ritsen invetten of ...........?

Gestart door jancor, mei 25, 2016, 11:59:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

jancor

hallo wie heeft er een tip voor het gangbaar houden van ritsen { onderhoud}
onze deur rits jametic gaat wat moeizaam en als je te snel trekt gaat hij uit elkaar.
nu hoorde ik insmeren met kaarsenvet?
of hebben jullie een betere tip?

linda75

ik heb wel eens gehoord met boter  insmeren.. alleen ff goed opletten dat het niet op je tentdoek komt

PenH

Als de rits weer uit elkaar gaat dan is het runnertje waarschijnlijk versleten, de tandjes van de rits worden dan niet goed in elkaar gehaakt. Meestal zijn deze wel te vervangen zonder dat er een nieuwe rits in moet.
De kaarsenvet truc heb ik ook van gehoord. Of siliconenspray. Ben ook benieuwd naar wat goed werkt want sommige ritsen van onze klapper gaan heel stroef.

Drikusniet

Runner heeft iets teveel ruimte. Weer iets voorzichtig dichtdrukken. Voor smering zou ik kaarsvet nemen, simpelweg omdat dit niet doek in kan trekken behalve als het heel erg warm wordt.

Tom

Ik heb wel eens kaarsvet gebruikt, merkte wel verschil al duurde dat niet heel lang. Misschien  volgende keer wat meer of regelmatig behandelen met kaarsvet.

hoek_tre

Wij kregen de tip van siliconenspray, omdat ze zeiden dat als je kaarsvet gebruikt, de kaars zelf wat kan gaan schilferen als je deze over de rits haalt. En die schilfertjes zouden weer vlekken kunnen geven. Hier hebben we dus een doekje net niet doorweekt met siliconenspray. Vervolgens dat doekje over elke ritshelft gehaald. Toen ging de rits een stuk gesmeerder dan tevoren.

Drummer-64

Voor alles wat je op een rits smeert geldt, hoe voorzichtig je het ook aanbrengt, wanneer je de tent opvouwt / inklapt zit het toch op het doek ...

claudia2

Hey

Bij ons verholpen door de runner met een tangetje wat dicht te duwen en wat kaarsvet aan de rits...

Succes

olaf

Meestal is met het vervangen van een runner het probleem opgelost.
Dat kost niet zoveel.
Allerlei smeermiddelen help tijdelijk en er kan ook troep (zand) aan blijven vastplakken wat ook niet erg fijn is voor de rits.
The need for the many outweigh the needs of the few

Fred Flinstone

In duikpakken met gasdichte ritsen gebruiken we parafine voor stalenritsen en silicone vet voor kuntstof ritsen. Vooral de laatste spaarzaam. Na aanbrengen even doekje over de rits en klaar; ook geen last van vuil in rits. Werkt voor mij nog nooit lekkage gehad en wel een wereld van verschil in kracht die je nodig hebt met de rits.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Blok1

Siliconenspray helpt goed. De spray helpt trouwens ook goed als je gordel van de auto niet of veel te langzaam terugloopt. Helemaal uittrekken, insprayen en teruglaten gaan of zelf voorzichtig terug duwen. Helpt t nog niet voldoende? Dan nogmaals insprayen.

muis

Een runner is over het algemeen eenvoudig te vervangen. Ik heb van t voorjaar nog samen met Sannie75 de runner van haar voortent vervangen, kosten incl draad en naalden nog geen 10 euro. De runner zelf was nog geen 3 euro.

Kijk met vet wel uit voor je doek. De vlekken krijg je er niet meer uit, dan kun je beter wat op een doekje doen.