Rits keukenschort gecorrodeerd

Gestart door Bonny, mei 17, 2022, 08:01:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bonny

De rits van onze keukenschort is bij het begin waar je de runner plaatst gecorrodeerd .
Heeft iemand een tip hoe we dat het beste kunnen behandelen ?

Alles wat we zijn is het resultaat van wat we hebben gedacht.

Drikusniet

Wat voor corrosie is het een hoe erg is het?

GJT

Voorzichtig wegborstelen met een messing staalborsteltje (formaat tandenborstel). Daarna voorzichtig (omgeving even afschermen) inspuiten met siliconenspray. even goed inwerken door rits paar keer te gebruiken en daarna restant wegnemen met wat keukenpapier.

Bonny

Citaat van: Drikusniet op mei 17, 2022, 09:12:26 AM
Wat voor corrosie is het een hoe erg is het?
Alleen het begin ,niet heel erg maar doordat het in het begin is krijg ik de runner er niet overheen .

Bonny

Citaat van: GJT op mei 17, 2022, 10:07:02 AM
Voorzichtig wegborstelen met een messing staalborsteltje (formaat tandenborstel). Daarna voorzichtig (omgeving even afschermen) inspuiten met siliconenspray. even goed inwerken door rits paar keer te gebruiken en daarna restant wegnemen met wat keukenpapier.
Siliconenspray is dat het zelfde als wd40 ?

ejpwg

WD-40 is een merknaam

deze heeft verschillende soorten smeermiddelen
waaronder ook siliconenspray

dus niet elke WD-40 is geschikt om te gebruiken

Bonny

Oké dus dan moet ik kijken wd40 siliconen spray

Jon

Met WD 40 wordt doorgaans een nogal vettig smeermiddel bedoeld, gewoon siliconenspray werkt prima.
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets. September '24 test van de Shelter.

mpostma

Klassieke truc om vastlopende ritsen weer goed te krijgen is: Insmeren met kaarsvet! En daarna een aantal keren goed heen en weer ritsen. Daarna kan de rits weer jaren mee.
In geval van roest kan ik me wel voorstellen dat het handig is om dat zoveel mogelijk weg te schrobben, om verder roesten te stoppen.

Drikusniet

Corrosie is ook prima te verwijderen met een schuursponsje. Daarna kaarsvet, vaseline of vet met siliconen. Kunst is om zo weinig mogelijk hiervan aan te brengen. Dus vaseline in siliconenspray eerst op een doekje doen en dan pas op de rits aanbrengen.
Overigens elk merk siliconenspray is prima.