cocoon tentbak verplaatsen tbv keuken achterop en "update whitebox keuken"

Gestart door retteketed, september 17, 2012, 08:26:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

retteketed

Beste mensen,

enige tijd geleden heb ik via diverse topics raad en info gevraagd.
vooral omtrend het verplaatsen van tentbak op het chassis van onze cocoon naar voren.
we hebben een cocoon met de dissel achter de tent (dus niet onder de luifel).
de keuken en koelkast moest telkens verplaatst worden vanaf de dissel onder de luifel.
dit was best een (kleine) inspanning. er moest immers gesjouwd worden.

aangezien de jaartjes beginnen te tellen wil ik niet meer sjouwen (of zo min mogelijk).
de MTT-uitvoering leek me wel wat, maar om nu mijn 2 jaar oude cocoon in te ruilen (met al die aanpassingen die ik inmiddels heb aangebracht) gaat me te ver.

wat wél kan, is het verplaatsen van de tentbak naar voren, dus ipv de disselbak aan de voorzijde komt de tentbak naar voren en komt er achter op het chassis ruimte vrij voor een keuken die vast achterop komt (gelijk de kytekeuken)

last van kogeldruk heb ik niet, immers de trekhaak achterop de trailer worden 2 fietsen gemonteerd die evenwicht brengt in combinatie.
Inmiddels heb ik via dit forum een oude en gebruikte holtkamper whitebox keuken gekocht.
deze keuken zal ik geheel naar eigen wens "pimpen" en een geheel nieuwe indeling aanbrengen.
ook voorzien van achterlichten en kenteken(verlichting)
maar dat is een winterklus waar ik van het hele project foto's zal plaatsen wat de voortgang zal zijn.

dus wordt vervolgt.

Alberik

Als je de whitebox en 2 fietsen aan de achterkant van de trailer hebt ben ik benieuwd hoe je aan voldoende kogeldruk komt. Dit zul je toch op één af andere manier moeten compenseren, omdat het meeste gewicht aan de achterkant zit.

retteketed

onbeladen en zonder fietsendrager is de kogeldruk +/- 65 kg.
na plaatsen (lege) keuken en lege fietsendrager +/- 40kg.
na beladen kampeeruitrusting, volledige keuken én 2 fietsen is de kogeldruk krap 35kg.
iets te licht, dus moet ik nog een andere volgorde van belading maken.

dit was de eerste weging.
er volgt meer momenten.
alles tips, suggesties, wijze raad etc is welkom....

spikehome

Idd zal lastig zijn om voldoende kogeldruk te krijgen.
Ziet er verder goed uit hoor.
Wijze raad.
Tja alle zware spullen maar voren dus.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Kole

Dat is idd een lastige. Even ter vergelijking ik had afgelopen vakantie bijna 100 kg kogeldruk met een Zambezi.

Wat je zou kunnen doen is het frame onder de keuken weghalen. Dit is een stalenframe en heb je bij vaste montage niet nodig.
De koelkast er niet in zetten maar los in auto meenemen.
De trekhaak (alleen de kogel) verwijderen en de keuken nog verder naar achteren plaatsen evt chassis iets verlengen. Hierdoor kun je de wagen opbouw verder naar achteren plaatsen en kun je de fietsen op de dissel kwijt.

Vraagje past je reservewiel nog onder de wagen? is volgens mij erg weinig ruimte voor.

nikkel1964

Heeft dit chassis de mogelijkheid de as verder naar achteren te plaatsen? Ik weet dat het Alko-chassis wat (onder andere) door Combi Camp gebruikt wordt deze mogelijkheid wel heeft.

Swede

ik bewonder je moed en handigheid om zo'n project zelf aan te pakken.
live life outdoors

Mieke

Ik ben er van overtuigd dat dit weer een project wordt om duimen en vingers af te likken  ;) 
De start ziet er toch al goed uit.
Ik vrees wel een beetje idd voor die kogeldruk, maar dat laat ik aan de techneuten. Ik vermoed dat je vooraan op de dissel geen ruimte voor de fietsen kan vinden? ZOu natuurlijk sneu zijn van dat prachtig gemaakte fietsenrek

retteketed

Citaat van: Kole op september 17, 2012, 10:01:52 PM
Wat je zou kunnen doen is het frame onder de keuken weghalen. Dit is een stalenframe en heb je bij vaste montage niet nodig.

