

Klopt, drie jaar geleden was de tweedehandsprijs van een diesel al vrijwel gelijk aan die van een benzineauto of zelfs lager. Is nu niet anders. Ben overigens wel benieuwd wat er straks gebeurd als al die slowmotions, greenlines, etc op diesel uit de lease komen. Die zijn straks geen stuiver meer waard omdat het belastingvoordeel (nul tarief) dan weg is en je zomaar tegen ?100,- per maand aan MRB aankijkt. Voor het gros van de mensen is het dan niet meer interessant zo'n auto te kopen. Volgens mij koop je dan (als veelrijder) voor een appel en een ei een hele zuinige diesel, die weliswaar het nodige aan MRB kost, maar netto toch wel eens interessant zou kunnen zijn.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Taan op mei 09, 2012, 03:37:19 PM
Citaat van: wijnand op mei 09, 2012, 02:36:55 PM

Drie jaar geleden heb ik bewust voor diesel gekozen ipv voor LPG (ik rij ongeveer 35.000km per jaar). Toen lagen de prijsverschillen ook veel dichter bij elkaar. Maar als ik de keuze nu opnieuw zou moeten maken, denk ik dat ik voor LPG zou gaan gecombineerd met een Tsi motor.

Het koppel van de TSI motoren is veel beter, daar valt goed mee te leven inmiddels. Het praktijkverbruik is alleen een stuk slechter dan de fabrieksopgave. Dat snoept wel een heel stuk van je voordeel weg, zo niet alles.
Hoewel, die kleine diesels halen meestal ook niet wat ze beloven.

Anyway, voorlopig hoef ik mijn auto er niet voor in te ruilen.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: GJT op mei 09, 2012, 04:49:03 PM
Een Tsi op gas? Op benzine blijven ze al niet heel....
En nee ik heb het niet alleen over de ketting.... Ze zullen op gas langer schoonblijven maar zal de turbo het fijn vinden?
Ik volg de downsizeontwikkeling al een tijdje aandachtig maar heb de conclusie getrokken ver weg te blijven van de Tsi's. Jammer want het zijn fijne motoren, als alles het doet en blijft doen....
Titel: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Dammetje op mei 09, 2012, 05:59:50 PM
Citaat van: GJT op mei 09, 2012, 04:49:03 PM
Een Tsi op gas? Op benzine blijven ze al niet heel....
En nee ik heb het niet alleen over de ketting.... Ze zullen op gas langer schoonblijven maar zal de turbo het fijn vinden?
Ik volg de downsizeontwikkeling al een tijdje aandachtig maar heb de conclusie getrokken ver weg te blijven van de Tsi's. Jammer want het zijn fijne motoren, als alles het doet en blijft doen....
Ik rij nu twee jaar in een passat bleumotion tsi en heb bijna 120000 op de teller staan. Gaat 1x per 30000 km voor de beurt. Tot nu toe 100% probleemloos. Overigens is het ook absoluut geen slome bak zeker niet met de 7 traps dsg automaat. Ik ben zeer tevreden!
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: GJT op mei 09, 2012, 06:31:12 PM
Het zal een deel zijn waarmee problemen optreden. Een en ander is uiteraard ook afhankelijk van het gebruik. Bij 120000 km in twee jaar (diesel niet veel voordeliger?) zul je met name lange stukken rijden.... dit scheelt veel in slijtage. Nogmaals niet alle gebruikers hebben last van de problemen, er zijn gewoon meer dan gemiddeld klachten over tsi's en ook series van de 1.6 thp overigens.

Mensen die een turbomotor nemen bij 6000 tot 10000 km per jaar verslijten door het vele warmrijden en afkoelen van de turbo deze ook eerder. Hebben we het nog niet gehad over de uitlaatgassen die worden gerecirculeerd voor schonere uitlaatgassen. Bij korte ritjes levert dit veel vervuiling op in het blok. Dit zie je ook bij diesels. We zullen het over over een paar jaar zien.

