verplaatsen van de 12 volt koelkastaansluiting in de kavango

Gestart door KenJo, augustus 04, 2014, 09:37:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

KenJo

Vanaf het begin af aan heb ik de plaats waar Aart Kok de 12 volt aansluiting gemonteerd had al zeer vreemd gevonden: de 12 volt stekker van de koelkast steekt het gangpad van de wagen in en steekt dus in de bagage die in het gangpad ligt. En ondanks dat ik er altijd alles aan doe om het geheel goed vast te zetten, hou je tijdens het rijden altijd beweging in de lading.
Daarnaast steekt de aansluiting van de bedrading ook nog eens in de opbergbank uit, terwijl ook daar lading ligt met hetzelfde "probleem" dus.

En als je dan uiteindelijk de boel ingepakt hebt moet je over de koelkast heen buigen of de koelkast uit de wagen laten om hem aan te kunnen sluiten op de 12 Volt aansluiting en de stekker tussen de bagage door wurmen om hem in het contat te prikken. Of je moet de stekker aansluiten en dan vervolgens de laatste bagage opbergen en de koelkast plaatsen met het risico dat je tegen de stekker aanstoot....

Helaas is dus inderdaad in de loop van de tijd de stekker in de opbergbank beschadigd geraakt en heb ik die moeten repareren maar nu zag ik tijdens de afgelopen vakantie ineens dat de 12volt stekker van de koelkast gesmolten was en bijna niet meer bruikbaar is. Die kon ik zelf nog ter plaatse vervangen (langleve het onderdelen tasje dat ik al jaren elke vakantie mee sjouw  :J)

Maar om herhaling te voorkomen wil ik dus ook gelijk de 12volt aansluiting verplaatsen. Ik zit er aan te denken om de aansluiting naar boven te verplaatsen naast de klep van de opbergbank. Vervolgens zet ik dan een plaatje dwars in de opbergbankbank zodat er geen lading meer tegen de stekkeraansluiting kan stoten en deze dus veilig is.
En zo kan de lading nooit tegen de stekker aankomen én kan je ook zelfs als de wagen inpakt en ingeklapt is gewoon bij de aansluiting van de koelkast komen zonder rare capriolen uit te moeten halen.

de rode circel is de plaats waar de aansluiting nu zit. De rode lijn geeft aan waar hij heen zou moeten, achter het keukenkastje dus en in principe dus gewoon een kwestie van naar boven verplaatsen.

Bij conrad heb ik de volgende 12 volt, met afdekdopje zodat er geen rommel in kan komen, aansluiting gevonden:

Heeft iemand anders al ervaring met het verplaatsen van de 12 volt aansluiting in een Kavango?
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Theun1957

Ik heb zelf in de spleet tussen het bed en de wagenbak 12v aansluitingen zitten voor de bedlampjes.
Neem aan dat je dit bedoeld, er is ruimte genoeg. Mijn oorspronkelijke aansluiting voor de koelkast zit nog wel op zijn plek maar dit is inderdaad niet echt handig ivm het uitsteken van de stekker.

Ik heb wel het stopcontact in de vouwwagen vervangen door een speakon(merk Neutrik) chassisdeel en aan de koelkast bijbehorende stekker.
Dit spul is bedoeld voor zware luidsprekeraansluitingen tijdens evenementen en er passen dan ook dikke draden in.
E.e.a kan hoge amperages aan en heeft het voordeel dat ze vastklikken. Dit gedaan nadat bij mijn vorige vouwwagen de 12v van de koelkast
aansluiting ook al 2 keer gesmolten was. Heb helaas geen foto's en de wagen is al opgeborgen.

KenJo

Dank je wel Theun voor de reactie. Dat is inderdaad de plaats die ik bedoel. Als het goed is komen vandaag de spullen binnen en dan zal ik kijken of ik het weekend nog tijd heb om de boel te vervangen/ verplaatsen. Bij mij staat de wagen nog voor de deur.

Het vervangen van de stekkers was inderdaad ook een optie geweest. Het was niet bij mij opgekomen om het soort te gebruiken zoals jij dat hebt gedaan. Ik had wel gekeken naar een platte 12V autostekker maar daar was ik niet tevreden over. En evt iets met bajonetsluiting maar uiteindelijk leek mij de beste oplossing gewoon verplaatsen. Alleen nog even wat bedenken voor het gat dat overblijft, misschien dat ik daar nog wat ga doen met verlichting.

Ik heb trouwens voor het bed ook nog een stang gemaakt ala motorkapsteun om het bed omhoog te houden. Ik wordt er doodziek van dat dat bed niet altijd open blijft staan. En dan kan je uiteraard wel de veren vervangen voor een zwaarder model maar dit leek mij veel handiger én veiliger én goedkoper.

Ik zal foto's maken zodra ik aan de gang ga of klaar ben. Ik heb trouwens de witte plaat van de keukenklep ook aangepast. Hij is zwart geworden (zwart plakfolie) en ik moet zeggen dat staat véél beter. Daar maak ik dan ook gelijk even een plaatje van.
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!