Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3   Omlaag

Auteur Topic: Grondzeil vraag  (gelezen 4410 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 355
  • Merk: kampeermiddel : 3DOG Traildog
Re: Grondzeil vraag
« Reactie #30 Gepost op: mei 01, 2019, 12:02:33 am »


Met worteldoek is onze ervaring dat t niet gaat stinken. Het water blijft dan niet tussen twee lagen plastic staan en krijgt daardoor geen kans om te verstikken en te stinken. Volgens mij zit t daarin.


Je leest het verkeerd


Als je plastic onder je waterdichte grondzeil legt en daar water tussen komt gaat dan stinken. Het water kan niet weg..


Als je worteldoek onder je waterdichte grondzeil legt dan kan het water er tussen uit. En gaat het minder snel stinken.


Je kan ook tenttapijt op je worteldoek leggen zodat de ondergrond enigzins kan ademen. Je hebt dan alleen geen waterdichte ondergrond. En alle geuren komen er dan dwars doorheen.


Het is ook weerafhankelijk natuurlijk en het ligt eraan wat voor ondergrond je hebt.


Ik denk dat ik het wel goed lees, alleen hebben wij denk ik andere ervaringen onder verschillende omstandigheden.


Eerst enkele uitgangspunten waar wij het denk ik over eens zijn:
- het tent kuipzeil is waterdicht en hier komen geen luchtjes doorheen
- de onderzijde van het kuipzeil wordt vies en gaat stinken als dit direct op het gras is plaatsen; oorzaken zijn rottend gras en bij regen gevormde blubber onder het kuipzeil
- de vraag is of het kuipzeil schoon en fris kan blijven met en laag vocht-doorlatend worteldoek of met een stuk waterdicht dicht zeil tussen het gras en kuipzeil of met beide


Mijn waarneming is dat met een laag waterdicht beschermzeil de vieze grond en grasvocht niet in contact komt met het kuipzeil. Indien het tussenzeil iets kleiner is gesneden dan het kuipzeil komt trouwens ook er vrijwel geen regenwater tussen. Tot nu heb ik toe alleen een beperkte hoeveelheid water tussen vastkuip en beschermzeil waargenomen dat ook nog veel schoner is dan het vocht van het gras en blubber onder het beschermzeil.
Bij worteldoek neem ik waar dat het vieze vocht vanaf de grond ook naar boven, tegen het kuipzeil aan, doordringt; blubber of rottend gras kunnen nog steeds het kuipzeil bereiken en dus bevuilen.


Jullie waarnemingen zijn precies omgekeerd; bij worteldoek blijft het kuipzeil schoon en fris en met een dichte beschermzeil zou dit niet het geval zijn. Als reden wordt aangevoerd dat het regenwater dat tussen het beschermzeil en kuipzeil kan komen bij worteldoek weg kan en bij dicht beschermzeil niet. Opvallend is dat vieze vocht van rottend gras en blubber die door worteldoek naar boven toe door kan dringen onbenoemd blijft.


Wie weet zit hier de achtergrond tussen onze verschillende ervaringen: hebben jullie ook ervaring met waterdicht zeil onder dezelfde omstandigheden?
Als regenwater de enige bron van viezigheid is (en mijn ervaring valt de viezigheid van regenwater relatief erg mee) en er dus weinig of relatief droog gras zonder blubber onder de vastkuip zit dan kan worteldoek prima werken. Maar wat als de tent in een blubberpoel met hoog gras staat? 
Ik heb er soms moeite mee hoe stellig worteldoek als de ultieme all-round vastkuip beschermer wordt aanbevolen zonder onderbouwing waarom. De kampeeromstandigheden waarbij de ervaringen opgedaan kunnen weleens geheel afwijken van de vraagsteller. Het feit dat regenwater weg kan weegt voor mij niet op tegen het feit dat vies vocht in omgekeerde richting er weer doorheen kan. Afhankelijk van de omstandigheden is het een of ander belangrijker en dit maakt enige nuancering wel gewenst.


