Problemen met nieuwe 4x4

Gestart door JXP, juli 28, 2013, 09:13:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

JXP

Hallo. Een maand geleden hebben wij een nieuwe Jametix 4x4 gekocht. Het is een 2012 model. Bij de eerste keer opzetten ontdekte wij een
gaatje in de vinyl beschermhoes bij het knikpunt van de grootste dakstok. Er bleek zelf een gaatje in het tentdoek te zitten. Gelukkig is het doek dubbel terplaatse en is het niet door en door. Bij het inpakken was de vinyl beschermhoes goed over het knikpunt aangebracht(door dealer bij opzet/inpak demo). Het is niet duidelijk hoe deze schade is ontstaan. Na de zomer gaat hij terug naar de dealer. Tijdelijk heb ik de vinylhoes gerepareerd door er extra vinyl plakkers over het gat te plakken. Bij het inpakken doe ik ook een extra vinyl rond het knikstuk. Wat mij opviel is dat het platte plaatje wat tussen de ronde stokken is gemonteerd veel scherpe bramen bevatte. en dat het niet sloepel knikte. Na de bramen verwijderd te hebben gaat het een stuk beter. Ook op de stormstok die tussen slaapgedeelte en voorkant voortent zaten veel bramen aan het gedeelte wat aan de voorzijde over de tentstok gehaakt moet worden. Zag dit aan beschadiging van het tentdoek terplaatse. Ook deze bramen moeten worden verwijderd om schade te voorkomen. Ik heb er voor gekozen om de keukenpootjes te vervangen voor pootjes met wielen. Dit heeft twee grote voordelen. Ten eerste is de keuken behoorlijk zwaar, dus verrijden gaat makkelijk ook in gras. Een tweede voordeel is dat deze pootjes zeker 10 cm langer zijn (orginele + wielen) waardoor de keuken op een prettige hoogte gezet kan worden. Er is echter ook een nadeel. Daar de pootjes een beetje speling hebben in de buis waarin ze schuiven zal het pootje bewegen in de houder als je met de keuken gaat rijden. Door dit bewegen kan het voorkomen dat de aangedraaide vergrendeling van het pootje wat speling krijgt(ondanks goed vastzetten) Het gevolg was dat tot twee keer toe er plotseling een pootje inschoof. Dit tot grote schrik want dan merk je pas hoe zwaar de keuken echt is. gelukkig zonder schade maar wel gevaarlijk. Ik zelf heb een extra vergrendelings kogeltje aangebracht zoals gebruikt wordt wanneer je de poten helemaal inschuift. Ik had de ongebruikte poten zonder wielen nog dus door daar de kogelvergrendeling uit te halen en bovenin de poten met wielen een gat van 9mm te boren heb ik een extra beveiliging bij uitgeschoven poten als ik met de keuken ga rijden.
Verder hebben we gemerkt dat het plaatsen en inritsen van het grondzeil bij warm weer een zweet klusje is. Wij leggen nu eerst het grondzeil met extra plastic eronder op de grond voor we de tent gaan opzetten. Met een merkstreep precies in het midden aan de wagen kant kun je het zeil gemakkelijk uitlijnen ten opzichte van de wagenbak. Ook is het gebruik van houten plaatjes met een ondiep gat bij de ondersteuning van de bed poten aan te raden zoals elders in het forum is besproken. De reserve wiel ophanging aan de voorkant is wel erg gammel, je moet hier niet te veel aanzitten om schade aan voorzijde te voorkomen. Ik ga een beugel kopen om het wiel aan de onderzijde te monteren. Dan staat ook de tent mooier wanneer hij opstaat en blijft de tent schoner. Ook sluit het afdekzeil dan mooier over de bak. Toen we laatst met veel regen gereden hadden was er water langs het zeil gekomen terplaatse van het reservewiel omdat het zeil daar niet tegen de bak aan kan komen.
Ik heb gelezen dat men extra plankjes meeneemt om te voorkomen dat de tent bij inpakken tussen de banken zakt waardoor men niet meer bij de bakken kan die hier staan. wij gebruiken de luifelstokken(5x) en de twee veranda stokken hiervoor. Je kan ook nog de raam uithouwstokken(6x) gebruiken. We leggen die met de uiteinden aan beide zijde op de kussens van de banken en vangen op deze manier de tent op. Wij kunnen nu bij allen kratten en dozen die er tussen de banken staan. Als laatste heb ik het klepdeksel onder de voorste bank verwijderd. dit geeft behoorlijk veel extra bruikbare opberg ruimte. Ik zou niet weten wat ik achter die klep moet opbergen er waar ik dan makkelijk bij kan.
Heeft iemand nog andere tips dat hou ik mij aanbevolen. Tot nu toe hebben wij ondanks de mindere afwerking geen spijt van onze aankoop. We hebben er nu 14 dagen mee gekampeerd en zijn erg tevreden. Onze hond(chow-chow) wilde eerst niet in de tent maar de laatste dagen wil hij alleen maar in de tent liggen. Dit is dus een compliment :) want een chow is zeer krities.
Groetjes Joop

