Aart Kok keukenblad game drive

Gestart door jurgen2005, april 21, 2014, 07:37:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

jurgen2005

hoi,
ik vroeg me af wat de reden is dat het beukenhouten geolied blad later vervangen is door eiken gelakt.
Is er iets niet goed met het beuken? Moet dat vervangen worden?
Wat als ik een 2e handse wagen koop met een beuken blad?
grt Jurgen

Frankie

Citaat van: jurgen2005 op april 21, 2014, 07:37:11 PMhoi,
ik vroeg me af wat de reden is dat het beukenhouten geolied blad later vervangen is door eiken gelakt.
Is er iets niet goed met het beuken? Moet dat vervangen worden?
De reden is dat het geolied  beukenhout uitzet en de bak waar het in ligt, uit elkaar kan drukken.  Het is mij niet helemaal duidelijk of dat ook gebeurt als het blad wel trouw ingeolied wordt, of dat het alleen gebeurt als je dat niet vaak genoeg of helemaal niet doet.
Citaat van: jurgen2005 op april 21, 2014, 07:37:11 PMWat als ik een 2e handse wagen koop met een beuken blad?
grt Jurgen
Naar aanleiding van de constatering verderop in deze draad: overtuig je ervan dat het blad inderdaad geolied beuken is. Het eiken blad is eiglans gelakt en heeft dus een oppervlak dat sterk lijkt op een geolied oppervlak. En voor niet iedereen is het verschil tussen eiken en beuken goed te zien zonder ze naast elkaar te hebben.

Is het echt beuken, dan zou ik zelf twee dingen doen:

1. Heel goed kijken naar de in verstek liggende hoekpunten van de keuken (het metaal van de bak dus) en kijken of die meer dan normaal wijken. Zo ja: niet kopen. Dan moet de eigenaar eerst maar eens naar Aart Kok om dat te laten herstellen.

2. Is er geen probleem, dan zou ik desondanks toch Aart Kok bellen en het geval voorleggen en zorgen dat je absoluut toegezegd krijgt dat  als het blad na 2e hands aankoop onverhoopt toch problemen oplevert, Aart Kok dat als recall gratis (of tegen beperkte kosten, die je dan in mindering brengt op je biedprijs) vervangt. Zo niet, dan zou ik de wagen zelf eerlijk gezegd niet zo snel kopen.

KlapJoeri

The cold never bothered me anyway.....

Frankie

Citaat van: KlapJoeri op april 21, 2014, 08:25:06 PM
http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/vouwwagens/m801792351-aart-kok-livingstone-game-drive-te-koop-vanwege-emigratie.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Is dat deze?
Nb: Frankie, volgens mij hebben ze in deze advertentie foto's van jou geleend ;)
Ik herken geen foto's van mijzelf. O, verdraaid, toch wel. Zou hij die witte Berlingo ook verkopen? Lijkt me sterk, want ik heb er een vrijwaringbewijs van. :#

Overigens is dit een wagen uit 2012 (en zo te zien met achtertent!!) Dat is hetzelfde jaar als die van mij. Het kan dus best zijn dat de eigenaar -net als ik zelf een tijd terug-  in de veronderstelling verkeert dat-ie een geolied beuken blad heeft terwijl zijn blad al van gelakt eiken is. Ik heb tenslotte ook mijn gelakte eiken blad vrolijk staan inoliĆ«n voordat de klapper de stalling in ging. :(

Emmer

Een eiken blad lijkt mij een zeer vreemde keuze. Ben je zeker dat dit niet gewoon beukenhout is dat nu voorzien is van een vernislaag ipv dat het vroeger blank (geolied) was?
Een eiken werkblad zou me echt verbazen dat is zeker voor een keukentablet geen goede houtkeuze. In dat geval zou ik zeker geen problemen hebben met een ouder model dat wel nog een beuken blad heeft

Frankie

Citaat van: Emmer op april 22, 2014, 02:11:51 PM
Een eiken blad lijkt mij een zeer vreemde keuze. Ben je zeker dat dit niet gewoon beukenhout is dat nu voorzien is van een vernislaag ipv dat het vroeger blank (geolied) was?
Vrijwel zeker. Tenzij Aart Kok zelf apekool verkoopt. Beuken staat ook bekend als een houtsoort die sterk kan krimpen en zwellen, waardoor het ongeschikt is voor vochtige omgevingen.

Van hun site:

"Gebruik van gelakt Europees eiken en roestvrij staal maken de keuken een praktisch, maar vooral ook gezellig middelpunt in de tent."

Als je geen problemen zou hebben met een ouder type met een beuken blad, dan heb je niet gezien wat ik heb gezien bij de keuken van een forumlid.

C5CCV

Citaat van: Emmer op april 22, 2014, 02:11:51 PM
Een eiken werkblad zou me echt verbazen dat is zeker voor een keukentablet geen goede houtkeuze. In dat geval zou ik zeker geen problemen hebben met een ouder model dat wel nog een beuken blad heeft

En waarom zou Eiken geen goede keuze zijn .................. ???
Het probleem bij een beuken blad is juist de grote krimp en rek, vroeger leverde wij veel massief beuken bladen en we konden bij elke klant in discussie over de (relatief) grote naden bij aansluitingen die noodzakelijk waren om het uitzetten van het blad op te vangen.

jurgen2005

Dank allen!
En hoe stel ik nou onomstotelijk vast of het beuken of eiken is?

Jerome

Beuken heeft een fijne nerf met weinig tekening. Eiken heeft een grovere nerf met redelijk tot veel tekening.

Frankie

Citaat van: jurgen2005 op april 24, 2014, 09:03:31 PM
Dank allen!
En hoe stel ik nou onomstotelijk vast of het beuken of eiken is?
Naast de beschrijving van Jerome hier twee plaatjes.

Hier zie je eiken:

En dit is beuken:

Beuken is -hoewel dat op deze plaatjes niet blijkt- witter (en soms ook iets roder, daar waar eiken eerder gelig is) en heel goed te onderscheiden door die typische kleine donkere streepjes. Een soort uitgeveegde spikkeltjes. Dat patroon is kenmerkend voor beuken.

Ofwel:
spikkels = beuken
geen spikkels = eiken of iets anders

AhD1

het is geen fabeltje van Aart Kok dat het blad kan uitzetten, na het ophalen van onze livingstone uit de stalling (binnen) was het blad uitgezet (ruimte tussen alle plankjes/lamellen  die je ziet) en had dus ook inderdaad de metalen bak beschadig. het uitzetten was van toepassing op zowel het blad als de laden en deuren .Deze is na een melding volledig  vervangen door de nieuwe eiken versie.