Wagentent CCC verwijderen, algemene opknapbeurt

Gestart door Van_looney, augustus 01, 2025, 02:30:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Van_looney

Na het laatste klapweekend toch eens de CCC uit 2009 tegen het licht gehouden, ze begint haar leeftijd op wat kleine dingen te laten zien. In overleg met mijn vrouw besloten dat we niet voor een andere CCC gaan, de prijzen zijn flink en hoewel ik een leuk bedrag kan krijgen voor onze CCC wordt het een vestzak/broekzak verhaal.

De andere optie is om de huidige CCC eens flink onder handen te nemen. Na wat ideeën te hebben opgeworpen zijn we op het volgende lijstje uitgekomen;

- Luifel heeft nieuwe ritsen nodig, buis ritsen en de rechter zijwandrits moet ook vervangen worden, die ging op het klapweekend kapot.
- De voorwand heeft al nieuwe horren, de wagentent nog niet, deze laten we vervangen
- De onderste rits van de voordeur is al vanaf aankoop niet goed, deze laten we vervangen
- De nylon buishouders aan de voorkant zijn lam, de uitschuifstokken worden niet meer goed op hun plaats gehouden, deze ga ik vervangen
- De disselbak heeft wat scheurtjes bij de scharnieren, deze moeten gerepareerd worden
- Er is 230V in de bak aanwezig, alleen maar aan 1 kant, wellicht is het handig om ook aan de andere kant 230V aan te leggen
- De horretjes van de raampjes aan de vaste kant zijn goed, deze laten we zitten
- Wellicht dat ik een stokkenbuis maak onder de VW
- Gasveer disselbak plaatsen
- Afdichttape keuken vervangen, deze laat nu los

Voor een aantal van de zaken moet de wagentent verwijderd worden. Mezelf wat ingelezen en de koe bij de hoorns gevat.

Hoe ik het aangepakt heb;
1. Klap de VW uit, maar zet de vlinderstokken niet omhoog, laat 'm lekker in elkaar zitten
2. Maak alles van de slaaptent los, leg de slaaptent op je bed.
3. Verwijder alle uitschuifstokken volledig
4. Maak alle stokritsen los, het zijn er 4, de topstok heeft er twee
5. Maak alle zwarte riempjes los, het zijn er 6

6. Nu kun je de nylon telescoopstok klemmen een voor een los halen. Wees slim en begin in de slaaptent met de stok die nagenoeg nog in de bak ligt, dan de topstok en als laatste de dekselkant. Vraag niet hoe ik dit weet..

Je kan de stokken die aan de vlinder zitten, laten zitten, hoe er rekening mee dat er dikke veren in de witte gedeeltes van de vlinderstokken zitten. Hoor je wat vallen, dan is er zo'n veer uitgeknikkerd, vergeet deze niet weer te monteren.
De stokken die uit de vlinderstokken komen, hebben aan een kant een zwarte dop, deze kant komt in de vlinderstok, de andere, open, kant, komt in de nylon telescoopstok klem.

7. Verwijder de 3 grote dikke stokken (degene die in de lengte richting van de wagen staan en onder de ritsjes zaten)
Je hebt dan 3 telescoopstokken, 3 grote buizen waarin de telescoopstokken zaten en een aantal buizen, e.e.a. afhankelijk of je ze uit de vlinders hebt gehaald.

8. Gefeliciteerd, je CCC ziet er ongeveer zo uit:

9. Nu ga je de tent verwijderen, net zoals bij een caravan, zit de tent aan een pees die door een peesrail is getrokken. Dit is een twee persoons klus, de een drukt de pees in de rail en de ander trekt de pees uit de rail aan de andere kant van de VW. Begin bij de dekselkant. Markeer met een permanente stift de pees daar waar deze uit de peesrail steekt, dit maakt het makkelijker bij het monteren om te bepalen of je al ver genoeg bent.

Je duwt de pees aan de keuken kant in de peesrail en aan de disselkant trek je hem er uit, in het begin gaat het stroef, Begeleid de stof in het begin door het steeds wat verder op te schuiven, de pees moet door nogal wat bochten maar naarmate je verder komt, gaat het steeds beter, uiteindelijk gaat het erg vlot en is de dekselkant klaar.

Nu de wagenbak, gun jezelf ruimte en pak het op dezelfde manier aan als het deksel, met een hand trekken of duwen en met de andere hand begeleid je de tent over de stokken/vlinders of wat er van over is. Denk met name om je ramen van de deuren en van je slaapcabine. Werk van de keukenkant naar de disselkant.

De wagentent is verwijderd. Het inklappen van de VW gaat een stuk zwaarder en heeft wat begeleiding nodig, ook een 2-persoonsklus.

Binnenkort gaat de wagentent naar Ermelo, ik hou jullie op de hoogte van de voortgang.

Alex

Dit is een mooi begin van een mooie topic.

Moet wel toegeven dat het mooi is dat jullie niet mee doen aan het wegooi economie.
Vind ik nog wel eens moeilijk.  O0  O0 .
Maar als je niks mist wat een nieuw model wel heeft geef ik jullie groot gelijk.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

FriedelP

Niet meedoen aan de weggooi economie kan ik ook alleen maar toejuichen! Dat is vaak even belangrijk in strijd tegen klimaatverandering dan energiebesparing.