kapotte rits is stiekem niet kapot

Gestart door Gnoric, juli 03, 2011, 11:31:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gnoric

Na wat info omtrent nieuwe ritsen vergaard te hebben, leek het erop dat we een nieuwe rits in de deurflap van de wagentent zouden gaan zetten.

Bij het dichtdoen springt de rits na de zipper weer open en moest je het stukje terug met de zipper en proberen het opnieuw dicht te doen.

Echter bereikte via via mij de tip om voor het wegbrengen naar zeil/tentmaker de volgende truc uit te proberen.

Het komt erop neer dat je met een waterpomptang voorzichtig wat kracht uitoefent op de zipper. Je moet de tang niet midden de zipper aanknijpen,
maar iets aan de linker zijde van het oog dat het lipje van de zipper vast houdt en ook aan de rechterkant.

Na dit gedaan te hebben, hebben we de rits normaal gebruikt en scheurt de rits na de zipper niet meer open, hij doet het tot op heden perfect en
hou wat centjes in mn zak.

Voorzichtig is wel geboden, met een waterpomptang kan je heel secuur op een klein plekje veel kracht oefenen waardoor de zipper of rits beschadigd kan
raken en dan moet men alsnog naar de zeil/tentmaker. Deze truc geldt eigenlijk voor ijzeren zippers, maar mischien ook voor kunststof, maar dat
minder kracht uitoefenen lijkt mij.

wijan

Wij hadden deze zomer hetzelfde euvel met de rits. Dit voorjaar geen last, maar deze zomer op eens wel. Wij dachten er ook al over om de voortent weg te brengen voor een nieuwe rits. Maar na het lezen van deze tip wachten we er maar even mee. De eestvolgende keer dat de tent opgezet wordt zal ik deze tip eerst toepassen.
Bedankt alvast voor de tip

peter123456

je kan de runner van de rits ook los kopen en er dan een nieuwe inzetten, (zijn diverse maten)is wel even een klusje maar goed te doen, heb ik ook bij mijn oude holtkamper family ook een aantal keren op diverse ritsen gedaan. ook met de waterpomptang getracht te doen maar dat werkte niet goed, paar keer runner gebroken, dus toen aan de nieuwe geraakt...

suc6, Peter
nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster

Yella

Mijn ervaring met jassen in het verleden is dat bijna niemand losse runners verkoopt. Erg lastig te krijgen dus. Maar het werkt goed. Die dingen slijten, zijn van aluminium dacht ik. Als je ze bijknijpt willen ze makkelijk breken. Ik sloopte vaak van de zak van een oude jas het runnetje en plaatste die weer op de rits. Wellicht lukt dit ook met een tent rits als je ergens iets ouds hebt liggen. vervelende is dat er zoveel soorten ritsen zijn en het niet altijd past.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

stkl

Misschien geen hele nuttige bijdrage maar zag laatst op het www min of meer universele reparatie-runners. Heb er alleen geen link van... :I

frankdrim

Bij esvo (http://www.esvocampingshop.com/nl/tentaccessoires/ritsen-tentritsen-ritsschuivers.html) zijn runners (schuivers) te krijgen voor YKK en Opti.
Bij mijn Astro 199? zijn de luifelritsen niet goed meer. Ik weet niet hoe ik de runner moet vervangen, maar dat gaat vast wel lukken.
Zodra de wagen weer uit de stalling is, ga ik kijken welk type ik nodig heb.

Of weet iemand toevallig welk type ik nodig heb voor de Holtkamper Astro 1994 of 1996? Dan hoor ik het graag!

Frank

stkl