Verder zij de motoren wel super om mee te rijden dankzij een lekker koppel . Zelfs de lichtste tsi lijkt me beter dan de 1.6 tdi in een passat met 5-traps handbak waarin ik heb gereden. Dit was oprecht een slowmotion, zeker met klapper er achter.
Titel: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Dammetje op mei 09, 2012, 07:02:17 PM
Diesel is maar heeeeel iets voordeliger. De tsi ligt veel lager in aanschaf en dat is gunstig op de leaseprijs. Tevens was er 2 jaar terug nog geen diesel met 20% bijtelling en deze wel hahaha. Dit scheelt me toch 100 euro netto in de maand.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Van_looney op mei 09, 2012, 07:17:49 PM
Bedankt voor alle commentaren en adviesen. We gaan het e.e.a. eens goed op een rijtje zetten.

Ik heb een leuke Toyota Diesel (d4d) gezien met trekhaak voor ? 6K,- maar ook een Skoda Octavia voor hetzelfde geld op LPG-G3.. enfin, het puzzelen gaat voorlopig nog even door.

Tot die tijd blijven we rijden in de toyota corolla uit '98, haha, goedkoper dan dat kunnen we toch niet rijden..
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: primera op mei 10, 2012, 08:14:22 AM
Wat ik niet begrijp is dat de overheid de diesels loopt af te kraken. Vanwege de uitstoot.

Bij warme motor en geen files. Heeft de diesel minder uitstoot en minder fijne stof dan benzine en gas.

Daarbij is benzine en gas gevaarlijker dan Diesel.(vlambaarder).

De overheid moet niet zeuren maar is iets doen aan de file problemen.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Taan op mei 10, 2012, 09:25:31 AM
Een Octavia voor 6000. Dan heb je of een 1e model of de kliekjes van het 2e model.
Het 1e model is best leuk, maar wel erg krap op de achterbank. Als je kinderen hebt zou ik zeggen niet geschikt.
Als je geen kinderen hebt en je zou ervoor kiezen dan zou ik wel de 1.8 turbo nemen.

http://link.marktplaats.nl/557065055 (http://link.marktplaats.nl/557065055) Ik weet de reputatie van deze autohandel niet, maar deze is wel leuk. Model 2
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: wijnand op mei 10, 2012, 10:29:34 AM
Citaat van: Taan op mei 10, 2012, 09:25:31 AM
Een Octavia voor 6000. Dan heb je of een 1e model of de kliekjes van het 2e model.
Het 1e model is best leuk, maar wel erg krap op de achterbank. Als je kinderen hebt zou ik zeggen niet geschikt.
Als je geen kinderen hebt en je zou ervoor kiezen dan zou ik wel de 1.8 turbo nemen.

http://link.marktplaats.nl/557065055 (http://link.marktplaats.nl/557065055) Ik weet de reputatie van deze autohandel niet, maar deze is wel leuk. Model 2

Maar als er in dat model 1 een 1.6 mpi motor zit is 'ie wel heel geschikt voor lpg. Een 2.0 tdi zou ik laten staan. Die motoren zijn lang niet zo goed als een 1.9tdi. Die zijn onverslijtbaar. Google maar eens op problemen met de 2.0 tdi of kijk eens op het Skodaforum. Ik heb zelf het tweede type als combi met een 1.9tdi. En die is erg ruim, ook achterin.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Taan op mei 10, 2012, 10:51:16 AM
Ik heb wel de 2.0 tdi.  :# Daar liepen we tegenaan. Had de 1.9 ook prima gevonden. 320nm is wel heeeerlijk.
Over elke motor zijn wel problemen te vinden. Die van ons gaat al 230.000 goed.
1.9 zal vast iets beter zijn en is zeker iets zuiniger. (hoewel ik ook gemiddeld 1 op 18 prima haal) maar om hem nou te laten staan....

1.6 motor kan natuurlijk, maar dat wordt wel terugschakelen heuveltje op. Is ook niet het einde van de wereld.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Yella op mei 10, 2012, 08:16:38 PM
Maar om nou een diesel aan te schaffen, alleen om de vw in zijn 5 de berg op te kunnen sleuren vind ik best wel overdreven. Maar goed ieder zijn keuze. Wij rijden 20000 km per jaar. Dan is LPG gewoon kostentechnisch de meest logische keus. En vind het niet zo erg om terug te schakelen. Dan gaan ze me maar voorbij.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Van_looney op juni 20, 2012, 10:06:50 AM
Het belsuit is dat we voorlopig blijven rijden in de Toyota, goedkoper dan dat kan ik niet rijden, behalve als ik overstap naar LPG-G3.