Worteldoek is mooi en goedkoop spul maar beschermt ook maar zeer matig tegen mechanische belastingen (worteldoek is dun (120gr/m2) in vergelijking met b.v. PVC zeil (680gr/m2)). Dit maakt het nu juist niet zo'n goede beschermlaag voor stenige ondergrond (waar dan vaak juist geen rottend gras te vinden is). Het gras gaat onder dit worteldoek trouwens net zo hard dood als onder vele andere soorten plastic; worteldoek wordt primair gemaakt en verkocht als afdekking in tuinen die plantengroei stoppen ;-)
Als je de tent tegen opspattend grond tijdens regen wilt beschermen door het onderzeil uit te laten steken dan is het ook gewenst een zeil te hebben dat vocht doorlaat, dit om te voorkomen dat (afhankelijk van afschot ondergrond) een waterplas onder de tent ontstaat. Worteldoek is hier heel geschikt voor.
Oftewel er zijn voordelen maar mijns inziens ook nadelen van worteldoek en afhankelijk van de omstandigheden kan het de goede keuze zijn of juist niet.


Bij mijn kampeeromstandigheden (typisch 4 weken in de zomer in zuid europa en nog 2 weken in voor of naseizoen in nl) is mijn ervaring dat een dikke, stevige maar ook waterdicht onderzeil erg goed voldoet.
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

hfolkers

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 102
  • Merk: kampeermiddel : Jamet
Re: Grondzeil vraag
« Reactie #31 Gepost op: mei 01, 2019, 12:11:19 am »

Mooi gezegd en ook helemaal waar... Ook over dat het gras ook onder worteldoek dood gaat (voor gras echt dood is moet er heel veel gebeuren trouwens). Ik snap ook nooit waarom je zeil zou verbieden terwijl een kuipzeil wel mag, met een kuip over worteldoek is het net zo afgeschermd als met een kuip over schilders-/bouwzeil...
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Grondzeil vraag
« Reactie #32 Gepost op: mei 01, 2019, 12:25:59 am »

Als jij tevreden bent, dan moet je mooi je waterdichte zeil onder je kuip gebruiken, prima toch O0

Mijn ervaringen met worteldoek zijn gewoon beter. Het grondzeil blijft niet 100% schoon i.d. maar ik wil er niet 3 weken lang een laag stinkend water meer onder hebben staan.Ooit eens een handvol verzopen en rottende regenwormen er tussen gevonden.  :ca

Veel campinghouders accepteren ook alleen maar worteldoek overigens. Waarom daarop wel een grondzeil mag worden geplaatst. Joost zal het weten. Want met alles wat je op het gras legt zal het afsterven. 
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.689
  • Merk: kampeermiddel : Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Grondzeil vraag
« Reactie #33 Gepost op: mei 01, 2019, 07:58:00 am »

Ik had eerst een pvc onderlaag op maat gemaakt, zodat er geen regenwater op kon komen. Maar heb toen 2x gehad dat er alsnog water met rotzooi tussen de onderlaag en de kuip kwam doordat water tijdens een regenbui over de grond loopt. Tenslotte is de grond nooit waterpas en natuurlijk wil het water precies daar langs waar onze vouwwagen staat.
Bij het opruimen bleek toen dan dat het nog steeds vochtig was en erg stonk. Met worteldoek gebeurt natuurlijk hetzelfde, alleen dan is het wel weer goed droog en stinkt het niet. (zuurstof arme verrotting geeft veel stank) Grondzeil moeten we altijd wel enigszins schoonmaken, maar daarbij eigenlijk geen echt verschil gemerkt tussen beide oplossingen.
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.286
  • Merk: kampeermiddel : HK Cocoon Aero
Re: Grondzeil vraag
« Reactie #34 Gepost op: mei 31, 2019, 02:25:52 pm »

Inhakend op dit, in de SVR blad kwam ik dit artikel tegen
Iemand met deze GreenCover tegel ervaring?
Prijs is rond de 7 euro per tegel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal