Elektrische fietsen op disselhulpstuk

Gestart door Kertzman, mei 23, 2023, 10:02:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kertzman

Hallo



Wie heeft tips?
We hebben een kogel op een hulpstuk op de dissel geplaatst.
Nu hebben we elektrische fietsen op een lichte (13kg) fietsendrager. Uebler 21i
Het hulpstuk wiebelt behoorlijk. Bij de wit-Schijndel adviseren ze om de fietsendrager extra te ondersteunen.
Wie heeft een idee hoe wij dit kunnen doen?

Theu

Nog zo'n zelfde hulp stuk op je dissel monteren, maar dan bovenop met een dwarsligger waarop je fietsendrager kan steunen.

sanderv

Ik zal deze constructie toch nooit gaan begrijpen. Het gaat dus om pak em beet 60 kg op een lange hefboom die door twee profieltjes in bedwang gehouden moeten worden tijdens een noodstop met uitwijkmanouevre? Blijft bijzonder. Hebben dit soort kogels ook een E-typegoedkeuring?

Theu

Het is idd een bijzondere constructie.
Ik zou eerder een plaat met daarop gootjes en in het midden een (afneembare?) steun om de fietsen goed vast te kunnen zetten.
Lijkt mij eenvoudiger en lichter dan deze constructie.
Mijn eerdere reactie ging ook uit van de bestaande situatie.

sanderv

Vooral omdat de dissel op die plek niet eens geboxt is met een volle koker. Het is maar een U profiel.

GJT

Met deze constructie zou ik nog niet met een loopfiets durven te rijden. Ook voor de veiligheid van andere weggebruikers.
Idd aan de voorzijde steunen maar ook extra vastzetten is denk ik de enige optie. Je zou iets kunnen laten maken op basis van een vergelijkbare constructie. Je kan wellicht ook van stevige houten balkjes iets kunnen maken wat de drager aan de voorzijde ondersteunt en vastzet. Je kan deze met andere u-beugels op de dissel monteren. De balkjes wel met goede verbindingen en constructielijm in elkaar zetten. Hout kan dan enorm sterk zijn.

Joergarms

Ik heb n soortgelijke kogel. Maar, er mist bij jou iets. Aan de bovenzijde, horen eigenlijk ook 2 korte profielen op de drager te drukken, deze sluiten veel beter aan dan de U vormige draadeind. Ik heb aan de voorzijde n klein steuntje geplaatst waar de drager op rust, geheel staat als n huis.
Voor de critici, deze kogels worden ook veel bij caravans geplaatst, als dat niet zou mogen, werd dat echt niet gedaan/ goedgekeurd.

Jeronimo

Citaat van: Joergarms op mei 29, 2023, 06:46:54 AM
Voor de critici, deze kogels worden ook veel bij caravans geplaatst, als dat niet zou mogen, werd dat echt niet gedaan/ goedgekeurd.
Waar het misschien "verkeerd" gaat is dat dit soort hulpstukken verkocht wordt als caravan hulpstuk. Mijn aanname is dat de dissel van een caravan veel steviger uitgevoerd is dan die van de gemiddelde vouwwagen.

Dus wat stabiel genoeg is op een caravan staat dan zomaar te wiebelen op een vouwwagen. Van de gemiddelde gebruiker kan je niet verwachten dat ze een goede inschatting kunnen maken van het krachten spel wat optreedt.

Met een paar lichte racefietsen of mountainbikes gaat het wel goed maar als mensen zware e-bikes willen gaan vervoeren met een rek op een hulpstuk zoek je echt wel de grens van veiligheid op.





Die-hard mooi-weer-kampeerder

Jer81

Volgens mij maken zowel vele caravans als vele vouwwagens gebruik van dezelfde al-ko constructies met dezelfde materialen.

Maar buiten dat zou ik gewoon niet beginnen aan zo'n kogel op de dissel. Heb hem gehad op de caravan maar nooit gebruikt. Veel beter is om gewoon een disseldrager vast te zetten op de dissel. Veel stabieler.

sanderv

Citaat van: Joergarms op mei 29, 2023, 06:46:54 AM
Ik heb n soortgelijke kogel. Maar, er mist bij jou iets. Aan de bovenzijde, horen eigenlijk ook 2 korte profielen op de drager te drukken, deze sluiten veel beter aan dan de U vormige draadeind. Ik heb aan de voorzijde n klein steuntje geplaatst waar de drager op rust, geheel staat als n huis.
Voor de critici, deze kogels worden ook veel bij caravans geplaatst, als dat niet zou mogen, werd dat echt niet gedaan/ goedgekeurd.

Maar dit zijn aannames. Hebben die disselhulpstukken ook een E-keur? Zelfs bij het hulpstuk van Uebler a 130 euro kan ik daar niets over terugvinden. En allemaal werken ze met een klemconstructie, dus niet door en door gebout zoals bij een trekhaak. En ook bij de Uebler vind ik een review van iemand die na een half uur rijden de fietsen toch maar op de wagen heeft gelegd:

https://www.coolblue.nl/product/565636/uebler-disseladapter.html

En bij de caravanners is de kogeldruk al een flink ding, je voegt ongeveer 60 kg extra toe bovenop de reeds aanwezige kogeldruk. Dat zal voor een caravan en caravantrekker misschien geen issue zijn, maar voor een vouwwagen is het dat wel. Maar goed, moet iedereen zelf beslissen.


Joergarms

Er is over alles altijd wel n negatieve review te vinden. De positieve ervaringen worden lang niet altijd gemeld.
Anyway, bij mij zit de drager als een huis, inclusief 2 stevige endurobikes erop.
Vorige week nog 120kmh mee gereden, geeft geen krimp. 

sanderv

Begrijp ik allemaal, maar nog steeds kan ik nergens een E-keur vinden. Ik begrijp best dat bij normaal rijden de boel wel blijft hangen. Maar die situatie is niet interessant. Ik wil het weten voor de uitwijkmanoeuvre of noodstop. Daarom mijn vraag: hebben die dingen een E-keur? Misschien wel, maar ik kan het nergens vinden. Mensen onderschatten volgens mij nog wel eens wat voor krachten er echt op constructies komen te staan als het spannend wordt, dus bij een noodstop of een uitwijkmanoeuvre of erger. Goede fietsenrekken zijn daar op getest, trekhaken ook, dakdragers, dakkoffers... Maar disselhulpstukken heb ik ernstig mijn twijfels bij. Een beetje met de hand heen en weer wiebelen is geen enkele garantie of referentie voor de praktijk. Een extra beugeltje om het rek te ondersteunen ook niet.

https://www.youtube.com/watch?v=sesPBQKBH9s
https://youtu.be/HxKtFSu7e6Y?t=130
https://www.youtube.com/watch?v=xwFOwC5MseA
https://www.youtube.com/watch?v=47C753sSdsQ