Verder wordt gekeken naar een Peugeot 207SW, deze auto is groot genoeg voor ons en kan de VW trekken, al zal ik de 1.4 links laten liggen en kijken naar een iets grotere motor. De reden hiervoor is dat mijn vrouw wel twee keer per week Friesland - Almere heen en weer denderd over de A6.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: cahummel op juni 20, 2012, 10:24:15 AM
Waarom de 1.4 links laten liggen, ik rijd zelf in een Astra station 1.4 liter, en doe 2 keer per week Amstelveen-Yerseke vv, en dat rijdt als een trein en het verbruik is superlaag (1op14,8 gemiddeld, en dat voor een wagen van 17 jaar oud). Owkee, als je de bergen in gaat moet je vrij veel schakelen, maar zelfs de helling achter Luik ga ik niet onder de 70 km/h met de AK aan de haak. Dus ik zou niet direct een lichte motor afschrijven, het heeft ook veel voordelen.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: villeke op juni 20, 2012, 09:36:58 PM
Citaat van: wijnand op mei 10, 2012, 10:29:34 AM
Maar als er in dat model 1 een 1.6 mpi motor zit is 'ie wel heel geschikt voor lpg. Een 2.0 tdi zou ik laten staan. Die motoren zijn lang niet zo goed als een 1.9tdi. Die zijn onverslijtbaar. Google maar eens op problemen met de 2.0 tdi of kijk eens op het Skodaforum. Ik heb zelf het tweede type als combi met een 1.9tdi. En die is erg ruim, ook achterin.

Heel geschikt zelfs: ik rijd in een Skoda Oct Combi uit 2005 1.6 mpi met LPG G3. In 1 woord geweldig, je bespaart duizenden euros per jaar op brandstofkosten en op die manier kun je een eventuele grote reparatie makkelijk financieren. Ik heb er nu bijna 200000 km op staan. Het hangt sterk van het merk af overigens. De fransen doen het goed op lpg evenals de skodas en VWs, maar jappannertjes een stuk minder. Overigens zijn er meer en meer fabrikanten die auto's fabrieksaf voorzien van LPG en daarbij al rekening houden en de motor daarvoor prepareren.
Maar On topic: met de RM family S erachter door het heuvelland van normandie was ik vorig jaar niet enthousiast over de trekkracht, maar dat heeft niets met LPG te maken want op benzine was de trekkracht niet of nauwelijks beter. 100 pk/max koppel is bij lage toeren gewoon net onvoldoende voor het totale gewicht van auto en VW. Goede trekautos op lpg zijn trouwens subaru's maar die zijn moeilijk 2e-hands te vinden.

Koop je trouwens een LPG auto met installatie dan ligt het omslagpunt LPG/benzine op ongeveer 5000 km per jaar, m.a.w. je gaat besparen wanneer je meer dan 5000 km rijdt per jaar in een LPG auto. Ik zelf rijd ongeveer 22000 km per jaar en bespaar daarom veel geld per jaar. Koop je een benzine auto en laat je daar LPG inbouwen dan ligt het omslagpunt wat hoger (rond 12000km).
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: poldertoerist op juni 20, 2012, 10:32:14 PM
Citaat van: cahummel op juni 20, 2012, 10:24:15 AM
Waarom de 1.4 links laten liggen, ik rijd zelf in een Astra station 1.4 liter, en doe 2 keer per week Amstelveen-Yerseke vv, en dat rijdt als een trein en het verbruik is superlaag (1op14,8 gemiddeld, en dat voor een wagen van 17 jaar oud). Owkee, als je de bergen in gaat moet je vrij veel schakelen, maar zelfs de helling achter Luik ga ik niet onder de 70 km/h met de AK aan de haak. Dus ik zou niet direct een lichte motor afschrijven, het heeft ook veel voordelen.

