Keuze andere vouwwagen

Gestart door Thijs77, december 27, 2024, 09:38:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alpenklapper

Met de AK Parade werkt dit ook erg fijn, doordat alle bagage onder het bed blijft kunnen we ook met een losse keuken werken ipv een zware aangehangen keuken die je soms alleen in de voortent kunt gebruiken. Daarbij scheelt het ook weer lengte wanneer de wagen tuis in de garage staat:-)

Jer81

Citaat van: De klapkar op januari 05, 2025, 03:45:09 PM
Met de AK Parade werkt dit ook erg fijn, doordat alle bagage onder het bed blijft kunnen we ook met een losse keuken werken ipv een zware aangehangen keuken die je soms alleen in de voortent kunt gebruiken. Daarbij scheelt het ook weer lengte wanneer de wagen tuis in de garage staat:-)
Ik heb een AK Campfire gehad en een van de redenen om een ander te kopen was het gemis van een vaste keuken. Nu bewust een met keuken die er ook niet af kan en waar de koelbox ook een vast plekje heeft. Scheelt mij heel veel gesleep met een koelbox.

Alpenklapper

Citaat van: Thijs77 op december 29, 2024, 06:27:38 PM
Omdat afgelopen zomer reuma bij mijn vrouw is geconstateerd wil ik hem alleen op kunnen zetten. En sjouwen met een keuken met of zonder wielen is dus ook geen optie.

Is een caravan met voortent dan niet een betere keus, daar zet je een Webasto (Diesel) verwarming in en dan kun je hem droogstoken.

Thijs77

Citaat van: De klapkar op januari 02, 2025, 10:04:16 AM
Dan zul je toch ergens tot een compromis moeten komen. Je hebt 8 jaar ervaring, wat mis je aan je huidige wagen?

Ik mis niet echt iets. Ik zou het graag allemaal wat makkelijker willen doen. De Trigano vendome die we nu hebben is erg groot. Je ben best lang bezig met opzetten. De losse keuken vinden we ook niet handig.

Thijs77

Citaat van: OhPeeCee op januari 02, 2025, 07:45:42 PM
Allemaal leuk de voors en de nadelen van iets maar ik weet nu niet of Thijs77 ermee geholpen is. Een van de drie voorwaarden zal minder of geen prioriteit moeten krijgen.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro

Ondertussen ook een aantal vouwwagen-zaken bezocht. Al onze wensen in 1 vouwwagen is onmogelijk.
Waarschijnlijk wordt het een nieuwe Trigano itinea of een gebruikt cc country

Thijs77

Citaat van: De klapkar op januari 05, 2025, 07:17:38 PM
Is een caravan met voortent dan niet een betere keus, daar zet je een Webasto (Diesel) verwarming in en dan kun je hem droogstoken.

We hebben er over nagedacht. Een vouwwagen vinden we erg fijn. Een caravan zijn we nog niet aan toe😉

poldertoerist

Een caravan is ook niet alles.

Bedenk dat alles waar je een voortent aan zet tijd kost. Van de vendome zal het slaapgedeelte ook binnen een paar minuten staan. Eigenlijk is de basis van een dubbelklappper vaak super simpel. zodra je een bedplank omslaat staat de tent in de basis ook al (tenminste mijn ervaring met de Trigano Galleon) buizen even uitschuiven en wat haringen er in en klaar.

Het echte werk zit dus eigenlijk altijd in de voortent. En dat is bij alles waar je een voortent bij op moet bouwen zo.  dus als je direct lekkere leefruimte wil dan is een 123 wagen in het voordeel. Wil je dan ook nog niet sjouwen met een keuken maar wel een wagen met keuken dan is de Camplet ideaal. Nadeel.. geen pack en go en maar weinig bagageruimte in mijn opinie, maar voor sommigen is dat wel genoeg en ook daar zijn weer oplossingen voor.

Een vouwwagen met hard deksel heeft zeker wel zijn voordelen. Ik begrijp best dat je daar naar kijkt. Bedenk wel dat de ruimte binnen dan wat beperkter is. Dat is voor mij een grotere dealbreaker dan dat je je minder bagegeruimte hebt. De combinatie van die twee maakte dat het voor ons afviel.   Ik zou adviseren als je ergens gaat kijken, ga er eens even zitten met een paar stoeltjes zoals je dat op vakantie ook zou doen. is dat goed genoeg?  of ga je toch een voortent aanbouwen?  of ga je het helemaal niet gebruiken en wordt het opslag en slaapplek?

Zelf kamperen we nu met een basiswagen en een eenvoudige luifel. voor ons is dat top en supersnel want de luifel kan er aan blijven zitten en je hoeft geen frame op te bouwen. Maar omdat we ook nog wel eens binnen zitten vielen voor ons de harde deksel vouwwagens af. Gewoon te krap.  Daar komt bij dat wij geen fan zijn van een vaste keuken omdat je in deze setting dan altijd buiten staat te koken. Voor Sommigen is dat een prĂ© voor ons juist niet. ik wil graag zelf bepalen waar ik kook en die flexibiliteit heb ik alleen maar met een vouwwkeukentje met een goed kookstel er op. Ik zeg bewust goed kookstel want ik kook ook echt graag op vakantie. En omdat wij niet altijd de hele warme gebieden opzoeken is binnen beetje uitgebreid koken soms ook echt wel fijn. 

Afgelopen zomer waren we in Denemarken en hadden we echt alleen maar goed weer. en toch waren er momenten dat we niet meer onder de luifel zaten, maar binnen. En als ik dan thee wil maken of de het koffiepotje op het vuur wil zetten vind ik het heel fijn dat ik daarvoor niet naar buiten toe hoef. 

Let op: ik zeg duidelijk niet dat het een beter is dan het ander, een discussie daarover starten is zinloos. Het gaat er om wat het beste bij je past. En misschien helpt het je om de juiste keuze te maken.

Oh ja nog even over harde deksel t.o.v. een grondzeil.  Mijn idee was dat een deksel me tijdens het rondtrekken tijd zou schelen. Maar t.o.v. van onze vorige wagen die een groot  opverlak en dus ook een groot grondzeil had stelde het nu niks voor. ik had er worteldoek onder liggen en bij het opruien was het gewoon omslaan afborstelen en klaar. 
Op een van de campings kwam er een Combicamp ongeveer tegelijk met ons aan. Wij positioneren de wagen, ik zet een krikje onder een as en ik zet de wagen horizontaal met het krikje en het neuswiel. En we bouwen ons hutje op.  Toen wij al lang klaar waren was het combicamp echtpaar nog aan het draaien om de wagen op een wig te krijgen hadden al een keer deels uitgeklapt, klapten weer in weer draaien, hoop gedoe om alles waterpas te krijgen en echt heel lang later stonden zij ook. Het zal ongetwijfeld ook aan de personen zelf gelegen hebben, en mogelijk dat het terrein twee kanten op schuin afliep, ik vond het een hoop gedoe in ieder geval.
Adventure Awaits