Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: ventilatie koelkast  (gelezen 2333 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Kavango game drive
ventilatie koelkast
« Gepost op: juli 03, 2016, 09:14:16 am »


Wij hebben in onze bermkeuken een Mobicool B40 hybride koelkast. In tegenstelling tot een verdamperkoelkast koelt deze op 12V met een z.g. Peltierkoeler.
Op de 220v is het een compressorkoelkast net als thuis.
De Peltierkoeler produceerd wel minder warmte dan bij een verdamperkoelkast, maar ook daar moet de warmte afgevoerd worden voor een goede werking.
Hiervoor had ik al eens het eea samengesteld van wat pvc bochten en pijpjes en dit bleek in de praktijk tot een duidelijke verbetering van de werking van de koelkast,
tijdens het rijden, op te leveren.

Nu had ik de tijd en dat heeft geleid tot een RVS uitvoering. Door de rijwind wordt er buitenlucht in de wagenbak geblazen dat via een slang achter de koelkast uitkomt.
Het eventuele teveel aan lucht zal door de kieren van het dekzeil ontsnappen. Resultaat is een continue verversing van lucht bij de koelkast.
Dat is in ieder geval de theorie. In de praktijk blijkt het ook zo te zijn gezien de verbeterde koeling van de koelkast tijdens het rijden.

Het pijpje zit met een pinnetje door 1 van de oogjes van de keuken beugeltjes en bovenaan met een magneet vast. Aan de bovenkant zit er een slang op van ongeveer
50 cm.

Misschien een hoog gadgetgehalte, maar het werkt.
Of het voor een verdamperkoelkast ook voldoende koelt weet ik niet, misschien moet er dan een grotere trechtervorm op.
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 854
  • Merk: kampeermiddel : CC-Flexi Comfort
Re: ventilatie koelkast
« Reactie #1 Gepost op: juli 03, 2016, 02:15:37 pm »

Ik vind het heel goed bedacht, maar hoe heb je nu gemeten of het werkt? Uurtje rondrijden met en zonder het buisje eraan?

Ben je toevallig nog in de buurt van je ingeklapte klapper? Zou je dan een fotootje willen maken van de achterzijde? Recht van achteren. Ik ben wat aan het prutsen met een 100 bordje maar heb geen idee meer van de beschikbare plek. Onze klapper staat 65km verderop dus even langsfietsen is niet zo makkelijk.
Gelogd

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Kavango game drive
Re: ventilatie koelkast
« Reactie #2 Gepost op: juli 03, 2016, 07:52:45 pm »


Wat het testen betreft. Eenmaal  dag rijden zonder pijpje en eenmaal 1 dag rijden met pijpje (kunstof prototype).
gewoon op weg naar Frankrijk met ongeveer dezelfde buitentemperatuur.
Wel met een koude koelkast vertrokken, met pijpje was het duidelijk merkbaar dat de koelkast actief koelt (gemeten kouder dan zonder).

Het zijn natuurlijk geen laboratoriumresultaten maar dat hoeft ook niet.

Zie verder bijgevoegde foto. Het ronde stuk papier is 20 cm in diameter, dus de sticker zou er precies op passen.
het dekzeil staat redelijk laag omdat er nog niet veel onder zit.

Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 854
  • Merk: kampeermiddel : CC-Flexi Comfort
Re: ventilatie koelkast
« Reactie #3 Gepost op: juli 03, 2016, 08:34:00 pm »

Mijn dank is groot :)106]:)106]
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal