Jamet Keuken deur verwijderdbaar gemaakt

Gestart door axel.other, juni 22, 2013, 04:21:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

axel.other

Bij onze overgang van de Jamet Arizona naar de Jamet Jametic gingen we er behoorlijk op achteruit qua binnen ruimte.
Om zo maximaal mogelijk gebruik te maken van de binnenruimte heb ik de keuken verbouwd.
Ik heb de deur verwijderbaar gemaakt zodat we de ruimte onder de keuken ook makkelijker kunnen gebruiken zonder die grote klep elke keer open/dicht te hoeven doen.

1. De popnagels van de deur en scharnier uitgeboord de deur kon worden afgenomen
2. L profielen gekocht bij de Gamma
3. L profielen in 3 delen gezaagd, hoekjes afgerond en scherpe randen afgevijld.
4. Rubber rand los gemaakt op stukken waar L profielen komen
5. L profiel met popnagels aan de onderrand van de keuken gemaakt
6. Het andere L profiel met popnagels aan eerste L profiel  gemaakt zodat een U ontstaat
7. Rubber weer aangebracht met wat lijm
8. Extra kistvergrendelingen aan de zijkant van de deur gemaakt zodat hij goed in de rubbers wordt getrokken.

Yella

Handig bedacht en gedaan. Maar heb je nu echt veel meer bergruimte? Je moet wel telkens de spullen onder de keuken vandaag trekken als je iets nodig hebt.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

olaf

The need for the many outweigh the needs of the few

FiPe

Mooie oplossing en mooi uitgevoerd.  I:
Maar ik vraag mij af hoe nuttig deze verbouwing is in geval je de gootsteen dagelijks gebruikt.
Waar heb je dan je schoonwater- en afvalwatertank ?
Bij mij liggen deze twee (20 / 25 ltr) tanks onder de, niet afgekoppelde, CP keuken en door de neergeklapte achterklep uit het zicht verborgen.

axel.other

Citaat van: jellejawa op juni 23, 2013, 08:39:14 AM
Maar heb je nu echt veel meer bergruimte? Je moet wel telkens de spullen onder de keuken vandaag trekken als je iets nodig hebt.
Onder de keuken kunnen zo drie kratten staan, die anders toch ergens anders hadden moeten staan en waar nu makkelijk bij kunnen. Van de zomer zal het gaan blijken of het net zo fijn is als ik denk.

axel.other

Citaat van: FiPe op juni 25, 2013, 12:28:29 PM
Mooie oplossing en mooi uitgevoerd.  I:
Maar ik vraag mij af hoe nuttig deze verbouwing is in geval je de gootsteen dagelijks gebruikt.
Waar heb je dan je schoonwater- en afvalwatertank ?
Bij mij liggen deze twee (20 / 25 ltr) tanks onder de, niet afgekoppelde, CP keuken en door de neergeklapte achterklep uit het zicht verborgen.
Op de campings waar wij staan is een kraan en afgiet plek meestal vlak in de buurt, regelmatig zelfs op de plek zelf. Daardoor sluiten wij de waterkraan al jaren niet meer aan: liever vers water uit de kraan dan water dat al een dag in een jerrycan staat. Ook het gootsteentje gebruiken we niet om afvalwater in te gooien, dat staat alleen maar te stinken in de tent, terwijl met enkele stappen je het afvalwater zo in een putje kunt gooien / afgieten. Scheelt me bovendien behoorlijk wat ruimte in mijn kar dat ik die twee grote jerrycans niet mee hoef te nemen. Als het water wat verder is, halen we dat in 1,5 liter flessen en zetten we er twee neer. Werkt prima. Voorheen had ik die jerrycans wel bij me, maar stonden die meestal achter de keuken, omdat de tent schuin wegloopt naar beneden is er nog plek daarachter.

Drikusniet

Ik heb ook de klep verwijderbaar gemaakt (wel bij een Trigano, maar dat is praktisch dezelfde keuken) Ik heb het alleen iets anders uitgvoerd.:
- De scharnieren verwijderd door de popnagels uit te boren.
- 3 nieuwe scharnier gekocht (bij Hornbach) an dezelfde afmetingen, maar met een losse pen + een set nieuwe popnagels (bij Praxis)
- Het hout in het deksel verwijderd, zodat ik de resten van de popnagels kon verwijderen.
- 1 helft van het scharnier met de middelste 'buis' opengewerkt, en een sleuf van gemaakt. Dit is door middel van een hamer, centreerpen, beitel (voor de vorm) en een bankschroef.
- Om te kunnen draaien en om het geheel los van elkaar te krijgen en weer in elkaar, moet ruimte gemaakt worden. Dit heb ik gedaan door het wegvijlen van het overbodige metaal. (op de laatste foto zie je het verschil.
- Als laatste de pen geborgd, door hem te klinken (met de hamer voorzichtig eropslaan, zodat het metaal vervormt)
- Tenslote alles weer vastgezet met popnagels & de rubberen band weer vastgezet dmv zwarte siliconenkit (vult direkt de gaatjes op naast de scharnieren) & het houten paneel weer gemonteerd.

Het uiteindelijke resultaat ziet er hetzelfde uit als origineel. Je kunt nu alleen het deksel eruit tillen als hij bijna dicht zit. Als je dit niet wilt, dan draai je hem gewoon open, net zoals normaal (bijvoorbeeld bij een korte overnachting)

Doordat ik de originele scharnieren nog heb, kan ik desnoods de originele constructie zo weer klaar maken.