Slikranden naar binnen of naar buiten

Gestart door Super Bobo, mei 21, 2012, 09:44:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Super Bobo

Hallo allemaal,

als beginnende VW gebruiker (arizona 2007) twijfel ik altijd aan de slikranden.

Moeten deze nu naar buiten of naar binnen liggen?? (naar binnen gevouwen of naar buiten laten liggen)
gr
Bobo

poldertoerist

Dat is afhankelijk van hoe je haringen staan en of je wat met een grondzeil doet.

er zijn tenten waarbij de slikranden zo zitten dat ze over je haringen heen vallen (haringen min of meer aan de binnenkant van de tent). Als dat niet zo is, dan kan je ze beter naar binnen slaan. Dat geeft minder tocht, er blijft geen water op de randen staan en als je ze naar binnen slaat kan je er een los grondzeil over heen leggen waardoor je tent bij een flinke hoosbui een stuk droger blijft!

Ik heb afgelopen zomer mensen gezien die het andersom deden en na een wolkbreuk dreven zij letterlijk en figuurlijk de tent uit!
Adventure Awaits

Super Bobo

Dus je zou de randen naar binnen kunnen vouwen. Maar heb je dan niet dat je stokken op de randen staan en dat er uiteindelijk gaten in je randen komen?

hermanusb

Sommige tenten zoals die van ons de louisiana van 2001 heeft beide.
Een rand naar binnen en naar buiten en die aan de buitenkant sla je gewoon met wat dunne haringen vast aan de grond.

Frankie

jackodb

Ik heb dan wel een ander merk, maar met hezelfde 'probleem'. Naar buiten is bij geen optie, want dan sla ik de haringen voor de afspan-rubbers door de slikrand.
Naar binnen dus, maar dan zat ik ook met het tentstokken-probleem. Ik neem dan ook een vooraadje korte plankjes mee, als ondergrond voor de stokken. Dit gaat wel eens een beetje schuiven, dus ga ik er nog iets van rubber erop doen als anti-slip.
Bij de meeste kampeerwinkels kun je overigens ook tentstok-voetjes halen.

poldertoerist

Citaat van: Super Bobo op mei 21, 2012, 11:16:20 AM
Dus je zou de randen naar binnen kunnen vouwen. Maar heb je dan niet dat je stokken op de randen staan en dat er uiteindelijk gaten in je randen komen?

Een slikrand kan wel wat hebben hoor. ik heb nog het nog nooit meegemaakt dat er een stok doorheen ging. nou had ik altijd wel stokken met een voetje, maar desnoods doe je er een dop of dekseltje onder, dan verdeel je de druk.  ook de binnenflap kun je met dunne haringen vastzetten trouwens. maar dat zou ook heel best per tent kunnen verschillen.

Het twee vlappensysteem van hermanusb is natuurlijk helemaal mooi.
Adventure Awaits

Qwaqa

Ik had er zelf niet zo goed opgelet afgelopen hemelvaart, maar waar ik ze naar buiten had staan stond een plasje water op en moet ik bij het afbreken weer even wachten totdat het droog was (we stonden in de schaduw). Ik ga er dus voor zorgen dat ze de volgende keer naar binnen liggen.

Frankie

Citaat van: Qwaqa op mei 21, 2012, 11:50:10 AM
Ik had er zelf niet zo goed opgelet afgelopen hemelvaart, maar waar ik ze naar buiten had staan stond een plasje water op en moet ik bij het afbreken weer even wachten totdat het droog was
Dat had ik met het klapweekeind ook. Vaatdoekje verricht dan wonderen.  :)
Maar wat wel het geval is, is dat naar binnen vouwen niet kan bij een ingeritst kuipzeil op die plekken waar dat kuipzeil met grondpennen vast zit. En dat is al gauw zo om de pakweg 75 cm. Daar komt dan een propje dat alsnog vol gaat lopen met water. 

Omdat de slikranden in feite een vergelijkbare functie hebben als de opstaande randen van het kuipzeil, kun je ze er in principe ook afhalen als je zeker weet dat je altijd het kuipzeil gebruikt. Of misschien beter: verwijderbaar (laten) maken d.m.v. klitteband, zoals in dit topic gesuggereerd wordt.

Super Bobo

Ik heb geen kuipziel in de arizona, maar als ik het lees lijkt mij het volgende het beste:

randen naar binnen vouwen en daarna het grondzeil daarop zodat je een soort kuip maakt.
De stokken staan dan dus op het grondzeil. zo heb je minder beschadiging van je slikranden.
mee eens?
of zijn er nog andere ideen?

Frankie

Citaat van: Super Bobo op mei 21, 2012, 12:42:25 PM
Ik heb geen kuipziel in de arizona, maar als ik het lees lijkt mij het volgende het beste:

randen naar binnen vouwen en daarna het grondzeil daarop zodat je een soort kuip maakt.
De stokken staan dan dus op het grondzeil. zo heb je minder beschadiging van je slikranden.
mee eens?
Lijkt me de beste oplossing, ook omdat anders regen wellicht langs de slikrand op je grondzeil loopt.

bosi

Wij hebben een trigano, waarbij de slikranden naar buiten legt en vast zet met dunne ronde haringen, het water wat van de tent afloopt wordt dan van de tent weg gevoerd. De tent zelf zet je vanaf de binnen kant met haringen (door elastieken) vast. Voor het geheel stormvast te maken kun op diverse plaatsen ook aan de buitenkant de tent nog met haringen vastzetten (daar is met de slikranden rekening mee gehouden). In de tent hebben wij een los kuipzeil liggen.

faba

De slikranden aan de voortent aan de binnenkant en de elastiekjes aan de buitenkant. Om deze weg te werken, met het kuipzeil binnenin, heb ik er telkens een rolletje van moeten maken dat dan achter de elastiekjes past. Anders krijg je idd alsnog kleine geultjes waar het water ook in blijft staan. (Wat aan de kant die mijn man gedaan hed idd het geval was  :()

NiBiRo

Bij onze AK wordt het toch wel vrij lastig om de slikranden naar binnen te vouwen. De elastiekjes zitten aan de binnenkant.. Wij leggen ze naar buiten, kleine haringen vastzetten.
Binnen hebben we een kuipzeil, dus sowieso al een stuk beter beschermf tegen water....

poldertoerist

Adventure Awaits