Sneller klappen met de Livingstone

Gestart door danielvanderwoude, juni 06, 2025, 02:59:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

danielvanderwoude

Beste forumgenoten,

Ik ben op zoek naar tips/ervaringen om het vertrekken naar de volgende locatie sneller te laten verlopen. We zijn een gezin met drie kinderen (7/9/10) en zijn van Karsten naar Aart Kok Kariba naar Livingstone game drive gegaan. Dit wordt het derde seizoen met de river lodge tent. Dit jaar gaan we naar Corsica en gaan daar meerdere campings bezoeken dus minder gedoe met opzetten en afbreken is zeer welkom!

Ik schrijf mijn ervaringen op om een beeld te geven en ter lering en vermaak voor lezers die een Kariba of Livingstone overwegen.

Karsten 325
Heerlijke tent, wat en opzet en afbreek gemak! Ik ben fan! (we hebben gelukkig nog een 2x2 Karsten tentje) De grootste nadelen zijn dat je op de grond op een matje ligt en dat het niet lukt om zonder aanhanger al onze spullen mee te krijgen. En als je dan toch met een aanhanger gaat rijden dan is de stap naar een vouwwagen snel gemaakt.

Kariba
Prachtige tent en best wel snel op te zetten. Wij hadden de versie met loungebank en de kids vonden dat prachtig. Openklappen vonden we best zwaar gaan maar dat kwam ook door een dikker matras. Koppelbuis er tussen en naar voren trekken, wat uitschuiven en twee staanders plaatsen, wat haringen en klaar je hebt 3 slaapplekken. Nou ja klaar, grondzeil en schort was altijd pielen en die bermkeuken staat bijna altijd op de verkeerde plek. In de zomer zetten we de keuken altijd ergens buiten maar dan staat hij of in de volle zon of onder een plakboom..
We hadden een varioluifel er bij maar omdat de Kariba al een kleine luifel er aan vast heeft kampeerde we vaak zonder.
Naast de bermkeuken vonden we het erg onhandig dat er geen laden en lossen was. Camping zaken in de klepbanken en via de koelkast zo veel mogelijk in het middenpad opbergen.

Livingstone
De laatst genoemde nadelen van de Kariba zijn de reden om naar de Livingstone over te stappen. De plek van de keuken is ideaal, we zetten altijd de luifel op dus de keuken blijft droog en uit de zon. Handige kastjes en lades, fijn werkblad op goede hoogte en het ziet er erg sfeervol uit met het hout. Het 3 pits gasstel vind ik wel wat onhandig, ik snap de vorm voor de ruimte maar het had van mij ook een 2 pits mogen zijn zodat je meer ruimte voor de pan hebt. We koken voornamelijk op de Cobb dus voor ons niet echt een probleem.
Het XL bed en panorama dak zijn wel unieke en fijne features!
We hebben de kindertent aan de achterzijde en de oudste slaapt in de basis tent of in het mini Karsten tentje.

Opzetten
Hoes er af, waterpassen, pootjes uitdraaien en stroom aansluiten.
Tent optrekken en vast ritsen aan het kuipzeil en de wagenbak + grondzeil vastzetten. Door de tip en uitleg op dit forum klappen we het kuipzeil mee, ideaal en dat scheelt wel werk!
Dan zijn er eigenlijk 6 buizen die verlengt moeten worden en twee staanders te monteren en dan nog 1 buis bij de ingang horizontaal zetten.
De achter/kindertent is altijd ff klooien met de ritsen maar staat verder snel en zonder stokken. De luifel er aan ritsen is ook zo gedaan met een krukje en een touwtje aan de rits.
Voor wat betreft het XL bed, het matras ligt ondersteboven waardoor de rits van het kleine matras bovenop zit, hierdoor kun je het kleine deel op het grote deel klappen en de kleine lattenbodem klapt onder het bed zonder het matras waardoor er meer ruimte is in de wagenbak. Het XL bed heeft dus wel extra handelingen.

Afbreken
Omgedraaide volgorde van opzetten maar nu wel even goed nadenken hoe moet het ook al weer; de stof tussen de buizen trekken ivm laden en lossen en daarna heen en terug schuiven om het grondzeil mee in te vouwen. Dan komt de strijd om die lappen tentdoek netjes weer bovenop te krijgen, met de zijwanden blijft dat altijd wat tobben..

Voor het gemak en de luxe zou ik niet meer terug willen naar de Kariba maar al met al is/voelt de Livingstone niet "sneller" dan de Kariba. Wat we komende vakantie willen aanpassen in ons systeem is om de kledingkasten niet in de auto maar in de wagenbak te vervoeren, dan kunnen ze gewoon daar blijven en geen in/uit de auto gesleep.

1. Wie herkent zich in bovenstaand verhaal? Krijg je steeds meer handigheid in het stokken systeem en de voorbereidingen voor het laden en lossen?
2. Is het mogelijk om de luifel er aan vast te laten icm laden en lossen en het grondzeil wat mee invouwt?
3. Wat kunnen we nog meer doen om het sneller of handiger aan te pakken?
4. Door de grote bergruimte en het laden en lossen systeem is het opbergen veel sneller en makkelijker. Maar het schoonmaken van de tent, ordenen, opruimen en inpakken van spullen kost ook veel tijd. Is daar meer tijdswinst te halen dan met de werkzaamheden van de vouwwagen?
5. Zou een andere vouwwagen beter passen/ sneller zijn?

Voorbeelden andere vouwwagen:
De River Camp lijkt een beetje op de Kariba, kan ook met XL bed maar meer een wagen voor als de kinderen in eigen tentjes willen of niet meer mee gaan. Keuken niet op de gewenste plek.
Zambezi original, geen gedoe met kuipzeil maar geen laden en lossen en keuken niet op de gewenste plek.
Combi Camp, deksel klapt zijwaarts dus veel ruimte, keuken op de goede plek. Bagageruimte ingeklapt toegankelijk? Zowel de wagen als de tent niet zo mooie qua kleuren en vormen, hele andere look and feel als met Aart Kok.

danny0604731

Goedemiddag, hier als oud bezitter van de Livingstone gamedrive...voor ons een reden om na een foutief uitstapje naar caravan weer terug te gaan naar een vouwwagen....en inderdaad juist vanwege opzetgemak (mede door rugklachten) gekozen voor een ander merk wagen Holtkamper Kyte...dus met windforce of juist ook zonder windforce op te zetten. Juist de windforce helpt ons met inpakken door het vacuum om de tent super easy en strak op de bak te krijgen.

Ik was met inklappen van de Livingstone niet zo heel lang bezig, was redelijk snel met alle stof...ik liet de kindertent er ook aanzitten maar het grondzeil ritste ik los, maar liet hem wel aan de wagenbak vast zitten (in de rail) en als laatste kon je die oprollen en naast het het bed in de bak laten rollen....kwestie bij opstellen van uitrollen en vastritsen in de tent...paar minuutjes maar. (buitenlangs ging behoorlijk sneller)

zijwanden was er gewoon op laten vallen en thuis even netjes leggen voordat hij de stalling in ging.
Holtkamper Kyte (februari 2025)
big mistake☺(grote plastic doos)
Aart kok Livingstone Gamedrive
Jamet Rondo XL
Jamet Arizona

de Coxies

Wij laten de luifel er altijd aan. Gewoon eerst over het dak klappen. Kuip laten we helmaal vast. Alleen bij de deuren aan de onderkant stukje open om de lucht eruit te laten. Kun je alleen niet bij de bak maar voor doortrekken vinden wij dat geen probleem. Eerst alles opruimen en als laatste dichtklappen.