Wij hebben in 2009 een splinternieuwe jamet arizona a/s gekocht,nieuw af fabriek, nou zag ik vandaag tijdens het afbreken dat de banden die eronder zitten uit 2007 !!! zijn.
Ten eerste vind ik dit raar van een vouwwagen die 2009 nieuw geleverd is en ik vroeg mij af of ze ook vervangen moesten worden?
Bij een caravan moet dit na 5 jaar, geldt dit ook voor een vouwwagen??
Ik ga dit jaar naar Oostenrijk, is het dan ook verstandig de reminrichting na te laten kijken ivm rijden in de bergen???
Herman :nl
Het is zo wie zo verstandig om regelmatig onderhoud te plegen (zou ik ivm de km niet elk jaar doen, maar bijv 2 of 3-jaarlijks)
Wat de banden betreft, daar hebben velen last van. Blijkbaar liggen de banden nogal lang op voorraad bij Jamet, van andere VW-merken weet ik het niet, maar het zou mij niks verbazen als trigano en raclet het zelfde euvel kennen (komen uit de zelfde fabriek) ::)
Citaat van: HermanH op juni 02, 2012, 10:42:09 PM
Ik ga dit jaar naar Oostenrijk, is het dan ook verstandig de reminrichting na te laten kijken ivm rijden in de bergen???
Herman :nl
Absoluut!
Zeker als je de hoofdwegen verlaat dan kan je daar zo 12% of meer voor je kiezen krijgen. Als dan weer gaat afdalen zal je aanhanger zeker weten gaan remmen. Wat je dan niet wil is dat het of niet remt of erger blijft remmen ook als het niet meer hoeft! Juist omdat je met een vouwwagen of caravan weinig kilometers maakt bestaat de kans dat de remmen vast gaan zitten.
Soms hebben bandenservicers (beetje raar woord, maar ik bedoel profile en kwik fitachtigen) een caravan check tegen de vakantie tijd. Maar dan gaan de remmen niet open volgens mij en kijken ze alleen maar of de boel op dat moment remt.
Onze nieuw geleverde Jametic Outdoor 2010 kende ook het euvel van de banden. Waren al iets van bijna anderhalf jaar oud. Beetje lullig, maar zo werkt het kennelijk. Na 5 jaar vervangen is een advies van de ANWB met name. Meen trouwens na 6 jaar vervangen. Maar ik hoor ook verhalen van caravan bezitters die pas na 12 jaar eens banden gingen vervangen. Als je de banden goed controleert ieder jaar kun je heel wat te weten komen. Maar voor je eigen gemoedsrust kun je ze ook na 6 jaar vervangen. De Conti's van onze nieuwe Skoda vertoonden binnen 2 jaar al haarscheurtjes in het profiel van het loopvlak. Terwijl die banden wel heel vers waren. De bandenspecialist en de dealer adviseerden me ze in de gaten te houden. Zolang er geen canvas zichtbaar is, is er niets aan de hand volgens hen.
Dit jaar met voorjaarsweekend is die vraag ook gesteld bij de beste man die een demo kwam doen.
Zijn antwoord was dat het niet nodig is om om de 5 jaar nieuwe banden aan te schaffen, tenzij je het hele jaar je vouwwagen niet kan missen en hem overal mee naar toe neemt.
Gewoon zelf in de gaten houden wanneer het profiel minder word of er scheuren in je banden komen.
p.s. als je die vraag bij de banden per neerlegt, krijg je het eerlijke antwoord dat het wel moet, want wij van wc eend adviseren wc eend
En die scheuren zie je vanzelf als de band geklapt is :K. Met banden moet je, net als met remmen, geen risico's nemen. Het is je enige contact met de weg en bepaalt dus ook de veiligheid van je medeweggebruikers. Er wordt op diverse fronten geadviseerd om na 6 jaar de banden te vervangen. Ik heb diverse exemplaren gezien die er van buiten nog als nieuw uitzagen, maar toch geklapt waren. Enkel en alleen door uitdroging (al dan niet zichtbaar). De VW staat immers vrijwel het hele jaar stil, al dan niet binnen. Banden voor een vouwwagen kosten werkelijk helemaal niets vergeleken met die van een auto, dus dat hoeft het argument niet te zijn.
Heb je overigens een tempo 100 sticker, dan mogen de banden niet ouder zijn dan 6 jaar.
een goede tip, als je nieuwe velgen met band erop besteld bij een online winkel zoals www.rickshandel.nl (http://www.rickshandel.nl) vermeld er dan bij dat de banden niet ouder mogen zijn dan bijvoorbeeld 2011. (2011 vond ik nog wel prima maar niet ouder dan. )
als ik dit niet had geschreven dan had ik nieuwe banden gekregen van week 35, 2009 en nu heb ik banden van week 11, 2011.
ieder zijn eigen mening erover,hier is ook ervaring met bandjes die voor voertuigen ongeschikt waren op de snelweg en toen zijn ze rondom gaan scheuren op de band met dwarsscheuren..... maar geen klapband.
het beste is en blijft, inspecteer je bandjes ruim voor vertrek en vertrouw op je eigen inzicht, als je het niet vertrouwd laat je ze vervangen..