De ene 1.4 is de andere niet.  Maar het zit nog bij heel veel mensen tussen de oren dat je vooral meer cc moet hebben.  Maar kijk voor de gein eens wat de 1.4 multiair in de Fiat Bravo doet. pats 150PK en in de Abarth Punto maar liefst 170PK. ik heb ooit het genoegen gehad een week met zo'n Bravo te rijden. En dat was dikke pret. je kunt rustig rijden en dan is de auto erg zuinig, maar als je er zin in krijgt, krijgt de auto er ook zin in en dan wordt opeens een complete prairie aan paarden wakker.  Fiat vergelijk deze 1.4 zelf met de 2.2 die ook in de Croma zit en dat pakt voordelig uit voor de 1.4 Multiair.  En het is een prima trekauto vanwege het koppel. Hoe deze motor het op LPG doet , dat weet ik niet. In de Doblo en Opel Combo is hij wel beschikbaar met CNG en ook de Panda en de Punto en Qubo zijn er met de 1.4 CNG (maar dan zonder turbo) . Tweedehands overigens haast niet te vinden. 

Lang verhaal, maar...

Maar voor de TS zou ik adviseren. lekker doorkachelen met je Corolla en als ie echt niet meer kan gewoon weer een Toyota kiezen. De kwaliteit van een Toyota is toch echt wel bijzonder. Hoewel de geadviseerde Subaru is misschien nog net wat beter...
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Madonome op juni 21, 2012, 09:00:32 AM
Heb 2 keer een peugeot 308 sw op lpg gehad en geen problemen alleen bij de laatste na 180.000 km de kop versleten. Nu weer een diesel, vind wel dat dit lekkerder rijdt dan lpg.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: vlaar032 op juli 04, 2012, 12:00:46 PM
Ik heb zelf een Skoda Octavia 2  1.6 MPi op LPG G3 met een Tiptronic automaat uit 2007. Ik heb een caravan maar wil misschien naar een vouwwagen omdat dat qua kosten wat beter in de hand te houden is en dat ik die thuis kan stallen.
Caravan is 825 kg onbeladen 1000 kg beladen. Maar de Tiptronic heeft 6 versnellingen dus ik kan toch vrij goed in de goede toerentallen blijven rijden en de combi haalt beste snelheden. Je kan het spul op de cruise zetten en dan schakelt de bak vanzelf eventueel terug. Bij afdalen moet je soms wel even de versnelling vast zetten.
Het lijkt me belangrijk, dat als je een vrij lichte motor zoekt, je dan wel gaat voor een versnellingsbak (hand of automatisch) met zoveel mogelijk versnellingen. Liefst wat meer dan de standaard 5. 
Als-ie heel hard toeren moet draaien zet ik hem even op benzine, trouwens.
Titel: Trekkende auto met LPG
Bericht door: villeke op juli 06, 2012, 07:23:34 PM
Citaat van: Madonome op juni 21, 2012, 09:00:32 AM
Heb 2 keer een peugeot 308 sw op lpg gehad en geen problemen alleen bij de laatste na 180.000 km de kop versleten. Nu weer een diesel, vind wel dat dit lekkerder rijdt dan lpg.
Ja LPG is wat gevoeliger. Maar het kostenaspect weegt voor mij zwaar want ik rijd de auto privé en voor woon/werk maar zonder een reëele vergoeding. Een auto op eigen kosten rijden is het goedkoopst op LPG indien je 10000 of meer km per jaar rijdt.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: bensi op juni 09, 2013, 02:21:33 AM
Wij rijden sinds kort een auto met LPG G3 en heb dit topic dus eens even doorgespit.  We rijden zo'n 20.000 kmper jaar en dan is LPG dus veeel voordeliger dan onze vorige benzine auto.

Maar nu vraag ik me af wat andere LPG rijders met het reserve wiel doen, ik heb het in de garage liggen en heb zo'n spuitbus in de auto voor banden reparatie. Volgens de dealer hebben de meeste LPG rijders dat zo.

Maar ik vind het toch een raar idee om straks in juli naar Frankrijk te rijden zonder reserve wiel. Hoe doen jullie dat? Gewoon alleen met die spuitbus of toch maar het reserve wiel in de kofferbak gooien voor de vakantie ?
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: michielwoerden op juni 09, 2013, 05:53:29 AM
Wij rijden ook LPG met de tank op de plek van het reserve wiel. Dit al 5 jaar lang. Reserve band staat in de schuur en gaat nooit mee.

In de 17 jaar dat ik nu auto rij (prive en zakelijk als landelijk werkend elektricien) heb ik 1 keer een lekke band gehad en dat nog tijdens het terrein rijden met een landrover.

Ik waag de gok..
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: thasala op juni 09, 2013, 06:59:12 AM
De gastank zit ook bij ons op de plek van het reserve wiel. Wij hebben een thuiskomer die in de kofferbak ligt ook omdat er ruimte genoeg in de kofferbak is. De kans op een lekke band is heel klein, de laatste was meer dan 20 jaar geleden. Maar als het gebeurt heb ik geen zin om met zo'n spuitbus te klooien, zeker niet niet met vakantie.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Yella op juni 09, 2013, 08:12:51 AM
Wij hebben 5 jaar op LPG gereden. Het reservewiel lag altijd in een kleed gewikkeld (smerig) in de kofferbak. En zeker op vakantie wil ik geen gedonder onderweg als er toch eens een lekke band ontstaat. En bij een klapband of groter gat of scheur helpt een spuitbus niet. In onze tenttijd ging het wiel mee op de fietsendrager, naast het fietsje van onze dochter. Later op de dissel van de vouwwagen. Nu we een disselbak hebben is er meer ruimte in de auto en blijft het wiel in de kofferbak. Sinds kort van alle gedoe verlost door de aankoop van een jong gebruikte diesel. Bij ons kilometrage van 20.000 per jaar kan dat makkelijk uit t.o.v. benzine. T.o.v. LPG zijn we slechts een 150 euro duurder uit per jaar. Maar wel veel meer trekkracht tot onze beschikking. En straks geen gestress meer over de verkrijgbaarheid van LPG in het buitenland. Er wordt wel eens vergeten dat een LPG auto ook zo'n 100 tot 150 euro aan benzine verbruikt op jaarbasis. Bij onze zoektocht naar weer een LPG auto kwamen we er achter dat de keus erg beperkt is tegenwoordig. vele merken kunnen niet meer op LPG. Neem alleen al de TSI motoren van de VAG groep.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: thasala op juni 09, 2013, 04:31:03 PM
Even :off
De TSI motoren van VAG groep kunnen wel op LPG, wij hebben onze 1.4 TSI met een LPdi gas systeem ingebouwd.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Yella op juni 09, 2013, 04:45:34 PM
Citaat van: thasala op juni 09, 2013, 04:31:03 PM
Even :off
De TSI motoren van VAG groep kunnen wel op LPG, wij hebben onze 1.4 TSI met een LPdi gas systeem ingebouwd.
Er is mij net afgelopen winter verteld door een erkend LPG inbouwstation (en die heeft het nog speciaal nagevraagd omdat we een Seat Leon wel zagen zitten) dat er (nog) geen goedwerkende LPG installatie is voor de TSI motoren. Hij adviseerde ons een Franse auto omdat die als weinige nog  goed geschikt zijn. Als die van jullie al op LPG rijdt, dan wordt er zeer waarschijnlijk ook benzine mee ingespoten, zo is me uitgelegd. Daar zaten wij niet op te wachten, omdat dat een aanzienlijk deel van de besparing teniet zou doen.
Het zal wel hetzelfde zijn als de KIa dealer die vertelde dat LPG prima kon, terwijl de volgende dealer eerlijk vertelde dat ik na 80.000 km of eerder een revisie van de kop tegemoet zou kunnen zien vanwege de verhoogde sllijtage. Men vertelt niet altijd alles eerlijk.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: thasala op juni 09, 2013, 07:22:04 PM
Nee hoor, systeem van vialle, in eerste instantie speciaal ontwikkeld voor tsi motoren van VAG groep en ingebouwd door een bovag inbouwbedrijf met 35 jaar inbouw ervaring. Vialle neemt fabrieksgarantie op de kleppen over.
http://www.vialle.nl/producten/lpdi.html (http://www.vialle.nl/producten/lpdi.html)

Er wordt geen benzine mee ingespoten, dan had ik  al vaker benzine moeten tanken 8)
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: GJT op juni 09, 2013, 07:47:44 PM
Betreft volgens mij wel een vrij duur systeem. Bij 20k km per jaar, 4 jaar terugverdientijd.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Blackraven op juni 09, 2013, 08:30:47 PM
Ik heb me er ook een beetje in verdiept, uiteindelijk werd me bovenstaande variant aangeraden met flashlube.
Toen werd er ook bij verteld dat ik dan de klepspeling vaker zou moeten laten controleren.
Aangezien ik dit niet zelf kan, bleek dat ik het voordeel in brandstof kwijt zou zijn aan het vaker controleren van de klepspeling.
Aan het eind van het verhaal rij ik dus nog steeds rond op benzine.  :**
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: cahummel op juni 09, 2013, 08:32:44 PM
Ik wil hier toch ook even op reageren: er was in het verleden (en is dus kenneliijk nog) vooral bij VAG een zeer grote voorkeur voor dieselmotoren aanwezig, die zich helaas uitgebreidt heeft naar andere merken.

Toen mijn vader 11 jaar geleden een Opel Zafira wilde kopen werd er steeds gezegd dat die helemaal niet op gas kon, en dat die blokken daar helemaal niet tegen konden, hij moest maar een diesel kopen. Uiteindelijk nog andere merken bekenen, en hetzelfde verhaal: waarom gaat u geen diesel rijden? Antwoord was simpel: omdat het stinkende ratelbakken zijn. Daarbij is bij 45000 per jaar gas erg veel goedkoper.

Nu bijna 460000 (!) kilometer later snort de Zafira nog altijd vrolijk verder op gas. De gasinstallatie heeft sindsdien een nieuwe verdamper, maar voor de rest is die als oorspronkelijk. Dus geloof die flauwekul niet dat auto's niet op gas kunnen rijden. Vraag het niet aan de dealer maar op een merkforum na, die zijn vaak veel eerlijker, en ook LPG inbouwers weten het vaak beter.

En daarbij: 4 jaar terugverdientijd bij 20k is helemaal niet zo veel, de auto gaat makkelijk langer mee. Met de huidige dieselprijs is diesel rijden helemaal niet veel voordeliger.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: thasala op juni 09, 2013, 08:36:20 PM
Is inderdaad duurder als gewoon g3 inbouw, lpdi inbouw kost ca 2500 Euro.  Terugverdientijd had ik berekend  op 18k km per jaar in 3 jaar via de rekenprogrammaatjes op internet hiervoor.

Gewone G3 kan helaas niet op een TSI motor dus ben je gebonden aan een duurder systeem, voordeel van lpdi is wel dat je bijna geen vermogensverlies hebt zoals bij een G3  systeem. Houd je wat meer pk's over in de bergen.

Staat op autoweek.nl ook een verslag over een golf 1.4tsi met lpdi systeem.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Didi op juni 10, 2013, 05:30:12 PM
Een diesel rijdt rustiger en soepeler dan een benzine of benzine/gas auto. Doordat je veel meer 'power onderin' hebt, hoeft de auto zich niet het ongans te schakelen om op snelheid te blijven. Het rijdt erg relaxed.

Toen ik nog zakelijk een auto had, kon ik, vanwege mijn jaarkilometrage, alleen kiezen tussen diesel of LPG.
Een nieuwe diesel is ongeveer een ? 5k duurder dan een vergelijkbare benzine versie. En de gasinstallatie wordt later ingebouwd en gaat derhalve niet mee in de bijtelling. Daar zat mijn eerste winst. Hierdoor koos ik toch altijd voor een grotere benzine motor (> 2.0 liter, > 135pk, > 200nm), wel op LPG, op basis van de financien.
Het feit dat je met een 60liter tank (vol=48liter) een actieraduis van ongeveer 400 kilometer hebt, betekent wel dat ik iedere dag minimaal 1 x keer bij het tankstation sta. Maar ja, dat wordt deel van de dagelijkse routine; alles went.  KK
Met de VW erachter heb ik eigenlijk nooit iets gemerkt van verminderde prestatie o.i.d. Het enige wat toen niet kon, was op een helling (bijvoorbeeld achter Luik) snelheid vermeerderen. Je hebt namelijk wel situaties dat je 'helling op' moet afremmen omdat er iemand val voor je naar links schiet. Snelheid eenmaal weg, jammer dan totaan de top van de helling. Daar heb ik nu met mijn diesel (110pk, 250nm) geen last meer van.