RobB

Ook wij hebben dezelfde problemen met onze blue-style (in principe dezelfde tent). In de voortent zit in het midden, ca 10 cm onder de nok een gaatje. Zelf denk ik dat de runner van de ritssluiting van het dakraam na het inklappen in het doek prikt. Maar helemaal zeker ben ik daar niet van.

Goed idee om het grondzeil te markeren, wij leggen hem idd ook eerst neer en klappen daarna de tent pas open. Bij opruimen vouwen we de vieze kant naar binnen zodat de rest niet vuil wordt. Het grondzeil leggen we daarna bovenop de wagen.
Waarom kiezen tussen een vouwwagen of een caravan?

RobB

Probleem gevonden: het scharnier in de voorste buis 'vreet' in het doek. Nu nog een oplossing zien te vinden en de gaatjes in het doek repareren.

FiPe

Inderdaad hebben wij afgelopen zomer in warm Spanje ook "ontdekt" dat eerst plasticfolie en daarop het grondzijl plaatsen voordat je de tent uit uitklapt niet alleen minder zweetdruppels kost maar ook de opzettijd vermindert.
Het strak trekken van het ingeritste grondzijl door aan het tentdoek te trekken niet doen omdat de kans dat je de naad van de rits stuk trekt groot is.
Je wilt niet weten wat het kost om 10 cm. grondzijl rits weer op het tentdoek vastgenaaid te krijgen. Geluk bij een ongeluk is dat wij via een zijlmaker voor ?10 reparatie spullen zoals naald, garen en verstevigingsmateriaal toegestuurd kregen en de reparatie zelf konden uitvoeren.

RobB

Een aardige tip: maak, voordat je de voortent openvouwt, het grondzeil al vast aan het tentdoek wat aan het bed en wagen vast zit.

JXP

Citaat van: RobB op augustus 19, 2013, 07:08:09 PM
Probleem gevonden: het scharnier in de voorste buis 'vreet' in het doek. Nu nog een oplossing zien te vinden en de gaatjes in het doek repareren.
Heb je dit gaatje al gerepareerd?. Ik denk zelf om het gaatje in onze tent te repareren met Tear-aid. Schijnt makkelijk en snel te gaan. Ik heb eerder aangegeven dat ik het reservewiel onder de wagen zou plaatsen. Echter de ophanging schijnt niet te passen bij lichtmetalen velgen. Zou dan ook een stalen velg moeten kopen. Heeft iemand dit toch opgelost met behoudt van velg????
Ik heb tijdens de vakantie de 5 stokken die we bij de luifel kregen omgedraaid. Dus de voet op de plaats waar de boven pen zat en andersom. Dit omdat bij regen er water in de stokken kwam. Nu zitten de dikste delen bovenaan en kan regenwater er niet meer inlopen. Het ging gemakkelijk omdat de maat van de punt en voet hetzelfde zijn. Je kan ze er makkelijk uittikken met een stok die in de buis past.

RobB

Nee nog niet, wilde dit doen wanneer de wagen weer open staat. Maar het weer wil niet echt meewerken. Heeft ook geen haast.