verlichtingsbalk inc mist licht ervaringen?

Gestart door Karstenburgwal, juni 27, 2013, 10:23:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Karstenburgwal

Beste Forum leden,

Morgen ga ik de vouwwagen uit de stalling halen(1e keer)
Maar volgens mij zit er geen mist licht op, en daarnaast werk knipperlicht rechts achter niet.

Het gaat om een jaeger 13 polig op de auto(doorgemeten en alles OK) naar een 7 polig van de vouwwagen.
nu heb ik gezien hoe je het ea kunt aansluiten, maar ik zie ook diverse verlichtingsbalken met LED te koop inc mist licht.
http://shop.aanhangwagendirect.nl/verlichting/verlichtingsbalk/p-1a/2013352--verlichtingsbalk_led.html?gclid=CNPUy-2HhbgCFU2R3godKAMAeg

Kun je dit zomaar vervangen of gaat dit veel problemen geven(wetgeving en storing)??

Tago Herman

Voor wat betreft de vw is het geen enkel probleem de verlichting te vervangen door led, maar........
als je een nieuwere auto hebt is het waarschijnlijk dat de computer hier problemen mee heeft, en dus opnieuw ingelezen moet worden. En dit breng weer kosten met zich mee.
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Karstenburgwal

Citaat van: Tago Herman op juni 27, 2013, 10:38:21 PM
Voor wat betreft de vw is het geen enkel probleem de verlichting te vervangen door led, maar........
als je een nieuwere auto hebt is het waarschijnlijk dat de computer hier problemen mee heeft, en dus opnieuw ingelezen moet worden. En dit breng weer kosten met zich mee.

Bedankt voor je snelle reactie!

Een Toyota Avensis Verso uit 2002, zal dat zomaar goed gaan?

nikkel1964

Citaat van: Tago Herman op juni 27, 2013, 10:38:21 PM

Zou daar in de lichtbalk geen voorziening voor zijn aangebracht? Als ik zie hoeveel LED achterlichten en balken er aan worden geboden op het moment zou het me niets verbazen als hier iets op gevonden is.

(Ik heb dan ook geen idee wat de boordcomputer meet, de stroomafname, de weerstand? Is er nog een techneut wakker?)

Yella

Is al niet de nieuwste auto meer, zou niet weten waarom die er problemen mee zou hebben. Kan natuurlijk wel. Onze vorige Roomster van 2008 had geen problemen met de stokoude kar met gewone verllichting van de buurman. Onze huidige C4 van eind 2011 wil de verlichting er absoluut niet achter hebben en geeft storing aan. Misschien gewoon navragen bij de garage van Toyota.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

berkevelda

Alles heeft te maken met weerstanden. Een gloeilamp heeft een hogere weerstand dan een LED lamp. Als je dan de gloeilamp vervangt voor een LED lamp zou het kunnen voor komen dat een boorcomputer de melding gaat geven dat je verlichting kapot is. Wat ook kan is dat je klingelateur op hol slaat. Anders gezegd: dan gaat je knipperlicht heel snel knipperen.

Ikzelf heb het laatste meegemaakt nadat ik verlichting op mijn motor had aangepast. Ik heb dit verholpen door er per knipperlicht een 10Ohm's weerstand paralel overheen te zetten. Dan houd je je klingelateur voor de gek en knippert hij weer "normaal".

Wellicht dat dat in de nieuwste LED aanhangwagenbalken al zit verwerkt, maar dan zou je dat moeten navragen of eventueel een handleiding of specificatielijstje moeten doorlezen.

Suc6 er mee.

retteketed

na het aanpassen van onze cocoon kon ik de standaard verlichting van HK niet terugzetten.
ik heb een complete verlichtingsbalk gekocht en achterop gehangen, werkt perfect.

geen problemen met de auto (is een 12 jaar oude Spacewagon)

Karstenburgwal

Vandaag alles getest en opengemaakt. Kabelbreuk gevonden en herstelt. Tot mijn verbazing zat de mistlamp aansluiting er gewoon op, mist(e) alleen wat lampjes:-). Deze geplaatst en alles werkt weer!
Wat mij nog wel opviel is dat hij geen achteruitrij verlichting heeft. Is deze niet verplicht?? Al mijn stekertjes in de 7 polige aansluiting zijn vergeven, dus als het wel verplicht is zal ik toch naar een 13 polige moeten.

Alvast bedankt voor al jullie tips!!

dobunl

Nieuwsgierig vraagje: werkt het mistachterlicht geheel volgens de regels? D.w.z. als jet in de auto het mistachterlicht inschakelt gaat dat van de vouwwagen aan en niet die van de auto?

bosi

Citaat van: dobunl op juni 28, 2013, 02:55:18 PM
Nieuwsgierig vraagje: werkt het mistachterlicht geheel volgens de regels? D.w.z. als jet in de auto het mistachterlicht inschakelt gaat dat van de vouwwagen aan en niet die van de auto?

Wat jij aangeeft is niet per definitie verplicht, alleen als het mist achterlicht van de auto weerkaatst tegen de aanhanger en daardoor verblindend werkt is het verplicht om het mistachterlicht van de auto niet mee in te schakelen als er een aanhanger is aangekoppeld.
Standaard zit er op de 13 polige jager een ingebouwde schakelaar die het mist achterlicht van de auto uitschakeld als er een stekker wordt aangekoppeld (mits de bedrading goed is aangesloten), een aantal 7 polige stekkerdozen heeft deze voorziening ook.

dobunl

Aha, dat is al weer wat subtieler dan ik dacht.
Overigens, dit soort schakelingen vergt aan de kant van de auto wel speciale maatregelen. Bij mijn auto (V70, 2001) wordt dat softwarematig opgelost, tegen passende vergoeding natuurlijk.

Karstenburgwal

Citaat van: dobunl op juni 28, 2013, 02:55:18 PM

Dat heb ik idd even nagekeken maar die van de auto schakelt netjes uit en gaat op de vw aan!
Dus wat mij betreft mag er een slotje op dit topic aangezien alles is opgelost.

Bedankt voor alle adviezen! WW WW