Maar ja, al vaker gelezen....ga je een 'overbemeten auto' kopen voor die 4 keer dat je op een helling snelheid wilt vermeerderen. Dat is een afweging die ieder voor zich moet maken.....
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Runningr op juni 10, 2013, 09:35:47 PM
Citaat van: thasala op juni 09, 2013, 08:36:20 PM
Gewone G3 kan helaas niet op een TSI motor dus ben je gebonden aan een duurder systeem, voordeel van lpdi is wel dat je bijna geen vermogensverlies hebt zoals bij een G3  systeem. Houd je wat meer pk's over in de bergen.

Is een hardnekkig verhaal uit "Den Ouden Doosch" :), dat gasinstallaties vermogensverlies hebben. Bij moderne (=G3) installaties is dat niet meer het geval, zoek ook maar eens op internet.

Heb zelf totaal ca. 350.000 km gereden in auto's met G3 installatie, en heb wel mijn twijfels over betrouwbaarheid op gas. Ik weet dat 2 auto's geen statistisch onderbouwde data is, maar voor mijn wel reden om als ik ooit prive een auto aan zou schaffen niet voor gas te gaan.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: bensi op juni 10, 2013, 09:54:29 PM
Citaat van: thasala op juni 09, 2013, 08:36:20 PM
Gewone G3 kan helaas niet op een TSI motor dus ben je gebonden aan een duurder systeem, voordeel van lpdi is wel dat je bijna geen vermogensverlies hebt zoals bij een G3  systeem. Houd je wat meer pk's over in de bergen.

Bij de "moderne"  G3 installaties heb je het over de LPi installaties, die maken ook gebruik van de inspuiting  en het motormanagement systeem van de auto en hebben ook geen vermogens verlies.
Ik merk dan ook geen verschil tussen het rijden op gas of op benzine, heb het uiteraard geprobeerd of het inderdaad niets uitmaakte.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Yella op juni 11, 2013, 06:12:35 AM
Citaat van: bensi op juni 10, 2013, 09:54:29 PM
Bij de "moderne"  G3 installaties heb je het over de LPi installaties, die maken ook gebruik van de inspuiting  en het motormanagement systeem van de auto en hebben ook geen vermogens verlies.
Ik merk dan ook geen verschil tussen het rijden op gas of op benzine, heb het uiteraard geprobeerd of het inderdaad niets uitmaakte.
Klopt, wij hebben 5 jaar en 95000 km op LPG gereden, maar geen merkbaar vermogensverlies en geen problemen. Nu toch een diesel aangeschaft vanwege de grotere trekkracht, 3x zo grote actieradius en geen reservewiel meer in de kofferbak. Geen extra inbouwkosten, een jong gebruikte diesel is niet duurder dan een benzineauto en makkelijker te vinden dan een auto op LPG.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Daan Rene op juni 11, 2013, 09:09:22 AM
Al twee keer problemen gehad met een ingebouwde gastank. Niet met het trekken van de trailer wel met de autozelf.Beide auto's was in het begin geen probleem mee die kwamen later pas. Dan reed je op de snel weg 120 en dan stopte de motor er gewoon mee dood eng voor ons geen auto meer op gas. Bij de eerste dachten we nog dat zal wel eenmalig zijn maar bij de tweede auto gebeurde het weer. De eerste was een renault en de tweede een citroen.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: bensi op juni 11, 2013, 09:38:02 AM
Citaat van: Daan Rene op juni 11, 2013, 09:09:22 AM
Al twee keer problemen gehad met een ingebouwde gastank. Niet met het trekken van de trailer wel met de autozelf.Beide auto's was in het begin geen probleem mee die kwamen later pas. Dan reed je op de snel weg 120 en dan stopte de motor er gewoon mee dood eng voor ons geen auto meer op gas. Bij de eerste dachten we nog dat zal wel eenmalig zijn maar bij de tweede auto gebeurde het weer. De eerste was een renault en de tweede een citroen.

