Banden keuze???

Gestart door Michielvandaalen, februari 07, 2012, 08:40:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

avr

Symbool    Betekenis    Omschrijving
Bandsterkte
4PR    4 Ply-er    Het Ply rating getal geeft de sterkte van de band aan. In plaats met "PR" wordt de Ply Rating soms ook aangeduid op de band met:
"Ply", "Rating" of "Ply-Rating".
6PR    6 Ply-er
8PR    8 Ply-er
10PR    10 Ply-er
Extra draagvermogen
EL    Extra Load    Banden met deze aanduiding beschikken over extra versteviging voor een hoger draagvermogen.
RF    Reinforced
XL    Extra Load

ptsporting

Kies banden met niet teveel draagkracht-reserve. Door het hogere (te hoge) draagvermogen zijn deze banden ook veel stugger en dit heeft een flink negatief effect op de rust achter de auto. het Karretje wordt wat stuiterig.

Michielvandaalen

Mijn vouwwagen mag beladen 650 wegen en met banden van 155/70/13 75T (387KG) zit ik op 774KG.
Is dit voldoende overcapaciteit?


CEO

Ruim voldoende. Onder onze oude wagen hadden we 750 KG draagvermogen. Vakantieklaar woog de kar 670 KG. Lag perfect achter de auto, nooit dingen stukgerammeld, nooit een onveilig gevoel gehad, ook niet als we een keer een vrachtwagen oid inhaalden en tijdelijk 110 reden.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Dirk willem

bel gewoon je dealer vraag wat voor banden hun eronder doen laat het door hun doen of bel nog eens rond in de buurt..en ja ik vervang mijn banden altijd na 4 jaar. Misschien wat te vroeg maar ook ik heb ze zien haspelen met reserveband langs de snelweg..nou nee bedankt..die 80 euro en dan 2 aar eerder hmmm ik kan er niet mee zitten..en laten we wel wezen het is het enige STUK contact met de weg dus nee niet op bezuinigen.

gaan

Citaat van: Dirk willem op maart 23, 2012, 12:00:18 AM
bel gewoon je dealer vraag wat voor banden hun eronder doen laat het door hun doen of bel nog eens rond in de buurt..en ja ik vervang mijn banden altijd na 4 jaar. Misschien wat te vroeg maar ook ik heb ze zien haspelen met reserveband langs de snelweg..nou nee bedankt..die 80 euro en dan 2 aar eerder hmmm ik kan er niet mee zitten..en laten we wel wezen het is het enige STUK contact met de weg dus nee niet op bezuinigen.

Goede post zo, zelfs als je iedere 4 jaar de banden vervangt kost het omgerekend ongeveer ? 20,00 per jaar. Op de meeste campings betaal je meer  dan die ?20,00 voor 1 overnachting  :X

Waar hebben we het dan eigenlijk over, om deze reden heb ik vorig jaar ook de banden vervangen.
De oude banden gebruik ik voor de stalling en neem ik mee als reserveband.
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

dorus_jolan

Die banden zijn inderdaad niet zo duur en na 4 tot 6 jaar moet je ze gewoon vervangen.
Ik persoonlijk ga niet het risico lopen op een klapband voor die paar centen.

Stori

Schrijf ik op de eerste pagina dat we eindelijk van die kleine bandjes af zijn, hebben we een motortrailer geleend en raad eens. Jawel, weer van die kleine bandjes en zien er ook nog stokoud uit. Mijn man is er 2 nieuwe gaan kopen, gelijk volledige wielen, 6 ply en tubeless. Hij was een ruime 100 eur voor beide kwijt. Kunnen we morgen met een gerust hart vertrekken.
Oh ja, nog even over die klapbanden; dat valt wel mee hoor. Even een raar gevoel in het stuur en raar geluid, maar de aanhanger blijft mooi achter de wagen zonder slingeren zodat je rustig naar de pechstrook kan. En we hebben het tientallen keren meegemaakt. Ervaringsdeskundige dus. Het wisselen van het wiel langs de snelweg is stukken gevaarlijker dan de klapband zelf.

dorus_jolan

HAHA, maar dan nog heb ik het liever niet...

