Rubbers vervangen hoe?

Gestart door Super Bobo, mei 03, 2012, 07:47:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Super Bobo

Hallo,

Net terug met de VW arizona. Ging allemaal prima.
Maar er is een rubber (waar de haring aan vast moet) kapot gegaan, tevens zag ik dat de andere rubbers ook aan vervanging toe zijn.
Maar hoe vervang je de rubbers? Ik krijg ze volgens mij nooit meer hoe ze origneel zaten.
Of heeft iemand anders een slimme oplossing??
en weet iemand waar je de orinele rubbers kunt krijgen (bijvoorbeeld de rubbers waarmee je de raampjes kunt vastzetten als ze omhoog gerold zijn)


primera

door het lusje heen steken en dan de rubber door de andere rubber steken.

Soort stropdasje maken.

Anders gaat het niet of je moet met elasctische touw werken.

CEO

Inderdaad, een leeuwerikskopje maken. (dus het rubber door het oog en daarna door zichzelf steken).

Rubbers zal je regelmatig moeten vervangen, ze verteren door licht, spanning en een totaal gebrek aan onderhoud. Kosten zijn laag, een paar euro per jaar. Ik heb altijd een aantal op voorraad, dan grijp je nooit mis.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

bosi

Citaat van: Super Bobo op mei 03, 2012, 07:47:28 PM
en weet iemand waar je de orinele rubbers kunt krijgen (bijvoorbeeld de rubbers waarmee je de raampjes kunt vastzetten als ze omhoog gerold zijn)

Zijn dat van die langwerpige rubbers met een rubber oog?
Die kun je bij elke dealer kopen, die trigano en/of jamet in zijn pakket heeft, kosten maar een paar cent (dacht 20-30 cent per stuk) en als je belt willen ze het wellicht wel opsturen (kan gewoon in een enveloppe).

Super Bobo

Ja klopt van die rubbers met een rubber oog.
maar ik bedenk me net dat daar hetzelfde voor geldt als de andere rubbers (nl: krijg ze nooit meer zoals ze orgineel zaten)
Dus dan ook maar op de "stropdas manier"lijkt me.

Bedankt voor de info allemaal

CEO

De raamrubbers-met-het-oog kan je bij de Jamets over zo'n plastic rozet doen. Kost enige moeite, maar past prima.

Als knoop-o-fiel vraag ik me af hoe je hier het leeuwerikskopje kunt toepassen, maar dat is geheel off topic.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Roberto

Hallo,
wij kamperen al jaren met wat oudere jamet vouwwagens, en dat betekent dat ik elk jaar een paar rubbers met een oog moet vervangen.
Ik heb dan ook altijd wel reserve rubbers mee. De nieuwe rubbers zitten dan echt wel zoals ze origineel zaten, hoor.
Wat niet wegneemt dat je natuurlijk ook andere rubbers kan gebruiken.

Roberto
Roberto

Dammetje

Het is een oud trukje van toen we nog niet in de wegwerpmaatschappij leefden, maar als je je rubbers elk jaar even licht inspuit met zuurvrije vaseline (was altijd te koop bij fietshandel) dan kun je jaren met dezelfde rubbers doen. Ik denk dat het ook lukt met silionen spray. Natuurlijk niet op je tent spuiten. Een andere optie is het aanschaffen van die elastieken. Die heb je vaak in verschillen de kleuren die staan voor de sterkte!

FiPe

Had toevallig een aantal messing harpjes over gehouden aan mijn zeilboot avontuur in mijn jonge jaren.
Harpje door de lus en nieuwe elastiek en klaar.
Degene die mijn, bij Vervat ingeruilde, Jamet Arizona 2003 (executieverkoop) gekocht heeft boft.
Deze harpjes kan je bij elke watersport winkel kopen.

Gulpje

Rubbers kun je gewoon universeel kopen bij de kampeerwinkel. VAn elke soort hebben we altijd een paar pakjes bij.

bosi

Citaat van: FiPe op mei 08, 2012, 08:45:25 PM
Had toevallig een aantal messing harpjes over gehouden aan mijn zeilboot avontuur in mijn jonge jaren.
Harpje door de lus en nieuwe elastiek en klaar.
Degene die mijn, bij Vervat ingeruilde, Jamet Arizona 2003 (executieverkoop) gekocht heeft boft.
Deze harpjes kan je bij elke watersport winkel kopen.

Op onze piramide tent hadden wij een soortgelijke oplossing, omdat de orginele rubbers bij de slikranden, doorlussen zijn heen gehaald (lus is dus vastgenaaid om het rubber heen), krijg je deze nooit meer zoals orgineel, 'het rubber door de lus heen trekken en dan met een leeuwerikje door zich zelf halen werkt, maar doordat het rubber in zichzelf gedraaid zit, gaat hij veel sneller kapot, juist op die plaats waar het gedraaid/gewrongen zit. Wij hebben toen een partijtje kleine RVS sleutel ringen gekocht bij de de doe het zelf en deze door de lussen heen gehaald en daarna de rubber lus door de sleutelring en dit werkt perfect en is een goedkope oplossing. Wel RVS gebruiken want anders heb je zo roestvlekken in je doek. Voor onze VW gaan we dus de zelfde sleutelringen gebruiken.
Wat ook werkt zijn van de geplastificeerde haken met een elastieken lus, zeker als je wat scheef staat en de rubbers net te kort zijn.

http://www.kampeermarkt.com/Umefa-Tentspanner-met-haak-60-290-00.html

Gulpje

Wij halen de rubbers ook niet door elkaar heen, maar gebruiken de rubbers dubbel gevouwen. Heel stevig zo. Ze zitten dan echter niet vast aan de tent.