Dissel scheef op het frame?

Gestart door Albert83, juli 29, 2025, 09:44:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

Albert83

Gisteren kwam ik erachter dat de dissel scheef op het chassis zit.
Ik zie vier grote bouten, dus het lijkt me dat dit zonder al te veel moeite is op te lossen. Of moet ik er nog rekening mee houden dat het een dissel met geremde uitvoering is?

Maar de hamvraag...
Hoe is dit mogelijk? Ik zie geen scheuren, beschadigingen en de bouten/moeren zitten nog vast.

Alex

Misschien is hij wel zo uit de fabriek gekomen en valt je het nu pas op??
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

CEO

Ik zie sleuven, maar geen beschadigingen of sporen (maar ik weet niet of de foto duidelijk genoeg is om een echte conclusie te trekken). Misschien goed om even te checken of er een specifiek aanhaalmoment nodig is?

Sowieso lijkt er ruimte om e.e.a. recht(er) te zetten.

If you choose not to decide, you still have made a choice!

GuustFlater89

Let wel goed op de juiste aanhaal momenten van de bouten. Je wilt niet dat deze tijdens het rijden los komen....  :O
Cabanon Malawi 2.0

Albert83

Citaat van: Alex op juli 29, 2025, 10:00:17 AMMisschien is hij wel zo uit de fabriek gekomen en valt je het nu pas op??

Daar lijkt het wel op, want zoals CEO opmerkt, zie ik met mijn blote oog ook geen sporen of beschadigingen.

Wel lijkt het me beter voor de wegligging en de banden om er iets aan te doen. Of valt dat wel mee?
En inderdaad het juiste aanhaalmoment moet ik dan even opzoeken.

Jer81

Misschien voor de zekerheid even langs een aanhangerboer zoals de witte smid gaan? Die hebben daar oog voor en weten of het kwaad kan.

sanderv

Ik kan er geen wijs uit hoe dit kan, maar het zit absoluut niet goed. Het oploopmechaniek ligt zo natuurlijk nooit in lijn met de auto en bovenin de foto is te zien dat de trekstang tussen oploopmechaniek en veerpot ook scheef staat hierdoor. De boel staat zo scheef dat ik me afvraag of dit met de slobgaten oplosbaar is?

Albert83

Blijkbaar is het zo uit de fabriek gekomen :? .
Als ik de oploopreminrichting loshaal en wel goed uitlijn dan komen de gaten van de oploopinrichting en de chassis niet met elkaar overeen en dus krijg ik de vier bouten er niet in. Ook zie je heel duidelijk een soort lijntje met kleurverschil waar de rand van de oploopinrichting heeft gezeten.

Dus, ik laat het maar zo. Ik merk bij het rijden niets en de vorige banden (9 jaar oud) waren niet scheef afgesleten. En ik heb bij aankoop een vrij gedetailleerde historie meegekregen met meerdere onderhoudsbeurten en twee Bovag keuringen, zonder vermelding.
Bovendien heeft de aanhanger een uitgebreide Dekra keuring (vanwege import Duitsland) ondergaan.

Het blijft hoe dan ook wel apart, maar het valt blijkbaar binnen de marge.