Stank uit tent krijgen.

Gestart door PenH, september 07, 2018, 07:55:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

PenH

Ik heb een klein lichtgewicht MacPac koepeltentje dat nogal ruikt. Het is niet de typische muffe lucht door vocht. Ik denk dat er een slak oid mee ingepakt is de laatste keer en daarna heeft het tentje jaren lang op zolder gelegen.
Ik durf hem niet in een sopje te gooien, dan wordt hij misschien wel fris maar ook lek. Zou een azijnbad werken? Een paar dagen opzetten in de zon/wind hielp niet echt.
Het is een oud ding en het is natuurlijk veel makkelijker om een pop-up tentje te gaan gebruiken als bijzettent, maar behalve de geur is er niks mis mee. Ik heb er vroeger overal mee gekampeerd, van de Weerribben tot in Nieuw Zeeland, weggooien is daarom moeilijk...

Klapband

Wasbenzine smeren op de plek waar de slak zat? De geur verdwijn vanzelf.

LET OP: heb dit van horen zeggen, heb er dus geen ervaring mee.
Wat is jouw klapband?

poldertoerist

Een sopje is natuurlijk niet verstandig. Maar gewoon laten weken in bad?  en daarna te drogen zetten ? 

en dan met inpakken wellicht buideltje lavendel er in? of gedroogde munt. (niet iets chemisch want je weet nooit wat dat voor effect heeft op je materiaal)

Adventure Awaits

poldertoerist

Citaat van: poldertoerist op september 07, 2018, 10:15:03 AM
Een sopje is natuurlijk niet verstandig. Maar gewoon laten weken in bad?  en daarna te drogen zetten ? 

en dan met inpakken wellicht buideltje lavendel er in? of gedroogde munt. (niet iets chemisch want je weet nooit wat dat voor effect heeft op je materiaal)

of washandje o.id. dichtmaken en daar koffie in doen en dat mee inpakken. 

Succes!
Adventure Awaits

Yella

Maar beslist geen wasbenzine lijkt me.
En veel spoelen met water??
Opzetten, spoelen, laten drogen, spoelen, laten drogen.......
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Klapband

Wasbenzine doet ook wonderen op zijden stropdassen, dus lijkt me geen agressief middel dat je tent schade aan zal doen. Ondanks dat de meeste stropdassen niet waterdicht zijn natuurlijk... ;)
Wat is jouw klapband?

Yella

Citaat van: Klapband op september 07, 2018, 10:36:10 PM
Wasbenzine doet ook wonderen op zijden stropdassen, dus lijkt me geen agressief middel dat je tent schade aan zal doen. Ondanks dat de meeste stropdassen niet waterdicht zijn natuurlijk... ;)
Tja, als jij de Topic starter kunt garanderen dat de tent waterdicht blijft..... :#
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

PenH

Citaat van: Klapband op september 07, 2018, 10:36:10 PM
Mijn tentje is niet van zijde gemaakt en de geur van wasbenzine is nou ook niet echt lekker fris te noemen..... Er zit wel een flinke vlek in de binnentent dus op zich is dat wel te proberen, de binnentent hoeft immers niet waterdicht te zijn.
Of bedoel je dat ik maar beter een stropdas kan maken van de tent. :)12]

De tip van het geurbuideltje vind ik ook wel een goede! De lucht komt niet (meer) van de vlek alleen. Het lijkt of het vanuit het hele doek komt. Dat is ook wel logisch omdat het tentje jaren opgepropt heeft gezeten in de tentzak.

muis

Als de vlek in de binnentent zit zou ik die in een bak water doen.

Verder idd geurbuiltje of geurdoekjes van Robijn (officieel voor de droger)

Drikusniet

Azijn of soda wordt aangeraden voor zweetgeur, en beide kun je prima uitspoelen. Dus voor een binnentent kun je dat ook proberen.

Verstuurd vanaf mijn TA-1004 met Tapatalk

Klapband

Citaat van: PenH op september 08, 2018, 11:16:14 AM
Mijn tentje is niet van zijde gemaakt en de geur van wasbenzine is nou ook niet echt lekker fris te noemen.....

De geur van wasbenzine verdwijnt vanzelf na voldoende luchten. Is inderdaad niet echt een aangename geur als je er met de neus bovenop staat, maar naar verloop van tijd is het weg. Echt.

Maar ik weet niet waar de vlek zit en hoe groot de vlek is. Ik raad aan om eens te bellen met een tentfabrikant.
Wat is jouw klapband?

olaf

Of je koopt een nieuwe.

Geen zeep gebruiken en wasbenzine zou ik zelf niet willen gebruiken.
The need for the many outweigh the needs of the few

PenH

Een nieuwe kopen kan natuurlijk altijd nog, maar dat is niet leuk! Er wordt al zoveel weggegooid. Zeep blijf ik inderdaad bij weg.
Ik denk dat ik met een beetje wasbenzine ga proberen de vlek uit de binnentent te krijgen en vervolgens de hele tent in een azijnbad gooi. Daarna goed uitspoelen en een tijdje opzetten om te luchten.
Voorlopig kan ik dit alleen nog niet uitvoeren omdat ik net het gazon onder handen heb genomen (verticuteren en opnieuw inzaaien).

Maartendus

Misschien werkt een bakje soda (droog) ook... of er op leggen in een geurbuilzakje. Het werkt op matrassen i.i.g. ....succes!

PenH

De afloop van mijn tentje waar een luchtje aan zat...
Uiteindelijk heb ik er toen niets meer mee gedaan, is het tentje weer op zolder beland en ben ik 'm vergeten. Tot mijn dochter een paar weken terug zei dat ze in het hemelvaartweekend wel in een eigen tentje wilde slapen. Het ding weer van zolder gehaald en opgezet. Dan ook meteen het luchtje maar aanpakken. Weer thuis de tent in een badje met azijn gegooid. Dat werkte op zich prima, het luchtje is weg. Maar helaas zinloos want de leeftijd (20+ jaar) heeft de tent overwonnen. Het buitendoek voelde al iets plakkerig aan bij het opzetten/afbreken. Na de bad actie heb ik het doek nog eens grondig geïnspecteerd. De coating aan de binnenzijde van het doek begint af te brokkelen. Net als je wel eens ziet bij oude regenjassen/broeken. Op sommige stukken al best erg. Hij is dus niet meer waterdicht, einde oefening. 

Ondanks dat het slapen in een eigen tentje nog geen succes was (iets met onrustige aard, vreemde omgeving, vreemde geluiden...) en dochterlief dus midden in de nacht alsnog in de klapper kwam slapen, gaan we het in de zomervakantie opnieuw proberen. Misschien dat het beter gaat als ze samen met haar broer in het tentje ligt. Op zoek naar een nieuw bijzettentje dus! En dat vind papa helemaal niet erg, een tentje zoeken is helemaal geen vervelende klus :)3]