Gasfles in de keuken laten staan?

Gestart door elianmars, juni 29, 2017, 08:24:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yella

Wij gebruikten altijd 5 kg flessen, die passen toch al niet in de keuken. En we vervoerden ze gewoon liggend op de vouwwagen. Zou niet weten waarom dat een probleem zou zijn. Je moet een gasfles niet liggend gebruiken, dan krijg (kan) je vloeistof in je brander in plaats van gas. En bij onze Cocoon van 2014 met snelkoppelingen voor het aansluiten van de gasfles buiten de keuken werd ons toen verteld dt het te maken had met gewijzigde wetgeving.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

meeder

Zo lang er ventilatie is mag de gasfles er staan. Daarom is een disselbak van een caravan altijd voorzien van ventilatie in de bodem.
Onze Zambezi had ook ventilatie in de disselkeuken en daar kon de gasfles dus ook gewoon in blijven staan. Een 6kg fles past daar prima in dus de dure campingaz fles hoefde niet gebruikt te worden.

CEO

Citaat van: Yella op juli 01, 2017, 11:26:09 AM
En we vervoerden ze gewoon liggend op de vouwwagen. Zou niet weten waarom dat een probleem zou zijn.

Omdat er dan vloeistof in je kraan kan komen. Dat kan een tamelijk spectaculair effect geven bij eerste gebruik. Gevaarlijk, verboden in de verschillende normen. Maar als kampeerder val je daar niet onder, dus wettelijk toegestaan.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Yella

Citaat van: CEO op juli 01, 2017, 12:10:42 PM
Omdat er dan vloeistof in je kraan kan komen. Dat kan een tamelijk spectaculair effect geven bij eerste gebruik. Gevaarlijk, verboden in de verschillende normen. Maar als kampeerder val je daar niet onder, dus wettelijk toegestaan.
Al die jaren gewoon zo gedaan en nog nooit iets spectaculairs meegemaakt. wellicht als je de fles meteen rechtop zet, gas open draait en vlammetje er bij houdt.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

CEO

Veel dingen worden al jaren gedaan en als het misgaat vraagt men zich af hoe het komt. De vraag was waarom het een probleem zou zijn om de flessen liggend te vervoeren. Daar heb ik antwoord op gegeven. Dat staat los van het al dan niet voordoen van een mogelijk ongeval.

Mijn opa werd 120 en rookte als een ketter. Dan concluderen dat roken 'dus' gezond is, is incorrect. Regels en voorschriften zijn er om iets veilig(er) te maken. Afwijken introduceert (extra) risico's. Hoewel dat vooral de persoon zelf betreft, ben ik altijd wel blij met een hoop ruimte op een camping.

Gas is een potentieel gevaarlijk goedje. Van iedere handigheid bestaan er overigens alleen maar voorstanders... ::)
If you choose not to decide, you still have made a choice!

meeder

Er staat volgens mij nergens iets in de wet dat een gasfles niet liggend vervoerd mag worden. Daar zijn op dit forum ook al talloze discussies over gevoerd.
Ik zou het zelf ook niet snel doen,  maar dat is puur mijn eigen gevoel.
Ik heb overigens ook nergens iets kunnen vinden van het verhaal wat blijkbaar bij Holtkamper de ronde doet dat de gasflessen niet meer in de keuken mogen staan.

Klapzwaan

Een aangesloten gasfles moet in een geventileerde ruimte staan. Bij de Kyte en Coccon met Masterclass kitchen is geen ventilatie. Vandaar dat HK de mogelijkheid niet meer biedt om de gasfles in de keuken aan te sluiten. Aansluiting zit nu buiten de keuken. Maar gasfles niet aangesloten mag, door particulieren, in niet geventileerde ruimte vervoerd worden.

meeder

Dank voor de uitleg. Als daar inderdaad geen ventilatie is dan is het duidelijk dat er geen gasfles in vervoerd mag worden.