Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Kogeldruk in een filmpje  (gelezen 5652 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.891
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Kogeldruk in een filmpje
« Reactie #15 Gepost op: augustus 26, 2017, 10:41:00 am »

Voor de berekening van de 'slingerkracht' geldt: Gewicht x Afstand. Bij een Carabah zijn beide een stuk groter, en heb je daarnaast voor de stabiliteit ook het voordeel dat de Vouwwagen lager is. Dus 3x gunstiger ☺

dan maakt het toch voor de stabiliteit toch niet zoveel uit bij onze klapkarren waar je het gewicht in de wagen neerlegt, direct bij de dissel of wat meer bij de dissel of nummerplaat?

als je kogeldruk maar richting de 50kg gaat!?
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.427
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Safari 2016
Re: Kogeldruk in een filmpje
« Reactie #16 Gepost op: augustus 26, 2017, 10:47:31 am »

Het eerste filmpje lijkt mij wel over kogeldruk te gaan en staat ook duidelijk aangegeven. Is waar dat gewicht ver van de as ligt, maar dat is zowel op de moment dat het wel en niet slingert en het verschil tussen die twee is alleen de kogeldruk.

Uiteraard is het meeste gewicht in de buurt van de as leggen en dergelijken ook belangrijk en dat zie je beter in de carava filmpje. Kortom, alle aspecten zijn belangrijk, hoewel het bij een vouwwagen minder zal spelen dan bij een sleurhut, tracht ik met beide aspecten toch altijd rekening te houden.
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon
Re: Kogeldruk in een filmpje
« Reactie #17 Gepost op: augustus 26, 2017, 10:54:06 am »

Het verschil is niet alleen de kogeldruk. Het gewicht aan de voorkant is 'gefixeerd' door het gewicht van de auto en het zit redelijk dicht bij een andere as: de achteras van diezelfde auto.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Kogeldruk in een filmpje
« Reactie #18 Gepost op: augustus 26, 2017, 11:00:51 am »

Maar de blokjes zijn in beide gevallen toch even ver van de as af? Ik weet niet of dit filmpje over kogeldruk gaat, maar ik zie duidelijk verschil tussen gewicht aan de voorkant en aan de achterkant, terwijl het gewicht even ver van de as af zit.
Precies. En daardoor worden twee verschillende zaken tegelijkertijd veranderd. Om de kogeldruk te verminderen bij gelijkblijvend totaalgewicht van de aanhanger, had hij de gewichtjes op de kogel niet naar achteren hoeven verplaatsen, maar naar de as van de wagen. Dan was én de kogeldruk kleiner geworden én (ook, toch) de totale massa van de wagen gelijk gebleven, maar was de wagen niet gaan slingeren.

Citaat van: FriedelP
Het eerste filmpje lijkt mij wel over kogeldruk te gaan en staat ook duidelijk aangegeven. Is waar dat gewicht ver van de as ligt, maar dat is zowel op de moment dat het wel en niet slingert en het verschil tussen die twee is alleen de kogeldruk.

Uiteraard is het meeste gewicht in de buurt van de as leggen en dergelijken ook belangrijk en dat zie je beter in de carava filmpje. Kortom, alle aspecten zijn belangrijk, hoewel het bij een vouwwagen minder zal spelen dan bij een sleurhut, tracht ik met beide aspecten toch altijd rekening te houden.

Allemaal tot je dienst, maar daarmee heeft hij dus twee zaken tegelijkertijd beïnvloed. En hij suggereert min of meer dat de resonantie die ontstaat alleen door de kogeldruk komt. Maar het is niet de lage kogeldruk die voor de resonantie zorgt. Als je al je gewicht op de as legt en een kogeldruk van nul aanhoudt, slingert hij echt niet. hij gaat bokken en de kans dat de dissel van de kogel afvliegt wordt wat groter en de druk op je achterwielen wordt kleiner. Door een lage kogeldruk kan de aanhanger makkelijker zijwaarts bewegen. Maar dat wordt, als het gewicht volledig op de as ligt, heel snel gedempt. Ligt het gewicht niet op de as maar achteraan de vouwwagen/carabak, dan zal de getoonde resonantie ontstaan die niet meer onder controle te krijgen is.
« Laatst bewerkt op: augustus 26, 2017, 11:04:18 am door Frankie »
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Kogeldruk in een filmpje
« Reactie #19 Gepost op: augustus 27, 2017, 09:17:38 am »

Daar ben ik het niet eens, hij verplaatst het gewicht in het filmpje van de voorzijde naar de achterzijde;in principe ongeveer net zover vanaf de as.


Er zijn filmpjes in omloop waar ze het gewicht vanuit het midden verdelen over de voor en achterzijde, en zie je gebeuren wat jij omschrijft:


Dit filmpje gaat over het juist beladen van een caravan (slingerproef). Denk aan fietsen achterop een caravan of juist voorop. En niet zo zeer over de kogeldruk.
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk: kampeermiddel : aart kok livingstone
Re: Kogeldruk in een filmpje
« Reactie #20 Gepost op: augustus 27, 2017, 10:45:18 am »

brrr dat tweede filmpje.... zo herkenbaar.. ooit eens meegemaakt ondanks juiste belading en kogeldruk.. put pech van een windvlaagje.... nooit een caravan meer... :#
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal