Bij het draaien/verplaatsen van onze volgeladen Combi Camp Country door het gras, merkten wij dat dit maar heel moeizaam gaat. Vooral omdat het neuswiel zich meteen een beetje ingraaft in de zachtere grond. Herkent iemand dit probleem en is er iemand die het standaard neuswiel heeft vervangen door een dikker wiel met luchtband? Wij proberen de kar altijd zoveel mogelijk met de auto op zijn plaats te zetten, maar je ontkomt toch meestal niet aan enig handmatig manoeuvreren.
Heeft iemand nog tips of suggesties?
Ik heb er zelf geen problemen mee, maar dat heeft er misschien mee te maken dat ik op de judomat gewend ben om met grote massa's rond te lopen sleuren... :P
Maar het neuswiel van de CC is een 'standaard' neuswiel en makkelijk te vervangen door een ander. De meeste kampeerboeren hebben een hele sortering van die wielen liggen, met verschillende soorten banden.
Op marktplaats staan meerdere neuswielen.
Een massief breder neuswiel met een grotere diameter zou ik eerder kiezen.
Een luchtband is prima als het ding hard is maar als dat niet het geval wordt ook dat erg zwaar, zelfs op een verhard stuk ondergrond.
Een neuswiel moet vele jaren meegaan, liefst zonder enig onderhoud.
Ik heb hem zelf nog nooit vervangen maar herken het probleem wel een beetje. Vooral als de kogeldruk vrij hoog is dan kan het wat moeizaam gaan. Wij hadden een kleine neuswiel (origineel) maar ik vind het echt pruts spul van slechte kwaliteit.
Als ik hem moest vervangen zou ik er een nemen met een breed wiel en een gelagerd wiel,maar in principe kun je hem zo vervangen.
Succes
Er zijn bij de meeste kampeerzaken ook neuswielen met een dubbel wiel te koop. Schijnen niet weg te zakken, maar moeten achter de auto wel weggehaald worden.
Het wisselen is touwens een fluitje van een cent, klem los neuswiel eruit ander erin en klem weer vast.
Ik heb zelf een paar weken terug een neuswiel met ingebouwde kogeldrukmeter op de kop getikt voor twee tientjes op MP, die is groot en breed dus moet goed rollen door het gras.
Zoiets als deze
http://www.stikvoortgroep.nl/aanbieding.php (http://www.stikvoortgroep.nl/aanbieding.php)
deze foto is niet van mij maar via google opgezocht ;-)
Dubbelwiel, enkelwiel,met -en zonder weegfunctie, en dat al vanaf 12,50 euro ;)
http://www.obelink.nl/?subcats=Y&type=extended&status=A&pshort=Y&pfull=Y&pname=Y&pkeywords=Y&search_performed=Y&q=neuswiel&dispatch=products.search (http://www.obelink.nl/?subcats=Y&type=extended&status=A&pshort=Y&pfull=Y&pname=Y&pkeywords=Y&search_performed=Y&q=neuswiel&dispatch=products.search)
denk er wel even aan dat een steviger exemplaar ook een dikkere buis bevatten, dus de klem op de dissel zul je dan ook moeten vervangen.
standaard is meen ik 32mm en de dikkere 48mm (maten niet exact zeker)
gelagerd wiel is mi niet nodig daar de afstanden erg klein zijn en lagers onderhoud vragen.
Citaat van: Bosje op juni 12, 2012, 08:35:38 AM
denk er wel even aan dat een steviger exemplaar ook een dikkere buis bevatten, dus de klem op de dissel zul je dan ook moeten vervangen.
standaard is meen ik 32mm en de dikkere 48mm (maten niet exact zeker)
Combi-Camp heeft standaard 48 mm.