Ook bij onze, in december 2011 aangeschafte, Combi Camp Country bleken de banden 1 jaar en 7 maanden oud te zijn, en dus eerder vervangen te moeten worden dan verwacht ivm de tempo 100. Was toch iets wat wij niet verwacht hadden bij het aanschaffen van een nieuwe kar..Wel vreemd dat de dealer dat dan niet even vermeld,en dat je daar dan later achter moet komen....
Tot voor een aantal jaar geleden keek niemand er naar om hoe oud een band was, ook de fabrikanten niet!
Men let er nu meer op door, vermoed ik, de tempo 100 keuring. Veel fabrikanten kochten hun banden in het groot in want dat was goedkoper. Op onze vw zitten zelfs banden op van 2 verschillen jaren. Ik heb daar navraag over gedaan en het antwoord van Roadmaster was dat daar toen nog niet op werd gelet (2005).
Onze vw heeft dit jaar een onderhoudsbeurt gehad en we hebben het advies gekregen om volgend jaar nieuwe banden aan te schaffen. Op mijn vraag of we dan ook werkelijk "nieuwe" banden kregen was het antwoord: ja!. De banden worden nl niet meer in het groot ingekocht zodat ze niet te lang blijven liggen.
Citaat van: Walter op juni 04, 2012, 09:40:14 AM
het beste is en blijft, inspecteer je bandjes ruim voor vertrek en vertrouw op je eigen inzicht, als je het niet vertrouwd laat je ze vervangen..
Natuurlijk, en iedereen heeft verstand van banden :I. Laat die inspectie alsjeblieft aan een vakman over, dan hoef ik geen rare manoeuvres uit te halen op de snelweg als er weer eens een band is geklapt die "er echt nog uitzag als nieuw". Banden kosten in verhouding tot een 6 jaar vakanties helemaal niets, neem daar geen risico's mee.
Ik heb vorig jaar voor maar liefst 48 euro nieuwe banden op de walker gezet...dus om nou de veiligheid op het spel te zetten voor 48 euro in 6 jaar...
Citaat van: primaxyes op juni 12, 2012, 10:47:47 PM
Ik heb vorig jaar voor maar liefst 48 euro nieuwe banden op de walker gezet...dus om nou de veiligheid op het spel te zetten voor 48 euro in 6 jaar...
Dat is niet duur. Waar heb je die zo goedkoop vandaan?
BytheWay; is dat een Cuore op je Avatar die de Walker moet trekken? Die mag toch maar 400 g trekken?
Citaat van: jellejawa op juni 13, 2012, 05:48:16 AMDie mag toch maar 400 g trekken?
Da's wel erg weinig. :#
Autobandenmarkt.nl , let wel op dat je bij bestellen 2 aangeeft, standaard staat die op 4 stuks.
Ik heb toen bij mijn oud-leraar aangeklopt en die heeft ze bij motorvoertuigkunde op school gewoon omgelegd ;)
Mja die cuore...die mocht 400Kg geremd hebben...maar die foto is ook gemaakt in de laatse week dat ik um had.
De walker gaat in juli weer mee, maar dan achter mijn audi A4 1.9TDI, dus dat zal geen significant probleem meer moeten vormen ;)
Vorig jaar een 4X4 gekocht aan het einde van het seizoen. Dit jaar op mijn gemak de banden even gecheckt, maar kan geen jaartal vinden. Hiervoor hadden we een tweedehands Arizona en kon het toen ook al niet vinden. Ik heb hem toen laten checken en het bedrijf dat het gecheckt heeft kon het jaartal ook al niet vinden.
Krijg ik dan altijd te maken met banden waarop gaan jaartal staat ik kan die code nergens vinden of kan het ook aan de binnenkant van de band staan. Er staan heel veel nummers en codes op de buitenkant. Ik zal wanneer ik de wagen weer een keer heb is een foto proberen te maken, misschien zie ik iets over het hoofd.
Jamet gebruikt Champiro banden. daar staat het wel op. wellicht aan de binnenkant.
@Primaxyes, dank voor de bandentip. Ik denk dat mijn Cuore er geen probleem mee zou hebben, 55 pk. Maar et gewicht van de auto is amper meer dan de vw.
@ Angel:
Van Caravantrekker.nl:
Leeftijd van de band
Op banden vindt u een zogenaamde DOT code die aangeeft wanneer de banden zijn geproduceerd. Op banden van voor 2000 bestaat de DOT code uit 3 cijfers, waarbij soms ook nog een aantal letters vermeld zijn.
(http://www.caravantrekker.nl/algemeen/images/dot1900.jpg)
De eerste 2 cijfers van het getal geven het weeknummer aan en het laatste cijfer het jaar. DOT 479 betekent dus dat de band geproduceerd is in week 47 van 1999.
Banden van na 2000 hebben 4 cijfers.
(http://www.caravantrekker.nl/algemeen/images/dot2000.jpg)
DOT 4702 betekent dus dat de band geproduceerd is in week 47 uit het jaar 2002.
Geadviseerd wordt (en sommige verzekeraars stellen het als eis) dat banden niet ouder zijn dan 6 jaar. Het profiel is dan nog niet versleten maar droogtescheurtjes kunnen de kans op een klapband vergroten
Erg duidelijk poldertoerist! Thanx!!
Ik kan het woordje DOT nog niet eens vinden op de band, maar ik kan het nu ook niet checken hij staat in de stalling misschien tweede weekend van juli als het een beetje weer is en anders eind augustus.