Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Disseltafel voor Cocoon van 80cm x 125cm  (gelezen 3832 keer)

Bruud

• Klapperraar
  • **
  • Geslacht: Man
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Cocoon S
Disseltafel voor Cocoon van 80cm x 125cm
« Gepost op: januari 29, 2017, 10:22:04 pm »

Beste Forumleden,

Wellicht eerst even voorstellen. Mijn naam is Ruud, en ben sinds afgelopen nazomer de blijde bezitter van een cocoon S uit 2007. Na vele jaren tenten (Falco, Bardani) hebben we 2 jaar een gebruikte AK kariba met disselbak gehad. Lekker ruim ding, maar technisch niet zo goed als ik het zou wensen. En vooral het opzetten was toch wel een behoorlijke klus met al die haringen. Eind vorige zomer de AK verkocht, en sneller dan verwacht een cocoon S Zip edition aangeschaft uit 2007 (in nieuwstaat). Deze is in bijna alle opzichten handiger, slimmer en kwalitatief beter dan de AK (en kleiner natuurlijk), maar niet voorzien van een (dissel)keuken. In plaats daarvan wel ruimte voor een fietsendrager. De keuken in de AK bleef altijd aan de kar hangen. Koken deed eik er nooit mee, maar was wel erg handig voor het opbergen van keukengerei.

Koken doe ik altijd op de skottlebraai. Een keuken is dan ook niet echt noodzakelijk, maar wil wel wat aflegruimte en plaats hebben voor de potten, pannen, bekers en bestek.
De dissel zit in onze uitvoering onder de luifel. Niet echt handig als je geen disselkeuken hebt, maar heb van de nood een deugt gemaakt. De dissel is voorzien van een trekhaakkogel, en dat was een mooie basis voor mijn disseltafel.

In het kort:
Ik heb een zeer ruime disseltafel gemaakt welke in een handomdraai op de dissel kan worden geplaatst. keukengerei wordt vervoerd opbergbakken in de bagageruimte, maar kan tijdens het kamperen als lades (4 stuks) onder de disseltafel worden geschoven. De tafel past overdwars onder het dekzeil.

Tafel frame: gemaakt van 3 soorten geanodiseerd voliereprofiel (koker, koker met enkele kleine flens  en koker met dubbele grote flens) en koppelstukken. profiel met kleine flens is voor het tafelblad. Het profiel met grote flens gebruik ik als ladegeleider.
tafelblad: Trespa plaat van 4mm dik. past mooi in het profiel met enkele flens. Is voorzien van 3 kunststof buisklemmen.
Tafelpoten: 3 poten van Ø30mm geanodiseerd aluminium. Twee poten worden permanent vastgezet op het frame van de trekhaakkogel met kunststof buisklemmen. De andere is een 'losse poot' welke op de dissel steunt.
Ladebakken: Ikea trofast opbergbakken. 2x 23cm hoog en 2x 10cm hoog. Past dus in de opbergruimte onder de lattenbodem.

Een aantal overwegingen bij het ontwerpen/realiseren van de tafel:
1: lekker ruim! Veel aflegruimte, en je schopt nooit met je schenen tegen de dissel (tafel is langer dan de dissel)
2: de handrem steekt ver omhoog. Hier passen alleen lage ladebakken!
3: onderhoudsvrij. gebruikte materialen zijn kunststof (buisklemmen en tafelblad) en geanodiseerd aluminium
4: kan gebruik blijven maken van de fietsendrager.

Het 4mm trespa maakt het geheel relatief zwaar, maar is in mij eentje te plaatsen. Geen vedergewicht, maar zonder meer acceptabel.
In principe is er geen heel speciaal gereedschap nodig voor de vervaardiging. Het alu profiel heb ik gezaagd met een afkortzaag voor hout. De pootklemmen zijn met getapte gaten (M6) vastgezet op het frame van de trekhaakkogel. De rest is bevestigd met zelftappers. het verstekzagen heb ik wel met een 'betere' zaag gedaan op mijn werk, maar zou ook te doen moeten zijn met een huis-tuin-keuken afkortzaag.
De poten zijn voorzien van PVC doppen met een zoekrandje. Dat maakt het plaatsen van het blad een stuk makkelijker, maar is niet noodzakelijk. Dit is gedaan met een professionele draaibank. het Trespa heb ik op maat besteld bij een webshop.

Hopelijk heeft iemand wat aan mijn bijdrage.

link naar een foto (geen beste kwaliteit, sorry). Dat zal hopelijk wat verduidelijken.

https://drive.google.com/file/d/0BwJi4dVTts6dQlp1cEVLbnNhNm8/view?usp=sharing

« Laatst bewerkt op: maart 19, 2017, 09:24:25 pm door Bruud »

OhPeeCee

• Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • Merk: kampeermiddel : HK Cocoon Aero
Re: Disseltafel voor Cocoon van 70cm x 125cm
« Reactie #1 Gepost op: januari 29, 2017, 10:24:28 pm »

Apart

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro

Gait

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: januari 29, 2017, 10:54:11 pm »

Mooi gemaakt! Waarom laat je de wagen op de handrem staan? Klos voor de wielen heeft hetzelfde effect en dan kun je hogere bakken kwijt

TitaMeep

• Klapperraar
  • **
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Cocoon XL MTT
« Reactie #3 Gepost op: januari 30, 2017, 10:36:11 am »

Ziet er klasse uit.
Vanwege het gebrek aan (afleg)ruimte heb ik aan onze Kyte-keuken ook een (veel kleinere) tafel gemaakt met bestekbak.

Veel plezier er mee.

Meep

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Bruud

• Klapperraar
  • **
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Cocoon S
« Reactie #4 Gepost op: februari 05, 2017, 10:34:31 pm »

Mooi gemaakt! Waarom laat je de wagen op de handrem staan? Klos voor de wielen heeft hetzelfde effect en dan kun je hogere bakken kwijt
Klossen is natuurlijk ook een optie, maar heb graag de keuze... Kan alles kwijt in de 4 bakken. Dus het is geen echt probleem, maar wel iets om rekening mee te houden mocht je zoiets willen gaan fabrieken
Groet R
Pagina's: 1   Omhoog

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal