Zelf een bezitter van een Ideal uit '89. En volgens mij is dat de enige waar de keuken niet los te maken is van de wagen. Slapen gaat prima, maar door de standaard dunne matrassen slapen we op 2 matrassen. En op de bedplank aan de andere kant een luchtbed. Deze bedplank is prima, maar ik vraag me af of deze 2 volwassenen kan hebben.
Deze wagens van Roadmasters zijn door de flinke hoeveelheid metaal best zwaar maar ook heel stevig. Voor zover ik weet wegen ze zo tegen de 400 kilo. Omdat de wielen ongeveer 350 kg per stuk kunnen hebben, kan er nog best wat bagage in/op.
Het zijn overigens wel wat oudere modellen. Op zich niets mis mee, maar voor reparatie/reserve-onderdelen is dat niet altijd handig.
Al dat metaal heeft ook een nadeel. Ondanks de prima verf, is er kans op roest als je zoiets van die leeftijd zoekt. Maar met een beetje onderhoud is dat geen probleem.
De Ideal-wagen staat aan de zijkant van de wagentent en klapt dan vrij ver open. De Family en de Runner staan in het midden en klappen naar 2 kanten open.
De Runner met afdekzeil is lichter met opzetten. Het harde deksel bij de andere modellen is zwaar en 'moet' je eigenlijk wel met z'n 2en doen. Persoonlijk ga ik toch voor een hard deksel, want daar kun je nog wat bovenop zetten. Zeker als het imperiaal over het hele deksel doorloopt.
En op een paar uitzonderingen na, hebben de meeste tentstokken dezelfde lengte. De afmetingen van de tenten zijn volgens mij bij alledrie de modellen (vrijwel) gelijk.
Het verschil in keukens weet ik niet. Dat ligt misschien ook aan de uitvoering waar de eerste eigenaar voor heeft gekozen.
Overigens heb ik eenn groot deel van deze info ook uit de vraag/antwoord van de Roadmaster website.