Hoi!
Eindelijk is het dan zover... onze vakantie komt met rasse schreden dichterbij. Groot avontuur, zeker de eerste keer met onze nieuwe 2dehandse! Toch maak ik mij een beetje zorgen om het trekvermogen van mijn wagen. Wij hebben een Citroën Berlingo 1.4i benzine van 2005, geen al te krachtige wagen. Dit hebben we al mogen ondervinden bij eerdere reisjes naar de Provence of de Dordogne, waarbij hij het toch wel moeilijk had in de bergen (bv. Autoroute du Soleil enz.). We waren echter altijd al vrij uitgebreid beladen, waarvan nu een deel in de kar komt te zitten. Onlangs onze VW (Jamet Louisiana 1997) gaan halen in Nederland, en op weg naar huis had onze auto het er niet echt moeilijk mee, maarja, Nederland en het Noorden van Antwerpen is natuurlijk wel vlak hé (+ 't spel was nog redelijk leeg). Vandaar mijn vragen;
1) gaat mijn wagen dit allemaal aankunnen?
2) nefast voor de auto, m.a.w. risico op blijvende schade?
3) naar 't zuiden langs de gekende bergachtige autoroute du soleil of toch maar een andere bestemming kiezen?
Hoop hier een ietwat betrouwbaar antwoord op te lezen, want ben er toch niet écht gerust in hoor!
Groetjes,
Bart
Ik heb wel eens in een auto gereden met dezelfde psa 1.4 en toen voel het me op dat die motor inderdaad kleiner voelt dan ie in werkelijkheid is. Ik kan me je zorgen dus wel een beetje voorstellen.
Maar maak je ook geen al te grote zorgen. Een zwaar beladen auto, of een auto waar iets achter hangt moet je nu eenmaal iets anders rijden dan een lege auto. Als je dat in je achterhoofd houdt rij je eenstuk relaxter. Dat wil dus zeggen eerder terugschakelen dan normaal en de boel iets meer op toeren houden. als je ziet dat je omhoog moet, schakel dan alvast terug en niet pas als je al omhoog aan het rijden bent. Het zijn maar simpele regeltjes maar je zou ze de kost moeten geven die zich daar niet naan houden.
Nou weet ik niet hoe dat met de Berlingo zit, maar ik had zelf ooit een Fiorino (1.4) en de versnellingsbak van die auto had overbrengingsverhoudingen die op werken waren afgestemd. ik heb eigenlijk nog nooit zo makkelijk met een (toen nog) caravan gereden.
Ga vooral niet met zweethandjes achter stuur zitten, maar gewoon rustig gaan rijden en in de heuvels bedenken dat je geen haast hebt. plan desnoods je rit wat ruimer, wat het de tijd betreft. Je zult zien dat je gewoon op je bestemming aan zult komen!
suc6!
Als je hier even de zoekfunctie gebruikt of even googled zie je snel een link naar een site waar je alle info over jouw combinatie in kunt vullen en die een prima advies kan geven.
(nb heb je de 75pk of de 90pk versie? Bij die laatste zou ik me zeker geen zorgen maken)
Al gevonden: www.caravantrekker.nl (http://www.caravantrekker.nl) en dan even naar tabje berekeningen. Voor de 'caravan' even helemaal door naar onder, daar kun je een vouwwagen selecteren.
Ik heb het even voor je ingevuld, maar het zou prima moeten kunnen. Het vanuit stilstand wegrijden op een een helling zal wel met beleid moeten gebeuren.
Een auto lijd altijd wel schade.
Immers een auto is geen trekpaard.
Zeggen ze.
Maar met beleid schakelen en remmen.
Heeft de auto niet veel le lijden.
Kijk maar eens anders eens op anwb.
Hier staan tips op met rijden van een car**an en vouwwagen.
CiteerDe Citroen Berlingo II - 1.4i met een beladen Bagagewagen (achter normale personen auto) van 650 kg met een gewichtsverhouding van 48%, is een uitstekende en prettige combinatie!
De stabiliteit- en veiligheidsreserve vinden wij bij een goede belading zeer royaal waardoor ook hogere snelheden (> 100 km/u) mogelijk zijn (zie gedetailleerd trekkrachtrapport).