Was dat ook met een G3 installatie ?
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Yella op juni 11, 2013, 04:37:11 PM
Citaat van: Daan Rene op juni 11, 2013, 09:09:22 AM
Al twee keer problemen gehad met een ingebouwde gastank. Niet met het trekken van de trailer wel met de autozelf.Beide auto's was in het begin geen probleem mee die kwamen later pas. Dan reed je op de snel weg 120 en dan stopte de motor er gewoon mee dood eng voor ons geen auto meer op gas. Bij de eerste dachten we nog dat zal wel eenmalig zijn maar bij de tweede auto gebeurde het weer. De eerste was een renault en de tweede een citroen.
Bij onze Skoda ook een keer problemen met afslaan. Maar bleek gewoon een verstopt filtertje te zijn. Je autodealer kijkt er niet meer naar om, maar moet wel om de ca. 25000 km worden vervangen. Tenslotte vervang je je benzine brandstoffilter ook af en toe Dus later hield ik dat zelf in de gaten en verving het zelf. De Skoda dealer wist niet eens waar het filtertje zat. En af en toe eens electronisch laten nakijken, ook dat doet je autodealer niet. verder nooit een probleem met de LPG. En wellicht overbodig te zeggen, maar kies niet meteen voor de goedkoopste. Wij hielden bij inbouw via de dealer (duurder) wel de volledige fabrieksgarantie.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: berkevelda op juni 11, 2013, 07:26:19 PM
Citaat van: jellejawa op juni 11, 2013, 04:37:11 PM
Tenslotte vervang je je benzine brandstoffilter ook af en toe

Ligt er helemaal aan welke auto je hebt. Onze Megane uit 2008 kun je geen brandstoffilter meer aan vervangen. Dan moet je naar wat ik van mijn zwager (is Renault monteur) begrepen heb eerst de tank uitbouwen en daarna de brondstofpomp incl het filter vervangen alla +/- 400 euro. Met andere woorden: die van ons zou een leven mee moeten gaan............... te bizar voor woorden wat je hebt volgens mij altijd wel eens last van water in de brandstof en daar is dat filter juist voor.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Yella op juni 11, 2013, 07:38:38 PM
Citaat van: berkevelda op juni 11, 2013, 07:26:19 PM
Ligt er helemaal aan welke auto je hebt. Onze Megane uit 2008 kun je geen brandstoffilter meer aan vervangen. Dan moet je naar wat ik van mijn zwager (is Renault monteur) begrepen heb eerst de tank uitbouwen en daarna de brondstofpomp incl het filter vervangen alla +/- 400 euro. Met andere woorden: die van ons zou een leven mee moeten gaan............... te bizar voor woorden wat je hebt volgens mij altijd wel eens last van water in de brandstof en daar is dat filter juist voor.
Voor LPG moet je vaker. Probleem is dat er nogal wat viezerikken rondrijden zonder een fatsoenlijke dop op hun gas aansluiting. Dus wordt smerig en dat komt via de aansluiting weer in jouw systeem terecht. Een soort SOA zeg maar.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: bensi op juni 13, 2013, 01:42:38 PM
Ik heb de vraag over reserve wiel wel / niet meenemen naar Frankrijk maar zo opgelost.
Staat muurvast met 1 trekbandje
(http://i76.photobucket.com/albums/j33/bensi_2006/20130613_133220.jpg)
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: Yella op juni 13, 2013, 04:21:27 PM
Citaat van: bensi op juni 13, 2013, 01:42:38 PM
Ik heb de vraag over reserve wiel wel / niet meenemen naar Frankrijk maar zo opgelost.
Staat muurvast met 1 trekbandje
(http://i76.photobucket.com/albums/j33/bensi_2006/20130613_133220.jpg)
Bij onze Jametic paste het wiel plat liggend, zat ook vast met een sjorband. En makkelijk te bereiken bij evt. pech. Wel je krik etc. een beetje bovenaan houden in de auto.
Titel: Re: Trekkende auto met LPG
Bericht door: bensi op juni 13, 2013, 04:27:56 PM
Plat was idd makkelijker geweest, blijft alles gewoon toegankelijk. Maar dat paste niet bij mij op de dissel, wiel te groot of dissel te kort  ;)