Het frame draagt juist het gewicht en houdt het kunstof op z'n plek.
ik denk dat anders bij het rijden het kunstof vervormt onder invloed van de rij-wind.

De trekhaak (alleen de kogel) verwijderen en de keuken nog verder naar achteren plaatsen evt chassis iets verlengen. Hierdoor kun je de wagen opbouw verder naar achteren plaatsen en kun je de fietsen op de dissel kwijt.

klopt, echter heb ik juist de behoeft om de trekhaak te laten zitten, immers gaan we niet altijd met fietsen op vakantie (slechts in voor en na seizoen en dan blijven we in nederland en rijden max.200km...

Vraagje past je reservewiel nog onder de wagen? is volgens mij erg weinig ruimte voor.

die zal inderdaan worden verhangen, echter ben ik nog aan het bedenken waar....
onder keuken kan,  heeft negatief invloed op kogeldruk
onder de voorkant, heeft positief effect op kogeldruk echter de rem-stang hangt in de weg.
meenemen in de auto.....
kortom, weet het nog niet...

retteketed

Citaat van: NielsP op september 17, 2012, 10:11:59 PM
Heeft dit chassis de mogelijkheid de as verder naar achteren te plaatsen? Ik weet dat het Alko-chassis wat (onder andere) door Combi Camp gebruikt wordt deze mogelijkheid wel heeft.
dat is me té ingrijpend.....
bedankt voor je tip.

Edwinv

Plaats het wiel op de dissel..... Of zet er een transportkist op. Deze dan volgooien met aardappels :>

retteketed

Voortgang pimpen van keuken whitbox.

ik heb inmiddels de whitebox geheel gedemonteerd.
al het houtwerk v/d kastjes zijn er uitgehaald, de lade's gedemonteerd.
Het inbouwfornuis is inmiddesl verkocht, gaan we niet meer gebruiken (neemt teveel ruimte in).
de deksel en basis zijn vanelkaar gehaald, alles gestript en het frame ook uitelkaar gehaald.
kortom, alle onderdelen liggen separaat in de schuur.

zoals bekend gaat de keuken achter op het chassis, op een vast montage waarbij de keuken wél kan worden verschoven ivm hoogte onder de luifel (oplossing door schuiven in een frame met wieltje of llagers).
omdat de keuken "vast" komt te staan zijn de stelpoten en wielen niet meer noodzakelijk. Daarbij kan de keuken niet schuiven omdat het frame aan de onderzijde uitsteekt.
oplossing: frame is aangepast (de uitstekende delen met stelschroeven zijn weggeslepen.
De indeling in de keukenbak zal ook worden veranderd, hier is een aapassing aan ladeblok gemaakt (zie het laswerk van mijn jongste zoon, hij is aan het lassen)
al het framewerk (onderkant en binnenkant) wordt in de "hammerite" lak gezet, waardoor het frame een mooie uitstraling gaat krijgen.

Bij het demonteren van keukenbak constateer is scheurtjes in kunstof (die ik bij aanschaf niet ontdekt had), deze scheurtjes zijn inmiddels hersteld met kunstof poly-pleisters.

Het witte vonden wij té wit, en willen we de gehele box van wit naar groen verven.
Hiervoor dient het kunstof worden aangebracht met primer (grondverf) omdat normale lak niet lang blijft zitten op hard kunstof.
gehele keueken krijgt een "make-over".
Morgen gaat de eerste kleurlaag over de buitenkant, zondag volgt de binnenkant en kan het opbouwen vorm krijgen.

wordt vervolgt.

muis

Zo, ben benieuwd naar het eindresultaat :J  Ik zet deze bij de projecten want dat is het toch wel, een project ;)

Mieke

Volgens mij wordt dit een schitterende keuken waar HK een puntje kan aan zuigen.