Jametic Bedframe getordeerd?

Gestart door iamirm, mei 17, 2024, 01:12:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

iamirm

Beste allemaal,

Sinds kort zijn wij eigenaars van een mooie Jametic All Seasons uit 2014. We hebben hem van de week voor het eerst opgezet, dit ging heel makkelijk. Fijn! Maar na het waterpas zetten en openklappen kregen we het bed niet goed recht. Als de voorzijde van het bed waterpas is, is de achterzijde dat niet. En vice versa. Nu lijkt het er op dat het bed getordeerd is. Komt dit vaker voor of is dit wellicht door een ongeval ontstaan?

Om te controleren of het frame of de dragers van de bak zelf is getordeerd willen we het bedrame (lattenbodem) demonteren. Kunnen wij dit zomaar doen? Zijn er nog zaken waar we op dienen te letten als we dit doen?

We zijn ervaren tentkampeerders, maar dit is onze eerste vouwwagen. Een hoop eerste keren dus.

Bedankt voor enige reactie!

Alex

Neem aan dat je eerst de wagenbak waterpas zet.
En daarna het bed?
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

iamirm

Uiteraard zetten we eerste de wagenbak waterpas. Dat gaat zonder problemen. Het is echt het bed.

FriedelP

De pootjes van het bed zijn vermoedelijk in een 4 of 5 standen te zetten met een pin? Hoe zet je die en bepaal je de lengte?

Hoeveel niet waterpas staan ze en op welke wijze staan ze verkeerd?

Als het terrein niet helemaal vlak is, moet je elk pootje apart op de juiste lengte instellen. Ook kan je ze alleen in de standen zetten waar een gaatje voor voorzien zijn dus kan een klein, geen grote afwijking van waterpas wel mogelijk zijn.

iamirm

Nee daar ligt het ook niet aan. We hebben alle mogelijke combinaties en standen geprobeerd. Wel zijn we erachter gekomen dat net die punt die hoger staat met een spanband vastgezet dient te worden aan de grond. Wellicht is het helemaal geen defect en hoort het zo.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

kimopo

Citaat van: iamirm op mei 18, 2024, 06:49:13 PM

Wel zijn we erachter gekomen dat net die punt die hoger staat met een spanband vastgezet dient te worden aan de grond. Wellicht is het helemaal geen defect en hoort het zo.

Heeft die wagen 'n gasveer om 't bed te helpen klappen 🤔
Ik heb wel gelezen dat dán idd een spanband gebruikt moet worden om 't bed omlaag te houden...
Leef vandaag, je weet nooit of er nog een morgen komt

Kuijfjes

Zelf zet ik onze wagen altijd eerst waterpas en klappen wij daarna de bedden uit.
Deze staan nooit waterpas, want elke camping is verschillend.
Dus ga ik met mijn waterpas onder het bed bepalen hoever elk bedsteun/pootje/paaltje moet komen. Zoals gewoonlijk past meestal eentje perfect en die andere niet, dus doe ik daar een extra blokje/plankje eronder zodat het mooi waterpas staat.

Op de foto het plankje met een verdieping waarin het pootje moet komen. (Voor de foto even de poot ernaast gezet, want anders zie je de verdieping niet)

Onder de uitdraaisteunen hebben we plankjes en onder de bedden hebben we dus plankjes en zelfs onder onze koelkast heb ik plankjes (want anders loopt soms de deur vast over de grond 2e foto)

Verstuurd vanaf mijn 22101320G met Tapatalk

2023 - 2024: Jamet Texas, bj. ???? (heel oud)
2024 - heden: Combi-Camp Country, bj. 2013

iamirm

Citaat van: kimopo op mei 18, 2024, 09:11:54 PM
Heeft die wagen 'n gasveer om 't bed te helpen klappen :)848]
Ik heb wel gelezen dat dán idd een spanband gebruikt moet worden om 't bed omlaag te houden...
Ja klopt hij heeft een gasveer! Zou dat het gewoon zijn?

iamirm

Citaat van: Kuijfjes op mei 18, 2024, 10:15:07 PM
Zelf zet ik onze wagen altijd eerst waterpas en klappen wij daarna de bedden uit.
Deze staan nooit waterpas, want elke camping is verschillend.
Dus ga ik met mijn waterpas onder het bed bepalen hoever elk bedsteun/pootje/paaltje moet komen. Zoals gewoonlijk past meestal eentje perfect en die andere niet, dus doe ik daar een extra blokje/plankje eronder zodat het mooi waterpas staat.

Op de foto het plankje met een verdieping waarin het pootje moet komen. (Voor de foto even de poot ernaast gezet, want anders zie je de verdieping niet)

Onder de uitdraaisteunen hebben we plankjes en onder de bedden hebben we dus plankjes en zelfs onder onze koelkast heb ik plankjes (want anders loopt soms de deur vast over de grond 2e foto)

Verstuurd vanaf mijn 22101320G met Tapatalk
Dank voor je uitgebreide reactie. We zijn bekend met de trucs en het nodig hebben van een voorraad plankjes om het geheel goed waterpas te krijgen. Het gaat hier nu meer om de vorm van het bedframe dat aan een punt hoger lijkt te zijn dan aan de andere. Het lijkt dus getordeerd.

CEO

Die gasveer duwt het bed iets omhoog, vandaar de afspan-band. Bij onze Odyssee destijds was dat ook zo. Een Amsterdams filosoof zei ooit: Ieder voordeel heb ze nadeel...

Voordeel: het eerste stuk inklappen is minder zwaar
Nadeel: je moet het bed aldaar afspannen en omdat een lattenbodem slechts een beperkte stijfheid heeft, tordeert alles een beetje.
If you choose not to decide, you still have made a choice!