Net terug van een weekend Concert@Sea bier :K O0 :# en daarbij met de RM family S op camping Claeskinderen gestaan. Bij het opbouwen van de wagentent vond ik dat ik deze niet goed kon afspannen. Ik had het idee, dat de wagen wat te laag stond. Nu zet ik de VW op de "Roadmaster manier" op (zie: http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,9208.0.html (http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,9208.0.html)) waarbij de wielen net vrij van de grond komen. Echter ik vind dat ik hem dan dus niet goed kan afspannen. Wanneer de wagen 5-10 cm hoger staat, zou dat een stuk beter zijn. Uit een post in http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,6806.0.html (http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,6806.0.html) blijkt dat een hoogte van 93 cm van de wagenbak werkt. Maar hoe is die hoogte gemeten? Is dat de hoogte tot de bovenzijde van de wagenbak minus het deksel?? Ad uit Goirle noemt 90 cm als ideale hoogte, maar weer weet ik (nog) niet hoe deze hoogte is bepaald. Wie heeft ervaring/kennis/een mening hierover?
En zijn er nog andere tips om de wagentent beter af te spannen?? A.s. zaterdag gaan we echt op vakantie en ik ga er voor om de VW perfect strakgespannen neer te zetten! :K :K :K
Veel dank!
blijkbaar zit er wel wat verschil hier en daar , ik zelf heb grote moeite om de wielen van de grond te krijgen, bij mij staan ze dus als ik de wagenbak op 93 cm zet (gemeten op de scheiding bak-deksel ) nog steeds een beetje op de grond.
de tent kan dan wel goed strak gezet worden.
ook heb ik de laatste keer kamperen in Loosdrecht ervaren dat het geheel ook nog wel eens wil wegzakken in de bodem ondanks plankjes onder de pootjes, waardoor de elastieken te lang( of kort :#) worden na verloop van tijd.
eens even afwachten wat de roadmaster masters ervan te zeggen hebben, mijne heb ik nu voor het tweede seizoen en ben dus geen ervaren roadmaster :)
heb wel minstens 25 jaar ervaring met vouwwagens, de oude was echt wel versleten maar deze bleef altijd met de wielen op de grond.
dit was een holtkamper family
Peter
peter bedankt, idem voor mij, tweede jaar met de RM, maar daarvoor geen VW ervaring. De wielen stonden dit weekend net wel/net niet op de grond, maar heb de hoogte niet gemeten. Het is mij nu wel duidelijk hoe ik de hoogte "93 cm" moet plaatsen. Ik ging al bijna op zoek naar een Altrex uitschuifladder om de wagentent binnen te klimmen :H :H :H maar het valt mee, mn opstapje met 1 tree voldoet nog.
Ben benieuwd naar ervaringen/ideeen van de andere RM-profs, ik ben tenslotte nog in de leer I:
Tip
Eerst de bak op hoogte zetten en dan pas de keuken verwijderen.
door dat het gewichjt van de keuken eraf gaat komt de bak ook omhoog... :#
dan moet je toch weer stellen of zie ik het verkeerd :?
Peter
Citaat van: peter123456 op juli 01, 2012, 10:05:58 PM
dan moet je toch weer stellen of zie ik het verkeerd :?
Peter
Dat zie je dan verkeerd.
eerst neuswiel helemaal omlaag , valpoten zakken , neuswiel omhoog valpoten zakken disselkant. dan keuken verwijderen..staat ook in de handleiding..
Citaat van: Mr Roadmaster op juli 01, 2012, 10:10:52 PM
Dat zie je dan verkeerd.
eerst neuswiel helemaal omlaag , valpoten zakken , neuswiel omhoog valpoten zakken disselkant. dan keuken verwijderen..staat ook in de handleiding..
klopt staat in de handleiding en doe ik ook zo, maar hoe hoog zet je de wagen mr RM? Kun je onder de wielen door tijgeren of heeft een gemiddelde bosmier al moeite om er onder door te kruipen :H :H
hoe "laag" is dat neuswiel, je kan het op diverse hoogtes vastgezet hebben.
moet ik het zo zien dat de valbeugel nog net niet op de grond staat?
( en zo leren we steeds iets meer I:)
Peter
Citaat van: peter123456 op juli 01, 2012, 10:14:49 PM
hoe "laag" is dat neuswiel, je kan het op diverse hoogtes vastgezet hebben.
moet ik het zo zien dat de valbeugel nog net niet op de grond staat?
( en zo leren we steeds iets meer I:)
Peter
dat hangt er van af hoe hoog je wagen wilt hebben, want als je de dissel heel laag draait en dan de achterpoten laat vallen, dan komt de wagen hoger (waterpas) te staan na weer opdraaien van de dissel, dan wanneer je de dissel minder ver omlaag draait, dan de achterpoten laat vallen en dan de dissel weer opdraait tot waterpas. Ik kan mij zelfs voorstellen dat wanneer je de dissel heel laag draait, het vervolgens moeilijk wordt om de wagen waterpas te zetten bij het omhoog draaien van de dissel. Op een gegeven moment kun je niet verder draaien en dan bestaat de kans dat de wagen nog niet waterpas staat. Ik heb dat nog niet uitgezocht.
Citaat van: villeke op juli 01, 2012, 10:24:13 PM
dat hangt er van af hoe hoog je wagen wilt hebben, want als je de dissel heel laag draait en dan de achterpoten laat vallen, dan komt de wagen hoger (waterpas) te staan na weer opdraaien van de dissel, dan wanneer je de dissel minder ver omlaag draait, dan de achterpoten laat vallen en dan de dissel weer opdraait tot waterpas. Ik kan mij zelfs voorstellen dat wanneer je de dissel heel laag draait, het vervolgens moeilijk wordt om de wagen waterpas te zetten bij het omhoog draaien van de dissel. Op een gegeven moment kun je niet verder draaien en dan bestaat de kans dat de wagen nog niet waterpas staat. Ik heb dat nog niet uitgezocht.
Wil het je graag een keer voordoen...
Citaat van: Mr Roadmaster op juli 01, 2012, 10:41:35 PM
Wil het je graag een keer voordoen...
A.s. zaterdag rond 14 uur Camping Zandstuve :# :# :#
Ik ga a.s. zaterdag er in ieder geval met extra aandacht mee aan de slag. ::)
Citaat van: villeke op juli 01, 2012, 10:41:27 PM
A.s. zaterdag rond 14 uur Camping Zandstuve :# :# :#
Beetje te ver weg....
Ik heb via "vraag en antwoord" op roadmaster.nl mijn vraag nog eens gesteld en Ad geeft aan dat 90 cm hoogte goed zou moeten zijn. Ik ga het van het weekend opmeten wanneer ik hem opzet. Ben benieuwd
Als je slikranden de grond niet meer raken staat je wagen te hoog :H
De vorige en tevens eerste keer dat ik de wagen opzette kon ik mijn platte hand onder de wielen doorhalen. De tent stond toen prima.
Volgende keer wil ik hem echter toch wat hoger zetten zodat ik iets meer staruimte heb in de keuken.
Het neuswiel ga ik dan in 2 etappes doen. dus eerst de dissel helemaal op de grond, dus de beugel van het neuswiel los en het neuswiel helemaal ingedraaid. Dan het neuswiel dmv de beugel hoger zetten en dan het neuswiel nog uitdraaien.
Als je namelijk het neuswiel te ver uitdraait. gaat ie helemaal scheef staan. Ik denk niet dat ie dan lang heel blijft.
Bedankt! voor die tip over de slikranden :H :H :H :H
Kleine toevoeging voor de mensen met een oudere RM Family S.
Ideale hoogte volgens Goirle van een 1997 type is 85 cm! Ik zal wel aan AD vragen welk jaar het van 85 naar 90 cm is gegaan.
volgens mij heeft Ronald antwoord gekregen:
Hallo Ad,
We hadden een klein misverstand: ik had een paar dagen terug geschreven (ideal maar ik bedoelde ideale). Nou ja geen probleem hierbij de vraag anders geformuleerd
Hallo Ad,
Nog een vraag over de beste opzet hoogte. Ik had gelezen dat een 1997 model Family S de ideale hoogte heeft van 85 cm en dat een 2003 model Family S een ideale hoogte heeft van 90 cm. Bij welk bouwjaar is het veranderd van 85 naar 90 cm en wat was daar de reden van.
Alvast bedankt.
Groeten Ronald
Beste Ronald Als u een zg.Ideale heeft klopt het antwoord wat ik u eerder gegeven heb. Heeft u echter toch een FAMILY S. De hoogtes hebben te maken met grotere wielen en hogere wagenbakken. Deze zijn voor bouwjaar tot 97 anders dan na 97. 90 cm is het geworden tot 2004 Na 2006 is dit 94 cm geworden. m.v.g. Ad. Roadmaster Goirle.
Thanx Van_looney, scheelt me weer een berichtje... :>
Citaat van: Mr Roadmaster op juli 01, 2012, 10:05:49 PM
Tip
Eerst de bak op hoogte zetten en dan pas de keuken verwijderen.
door dat het gewichjt van de keuken eraf gaat komt de bak ook omhoog... :#
Ik had de laatste vakanties wat moeite om de wagen hoog genoeg te krijgen. Dit resulteert in weinig mogelijkheid om te spannen (het tentdoek hangt bijna op de grond) en hoofdstoten in de keuken. Daardoor ben ik er nog eens over aan het nadenken. Ook over deze opmerking die Richard ook maakte in Renswoude. Eigenlijk is dat toch niet logisch?
Als je de wagen zo licht mogelijk maakt komt hij uit de veren en hoger op zijn wielen te staan. Daardoor zou je hem toch ook hoger op moeten kunnen zetten? Ik heb dit de laatste vakantie geprobeerd, dus alle belading eruit en de keuken er af, maar het werd er niet beter van. Hoe kan dat nou?
We denken erover om volgende keer de uitschuifstokken van de wagenbak op de 2e klikker te zetten ipv de eerste. Hebben jullie dat wel eens geprobeerd?
Ik kreeg ook meteen het idee dat ik de wagen voortaan beter een tikje achterover kan zetten. Dan komt de voortent hoger en kan ik wellicht net onder de keukenuitbouw doorlopen.
Dag,
Wij zijn dit jaar voor heteerst met de roadmaster op pad gegaan. Thuis heb ik het opzetten geoefend en heb me scheel gedraaid aan het neuswiel. Om de goede hoogte van ruim 90 cm. te bereiken heb ik eerst de dissel zo laag mogelijk gezet en ben daarna gaan draaien en draaien en draaien... Het neuswiel heb ik 3 keer versteld en heb daarbij telkens de poten gebruikt. uiteindelijk kon ik de wagenbak nier meer waterpas stellen omdat de uidraaibare poten te weinig lengte hadden en de ondergrond ongelijk was.
Ik ben opnieuw begonnen en heb de wagen een stuk minder hoog gezet. In mijn enthousiasme heb ik de hoogte niet meer gemeten.
Op vakantie ging het opzetten een stuk vloeiender. De wielen waten net niet / net wel van de grond. Zodra de wielen wel van de grond gaan, vind ik het opdraaien wel erg zwaar omdat dan het gewicht van de hele wagen op het neuswiel rust. Ik denk dus dat je de wagen niet te ver moet laten zakken. Wat zijn jullie ervaringen?
Groeten,
Arco