Tentdoek Alpen Kreuzer lekt, wat is normaal?

Gestart door debby, augustus 10, 2024, 08:13:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

debby

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb net alle topics doorgespit met impregneren, lekkage, doorslag.
Ik heb nooit eerder een vouwwagen gehad en sinds deze week een Parade royal, weet niet welk jaar (hij is licht groen/grijs/licht blauw er staat op dat het TenKate doek is).
De vorige eigenaar zei dat hij waterdicht was maar vanmorgen zag ik door het ochtend dauw / condens op de buitenzijde van het dak van het slaapgedeelte donkere vlekken, verder leken de druppels er nog wel "af te parelen"
Dus ik dacht al, ojee.. hij is lek. Binnen gevoeld en het gehele doek was nat aan de binnenzijde (geen druppels, maar doorslag), overal dus niet enkel bij deze donkere vlekken.
Is dit normaal of hoort dit bij droog weer, dus enkel door dauw toch nat aan te voelen binnen?

Daarna heb ik met een sprayer wat water er op gespoten (het regent continu enkel als je t wilt komt t niet ;-) ) en toen zag ik binnen ook wat druppels komen.
Komt dit doordat het doek heel droog is en eerst zich weer moet "volzuigen" met water?

Ik zie visueel ook wat kleine gaatjes, kleiner dan speldenknopje. Ik neem aan dat dit niet hoort? repareren? Ik zag het product tear-aid, is dit geschikt?

Doe ik er goed aan de hele wagen te impregneren? Het doek ziet er niet vuil uit, moet dan de grondige schoonmaakbeurt met shampoo ook, of is het ook ok om hem met een echte borstel en enkel water te reinigen en dan te impregneren. En welk middel is het beste? Ik heb Ultramar het meeste voorbij zien komen. Heb je dan aan 1 jerrycan van 5 liter voldoende voor de cabine en voortent?

Ik hoor graag van ervaren vouwwagen eigenaren wat ik het beste kan doen.

oja, ik wil er juist mee gaan kamperen als er veel kans op regen is..

poldertoerist

Hoi Debby, Welkom op het Forum.

Een hoop vragen heb je. Voor antwoorden zouden wat foto's ook wel handig zijn.

Een doek is nooit helemaal gesloten. Tenminste een Katoenen doek niet, theoretisch zou je een soort van sterrenhemeltje kunnen zien. . Wat ik niet weet is of jouw wagen volledig katoen heeft, maar ik denk het haast wel. Heb je een Al season doek dan is dat wel gesloten.  Een klein gaatje zal vak niet zomaar doorlekken.

Ik zou aan die gaatjes nu niks doen, maar het wel goed in de gaten houden.

Een doek kan inderdaad doorslaan. vochtig is 1 doorlekken is wat anders. Als je dat echt over je hele tent hebt dan is opnieuw impregneren waarschijnlijk het beste. Zelf heb ik goede ervaringen met Grangers dat is makkelijk verwerken omdat je het met een plantenspuit kan doen. Je kan het proberen zonder schoonmaken, maar er zal een reden zijn dat de fabrikanten dat wel adviseren.

Adventure Awaits

Alex

Als hij niet vies is zou ik bij de shampoos weg blijven.

De vraag is nu even slaat hij door bij de eerste keer nat worden of ook als hij niet lang geleden al eens nat is geweest.
Of komt het met druppels naar beneden?

Ik zou een impregneermiddel nemen die je kunt verdunnen en over de hele Vouwwagen spuiten.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

debby

Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik zal morgenochtend wat foto's maken.
Ik had inderdaad gelezen dat je t beste niets kunt doen als het doek nog. waterdicht is. Denk ook zeker niet dat hij helemaal 'lek' is, vandaar dat ik compleet in de shampoo wat lastig te overzien vind. Dan maak ik stukken lek, die nu nog goed zijn.
Ik heb gelukkig tijd en ruimte om de wagen open te laten staan en te zien wat er gebeurd. Hij staat pas 1 dag en ik zag wat ik omschreef vanmorgen.
Vermoedelijk is hij lang niet nat geweest en was dit de eerste keer ochtend dauw. Ik hoop op een lekker buitje later deze week.

Het is inderdaad een soort sterrenhemel, daar schrok ik wat van, met mijn nul ervaring haha goed te horen dat dit normaal is. Het is volledig katoen.

Alpenklapper

Een beetje late reactie en wellicht heb je alles al lang opgelost maar zonder grondzeil kan de tent aan de binnenkant ook erg nat worden was onze ervaring. Het was mooi weer maar enkele dagen eerder had het hele veld blank had gestaan, dat vocht in de bodem hing nu dus aan ons dak.....