U kunt zeer goede prestaties verwachten van deze combinatie. U kunt heel comfortabel rijden en u heeft (ook bij lagere toerentallen) voldoende reserves om goed te kunnen trekken. Op de vlakke weg kunt u zeer goed met het normale verkeer meekomen, waarbij de hoogste versnelling vanaf 80 km/u prima bruikbaar zal zijn.
Op autobaan hellingen (zoals bij Luik) kunt u als eerste boven zijn. Op steile hellingen heeft u ruim voldoende kracht om te blijven rijden. Komt u tot stilstand op een echt steile helling dan heeft u meestal voldoende kracht om weg te rijden, mits u voldoende tractie heeft.
Om met deze combinatie te mogen rijden heeft u een B - rijbewijs nodig (zie verder het gedetailleerd trekkrachtrapport).
Bovenstaande komt van de site http://www.caravantrekker.nl/ (http://caravantrekker.nl). Vul hier de data in van je auto, VW en belading en dan zie je gelijk hoe je auto zich houdt op de diverse heuvel en bergwegen, incl. plaatjes.
Ik heb maar wat waardes aangenomen qua belading maar volgens mij kun je met de Berlingo vrij gerust een helling of bergen in, dat je daarbij wat zult moeten terugschakelen, ach, het is vakantie. Zorg er voor dat de auto zelf in goede conditie is; alle vloeistoffen netjes op niveau, geen sputterende motor of zeer oude bougies en dan rustig vertrekken.
Goede vakantie!
Wij reden vroeger met mijn ouders door de alpen met een Opel kadet 1.1 benzinemotor met een alpenkreuzer er achter. Het was soms wat spannend, maar altijd gered. Dus dan moet het met een 1.4 l motor wel goed komen lijkt me.
Ik wil geen pessimist zijn maar als uit de test komt dat het kan of net kan, dat houd dat nog niet in dat het ook lekker rijd....
Dat is uiteraard persoonlijk maar ik heb graag power over dat kan best handig zijn...
Ach, niet te druk om maken. Wij redden het ook met een 1.4 met 85 pk. Op toeren houden die rammelbak. Dat zijn we niet meer zo gewend. Het verbruik zal wat toenemen. Maar laat die auto maar eens werken. Ik moet zeggen dat toen we zonder iets erachter meer moeite met hellingen hadden dan nu met de vw erachter. Ligt in het feit dat je zonder vw 120 wilt. En met de vw mag je toch maar 80 in de meeste landen en is de haast wat minder. En niets van de 5de versnelling aantrekken.
Hoi!
Ben toch blij al wat geruststellende reacties te lezen. Was er me van bewust dat het geen 120 zou zijn, als ik er maar geraak zonder mijn auto te forceren ben ik al blij. In 4de rijden kan geen kwaad neem ik aan? We gaan volgende week alvast een kleine training doen richting luxemburg, half augustus het zuiden. Wat zijn de juiste snelheidsbeperkingen voor snelwegen in Frankrijk (mét VW)?
Groetjes,
Bart
Ook wij zijn ooit begonnen met een Opel Kadett 1200 voor onze Alpenkreuzer. Overal in Frankrijk geweest, ook in de hoogste bergen. Ging soms wat moeilijk, maar wij zijn altijd boven ( en weer beneden) gekomen. Dus een 1.4 m.i. geen probleem.
Voor het rijden, normaal opschakelen zolang de auto blijft trekken, zodra je merkt dat de auto snelheid mindert terugschakelen, totdat de auto weer echt trekt. Naar Frankrijk rijd je dus normaal in zijn 5e versnelling, op de klimmetjes na.
De max. snelheid in Frankrijk is 120 km p/u, in de regen vaak verlaagd naar 110 km p/u. Op de tolwegen is de max. snelheid 130 km p/u, ook hier evt. verlaagd naar 110 km p/u in de regen. En ook in Frankrijk vaak 80 km p/u in de buurt van steden, net als bij ons een kwestie van op de borden letten.
Wij hebben een Ford Focus 1. 4I-16V met Jametic.
Ik vond het vorig jaar af en toe best wel eng om de haarspeldbochten omhoog naar de camping te gaan (bij Saarburg Duitsland)
Moest ook altijd flink terug schakelen om toch trekkracht te behouden.
Was altijd blij dat ik niet hoefde te stoppen vanwege racefietsers bij tegenliggers.
Ben dus erg blij met deze link.