Alvast weer bedankt voor de reacties, maar het neuswiel vervangen gaat dus makkelijk. Maar word dus weinig gedaan, omdat jullie niet veel problemen hebben met de vw door het gras heen te verkassen. Als wij de ccc duwen,trekken of draaien...dan gaat de buis/stang van het neuswiel scheef staan, lijkt wel of er teveel speling op zit. En het wiel graaft zich nog meer in, en dan krijgen wij er dus helemaal geen beweging meer in, misschien toch maar op judo gaan ;) Nou kun je dus een plaat onder het wiel doen, zakt die in iedergeval niet meer weg.
Heb je 'm dan niet te ver uitgedraaid? Eerst de overbuis laten zakken door de klem op de wagen los te draaien zodat het wiel op de grond staat, klem weer vast en dan opdraaien om hem los te krijgen van de trekhaak. Bij een goed neuswiel gaat er dan niks scheef staan.
Het is wel verstandig om bij trekken met het wiel op de grond het wiel niet al te ver uit te draaien. Hoe verder uitgedraaid, hoe makkelijker het verbuigt. Hefboomwerking.
Citaat van: Candace op juni 12, 2012, 06:01:21 PM
Als wij de ccc duwen,trekken of draaien...dan gaat de buis/stang van het neuswiel scheef staan, lijkt wel of er teveel speling op zit.
Daarmee ben ik al eens terug geweest naar de dealer, je bent niet de enige die dit opvalt. Remedie: zorgen dat je neuswiel z? draait dat het zich onder de dissel bevindt. Als het wiel "opzij" steekt lijkt inderdaad de boel scheef te staan. Draai je 'm onder de dissel staat als bij toverslag de boel weer recht! ;)
Citaat van: NielsP op juni 12, 2012, 07:39:43 PM
Daarmee ben ik al eens terug geweest naar de dealer, je bent niet de enige die dit opvalt. Remedie: zorgen dat je neuswiel z? draait dat het zich onder de dissel bevindt. Als het wiel "opzij" steekt lijkt inderdaad de boel scheef te staan. Draai je 'm onder de dissel staat als bij toverslag de boel weer recht! ;)
Even twee plaatjes ter verduidelijking :O
Eerste foto: neuswiel ?nder de dissel, boel staat recht
Tweede foto: neuswiel n??st de dissel, boel staat scheef..
Lijkt gewoon torsie doordat het zwaartepunt aan de andere kant van de as komt.
Ons neuswiel staat inderdaad net als op de foto's. Niks vreemds dus.... Bij onze volgende vakantie gaan we jullie tips uitproberen. En als het een geworstel blijft dan een ander neuswiel.
Bij weggaan even kijken naar welke richting het wieltje op staat en er voor zorgen dat de initiële beweging in het verlengde is van die richting, pas daarna de kar draaien in de gewenste richting.
Kar tegen de klok in draaien, staat het wiel altijd onder de dissel.
Hoi!
Op onze "nieuwe" tweedehands Louisiana staat een klein plastieken exemplaar, maar het uitschuifbaar gedeelte is licht gebogen. Werkt nog wel, maar deze kromming, én het gegeven dat we thuis over een oprit uit kiezel moeten om in onze tuin te geraken, doet mij er toch sterk over denken het bestaande wieltje te vervangen door 1 met luchtband. Nazicht/onderhoud/reparatie vormt voor mij niet echt een probleem, ben nogal een DHZ'er. Vrees alleen dat ik dan ook de klem zal moeten vervangen, want de neuswielen met een luchtband hebben sowieso een bredere schacht qua diameter.
Cheers,
Bart
en pas even op met de hoogte van de band,
bij veel wagens zit de bevestiging niet zo hoog, maar gewoon koud op de dissel,
zware aanhangwagens hebben vaak een andere constructie, waardoor de grote luchtband wel past
Hoe hoog is je kogeldruk? Gooi bij aankomst eerst eens wat zware dingen uit de disselbak. Als de kogeldruk naar 0 teruggaat staat er ook geen druk meer op het neuswiel en is het manouvreren met een afgekoppelde vw veel eenvoudiger.