(extra) luifel / maatwerk luifel

Gestart door poldertoerist, oktober 05, 2012, 11:34:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

poldertoerist

Hallo allemaal,

Nadat we afgelopen vakantie dicht bij huis zijn gebleven denken we er over om volgend jaar weer wat verder weg te gaan. Zeker na het zien van de TjechiĆ« reportage van http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,10425.0.html Panevino, willen we eigenlijk ook die kant wel weer eens op. 

Je moet dan natuurlijk wel een keer overnachten.  Nou is dat op zich geen enkel probleem want dan zet je gewoon alleen de wagenbak op. Als je het iets comfortabeler wil dan doe je de wagenbak met de luifel.

Maar..... wij vonden het juist wel makkelijk om de luifel aan de tent te laten zitten zodat we die in 1 keer mee opzetten,en eigenlijk wil ik dat ook gewoon zo houden.

Ik heb nog een hele winter om er over na te denken, maar ik ben wel alvast begonnen met denken, denken jullie mee?

We zouden er een standaard luifel bij kunnen kopen,  weet je zeker dat het past Geloof alleen dat ik dan een ook een boog extra aan moet schaffen, omdat de luifel de boog leent uit de voortent.

Maar.. de wagentent heeft vier ogen voor buizen. (terwijl de Galleon er maar 2 gebruikt) Zou ik een doek kunnen laten maken met op dezelfde plek ook ogen die ik dan met een S-haak aan de bak vast maak en dan vier luifelstokken aan de andere kant die je met een scheerlijn vastzet?

Een eenvoudige oplossing is denk ik ook om gewoon een stuk tentdoek op maat te laten maken en aan de vier bevestigingspunten een heel eenvoudig frame te bouwen met standaard stokken en daar het doek overheen trekken en enkel met vier haringen en 2 scheerlijnen vast te zetten.

Iets ingewikkelder om te maken maar in de uitvoering wel erg simpel lijkt mij een doek met rits aan de wagen vastmaken met op het einde 1 glasfiber boog. dan krijg je een heel klein tunneltje. met een paar scheerlijnen trek je het dan strak. Volgens mij kan je op die manier in 10 minuten staan.  Met een staander erbij zou je er volgens mij zelf een voorwandje in kunnen hangen zodat je een kleine voortent krijgt. Ideeal voor een weekendje weg!

Uitgangspunt is dat zo'n luifel een klein pakketje is dat ik desnoods in de auto gooi, dus hoe minder stokken hoe beter. En het mag natuurlijk ook geen berg werk zijn. Dat zijn de opties die ik nu in gedachten heb ook niet, maar wellicht hebben jullie nog een andere suggestie? Of misschien zelf ervaring met iets dergelijks?

Adventure Awaits

sannie75

Is alleen een luifel zonder frame geen idee, maar met alleen 2 (of 3) stokken.  Deze luifel zou je dan evt met rits aan de wagenbak kunnen maken...

Succes met plannen bedenken, dat is al leuk toch!

poldertoerist

@sannie dat is zeker een optie.

@mieke Ik ben niet zo bekend met Tarpen houden die evt. ook de regen tegen?
Adventure Awaits

Yella

Wij hebben een boogtent van Perry sport gehad. Die had een losse luifel met een lange flap. Die flap trok je over de tent heen en zette je vast achter de tent. De luifel had 1 of 2 boogstokken. Vrij simpel op te zetten en los van je vw. Ik weet alleen niet of het doek van de vw gaat doorlekken als er iets op ligt. De tent was van nylon en lekte niet door, katoen misschien wel.
Waarom rij je eigenlijk niet in 1 dag naar Tsjechie? Op zich is dat wel te doen, deden wij ook. Maar we vertrokken dan wel om ca. 2 uur in de nacht.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

nieuweklapster

Ik zou gewoon je luifel niet aan je voortent laten zitten, kun je hem zo aan je wagenbak ritsen. Met deze wagen is het toch een  fluitje van een cent om de luifel op te zetten, zowel aan de wagenbak als aan de voortent! Kost hooguit 10 minuten en zo bespaar je toch aardig wat geld.....of mis ik iets?

Mieke

Tuurlijk zijn (sommige) tarpen ook regenbestendig. Er zijn natuurlijk kwaleitsverschillen. Katoen en polykatoen zijn welliswaar bestand tegen de meeste regen maar hebben dan ook het nadeel dat ze na de regen moeilijker drogen. Maar het voordeel aan een tarp tov een vast luifel is dat je hem overal op je kampeerplek, of zelfs thuis in de tuin, kan gebruiken.

Misschien vind je in dit topic: [url][http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,7015.0.html/url] wat meer info over de tarp.

poldertoerist

Citaat van: jellejawa op oktober 07, 2012, 08:32:29 AM
Waarom rij je eigenlijk niet in 1 dag naar Tsjechie? Op zich is dat wel te doen, deden wij ook. Maar we vertrokken dan wel om ca. 2 uur in de nacht.

Het reizen hoort wat mij betreft ook bij de vakantie, ik vind het leuk om te zien hoe de omgeving steeds anders wordt, en ik heb gemerkt dat, dat voor mijn kinderen ook zo is. We hebben 1 keer een hele nacht doorgetuft, de kids bleven wakker (konden de slaap niet vatten) en begonnen zich stierlijk te vervelen in het donker. daarbij vond ik er eigenlijk zelf ook niets aan.  Dat doen we dus niet meer.

Citaat van: nieuweklapster op oktober 07, 2012, 11:31:12 AM
Ik zou gewoon je luifel niet aan je voortent laten zitten, kun je hem zo aan je wagenbak ritsen. Met deze wagen is het toch een  fluitje van een cent om de luifel op te zetten, zowel aan de wagenbak als aan de voortent! Kost hooguit 10 minuten en zo bespaar je toch aardig wat geld.....of mis ik iets?

Daar heb je op zich wel gelijk in , maar dat ik in 1 keer het hele spulletje zo neerzet vind ik ook wel heerlijk ik heb daar best een tweede luifeltje voor over. Het grootste nadeel van de standaardluifel is dat het toch nog een aardig pakket is. Ik weet het, ik ben eigenwijs, maar het is met de luifel aan de tent zo goed bevallen dat ik daar eigenlijk niet meer van af wil.

Citaat van: Mieke op oktober 07, 2012, 12:15:22 PM
Tuurlijk zijn (sommige) tarpen ook regenbestendig. Er zijn natuurlijk kwaleitsverschillen. Katoen en polykatoen zijn welliswaar bestand tegen de meeste regen maar hebben dan ook het nadeel dat ze na de regen moeilijker drogen. Maar het voordeel aan een tarp tov een vast luifel is dat je hem overal op je kampeerplek, of zelfs thuis in de tuin, kan gebruiken.

Misschien vind je in dit topic: [url][http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,7015.0.html/url] wat meer info over de tarp.

Thnx... ga ik eens even uitpluizen.
Adventure Awaits