Wij hebben in onze bermkeuken een Mobicool B40 hybride koelkast. In tegenstelling tot een verdamperkoelkast koelt deze op 12V met een z.g. Peltierkoeler.
Op de 220v is het een compressorkoelkast net als thuis.
De Peltierkoeler produceerd wel minder warmte dan bij een verdamperkoelkast, maar ook daar moet de warmte afgevoerd worden voor een goede werking.
Hiervoor had ik al eens het eea samengesteld van wat pvc bochten en pijpjes en dit bleek in de praktijk tot een duidelijke verbetering van de werking van de koelkast,
tijdens het rijden, op te leveren.
Nu had ik de tijd en dat heeft geleid tot een RVS uitvoering. Door de rijwind wordt er buitenlucht in de wagenbak geblazen dat via een slang achter de koelkast uitkomt.
Het eventuele teveel aan lucht zal door de kieren van het dekzeil ontsnappen. Resultaat is een continue verversing van lucht bij de koelkast.
Dat is in ieder geval de theorie. In de praktijk blijkt het ook zo te zijn gezien de verbeterde koeling van de koelkast tijdens het rijden.
Het pijpje zit met een pinnetje door 1 van de oogjes van de keuken beugeltjes en bovenaan met een magneet vast. Aan de bovenkant zit er een slang op van ongeveer
50 cm.
Misschien een hoog gadgetgehalte, maar het werkt.
Of het voor een verdamperkoelkast ook voldoende koelt weet ik niet, misschien moet er dan een grotere trechtervorm op.