Die moet ik dus even goed bestuderen of mijn man dan, die is iets technischer.
Rij ik nog meer ontspannen bij 'heuveltjes'.
Mijn ervaring is dat de heuvels bij Luik de zwaarste zijn, echt stijl... :P
gewoon ff terugschakelen, op toeren houden en achter de vrachtwagens omhoog.
als je deze hebt gehad, gaat de rest vanzelf....
vroeger met mijn ouders een simca 1100 (jaja wie kent 'm nog) met een alpenkreuzer er achter, 4 personen erin.
ging geloof ik best goed zo naar garda-meer.....
het is in frankrijk niet verplicht om 130 te rijden....hahaha :# :# :#
Citaat van: retteketed op juli 18, 2012, 09:22:25 PM
het is in frankrijk niet verplicht om 130 te rijden....hahaha :# :# :#
Juist ja, je bent op vakantie hé!
Simpele regel.
Berg op altijd 4 de versnelling.
vlakke wegen mits voldoende snelheid 5de versnelling.
Bij hellingen en dergelijke kun je de 5de versnelling verbranden.
Daarom tijdig terug schakelen.
Voor mij geen probleem doe het blindelings na zoveer duizenden kilometers met de aanhanger gereden te hebben.
Citaat van: primera op juli 18, 2012, 11:39:13 PM
Simpele regel.
Berg op altijd 4 de versnelling.
vlakke wegen mits voldoende snelheid 5de versnelling.
of lager indien nodig. Als je maar in het toerengebied zit waar de auto de meeste trekkracht kan leveren.
Wij hadden in Oostenrijk een camping die aan het einde van een weg zat met een paar kilometer hellingspercentage van gemiddeld 12% dat gaat niet lukken in je 4 hoor :) dat was gewoon terug naar twee.
nog een tip, voor in de bergen (geen snelweg)
dezelfde versnelling omlaag als die je omhoog gebruikt.
remmen op de motor, en hou de toeren hoog (koeling/waterpomp)
Schaamteloze plug van caravantrekker...
Met de caravan in de bergen
Gaat u met de caravan naar het buitenland komt u al gauw heuvels en bergen tegen. Of een combinatie geschikt is voor dergelijke hellingen kunt u lezen in de trekkrachtberekeningen. Bedenk dat doorgaande (auto)snelwegen zelden steiler zijn dan 7% en dat hellingen op doorgaande wegen in het echte hooggebergte zelden veel meer zijn dan 12%. Toch kunt ook als u niet naar 'de bergen' gaat best onverwacht steilere hellingen tegenkomen.
Als wij spreken over rijden in de bergen bedoelen wij 'echte' bergen.... en niet het rijden over autosnelwegen die door de bergen gaan of het rijden over een korte helling van pakweg enkele honderden meters, hoewel ook daar onderstaande tips op van toepassing zijn.
Omhoog
In de trekkrachtberekeningen komt u percentages tegen die betrekking hebben op het wegrijden vanuit stilstand en percentages die gelden bij het rijden. Vaak zit daar een groot verschil tussen. Het blijven rijden, gang houden, is op elke helling belangrijk zeker met een caravan!
Gaat de weg omhoog dan merkt en ziet u (toerenteller / snelheidsmeter) dat de snelheid afneemt en dat gas bij geven geen, of nauwelijks effect meer heeft. Terugschakelen naar een lagere versnelling is het enige juiste wat u als chauffeur te doen staat. Soms moet u meerdere versnellingen terug omdat het motorvermogen ontoereikend is.
Tijdens het stijgen komt u uiteindelijk in die versnelling terecht waarbij een constante snelheid gehandhaafd kan worden, en dat mag best de eerste versnelling zijn. Heeft u een auto met een automaat, ook dan is het vaak beter tijdig handmatig terug te schakelen.
Is een helling echt steil voor uw combinatie (zie trekkrachtrapport) dan merkt u dat u niet met te weinig toeren kunt rijden (onder het maximaal koppel). De motor heeft dan te weinig kracht. Achter een fietser naar boven rijden kan bijvoorbeeld heel lastig, zo niet onmogelijk zijn! Ook bij bochten en hairpins zult u wellicht de snelheid niet te veel moeten laten zakken.
Bedenk dat tijdens die stijgingen veel van de motor en de aandrijflijn gevergd wordt. Zorg ervoor dat je auto in topconditie is en voorzien is van voldoende vloeistoffen, zoals olie en koelvloeistof. Houdt hierbij de lampjes en meters op het dashboard nauwlettend in de gaten.
Mocht de motor (te) warm worden, zet dan de airco uit en de verwarming van de auto aan! Wel even de ramen openzetten... De temperatuur van de motor loopt dan snel terug. Vaak helpt het ook om wat langzamer naar boven te rijden (minder gas te geven).
Bij voorwielaangedreven auto's is het verstandig op goed verharde wegen te blijven en er op bedacht te zijn dat de tractie van de voorwielen eindig is.
Afdalen
Naar beneden rijden lijkt eenvoudig maar is met een caravan veel lastiger dan naar boven. Bij het afdalen merkt u dat de snelheid snel toeneemt. Enkele keren remmen is geen probleem maar is de helling langer zult u moeten afremmen op de motor. Anders worden de autoremmen te warm en verliezen ze uiteindelijk hun werking.
Door tijdens het remmen terug te schakelen kunt u op de motor afremmen en neemt de snelheid langzamer toe. Echter doordat de auto als het ware blijft remmen wordt de oplooprem van de caravan ook na het loslaten van de autorem, niet meer gelost. In deze situaties gaat de caravan met slepende remmen afdalen. Hierdoor ontstaat een grote warmte ontwikkeling, die door de geringe aanlegkracht van de remvoering tegen de remtrommel slecht wordt afgevoerd. Het geheel kan leiden tot compleet verbrande remvoeringen, lagerschade etc.
Hoe is dit te voorkomen zult u zich afvragen. Dat is erg lastig, maar snelheid en gewicht zijn belangrijke factoren. Kies bij het afdalen een zodanige snelheid en versnelling dat tijdens de afdaling niet hoeft te worden geremd met de autorem. Veelal betekent dit dat de afdaling met een lage snelheid zal moeten beginnen. Als uw caravan niet te zwaar is en de oploopdemper van goede kwaliteit is, zou de oplooprem vrij kunnen blijven, maar op echt steile hellingen lukt dit ook niet of te weinig.
Vaak is er bij caravans sprake van maximale belading, c.q. enige overbelading en dan is de gebruikte oploopdemper meestal te zwak. Misschien is het mogelijk dat bij een ?berg? vakantie tijdelijk een zwaardere oploopdemper wordt gemonteerd.
Uitsluitend afremmen op de motor en een goedwerkende oploopdemper kan er voor zorgen dat de oplooprem niet in werking wordt gesteld. Duidelijk mag zijn dat indien de snelheid te hoog is geworden dat je de autorem inschakelt en daardoor de snelheid weer binnen veilige proporties wordt gebracht. Om na een remming met de autorem de oplooprem weer uit te schakelen zou in eerste aanleg tot stilstand moeten worden geremd, waarna tijdens het wegrijden de oplooprem wordt uitgeschakeld. Dit laatste wordt veelal niet gedaan door de bestuurder, waardoor er een reële kans bestaat dat je vervolgens met een slepende oplooprem de afdaling voortzet, met gevolgen als eerder omschreven.
Rijdt u een lange afdaling, stop dan na enkele kilometers om voorzichtig te voelen of de remmen warm zijn. Zijn ze heet (u kunt dan de velg niet aanraken met uw hand) wacht dan totdat de remmen afgekoeld zijn voordat u verder rijdt.
Eigenlijk zou je als consument kunnen zeggen dat technisch gezien de oplooprem niet zo geschikt is voor het doen van sterke afdalingen. Gelet op de huidige moderne elektronische mogelijkheden zou door fabrikanten bijvoorbeeld een sensor en een waarschuwingslamp voor het al dan niet in werking zijn van de oplooprem kunnen worden gemonteerd. Kost naar mijn mening niet veel euro?s. Ik denk hierbij aan een (groen/rood) lampje op de disselbak, zichtbaar via de binnenspiegel. Nog mooier zou een lampje op het dashboard van de auto zijn! Om enige zekerheid te waarborgen tot het al dan niet in werking zijn of blijven van de oplooprem, lijkt het me mogelijk op een (sterke) afdaling een kleine proef te doen.