cahummel

Is het niet allemaal een klein beetje overdreven? Ik vervang mijn autobanden ook pas als die versleten zijn, en dat kan zo maar 5 jaar duren. Onder onze Alpen Kreuzer zitten nu nog steeds de fabrieksbanden (Pneumant uit de DDR). Die zijn niet stuk, niet slap, niet gescheurd en niet versleten. Ook als je met een loep naar de wangen kijkt zie je geen droogtescheurtjes. We rijden er al twee jaar mee, en er gebeurt helemaal niets vreemds. Toen ik bij de kampeerhandel (V&S in Roosendaal) eens vroeg hoe zij dachten over banden vervangen gaven ze me te kennen dat dat pas nodig was als de wangen droogtescheurtjes vertonen. Dus toen de conclusie getrokken dat ik die banden nog niet hoef te vervangen (zaten er nog onder bij aanschaf).

Ik vraag me gewoon af (en niet om te stoken of rare reacties uit te lokken) of dit hele verhaal van iedere 3 jaar nieuwe banden ons niet aangepraat wordt door de bandenverkopers en bandenindustrie.

Alberik

Citaat van: cahummel op maart 23, 2012, 03:27:53 PM
Ik vraag me gewoon af (en niet om te stoken of rare reacties uit te lokken) of dit hele verhaal van iedere 3 jaar nieuwe banden ons niet aangepraat wordt door de bandenverkopers en bandenindustrie.
Er wordt nergens gesproken dat je om de 3 jaar de banden moet vervangen. Wel om de 6 jaar. Dat is ook de norm bij een Bovag keuring en de Tempo100. Ik ben van mening dat je met goed/veilig spul de weg op moet gaan en dus niet op de banden moet bezuinigen.

wijnand

Citaat van: Alberik op maart 23, 2012, 08:55:31 PM
Ik ben van mening dat je met goed/veilig spul de weg op moet gaan en dus niet op de banden moet bezuinigen.
:J Helemaal mee eens. Velen hebben geen idee wat een zwaar (en lang niet altijd even goed beladen) kar achter de auto met de combinatie doet als er een band klapt, of er door wat voor een oorzaak ook onbalans optreedt. Een vouwwagen moet technisch gewoon in orde zijn (banden, remmen, lagers, etc). Je hebt wel te doen met de veiligheid van andere mensen op de weg.

dorus_jolan

klopt inderdaad, rubber zal na verloop van tijd verweren (uitdrogen) en met zulke banden wil ik niet onderweg.
Hoe kwalitatief beter je band is hoe langer je ermee zal kunnen doen.
En ik denk dat de banden onder onze VW uit 2011 nog best een jaar of 4 mee kunnen.

Lutgerink

Citaat van: cewi op februari 13, 2012, 03:36:15 PM
Gewoon zorgen voor goede banden! Ben jaren met een Jamet Arizona naar Frankrijk gereden. 10 inch wielen, goed opgepompt tot 3,5 a 4 bar. Hoe meer lucht in de band, des te beter de warmte afvoer. Ze slijten sneller, maar elke 5 a 6 jaar gingen er toch nieuwe onder. Dus daar hoef je het niet voor te laten. Met gemiddeld 120 km/uur nooit onderweg problemen gehad.

WOW wat een druk! Als zoveel druk beter is vraag ik mij ernstig af, ik zal nog eens een aantal experts ernaar vragen.
Voorgeschreven door Alpen Kreuzer is 2.5 tot 3.0 bar! (zie bijlage)
Hoe harder de band hoe eerder een klapband is mij gemeld door de bandenspecialist.
Heb zelf een Parade met 10" wielen gehad, dit is wel een wat hogere band waardoor je omtrek van het loopvlak niet veel minder is dan een 13" wiel met standaard band.
Ik zal beide eens meten en het hiet vermelden.
Nu we een nieuwere AK Parade hebben, zitten hier 13" wielen onder welke bij mij niet harder worden opgepompt dan 2,7 bar. (met stikstof vullen is ook aan te raden, de redenen hiervan zijn op deze site al vaker besproken).


Op vakantie in DE Parade :-)

Dirk willem

Nogmaals ik kan niet bij een ander in de portomonee kijken maar waar hebben het over ..100 euro..over 4 jaar verspreiden bv is 33 euro..daar sta ik nog geen dag voor op de camping...dus nee hier gewoon niet mee sukkelen..maar nogmaals een ieder moet het zelf weten...alhoewel ik ook eens heb moeten remmen omdat een ander problemen had met zijn banden..en dara word ik dan niet vrolijk van