Trigano Odyssee wiel wisselen

Gestart door Gertje, juli 23, 2019, 09:44:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gertje

Hallo sinds kort eigenaar van een Trigano Odysse. Ik wil graag de wielen ervan afhalen voor banden wissel maar dat lukt niet. Lijkt wel of de ruimte te klein is. Iemand een idee wat ik fout doe??

Karel Anker

Ik heb nog geen banden hoeven vervangen, maar mij lijkt het ook krap... heb je een foto misschien?

Gertje

Hoi Karel
Helaas geen foto gemaakt. Heb de hoop dat iemand hier een antwoord weet. Misschien eerst leeg laten lopen maar dan heb ik het probleem met het erop zetten.

Zal kijken of ik deze week nog een foto kan maken. Hij staat helaas niet bij huis😉

Jer81

Komt het wiel bij opkrikken niet lager te hangen zodat het makkelijker uit de wielkas te verwijderen is?

Theu

Dat is een vaker voorkomend probleem bij vouwwagens.
De enige optie is leeg laten lopen. Je kan evt wel kijken of je als reservewiel een smaller exemplaar gebruikt zodat je jezelf onderweg kunt redden.
Daarvoor moet je de ruimte tussen de remtrommel en de wagenbak opmeten als hij is opgekrikt. De eerste cijfers in de bandenmaat duiden de breedte van het loopvlak. Vaak zijn ze ter hoogte van de wang nog iets breder.
Succes.


Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....

Gertje

Citaat van: Jer81 op juli 23, 2019, 10:25:33 PM
Komt het wiel bij opkrikken niet lager te hangen zodat het makkelijker uit de wielkas te verwijderen is?
Ook geprobeerd werkt helaas ook niet☹️

Gertje

Citaat van: Theu op juli 23, 2019, 11:05:28 PM
Dat is een vaker voorkomend probleem bij vouwwagens.
De enige optie is leeg laten lopen. Je kan evt wel kijken of je als reservewiel een smaller exemplaar gebruikt zodat je jezelf onderweg kunt redden.
Daarvoor moet je de ruimte tussen de remtrommel en de wagenbak opmeten als hij is opgekrikt. De eerste cijfers in de bandenmaat duiden de breedte van het loopvlak. Vaak zijn ze ter hoogte van de wang nog iets breder.
Succes.


Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....

Bedankt voor de tip👍🏻

Maarten80

Je doet niets fout. De wielbak van een trigano odyssee is zo nauw dat de enige mogelijkheid is om de band leeg te verwijderen of te monteren en daarna pas op te pompen. Betekent ook dat je nooit zelf op vakantie je reservewiel kunt monteren zonder een mini compressor mee te nemen of alsnog hulp van een pechdienst in te schakelen.

Niet alleen in de hoogte is de wielbak te nauw maar ook in de breedte. Deze vakantie een gat in de wielbak gekregen doordat aan de binnenkant een paraplu tegen de wielbak klemde en op de band drukte. Gevolg een gat in de wielbak en bijna brand (schroeien van paraplu) door het schuren van de band tegen de wielbak. In mijn ogen is dit een constructie fout (net als de elektra stekke aansluiting) maar waarschijnlijk denken ze daar bij trigano anders over want ze leveren dit zo al jaren.

Theu

Dit is niet alleen bij trigano zo maar bij vrijwel alle merken die dit concept gebruiken.


Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....

Jer81

Citaat van: Theu op juli 31, 2019, 12:23:30 AM
Dit is niet alleen bij trigano zo maar bij vrijwel alle merken die dit concept gebruiken.
Welk concept?

Theu

Dat de wielen in de wagenbak vallen.
Raclet, Jamet, Tago, Combi Camp, Alpen Kreuzer en nog andere hebben dat ook.
Idd top constructie!!


Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....

Jer81

Waarom doen ze dat eigenlijk? Het is niet zo dat het extra ruimte oplevert als je links en rechts een plank deels voor het wiel laat lopen.

xray

Heb eigenlijk nooit goed gekeken naar hoe moeilijk of makkelijk (maar ga ervan uit dat het altijd lastig is om een band te wisselen want dat komt nooit goed uit :P.....) het is om te wisselen.
Weet niet zo goed hoe de paraplu een gat in de wielkast kan maken, klinkt wel gevaarlijk ivm potentiële klapbanden.....Volgens mij hebben oudere modellen vouwwagens vaak een open laadruimte.  Bij ons zit de band in een wielkast en daarom heem weer een vak/plank voor kleiner spul dus weinig kans op grote drukken op die wielkast gelukkig.

Maarten80

Citaat van: xray op juli 31, 2019, 11:31:48 AM
Heb eigenlijk nooit goed gekeken naar hoe moeilijk of makkelijk (maar ga ervan uit dat het altijd lastig is om een band te wisselen want dat komt nooit goed uit :P.....) het is om te wisselen.
Weet niet zo goed hoe de paraplu een gat in de wielkast kan maken, klinkt wel gevaarlijk ivm potentiële klapbanden.....Volgens mij hebben oudere modellen vouwwagens vaak een open laadruimte.  Bij ons zit de band in een wielkast en daarom heem weer een vak/plank voor kleiner spul dus weinig kans op grote drukken op die wielkast gelukkig.

De paraplu lag tussen het witte schot en de zwarte wielkast ingeklemd. Achteraf niet handig maar niet wetende dat het plastic gemakkelijk zijdelings indrukt.
Er zit zeer weinig ruimte tussen de band en de wielkast in. Er kan niet eens een hand tussen zonder dat deze klemt. Probeer maar eens vanonder de vouwwagen en probeer dan de binnenzijde van de band met de wielkast op te meten door te voelen. De vouwwagenspecialist bevestigde dit verhaal en in mijn ogen is de marge te klein.