Fietsendrager

Gestart door edwin1234, september 22, 2012, 09:55:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

edwin1234

Hallo mede klappers ,ik heb een fietsendrager gekocht via markt plaats die eigenlijk van een jamet is .
Die wil ik op mijn trigano plaatsen.
Is het de bedoeling dat hij op de zwarte balken komt onder de wagenbak en dan met afstand bussen of zo?
Graag jullie hulp
Alvast bedankt
Groeten edwin

bosi

Trigano komt uit de zelfde fabriek als Jamet, dus in principe moet het met eventueel een aanpassing passen.
Je moet eerst de 4 onderbuisjes plaatsen in de vierkante buiseinden op de vierhoeken van je wagenbak. In deze buiseinden is als het goed is al een M6 gat door en door voorgeboord, deze moet je zelf eerst wel naar M8 opboren. Met M8 moeren/bouten (gebruik nylock moeren) zet de onderbuisjes vast. (Vaak zitten de onderbuisjes er niet meer bij, maar je kunt deze kopen bij bijvoorbeeld de vouwwagen specialist Ton van Stolwijk, ca ?50,- per 4 stuks of ze zelf maken van vierkante profiel). Daarna bout je de staanders links en rechts vast aan deze onderpootjes en monteerd dan de 2 dwarsliggers waarop de fietsendragers zijn gemonteerd. Ik voor alle duidelijkheid een bouw tekening instructie bijgevoegd. Het kan zijn dat je de staanders iets moet inkorten/bouten verplaatsen om hem passen te krijgen, ook kan het mogelijk zijn dat je afstandbusjes op de bouten van de onderpijpjes moet maken/plaatsen omdat je Vouwwagen iets breder is.

Veel succes met het plaatsen

edwin1234

Citaat van: bosi op september 22, 2012, 03:14:48 PM
Trigano komt uit de zelfde fabriek als Jamet, dus in principe moet het met eventueel een aanpassing passen.
Je moet eerst de 4 onderbuisjes plaatsen in de vierkante buiseinden op de vierhoeken van je wagenbak. In deze buiseinden is als het goed is al een M6 gat door en door voorgeboord, deze moet je zelf eerst wel naar M8 opboren. Met M8 moeren/bouten (gebruik nylock moeren) zet de onderbuisjes vast. (Vaak zitten de onderbuisjes er niet meer bij, maar je kunt deze kopen bij bijvoorbeeld de vouwwagen specialist Ton van Stolwijk, ca ?50,- per 4 stuks of ze zelf maken van vierkante profiel). Daarna bout je de staanders links en rechts vast aan deze onderpootjes en monteerd dan de 2 dwarsliggers waarop de fietsendragers zijn gemonteerd. Ik voor alle duidelijkheid een bouw tekening instructie bijgevoegd. Het kan zijn dat je de staanders iets moet inkorten/bouten verplaatsen om hem passen te krijgen, ook kan het mogelijk zijn dat je afstandbusjes op de bouten van de onderpijpjes moet maken/plaatsen omdat je Vouwwagen iets breder is.

Veel succes met het plaatsen
Harstikke bedankt voor de duidelijke info
Kan mee aan de slag
Groeten edwin

edwin1234

Citaat van: edwin1234 op september 22, 2012, 04:34:05 PM
Harstikke bedankt voor de duidelijke info
Kan mee aan de slag
Groeten edwin
Heb de fietsendrager zitten met m8 bouten van rvs en moeren en veerringen.
Nu hoor ik  hier en daar dat rvs zachter is als staal dus twijfel ik of of de bouten door schudden van de vouwwagen op den duur niet zouden breken.
En vraag me af wat beter is.

Groeten edwin

wpee

Met M8 bouten is dat wel het laatste waar ik met zorgen over zou maken, M8 in RVS is sterk zat.

gr Wim

bosi

Citaat van: wpee op september 23, 2012, 10:27:33 AM
Met M8 bouten is dat wel het laatste waar ik met zorgen over zou maken, M8 in RVS is sterk zat.

gr Wim

Helemaal mee eens, M8 in RVS is prima, gewoon staal zou je weer moeten beschermen met kopervet etc. met alle gevaar op vetvlekken in je tentdoek vandien..

Misschien iets waar je wel aan moet wennen is dat er een zekeremate van beweging en flexibiliteit in de hele imperiaal zit als hij beladen is. Ik heb er 4 fietsen opstaan, en bij drempels en hobbels zie je en voel je het hele gebeuren heen en weer zwaaien en heb je in het begin het idee dat het hele zaakje binnen de kortste keren eraf zal donderen. Gelukkig leert de ervaring dat dat helemaal niet het geval is, we zijn dit jaar door Belgie heen gekomen over een provicialeweg waar er bijna meer gaten dat asfalt te vinden waren en totaal geen problemen (geen kromme of ingesleten bouten).

edwin1234

Citaat van: bosi op september 23, 2012, 12:28:12 PM
Helemaal mee eens, M8 in RVS is prima, gewoon staal zou je weer moeten beschermen met kopervet etc. met alle gevaar op vetvlekken in je tentdoek vandien..

Misschien iets waar je wel aan moet wennen is dat er een zekeremate van beweging en flexibiliteit in de hele imperiaal zit als hij beladen is. Ik heb er 4 fietsen opstaan, en bij drempels en hobbels zie je en voel je het hele gebeuren heen en weer zwaaien en heb je in het begin het idee dat het hele zaakje binnen de kortste keren eraf zal donderen. Gelukkig leert de ervaring dat dat helemaal niet het geval is, we zijn dit jaar door Belgie heen gekomen over een provicialeweg waar er bijna meer gaten dat asfalt te vinden waren en totaal geen problemen (geen kromme of ingesleten bouten).
Dat is goed dat je dat zegt, zou ik me anders inderdaad zorgen om maken
Moet zeggen dit is een geweldig forum waar je goed geholpen wordt.
Groeten edwin