Kogeldruk niet op 50 te krijgen :O

Gestart door NickCamplet, juli 04, 2021, 08:29:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

NickCamplet

Als mee-lezer op dit forum nu mijn eigen eerste post over kogeldruk.

Onze Concorde van 2000 (geremd) heb ik uitgerust met een alu-Zarges bak ipv een koelbox, als disselbak. Met drie Thule-fietsdragers en dakdragerstangen op het imperial met drie fietsen erop, diverse kampeerspullen in de 'bak' en de keuken gevuld, zit ik nog niet op max gewicht, maar krijg ik de kogeldruk niet op 50kg. Met de kogeldrukmeter die bij 50 begint, zit deze eerder rond de 45 dan de 50.

Is die kogeldruk nu een maximum waarde die gehaald moet worden voor een stabiele ligging - ook ivm zijwind die de fietsen vangen - of is het meer een richtgetal? Ik meende dat eerste, maar correct me if I'm wrong :J

Johanpg

Nee, dat is wat maximaal mag. 45 is prima.
Alpenkreuzer GT Royale achter Ford Focus 1.5 TDCi PowerShift

Lars

Inderdaad, niets aan doen, is prima zo.

Niet dat het een richtgetal is, het is een technisch/wettelijk maximum. Daar kunnen we overigens met heel veel mensen iets van vinden maar dat terzijde  :#

In jouw geval, zoals gezegd, 45 is prima!

NickCamplet

WW Het was ook niet mijn bedoeling om hier een opinie-peiling omtrend kogeldruk te lanceren :H

Ik heb toch al wel aardig wat ervaring met het trekken van aanhangwagens, meestal op de kortere en middenlange afstanden. Maar met de vouwwagen de grens over wordt dit jaar de eerste keer.

Dank voor de reacties!

Vazal

Doe dat dan ook niet  ::) Mijn garage gaf aan dat ze tegenwoordig alleen nog maar de combinatie wegen, kogeldruk letten ze niet meer op. Ik zit op 60 waar de Camplet aangeeft Max 75kg en auto Max 100. Ben in 5 jaar zuid Frankrijk nog nooit aanhouden.

Mijn Camplet mag Max 75kg staat op de dissel, of mag jouw auto Max 50?

Hieronder de uitleg wat wettelijk mag.
https://caravantrekker.nl/info/kogeldruk.php

NickCamplet

Mijn auto mag 75, de Camplet Concorde 2000, 50 volgens deze gebruiksaanwijzing.

Citaat van: Vazal op juli 05, 2021, 08:43:58 AM
Doe dat dan ook niet  ::) ...

Ik vroeg ook om uitleg - geen discussie :#. Dank voor de link met extra uitleg.

Vazal

Oh ja dat komt natuurlijk door de kleine banden, hij ligt dan dichter bij de grond dus mag de trekhaak niet te ver naar beneden drukken.

Citaat van: NickCamplet
Ik vroeg ook om uitleg - geen discussie :#. Dank voor de link met extra uitleg.
/quote]

Weet ik.. haha  8)

Ontmoeting-500

Citaat van: Vazal op juli 05, 2021, 08:43:58 AMDoe dat dan ook niet  ::) Mijn garage gaf aan dat ze tegenwoordig alleen nog maar de combinatie wegen, kogeldruk letten ze niet meer op. Ik zit op 60 waar de Camplet aangeeft Max 75kg en auto Max 100. Ben in 5 jaar zuid Frankrijk nog nooit aanhouden.

Mijn Camplet mag Max 75kg staat op de dissel, of mag jouw auto Max 50?

Hieronder de uitleg wat wettelijk mag.
https://caravantrekker.nl/info/kogeldruk.php