Zet de caravan op de vastzetinrichting (handrem flink aantrekken), vervolgens ongeveer 10 cm met de auto naar voren rijden. De oplooprem is nu gelost. Zet de auto goed op de handrem en daarna de vastzetinrichting van de caravan lossen. Als de caravan nu gaat inlopen in deze situatie, dan is statisch gezien de oploopdemper niet in staat om de oplooprem buiten werking te houden. Zou men in deze situatie toch gaan afdalen dan zal zonder dat de autorem wordt gebruikt, de oplooprem over de gehele lengte van de afdaling slepen met het mogelijke gevolg van oververhitte remmen of erger. Verbrande remvoeringen of erger zal nagenoeg nooit onder garantie worden gerepareerd, omdat de bestuurder (door ondeskundig gebruik) de meeste blaam betreft. Om elke verhitte discussie met de fabrikant, importeur of dealer te voorkomen, kun je maar beter zorgen dat je het hoofd en de caravanremmen koel houdt.
Is de weg geschikt voor een caravan?
Enkele pas- en bergwegen zijn verboden voor caravans, maar is er geen verbod dan is de weg te rijden met een caravan! Uiteraard wil dat niet zeggen dat u met uw combinatie elke weg kan rijden.....
Als uit de trekkrachtberekening blijkt dat uw combinatie op 1500 meter hoogte op 10% helling nog kan wegkomen, dan zou ik me niet prettig voelen op een Alpenpas van meer dan 2000 meter met hellingen van 12%. Zou u dan moeten stoppen komt u immers niet meer weg. Voor uw combinatie is die weg dan niet geschikt. Sommige bergwegen kunnen zo smal zijn, dat u tegenliggers niet overal kunt passeren. Bent u niet in staat om dan eventueel achteruit te rijden is die weg voor u niet geschikt om met een caravan te rijden.
Het rijden in bergen vergt voor bestuurders van caravancombinaties meer ervaring en gevoel dan het rijden op vlakke wegen. Tijdens het BergTrainingsWeekend, onze caravan rijvaardigheidscursus in het uiterste zuiden van Limburg, komt heel veel meer ter sprake en krijgt u goed inzicht in uw eigen grenzen. Het e-book "Rijden in de Bergen" wordt daarbij ter beschikking gesteld, maar is ook los verkrijgbaar tegen een geringe vergoeding.
Oef,.!!!!!!
Tjonge wat een relaas.......
Hoi!
Iedereen nogmaals en alvast bedankt voor de talrijke reacties. Omdat heel veel lezen toch niks is in vergelijking met het zelf te ervaren, ben ik de afgelopen week toch maar al ens naar Luxemburg gereden voor een midweek met de kids. Dit is natuurlijk nog niet vergelijkbaar met de echte Franse Cols, maar je hebt toch al wat hellingen waar je het gedrag van je sleep kan inschatten alvorens er een grote trek mee aan te vangen. Ik moet zeggen dat dit eigenlijk heel goed ging met mijn Berlingo. De 1.4i kon zich goed uit de slag trekken, zowel op hellingen als vlak. Vlak is het mogelijk om probleemloos 100 a 120 aan te houden (Jamet Louisiana in beladen toestand, pak ongeveer een 500 kg, kogeldruk op 50). Het geheel hing zeer stabiel en rustig achter de wagen. Klimmen ging ook goed, mits een goede aanloop en tijdig terugschakelen (onder de 3000 toeren terug naar 4de enz.). Hierdoor toch gemiddels een 70 a 90 kunnen aanhouden bergop. De afdalingen ongeveer hetzelfde, r.h.m. de tip van deze te volbrengen op dezelfde manier waarop je een helling zou oprijden; een 110 km/u en rustig laten bollen. Al bij al dus zeer tevreden van de trek-kwaliteiten van mijn wagen.
Helaas is 't weer van korte duur, want bij de heenrit is er een lek ontstaan in het stuurhuis van mijn Berlingo, waardoor de servo- olie er bij elke stuurbeweging uitspuit. Vermoedelijk tengevolge gewone slijtage, maar jammer genoeg te hoge kosten, dus ik weet niet of ik deze nu nog wil maken (is al elk jaar iets geweest, wil precies een andere wagen zodat ik met een gerust gemoed op vakantie kan vertrekken). Ik overweeg nu een Opel Zafira 1.7 CRDI (110 pk, 81 kw). Iemand al ervaring met dergelijke wagen voor het trekken van een vouwwagen?
Cheers,
Bart